ONKO MUITA PURKKIRUOKAILIJOITA JA IKÄÄ KOHTA 2V!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kisu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kisu

Jäsen
01.07.2004
283
0
16
Rupee jo rasittamaan kun meidän neiti on niinkin ronkeli, ettei suostu edes tavallista ruokaa maistamaan!!!!! Tosin nyt on mennyt jo muutama viikko ettei ole edes toi purkkiruoka kunnolla maistunu :headwall:
Tiedän että on syömättömyyskausia, mutta kauan teillä nämä vaiheet kestäneet?
Ja mikä avuksi, että rupeis syömään tavallista ruokaa? Onko vain tehtävä niin, että samaa ruokaa tarjolle ja jos ei syö ni sit ei..
Tyttö kyllä syö hyvin aamu-ja iltapuuron, sekä välipalan (leipää, jogurttia), mutta lounas ja päivällisaika on yhtä tappelua.
Tammikuussa pitäis tarhaankin mennä ja siihen mennessä olis kiva kun oppis syömää!!
VINKKEJÄ VIISAAMMILTA!

Meillä myös molempien neitien kanssa ruokataistelu jokapäiväistä. Ohjeita en osaa antaa mutta kerro mullekin jos löytyy ratkaisu :saint: . Nirsoja siis ovat, vanhempi ollut kokoajan kronkeli mutta nuorempi vasta nyt ilmeisesti ottanut mallia isosiskostaan ja alkanut käyttäytyä samoin, ennen söi kunnolla ja isomman tytön ruokaa kuin isosiskonsa.

Sekoita perunamuusia ja vaikka nakkeja tai jauhelihakastiketta pieni määrä purkkiruokaan (tarjoile purkista, jos tähänkin asti) ja lisää vähitellen muusia+lisuketta niin, että lopuksi purkissa vain sitä. Meillä ainakin perunamuusi on juuri sitä suurinta herkkua. Älä yritäkään mitään risottoa, sitä meidän 1v8kk ainakin vihaa, vaikka itse ajattelisi että maistuvampaa kuin joku peruna. Meillä syö kyllä ihan samaa ruokaa mitä vanhemmatkin, mutta ongelma onkin siinä, ettei vieläkään itse. Eli syöttää täytyy ja ruoka hienontaa ennen sitä :ashamed: Ongelmansa kullakin... :/

Meillä auttoi vain se, että annetaan vain kotiruokaa. Jos ei maistu, niin sitten ei maistu. Ei terve lapsi kuole nälkään jos muutaman päivän syö vähän vähemmän, pelkät aamupalat ja välipalan - syö sitten seuraavina päivinä enemmän. Perunaa ei meillä syönyt puoleentoista vuoteen missään muodossa, sitten yhtäkkiä rupes sekin kelpaamaan. Ja silti sitä tarjottiin säännöllisesti, vaikka tiedettiin että ei sitä syö. Söi sitten perunapäivinä vaan kastiketta tms. lisukkeita.

Entä jos koittaisit tehdä samantyylistä ruokaa mitä purkkimössöt on? Eli tosi pieniä paloja ja paljon jotain soossia eikä juurikaan mausteita. Ja sitten kun oppis noihin niin vähitellen voisit lisätä mausteita ja muuttaa koostumusta. Tuli vaan mieleen, en siis ole ite kokeillut =)

Nuissa purkkiruoissa on se teollinen maku se mistä lapset tykkää, jos ovat niihin tottuneet. Jos itsekin maistat kahta eri purkkiruokaa, huomat ettei niissä ole suurta makueroa, vaikka kysymyksessä olisivat italianpata ja nauravat nakit. Eli maustamaton kotiruoka on aika kaukana purkkiruoan mausta. Meillä alkoi syödä paremmin kotiruokaa, kun sai ruveta antaan samaa ku muille, eli sai alkaa laittaa vähän suolaa sekä mausteita. Ja vaikkapa nakkeja. Keitetty liha+kasvismössö ei tuolle meidän nirsoilijalle maistunut koskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Mötkylä:
Meillä alkoi syödä paremmin kotiruokaa, kun sai ruveta antaan samaa ku muille, eli sai alkaa laittaa vähän suolaa sekä mausteita.

Mausteitahan voi laittaa jo aiemmin kuin suolaa, joten kannattaa tosiaan maustaa esim. ihan perusyrteillä. Ja esim. sipuli, selleri, palsternakka ja tomaatti tuovat makua mihin tahansa soseeseen.

Kiitti kaikille vastauksista :flower: Ei vain ole vielä kotiruoka ottanu hyvää vastaanottoa pikkuneidissä :( Tänäänkin tein jauhelihakastiketta ja keitin perunat (luulis olevan suht jokaiselle maistuva ruoka), mutta eipä neiti edes suostunut maistamaan :headwall:
Leipää sentäs söi, vaikka olis tehny mieli jättää sekin antamatta kun ei ruokakaan maistunut. Tuntuu että tämä neidin nirsoilu ei voi enää pahemmax mennä kuin nyt jo on! Mulla usko loppuu kohta oikeesti..

