Onko mulla insuliiniresistanssi, kun...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anyone?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

anyone?

Vieras
En laihdu ns. normaalilla tavalla (eli liikuntaa + lautasmallin mukaista ruokaa) sitten millään. Jatkuvasti kamala nälkä, ärsyttää, ummetusta jne. Olen reippaasti ylipainoinen ja yritin laihduttaa reilun kuukauden noilla ohjeilla. Painoa lähti 1kg, joka sahasi eestaas jatkuvasti. Laskin kaloreita, söin päivässä n. 1500-1600 kcal ja Kiloklubin mukaan söin erittäin terveellisesti, kaikkea sopivasti. Lopussa repsahtelin kekseihin ja suklaaseen, kun koko ajan teki mieli makeaa ja lihoin 1,5kg.

Sitten meni hermo ja aloin karppaamaan. Vajaa 2 viikkoa olen tässä nyt sitä tehnyt, en edes intohimoisesti vaan syön mm. perunaa (tosin vain 1 annos päivässä) enkä välttele kevyttuotteita, jos niitä on käytetty ruoassa. Kiloja on lähtenyt melkein 2 ja olo on kaikinpuolin hyvä. Syön 3-4 tunnin välein (ihan jo siksi, että olen raskaana ja nälkä tulee usein) ja monipuolisesti vähän kaikkea, välillä myös siivun ruisleipää.

Mietin tässä nyt että olenkohan sairastunut insuliiniresistanssiin tms., koska paino ei tosiaan pudonnut kunnolla tuolla tavallisella ruokavaliolla ja nyt taas (semi)karpatessa se laskee tasaisesti eikä ole älyttömiä makeanhimoja tms.? =/ Paastoverensokeri oli viime vuonna 5,3 ja paino on mulla kerääntynyt lähinnä vyötärölle (joo, vaarallista, mm. siksi tässä laihdutankin hiljalleen).

Vertailun vuoksi entiset syömiseni vs. uudet:

Lautasmalli: 1 annos nakkikeittoa, viipale ruisleipää sipaisulla margariinia. 1 lasi rasvatonta maitoa, omena.

Karppaus: Kauhallinen uunijuureksia (lanttu, porkkana, sipuli), 1 kanankoipi nahkoineen, kurkkua. 1 lasi kevytmaitoa.

Tiesithän, että raskaana ollessa ei saa laihduttaa ja se jatkuva nälkä johtuu siitä raskaudesta luultavammin. Jatkat normaalia terveellistä syömislinjaa entä mässäile, niin pysyy painon nousu minimissään kerta ylipainoa on?

[QUOTE="asd";27091747]Tiesithän, että raskaana ollessa ei saa laihduttaa ja se jatkuva nälkä johtuu siitä raskaudesta luultavammin. Jatkat normaalia terveellistä syömislinjaa entä mässäile, niin pysyy painon nousu minimissään kerta ylipainoa on?[/QUOTE]

Hei, en laihduta ns. täysillä mutta kun paino oli alkujaan yli satasen, niin katsoin tarpeelliseksi saada sen jonnekin 90kg pintaan ainakin. Viime raskaus päättyi sektioon ja ylipaino on aina riskitekijä noissa jutuissa.

Pelkkä mässäilyn lopettaminen ei mua laihduttanut, ikävä kyllä. :( Syön kyllä edelleen monipuolisesti ja esim. eilenkin 2 banaania eli sikäli en karppaa "täysillä"... mutta paino laskee silti, nyt 98,5kg. :)

Entäs annoskoot? Liikuntaa tarpeeksi? Paljonko harrastat liikuntaa viikon aikana?

Painoni vuoksi liikuntani on lähinnä kävelyä ja hyötyliikuntaa, pyrin kävelemään puolisen tuntia päivässä. Minulla on ongelmia polvieni kanssa, joten vauhti ei ole kova ja raskauden myötä nipistelee herkästi, jos lisään menoa...:( Uimassa kävin yhdessä vaiheessa, mutta läheinen uimahalli on nyt remontissa. Onko sinulla liikuntaehdotuksia?

Minulla myös vaikeaa pitää ruokailuja kurissa tavallisella ruokavaliolla jossa makaronia, perunaa, riisiä, leipää. Mutta virallisterveelliselle ei tarvitse paljoa niitä syödä päivässä. Vaikka ei söisi ollenkaan, jos syö hedelmiä tms niin hiilareita saa silti tarpeeksi.
Itse en syö riisejä, makaroneja, leipää nyt ollenkaan, koska jotenkin ne jää kaivelemaan, tekee mieli syödä koko ajan ja hiukoo. Kun syö ruuat ilman niitä, niin tuntuvat pitävän nälkää paremmin, vaikka ottaisin esim makaronikauhallisen tilalle kauhallisen keitettyjä kasviksia.
Viljoja syödessä turvottaa koko ajan ja maha reistaa ja olen väsynyt ja koko ajan pikkunälkäinen.

[QUOTE="Anne";27096512]Minulla myös vaikeaa pitää ruokailuja kurissa tavallisella ruokavaliolla jossa makaronia, perunaa, riisiä, leipää. Mutta virallisterveelliselle ei tarvitse paljoa niitä syödä päivässä. Vaikka ei söisi ollenkaan, jos syö hedelmiä tms niin hiilareita saa silti tarpeeksi.
Itse en syö riisejä, makaroneja, leipää nyt ollenkaan, koska jotenkin ne jää kaivelemaan, tekee mieli syödä koko ajan ja hiukoo. Kun syö ruuat ilman niitä, niin tuntuvat pitävän nälkää paremmin, vaikka ottaisin esim makaronikauhallisen tilalle kauhallisen keitettyjä kasviksia.
Viljoja syödessä turvottaa koko ajan ja maha reistaa ja olen väsynyt ja koko ajan pikkunälkäinen.[/QUOTE]

Aivan, tässä kerroitkin hyvin samoja juttuja joista itsekin oon kärsinyt. Virallisterveellinen ei rasvan osalta riitä mulle, siksi tuohon karppaukseen vaihdoin. Tai no, semi-karppaukseen. :D Sokerit karsin minimiin myös, hunajaa käytän jonkin verran makeutukseen.

Yhteistyössä