Onko mulla oikeus olla loukkaantunut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi luoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voi luoja

Vieras
Mun mies käyttäytyy ihan kummallisesti. Sillä on ollut nyt viikon verran hammas kipeä, mutta se kävi jo viime viikolla hammaslääkärissä, sai antibioottikuurin ja nyt meni just äsken uudestaan hammaslääkäriin. Kuulemma itse hammasta särki vaan ekat kolme päivää, mutta tän loppuajan sitä on kuulemma lähinnä kihelmöinyt poskesta, hampaansa meinaan tulehtui niin pahasti että koko poski turposi.

Koko viikon toi mies on ollut jotenkin tosi outo. Kai sitten miehillä voi koko persoonallisuus muuttua kun niissä on "joku vika", mut musta tää menee jo vähän överiks. Mun mies ei ekaan neljään päivään suostunu tekemään mitään muuta kuin istumaan sohvalla eikä oikein puhunutkaan mitään. Jos koitin pyytää tekemään jotain, esim. kotitöitä tai katsomaan lapsen perään hetken, niin aina alkoi heti vinkumaan (joo, sellasella vinkuvalla äänellä) ettei voi kun sattuu jne.

No, ei siinä mitään, olin sitten yksinhuoltaja vaikka mies istui vieressä sohvalla siitä kun tuli töistä siihen että mentiin nukkumaan. Sen neljän päivän jälkeen tuo on jo ruvennut taas normaalisti osallistumaan tähän perhe-elämään, paitsi että se ei puhu mitään. Ei lapselle, eikä mullekaan. Jos mä huomautan asiasta, niin pyytää kyllä anteeksi, ja sanoo että "kyllähän mä kuuntelen", ja on aidosti pahoillaan kun sanon ettei oo kiva jutella yksinään kun toinen ei vastaa mitään. Se ei siis sano edes mmm tai joo tai jaa, ei siis yhtään mitään. On vaan hiljaa ja tuijottaa jos yritän puhua sille. Ja puhumisella tarkotan ihan tavallista juttelua, en mitään mäkättämistä tai tivaamista tai muuta, kunhan puhun päivän tapahtumista.

Mua vaan ärsyttää että mies ei silti muuta tota käytöstään vaikka tätä on jatkunut jo muutaman päivän, ja olen aiheesta useampaan kertaan sanonutkin. Aina vaan pyytää anteeksi ja sitten jatkaa heti perään samaa rataa. Mun mielestä toi sana anteeks alkaa pian kokemaan inflaation miehen suusta kuultuna, se on aina ollut tuollainen, heti jos sille sanoo jostain niin se pyytää anteeks, ilmeisesti vaan koska niin kuuluu tehdä. Ärsyttää.

Vai johtuukohan tää kaikki taas kenties siitä että kun mies sairastaa, se on vähintään kansainvälinen katastrofitila ja kaikkien pitää jaksaa hoitaa ja ymmärtää sitä?

Ei ole olemassa "oikeutta olla loukkaantunut". Ihminen loukkaantuu, kun tuntee tulleensa kaltoinkohdelluksi, ei se tarvitse oikeutusta. Eikä sitä pidä ylläpitää sen vuoksi, että minulla on tässä hyvät syyt olla loukkaantunut. Tunteet tulevat ja menevät sen mukaan, miten ihminen reagoi eteen tuleviin tilanteisiin.

• Tykkää
Reactions: rops ja Laarum
Vai johtuukohan tää kaikki taas kenties siitä että kun mies sairastaa, se on vähintään kansainvälinen katastrofitila ja kaikkien pitää jaksaa hoitaa ja ymmärtää sitä?

Kyllä johtuu.

Nyt lopeta se miehen paapominen ja anna olla omissa oloissaan. Lopeta sinäkin sille puhuminen ja anna tehdä itse ruokansa ja pestä pyykkinsä. Keksit itsellesi ja lapsillesi jotain muuta tekemistä kuin sen kipeän ukon kanssa riitely kotona. Eiköhän se parissa päivässä tajua.

No miehet on vähän ku pikkulapsia. Jos tulee kuumetta niin silloin ollaan jo pieneissäkin asteissa kuoleman kielissä, mut jos itse sairastat niin 39 astettakaan ei ole miehestä paljon ja olet aivan kykeneväinen hoitamaaan lapset yms. Meillä mies onneksi sairastaa harvoin. Minä hoitaa kotityöt jalka kipsissä, mutta miehellä kun nyrjähtää pikkurilli, niin ei pysty ei sitten mihinkään.. :D
Ei sitä hammassärkyä kauan kestä. Kyllä se ohi menee kun parantuu. Kyse ei ole siis loppuelämän muutoksesta, joten anna vaan olla ja pistä heikomman kipukynnyksenn piikkiin....

