Onko mulla synnytyksen jälkeinen masennus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ullis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"ullis"

Vieras
Pari viikkoa sitten iski ihan yhtäkkiä kamalan ahdistava olo, pelotti että kuolen tai että joku rakkaani kuolee, tuntui että sekoan, ajatukset alkoivat kiertämään kehää oman pään sisällä, ahdistavat ajatukset, en ollut yhtään kiinni tässä elämässä ja arjessa.
Välillä tuli hetkiä kun olo oli parempi (kuten nyt esimerkiksi) mutta sitten taas tulee takapakkia välillä. Mikään ei tunnu miltään, ei kiinnosta siivota, tehdä mitään mistä ennen on nauttinut, koko ajan vaan ahdistaa. Ruokahalu on kadonnut, väsyttää koko ajan.
Vauva on kuitenkin helppo isompiin sisaruksiin verrattuna mutta olen toki ollut kovin kiinni hänessä, ikää vauvalla nyt 8vk.
Voiko tämä olla synnytyksen jälkeistä masennusta? Voiko se iskeä vasta 6vk synnytyksen jälkeen?
Pääseekö siitä itse irti, en tahtoisi mitään lääkkeitä?
Neuvolassa olen kertonut olostani mutta eihän sieltä kesäaikaan edes juttuapua saa vaikka kyllä lupailevatkin.

Voi olla.
Sinuna ottaisin suoraan yhteyttä terveyskeskuksen lääkäriin ja sitä kautta lähete eteenpäin... Ellei sitten syksyn tullen neuvolan kautta asia järjesty.
Tai mene yksityiselle terapiaan jos sinulla on varaa siihen? Pääset ainakin nopeammin.

Olen lueskellut äimän sivujakin. Tarjoaako lääkärit heti lääkkeitä jos menee puhumaan? Ainakin neuvolan th ja jälkitarkastuksessa lääkäri heti mainitsivat lääkityksen.
Sain myös neuvolapsykologin puhelinnumeron mutta hän on heinäkuun ajan lomalla.
Käsittääkseni synnytyksen jälkeinen masennus menee ohi viimeistään 8kk aikana. Olisiko silkkaa itsemurhaa yrittää sinnitellä vaan?

[QUOTE="ullis";24301659]
Käsittääkseni synnytyksen jälkeinen masennus menee ohi viimeistään 8kk aikana. Olisiko silkkaa itsemurhaa yrittää sinnitellä vaan?[/QUOTE]

Mä söin lääkkeitä ja kävin terapiassa, toivuin kun lapsi oli 2½-vuotias...

minulla oli tuo masennus..pelkotiloja,itkuisuutta,unettomuutta yms..Jälkitarkastuksen yhteydessä pyysin lääkkeet jotka pahenti pelon niin kovaksi etten uskaltanut poistua talosta ja lopetin lääkkeet..tästä puolivuotta niin uskalsin hakea rauhottavat ja sain unilääkkeet ja myöhemmin aloitin rauhottavien kanssa lääkityksen uudestaan ja nyt olo paljon paljon parempi=) ja siis mulla tuo masennus oli pahimmillaan vasta noin 6-8kk:n kuluttua synnytksestä..

Yhteistyössä