Onko mulla mitään mahkuja amis-pohjalta yliopistoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nina

Vieras
Tilanne on siis se, että opiskelu on aina ollut mulle hyvin helppoa, mutta ongelmiaon ollut itsetunnon kanssa. Olisin halunnut lukioon ja yliopistoon, mutta perhe aina jankutti ettei musta ole mihinkään.

Nykyäänhän voi hakea yliopistoon kolmivuotisen ammattikoulun käyneenä, mutta oko tuo lukion käymättömyys jotenkin suurikin este, siis pärjäämiselle siellä?

Tuo ala mikä mua kiinnostaa on jo vuosia täyttänyt mieleni, olen lukenut aiheesta, erilaisia tutkimuksia, varmasti satoja kirjoja... yökaudet valvonut ja ain ahminut tietoja. Se on mulle ihan intohimo.

Ja ihmiset joiden kanssa olen tästä alasta puhuneet, ovat ihmetelleet tietomäärääni ja kaikki sanovat että olen ihan väärällä alalla, koska tuo toinen ala tosiaan on joka hetki mielessäni.

Mutta nyt vasta ymmärsin, että mähän voisin oikeasti tehdä unelmastani totta ja hakea opiskelemaan alaa. Vai voisinko? Jos taustani tekeekin musta liian tyhmän ja vanhemmat ovat oikeessa, ei musta siihen olisi?

Hae vain, mutta tuskin kannattaa kenellekään puhua tuosta hakemisesta etteivät vaan ala vähättelemään. Nyt vain etsimään sopivaa yliopistoa ja tietoa valintakokeista ym. Joissain yliopistoissa taitaa olla haku vielä huhtikuussa, mutta en nyt niistä valintakokeista tiedä. Niihinhän pitää aika lailla valmistautua.

Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
Hae vain, mutta tuskin kannattaa kenellekään puhua tuosta hakemisesta etteivät vaan ala vähättelemään. Nyt vain etsimään sopivaa yliopistoa ja tietoa valintakokeista ym. Joissain yliopistoissa taitaa olla haku vielä huhtikuussa, mutta en nyt niistä valintakokeista tiedä. Niihinhän pitää aika lailla valmistautua.

Kiitos, olen ottanut selvää yliopistoista ja salaa luin viimeisein valintakoekirjankin, kun aihe kiinnosti niin. Mutta nyt siis tältä keväältä hakeminen on umpeutunut. Sä et siis ole sitä mieltä, että en voisi mitenkään pärjätä ilman tuota lukiota? tai että oon ihan tyhmä, kun edes haaveilen tälläisestä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On mahkuja :) minullakin on useampi kaveri samalla vuosikurssilla, jotka ovat ammattikoulusta päässeet yliopistoon :)

Mites kielet tai matematiikka? Eli sitä lähinnä jännitän, että lukion suorittaneet ovat näissä varmasti pidemmällä?
En siis pelkää sitä ettenkö oppisi, tällä motivaatiolla tuntuu että imen päähäni vaikka mitä, mutta lähinnä siis pelkään sitä, että tarvittava pohja puuttuu?
Ja kiitos, ihanaa kun kannustat =)

Alkuperäinen kirjoittaja Nina:
On mahkuja :) minullakin on useampi kaveri samalla vuosikurssilla, jotka ovat ammattikoulusta päässeet yliopistoon :)

Mites kielet tai matematiikka? Eli sitä lähinnä jännitän, että lukion suorittaneet ovat näissä varmasti pidemmällä?
En siis pelkää sitä ettenkö oppisi, tällä motivaatiolla tuntuu että imen päähäni vaikka mitä, mutta lähinnä siis pelkään sitä, että tarvittava pohja puuttuu?

Meillä ei ole matematiikkaa, joten siitä en osaa sanoa. Joillekin kielet ovat tuottaneet vaikeuksia, mutta läpi ovat nekin kurssit päässeet :) Turhaa epäröit, hyvin varmasti pärjäät, jos olet noin motivoitunut :) ja varsinkin, jos olet lukenut alan kirjallisuutta jo paljon, pääskoekin on varmasti helpompi :)

Tuo on melko kinkkinen juttu: lukiossa harjoitellaan kirjoittamiskäytäntöjä, mutta toisaalta tenttivastauskeinot ja muut käytännöt ehtii oppia yliopistossakin. Sinulla on siinä mielessä huonommat mahdollisuudet tulla valituksi kuin lukion käyneen, ettet voi tulla valituksi valintakoe + ylioppilastodistus -kiintiössä, vaan sinun tulee todella loistaa pääsykokeessa.

Itselläni on kaksi yliopistopaikkaa ja tulin valituksi valintakoe + ylioppilastodistus -kiintiössä molempiin, mutta pääsykoepojoni olisivat riittäneet myös pelkkään valintakoekiintiöön. Valituksi tuleminen ei siis ole hirvittävän riippuvainen yo-todistuksesta, vaikka siitä käytännön hyötyä voikin olla.

Mitä pääainetta olet ajatellut?

Meillä ei ole matematiikkaa, joten siitä en osaa sanoa. Joillekin kielet ovat tuottaneet vaikeuksia, mutta läpi ovat nekin kurssit päässeet :) Turhaa epäröit, hyvin varmasti pärjäät, jos olet noin motivoitunut :) ja varsinkin, jos olet lukenut alan kirjallisuutta jo paljon, pääskoekin on varmasti helpompi :)

Kielet voivat tuottaa samalla tavalla vaikeuksia lukion käyneillekin. Omissa opiskelukavereissani on ainakin useita sellaisia, joiden englannin kielen taito on melko heikko. Silti he ovat yliopistossa pärjänneet. Vieraskielisen tieteellisen tekstin lukemiseen harjaantuu kyllä.