No miehet on vähän ku pikkulapsia. Jos tulee kuumetta niin silloin ollaan jo pieneissäkin asteissa kuoleman kielissä, mut jos itse sairastat niin 39 astettakaan ei ole miehestä paljon ja olet aivan kykeneväinen hoitamaaan lapset yms. Meillä mies onneksi sairastaa harvoin. Minä hoitaa kotityöt jalka kipsissä, mutta miehellä kun nyrjähtää pikkurilli, niin ei pysty ei sitten mihinkään.. :D
Ei sitä hammassärkyä kauan kestä. Kyllä se ohi menee kun parantuu. Kyse ei ole siis loppuelämän muutoksesta, joten anna vaan olla ja pistä heikomman kipukynnyksenn piikkiin....
Tuo kyllä ontuu tuo vertaus. Eiväthän lapset ole kuolemankielissä pienistä sairauksista. Ja sen lisäksi, että vertaus ontuu, se on myös alentuva.

[QUOTE="mä";25004565]Mitä?? Mies jaksaa käydä töissä mutta ei auttaa kotitöissä tai lastenhoidossa? Kuinka iloinen tässä tilanteessa itse olisit, jos se jatkuu viikon?

Ja mies selvästi kykenee puhumaan, ei vaan huvita sanoa mitään? Lapset onnellisia tästä? Olisitko itse?[/QUOTE]

No voihan se päähän ottaa, mutta viikko nyt ei ole kovin pitkä aika varsinkin, kun joku konkreettinen syy on olemassa. Joten siinä mielessä ei minusta "oikeutta" olla loukkaantunut, vaikka eihän sille varmaan mitään voi.

Kuulostat tosi sympaattiselta ihmiseltä :).

No jos se mun sympaattisuus nyt riippuu siitä että musta ois kiva jos mun kanssa juteltais, tai sitten edes sanottais ettei huvita jutella niin joo, sitten varmaan en oo kovin sympaattinen. Mä olen kyllä parhaani mukaan tehnyt viikon ajan kaiken miehen puolesta, tehnyt sellaisia ruokia joita hänen on helpompi syödä, hoitanut lapsen kaikin puolin, hakenut lääkkeitä apteekista ja yöllä alakerrasta ja koittanut muutenkin saada hänen olonsa paremmaksi, ja jos siitä saa palkinnoksi mykän miehen niin en mä nää miten se on mun syy.

[QUOTE="mä";25004565]Mitä?? Mies jaksaa käydä töissä mutta ei auttaa kotitöissä tai lastenhoidossa? Kuinka iloinen tässä tilanteessa itse olisit, jos se jatkuu viikon?

Ja mies selvästi kykenee puhumaan, ei vaan huvita sanoa mitään? Lapset onnellisia tästä? Olisitko itse?[/QUOTE]

Ihan yhtä onnellinen kun muulloinkin, mun arkea ja elämää ei mullista yksi tulehtunut hammas :).

[QUOTE="Mää";25004560]Siellä on ollut melko hemaiseva lekuri, ja nyt on viikon vilissyt villit mielikuvat mielessä.[/QUOTE]

Oli kuulemma tosi kaunis hoitaja vastaanotossa, ja miestä oli nolottanut kun puoli naamaa oli turvoksissa. Ehkä se nyt sitten murehtii sitä miltä näytti kun kohtasivat ilmottautumisluukulla. :D

No voihan se päähän ottaa, mutta viikko nyt ei ole kovin pitkä aika varsinkin, kun joku konkreettinen syy on olemassa. Joten siinä mielessä ei minusta "oikeutta" olla loukkaantunut, vaikka eihän sille varmaan mitään voi.

Ai, meillä toi ei kyllä toimisi. Eikä mies kyllä noin käyttäytyisikään. Oli se kuinka kipeä tahansa niin aina on osallistunut lähes siinä missä ennenkin, ilman valituksia TAI että mä sitä vaatisin, omasta halustaan.

Tuossa mielessä en allekirjoita miesten "heikompaa kykyä sietää kipuja" tjsp. Ne mitään vajokkeja ole, ihan kykeneviä ihmisiä siinä missä naisetkin ja varmasti pakkotilassa tekisivät osansa. Naiset ilmeisesti pitää miesten heikompaa kipukynnystä (palstalta opittuna ??) jumalan totena..

Se on kipeä!?! Herran jumala mitä soopaa ihmisen pitääkään kestää. Hammassärky on niitä kipuja joita en toivoisi edes pahimmalle vihamiehelleni, se täyttää koko maailman, ei pysty ajatella mitään muuta kuin että miten sen saa loppumaan. Mulla tulehtui hammas kun siitä vierestä nypättiin viisuri pois enkä yksinkertaisesti pystynyt tekemään yhtään mitään siihen asti että pääsin lääkäriin. Kun koko pää on yhtä sykkivää kipua, tai kun tulehdus leviää ja tuntuu kuin koko alaleuka olis täynnä pieniä kihiseviä matoja ei siinä paljon jutella tai tiskata. Vähän nyt sympatiaa keihiin nainen.

Ap tahtoo, että hänellä on oikeus tuntea kuten tuntee ja käyttäytyä sen mukaisesti, mutta miehen vastaava oikeus? Mitä se on? Jotain syötävää?

Maailma ei toimi sen mukaan mitä haluaa tai ei halua. Jotkut asiat on vaan pakko tehdä, huvitti tai ei. Niin miesten kuin naistenkin.

Lapset täytyy ruokkia, sattui hampaaseen tai ei.
Pyykkiä täytyy pestä, väsytti tai ei.
Lemmikit täytyy hoitaa, oli kipeä tai ei.

Yhteistyössä