Onko mulla nyt se RINTATULEHDUS,mikä avuksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apua

Vieras

Vauva on nyt viikon ikänen ja molemmat tissit on tosi kosketus arat päältä ja sivuilta(kainalonpuolelta)

Onko tää nyt sitte rintatulehdusta? oon yrittäny antaa vauvalle tissiä mahd usein mutta ku se haluaa nukkuakki välillä.Pumpata koitin mut maitoa tuli vaan joku ehkä 20-30ml.

Pihalla kun ollaan oltu on ollut päällä villaset liivinsuojat toppi sekä päällä vielä hihaton collegeliivi,pitää siis vissiin vaan pukea enemmän päälle vaikka ulkona paahtuu :(

Mikä siis avuksi ettei tää nyt tästä pahenis???

Tuskin on rintatulehdus.Maito vaan on vielä nousemassa.Rintatulehdus nostaa herkästi kuumeen ja sitten on tissit niin kipeet ettei pysty mitään tekemään.Suosittelen imettämistä mahdollisimman usein ja pumppaamista.Kyllä se siitä tasottuu sitten.

Ja onnea pienestä ihmisestä!!Mulla on kamala vauvakuume niin jo tieto toisten pienistä tuhisijoista saa mielen herkälle.. =)

oli samat oireet. poika oli viikon kun toinen rinta tulehtui. Mulla alkoi nousta lämpö ja tunnin päästä olikin jo yli 40 astetta. Lääkäriin ja sain lääkettä. Lääkäri neuvoi imettämään todella usein, lypsämään käsin tai pumppaamaan. Lisäksi lämpimässä suihkussa voi kevyesti yrittää hieroa jos vaikka pakkaumat vielä aukenisivat. Toivottavasti ei pahene enää sulla. Se on ihan kamalan kipeä vaiva josm tulee ihan kunnolla toi tulehdus päälle.

Onko niissä kipeissä kohdissa iho mennyt punaiseksi, onko sulla kuumetta ja flunssainen olo ?
Jos näin niin mitään ei voi tehdä muuta kuin hakea lääkäriltä antibioottikuurin.

Onkohan sulla pakkautunut maito rintoihin eikä tule ulos sieltä. Mulla kävi näin noin viikko synnytyksen jälkeen. Menin lämpimään suihkuun, varmaan 15 min suihkuttelin rintoja siellä ja sen jälkeen lypsin tyhjemmäksi. Heti helpotti kipu. Käsittääkseni rintatulehduksessa nousee kuume....

yritä aina syöttää vauvaa kummastakin rinnasta yhdellä syöttökerralla. jos ei onnistu, niin aloita eri rinnasta kuitenkin aina seuraava syöttö. ja tietty mahdollisimman usein vaan vauvaa rinnalle. jos maito meinaa pakkautua rintoihin, "lypsä" vaikka käsin/ rintapumpulla ensin vähemmäksi maitoa, niin vauvankin on ehkä helpompi päästä imuun kiinni.
niin ja jos maito kovin pakkautuu rintoihin, suojaa rinnat hyvin, ettei tulehdusta pääse tulemaan. lämmin jyvätyyny on hyvä apu myös tuohon jos epäilee rintatulehdusta. jos tosiaan kuume nousee äkisti melkeen 40 asteeseen, on kyseessä mitä ilmeisimmin rintatulehdus.ja sitten on kyllä mentävä lääkäriin lääkekuurin perässä.

Onnea pienestä ihmisestä!

onks sul pumppua? pumppaa kuumassa suihkussa ja samalla hiero nänniin päin kipeitä kohtia, niihin on maito pakkautunut ja sit se lähtee kulkemaan kun heruttaa kunnolla. ja toista tänään pari kertaa. sain sillee omani pois,ei kyl ollu ku toisella puolella ja heti aloin tyhjentää ku tuli kipeeks

Minulle käskettiin pakkautuneita rintoja hautoa kylmällä, lääkäri-ihminen vielä sanoi.
Pakkasesta jääpalapussia tms.
Ja se todellakin auttoi vaikka kuulostaa omituiselta.

Mulla auttoi maidon pakkaantumiseen kaalikääreet, eli jääkaappikylmiä kaalin lehtiä, pinta rikotaan ja lätkästään sinne kipeeseen kohtaan. Voi laittaa kelmua päälle ettei tissiliivit mene kaaliin.
Ja toinen mikä autto oli että luopu yön ajaksi tissiliiveistä vaikka sitten maitoa olikin vähän joka puolella.

Kiitos vinkeistä.Kuumetta ei ole eikä flunssainen olo.Ihokaan ei ole punainen.

Öisin nukun ilman ríntaliivejä pyyhe vaan alla että ei aivan lakanat oo märät mut ilm maitoa ei ihan vielä niin tuukkaan että koko peti kastuisi

Mites pumpatun maidon säilytys? Jos pumppaan monta kertaa päivässä ja tulee ihan vähän esim se 20ml niin voinko aina kaataa sinne samaan pulloon missä edellisetkin? jotka siis tietty jääkaapissa säilytetty :)

En suosittele laittamaan 2 pv maitoja samaan, kun ei jääkaapissa säilykään kun tuon 1-2vrk. Pakastimeen voi laittaa, sielä säilyy 3kk. Mutta mikrossa ei rintamaitoa saa lämmittää, vaan mielummin vesihauteessa.

Ei kuumekaan vielä välttämättä rintatulehduksesta kerro. Mulla on molempien lasten syntymän jälkeen noussut korkea kuume ja rinnassa ollut punertava kipeä alue mutta mennyt ohi raivokkaalla lypsämisellä ja Panadolilla. Eli onneksi en jaksanut heti lähteä lääkäriin, olisin syönyt ihan turhat antibioottikuurit.

Ja imetystukilistan sivuilta poimittu neuvo, jos lypsäminen ei tuota tulosta:
"Lämminpullomenetelmässä kaksi lasipulloa lämmitetään pitämällä hetken kuumaa vettä sisällä, se kaadetaan pois ja kylmällä vedellä viilennetään pullon suu. Sitten pullo(t) laitetaan nänni(e)n päälle ja pienen hetken kuluttua alkaa maito virrata. Ei satu, mutta kihelmöi ja kutittaa kun alkaa maito herumaan. Ja toimii tosiaan jopa muovipulloilla, mutta se muovi jäähtyy tosi nopeesti, niin lasi on siksi parempi. Toimii hyvin ainakin jokanaisen hätäratkaisuna :o), ja jos käsinlypsy ei onnistu." - Merja N.

Tämä oli täältä http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=60&Itemid=123

Ja paljon onnea vauvasta! :heart:

Yhteistyössä