Mene nyt vuodeksi avoimeen yliopistoon lukemaan haluamaasi opintokokonaisuutta esim. perusopintoja (mikä nyt kuuluukin siihen sun valitsemaan kokonaisuuteen) niin saat vähän opintoja eteenpäin ja pisteitä pääsykokeisiin. On helpompi päästä sisään. Samalla viivalla sinä olet kaikkien aikuisopiskelijoiden kanssa, ei kellään ole enää mitään muistikuvaa lukion oppiaineista, ei mulla ainakaan. Työtä saattaa teettää matikka ja kielet mut ei se este ole. Tsemppiä vaan ja kohti unelmia!

Alkuperäinen kirjoittaja aires:

Kielet voivat tuottaa samalla tavalla vaikeuksia lukion käyneillekin. Omissa opiskelukavereissani on ainakin useita sellaisia, joiden englannin kielen taito on melko heikko. Silti he ovat yliopistossa pärjänneet. Vieraskielisen tieteellisen tekstin lukemiseen harjaantuu kyllä.

Juu, totta. Kyllä kielet voivat olla vaikeita myös lukion käyneille :)

Itselläni on vähän samankaltainen tilanne/ tausta. Minulle jankutettiin ettei minusta ole lukioon enkä ole sellainen älypää kuten veljeni. Nyt olen kuitenkin sitten ajatellut asiaa ja päättänyt hakea luultavasti pian. Käyn nyt AMK:ta joka on tavallaan pehmeä lasku kun ajattelee korkeakouluopintoja. Täällä opetellaan aika mukavasti kirjoittamista yms joka on sitten hyödyllistä yliopistolla. Kun on tehnyt lopputyön niin tietää ainakin selviytyvänsä kandista.

Mitä alaa haluaisit lukemaan? Riippuu todella paljon alasta. Esim. jos haluaisit alalle, joka vaatii ainakin pääsykokeessa hurjasti laskurutiinia vaikkei itse koulutuksessa hirveästi laskemista tarvitsekaan (esim. lääkis) , niin todella suosittelisin vaikkapa iltalukiota olennaisten kurssien osalta.

Alkuperäinen kirjoittaja wanderer:
Mitä alaa haluaisit lukemaan? Riippuu todella paljon alasta. Esim. jos haluaisit alalle, joka vaatii ainakin pääsykokeessa hurjasti laskurutiinia vaikkei itse koulutuksessa hirveästi laskemista tarvitsekaan (esim. lääkis) , niin todella suosittelisin vaikkapa iltalukiota olennaisten kurssien osalta.

No, itseasiassa juuri lääkikseen haluaisin. Eli pitäiskö olla lukion pitkä matematiikka takana?

No, itseasiassa juuri lääkikseen haluaisin. Eli pitäiskö olla lukion pitkä matematiikka takana?

Ei tarvitse olla, mutta kyllähän se helpottais.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

Ei tarvitse olla, mutta kyllähän se helpottais.

Lyhyelläkin matikalla pärjää hyvin, mutta ei ilman matikkaa. Laskurutiini on ihan must. Kokeeseen on varattu 5h, mutta laskuihin se hurahtaa äkkiä. Todella suosittelen niitä iltalukion kursseja ainakin kemiasta ja fysiikasta, lukion kurssit toimii hyvänä pohjana. Ihmisbiologian saattaa lukea muuten vaan kirjoista.. Ja se pääsykoekirja tulee oikeasti osata läpi niin, että vaikka joku herättäisi keskellä yötä kysymään siitä jotain niin osaisit vastata. Ei mahdoton tehtävä, mutta vaatii oikeasti töitä. :)

Kannattaa katsella netistä noita lääkiksen edellisten vuosien pääsykokeita niin saa jonkunlaisen kuvan siitä millaisia ne ovat. Matikkaa, kemiaa ja fysiikkaa todellakin kannattaa lääkiksen pääsykokeiseen lukea. Ilman lukiota voi toki päästä, mutta ilman noiden aineiden lukion kursseja tai erittäin tehokasta itsenäistä oppimista ei ole mahdollisuuksia.

Ei ole tarkotus mitenkään dissata sua nyt mutta lääkikseen on TODELLA TODELLA vaikea päästä ilman lukio pohjaa, kun se on hankalaa myös lukion käyneille.

Ja vaikka kuinka lukenut alaa ja on perillä, siltikkin. Anteeksi nyt vain.

Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Ei ole tarkotus mitenkään dissata sua nyt mutta lääkikseen on TODELLA TODELLA vaikea päästä ilman lukio pohjaa, kun se on hankalaa myös lukion käyneille.

Ja vaikka kuinka lukenut alaa ja on perillä, siltikkin. Anteeksi nyt vain.

Lääkikseen on aina todella vaikea päästä. Jos on aidosti lahjakas henkilö ja lukee hyvin pääsykokeisiin, ei mahdollisuudet päästä sisään ole yhtään lukiolaisten mahdollisuuksia huonommat. Tunnen monia yliopistoon sisäänpäässeitä (siis tiedekuntiin joihin on myös ollut erittäin vaikea päästä) amispohjaisia, jotka ovat äärettömän lahjakkaita oppijoita, mutta vain se lukion käynti ei ole koskaan kiinnostanut. Ei se lukion käyminen tee sisäänpääsystä yhtään sen helpompaa jos hallitsee muulla tavoin vastaavat tiedot.

Itse pääsin kasvatustieteelliseen.
Pääsykoe jakaantui kahteen osioon, ensimmäiseen eli kirjalliseen piti päntätä perse puuduksissa ja seuraavassa vaiheessa oli haastattelut ja ryhmätilanteet.

Yhteistyössä