Meillä asustaa hyvin hyvin nirso poika jolla ikää jo 5 vuotta, ruokailu on jotain aivan kauheata. Mikään muu ei maistu kun puurot. Jos tietäsin mitää tehä niin olisinpa onnellinen. Meidän herra on tosi laihakin tämän takia.

kuvittelisi että pari päivää saattaa kiukutella mutta kyllä terve lapsi pärjää tosiaan vähemmällä ruoalla sen aikaa. Luulisi että parissa päivässä ehtisi myös vähän unohtua se teollisen ruoan maku? Ehkä sitten senkin takia maistuisi paremmin? Ottaisin varmaan aika tiukan linjan kun ikääkin on jo tuon verran. Sitähän sanotaan että uusiin makuihin tottuminen voi viedä jopa 10-15 maistelukertaa, tarjoa vaikka useamman kerran päivässä samaa ruokaa. Meillä aika hitti on perunamuusijauhosta tehty muusi (helposti tehtävissä vaikka tosiaan monta kertaa päivässä vähän kerrallaan) ja siinä seassa kastiketta.

Jos on oikeasti kova nälkä niin kyllä aika moni ruoka maistuu oikein herkulliselta vaikka ei normaalisti lempparia olisikaan :D

Syökö muuten miten runsaasti aamupuuroa? Ajattelin vaan, että pieniruokainen lapsihan voi pärjätä aika hyvinkin pelkillä aamu- ja iltapuuroilla ja välipalalla. Entä jos et antaisi välipalaksi mitään erikoisen hyvää tai täyttävää? Vaikka jonkun tai porkkanan tms. Ja sitten vaan laitat sen ruuan eteen, etkä kiinnitä asiaan sen kummempaa huomiota. Meillä joskus poika syö paljon reippaammin ja ennakkoluulottomammin, kun lähtee itse vähän pois siitä kattelemasta. Eli kokeilisit, ettet tyrkytä yhtään. Eikä mitään numeroa asiasta. Jos ei syö niin sitten ei syö. Tiedän, että se voi olla rasittavaa, kun lapsi ei syö (kokemusta on, vaikka meillä ei aikanaan kelvannut mikään ruoka, ei purkki- eikä kotiruoka).

Aamupuuroa meillä menee n.2dl ja välillä annan vielä leipää, mutta yleensä tyytyy pelkkään puuroon. Ja hyvin useasti syö sen jo klo 07 jälkeen, joten luulis että olis jo klo 11-> nälkä!
Välipalaksi annan jogurttia ihan senkin takia, että neiti ei juo maitoa, joten sen kalsiumin takia.
Tänään neidille kelpas lounaaksi ½purkkia ruokaa, eilenhän hän ei syönyt lounasta eikä päivällistä ja silloin siis tarjosin omatekemää ruokaa :headwall:
Tämä on todellakin rasittavaa ja välillä pystyn hillitsemään itseni syömättömyyden takia, mutta välillä huoli siitä puhkeaa ja saatan siitä tytölle huutaa ja tiedän että tuo ei auta asiaa :ashamed:

Meikäläisen 10/07 ei koskaan suostunut syömään purkkiruokaa ja väsäsin mössöt itse. Tein tosi monipuolista ja "maukasta" käytän paljon mausteita jne.. Vuosikkaana lakkasin soseuttamasta ruokia ja siitä alkoi alamäki |O Jos poika saisi valita eläisi puurojen lisäksi varmasti vaan lihaperunasoselaatikolla. Sitä meillä syödäänkin varmasti viidesti viikossa ja loput ruokailut kieltäydytään muista pöperöistä. Keväällä soseutin kokeeksi ruokaa ja se olisi kyllä maistunut. Vika ei siis ollutkaan maussa vaan muodossa |O |O Eikä riitä että tilsisi haarukalla... Kieltäytyi myös syömästä itse.. Sitkeästi tarjotaan lihaa,makkaraa, makaronia jne. mutta ei pakoteta maistamaan jos ei halua. Ihmeitäkin on tapahtunut ja välillä oikein pyytää meidän lautaselta jotain mitä ei tajuttu hälle tarjota :whistle: Pointtina.. Uskon että sitkeästi tarjoamalla, ilman pakkoa. Nyt syö pääasiassa itse, autan toisella lusikalla oman syömiseni lomassa. Hyvin tuo on hengissä pysynyt puuron ja näkkärin voimalla eikä ole mikään tikkujalka..

Usko vaan kun teidän taapero menee päiväkotiin hän alkaa syömään itse ja kaikenlaista ruokaa kuukauden sisällä. En tiedä yhtään vajaa 2v. päiväkotilaista joka olisi yhtä avuton kuin tämä meidän mussukka :whistle: Joukon paine tekee ihmeitä. Itse olen lastenhoitaja ja ihan hävettää, kuinka saan töissä penskat toimimaan itsenäisesti ja oma on kuin lellivauva. "treenauksesta" huolimatta. Niinhän sitä sanotaan että suutarin lapsella ei ole kenkiä..

Itsekin tosiaan haluaisin uskoa tuohon, että päiväkoti "opettaisi" meidänkin nirsoilijan syömään samoja ruokia :) Mutta jotenkin tuntuu että hävettääkin tämän ikäistä lasta viedä tarhaan (silloinhan hän on jo 2v3kk) ja ilmoittaa että neiti ei sitten syö normiruokaa, eikä osaa käydä potallakaan :ashamed: Mutta toivottavasti muiden esimerkki tekisi tehtävänsä meidänkin likkaan!!

Siellä päiväkodissahan opetellaan uusia asioita, joten älkää pelätkö, jos teidän lapsi ei osaa jotain tiettyä juttua. Ei siellä kaikki muutkaan osaa, mutta siellä opitaan! :) Näin ainakin meidän päiväkodissa, jossa olin töissä.

Minun kohta 2v. kaksoshoitotyttöni syövät vielä purkkiruokaa. Heille kelpaa mikä tahansa purkkiruoka, eivät varmaan huomaisi eroa kotiruokaa kokeiltaessa. Kaikki soseutettu ruoka menee hyvin alas.

Yhteistyössä