Onko mulla oikeus kesälomaani (kun äitiysloma alkaa kesällä)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ninni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Noin ylipäätändä en ymmärrä miksei työkaverisi pidä kesälomaansa heinäkuussa jos sinä olet jäämässä äitiyslomalle silloin. Siten voisitte pitää molemmat lomanne ennen syksyä... Vai onko toisella pakottava tarve viettää lomansa juuri silloin?

En tiedä, mutta kun kerroin omista lomatoiveistani vastasi hän että oli suunnitellut lomaa juuri samaan ajankohtaan...

[QUOTE="Ninni";26007194]Mutta pomolla on oikeus siirtää lomani hamaan tulvaisuuteen???[/QUOTE]

Ei, vaan sinulla on oikeus pitää kesäloma tämän vuoden kesälomakuukausina, jotka ovat yleensä touko-syyskuut.

[QUOTE="Ninni";26007205]En tiedä, mutta kun kerroin omista lomatoiveistani vastasi hän että oli suunnitellut lomaa juuri samaan ajankohtaan...[/QUOTE]

Mars juttelemaan pomon kanssa omista kesälomatoiveista ja muistuttamaan siitä milloin olet jäämässä äitiyslomalle! Hajamielinen pomo ei välttämättä vain muista. Luulisi duunikaverisikin ymmärtävän että sinä et voi pitää lomaasi muulloin kuin kesäkuussa joten eiköhän jousta omista lomatoiveistaan.

Jos haluat pitää loman nimenomaan tänä kesänä niin sitten tämä ei koske sinua, mutta minä tuossa tilanteessa siirtäisin lomani ja pitäisin sen vanhempainvapaan päätteeksi ennen (mahdollista) hoitovapaata. Tällä tavalla et jää täysin ilman tuloja jos esim. lapsen isä haluaa pitää isäkuukauden.

[QUOTE="Lilli";26007301]Äityislomahan voi aloittaa 30-50 päivää ennen laskettua-aikaa. Onko tuo heinäkuun alku 30 päivää ennen LA:ta?[/QUOTE]

Äitiyslomani alkaa heinäkuun puolessa välissä eli 30 pvää ennen laskettua aikaa.

[QUOTE="Lissu";26007463]Jos haluat pitää loman nimenomaan tänä kesänä niin sitten tämä ei koske sinua, mutta minä tuossa tilanteessa siirtäisin lomani ja pitäisin sen vanhempainvapaan päätteeksi ennen (mahdollista) hoitovapaata. Tällä tavalla et jää täysin ilman tuloja jos esim. lapsen isä haluaa pitää isäkuukauden.[/QUOTE]

Muuten varmaan tekisinkin noin, mutta isä ei pysty pitämään isäkuukautta työnsä luonteen vuoksi. Tällä suunnittelemallani pidemmällä lomalla saan esikoiseni pois päivähoidosta kuukautta aikaisemmin, mikä tietysti plussaa.

No en tiedä onko oikeutta, itse en alkaisi asiasta "tappelemaan" jos esimies ei sitä hyväksy. Mutta en ymmärrä miksei pomosi voi hankkia sinulle sijaista jo kesäkuusta lähtien, mikäli sijainen pystyy siis yksin hoitamaan sinun ja työakverisi työt.

Itse pidin myös kesäloman ennen esikoisen äitiyslomaa, koska halusin nauttia vielä vapaasta kesästä. :) Tai siis nyt sinä voisit viettää vielä rauhassa kesää esikoisen kanssa ennen kuin kaikki muuttuu.

[QUOTE="mona";26007553]No en tiedä onko oikeutta, itse en alkaisi asiasta "tappelemaan" jos esimies ei sitä hyväksy. Mutta en ymmärrä miksei pomosi voi hankkia sinulle sijaista jo kesäkuusta lähtien, mikäli sijainen pystyy siis yksin hoitamaan sinun ja työakverisi työt.

Itse pidin myös kesäloman ennen esikoisen äitiyslomaa, koska halusin nauttia vielä vapaasta kesästä. :) Tai siis nyt sinä voisit viettää vielä rauhassa kesää esikoisen kanssa ennen kuin kaikki muuttuu.[/QUOTE]

En usko, että tästä tappelua tulee, mutta halusin vaan varmistaa onko mulla oikeutta edes tällaiseen järjestelyyn.

Ja juuri noin minäkin ajattelen, että tässä vaiheessa loma on vielä lomaa ja aikaa esikoisen kanssa ennen uusia kuvioita :)

[QUOTE="Lilli";26007633]Aloita äityisloma varhennetuna 50 päivää ennen laskettua-aikaa eli noin kesäkuun 20. päivä ja säästä kesäloma?[/QUOTE]

Onko tuosta varsinaisesti mitään hyötyä? Muuta kuin että pomo ei ainakaan voi laittaa hanttiin.

[QUOTE="Ninni";26007663]Onko tuosta varsinaisesti mitään hyötyä? Muuta kuin että pomo ei ainakaan voi laittaa hanttiin.[/QUOTE]

Näin minä tekisin. Pidät lomaa sitten äitiysloman päälle. Ja jos jäisin hoitovapaalle jättäisin lomapäiviä vielä säästöön. Hoitovapaalta ei kerry kuitenkaan lomapäiviä.

Yhteistyössä