Onko mun lapseni ainoa 1v8kk, jolla ei ole hajuakaan pottailusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Tyttö kyllä istuu potalla pitkin päivää, mutta ei tee sinne mitään.

Potta itsessään ei ole siis mörkö, mutta ei tuo likka ymmärrä mitä sen potan kanssa pitäisi tehdä. Ajoittain tuntuu että ehkä jollakin tasolla ymmärtää (eilen pissasi pottaan 2 tippaa ja esitteli niitä kovasti mulle & isällleen) mutta yleensä tuntuu siltä, ettei ymmärrä lainkaan. Hän esim. ei osaa pyytää potalle/mennä potalle hädän yllättäessä.

Jos hän on ilman vaippaa niin se pissa ja kakka vaan tulee ilman että lapsi on mun mielestäni edes huomannut että on hätä ja kohta pissa tulee.

Pitäisikö tässä iässä jo tunnistaa hätä?

No ei vielä mitään vikaa ole lapsessasi. Nykypäivänä ihmiset vaan kuvittelee että jos ei aino-eerika oo pissinyt jo puolivuotiaasta alkaen pottaan tai edes lavuaariin - on hän hidas ja jälkeenjäänyt asiassa.

Terveisin 1v10kk äiti jonka lapselle potta on yhtä kuin suihkulelu vain vielä

Ei meidänkään tyttö pyydä päästä potalla siksi, että on hätä. Ja en ole ottanu asiasta mitään stressiä. :D

Tyttö kyllä pyytää potalle, mutta siksi, kun tahtoo saada potan laulamaan. :D Eli siis tulin ostaneeksi tommosen soivan potan ja se oli meillä se avainsana. Tavallisella potalla tyttö vain istui tekemättä mitään. Ei siinä, tykkäsi kyllä istua siinä, mut ei tajunnut lainkaan, et sinne ois pitäny pissiä. =)

Mutta sit tolle soivalle potalle, kun ekan kerran keksi, että hei, pissimällä se soi, niin siitä se lähti. :D tyttö tekee pissan ja on aivan riemuissaan, kun sai taas potan soimaan. (maksoin muuten jonkun 6 e tuo potta, et ei paha kokeiluhinta, jos kiinnostaa)

Niin ja se eka kerta pottaan tuli meillä silleen, että huomasin, että tyttöä pissittää aina just ennen suihkuunmenoa tai sit ihan heti sen jälkeen. Joten tyrkkäsin potalle istumaan ennen suihkua ja siinä se oli. Potta soi. :D Ei meillä välttämättä ees muisteta aina ruokien jälkeen potalle viedä (jos ei tyttö pyydä), mutta joka ilta ennen suihkua tai viimeistään jälkeen on jo rutiini.

Viimeksi muokattu:
Tyttö kyllä istuu potalla pitkin päivää, mutta ei tee sinne mitään.

Potta itsessään ei ole siis mörkö, mutta ei tuo likka ymmärrä mitä sen potan kanssa pitäisi tehdä. Ajoittain tuntuu että ehkä jollakin tasolla ymmärtää (eilen pissasi pottaan 2 tippaa ja esitteli niitä kovasti mulle & isällleen) mutta yleensä tuntuu siltä, ettei ymmärrä lainkaan. Hän esim. ei osaa pyytää potalle/mennä potalle hädän yllättäessä.

Jos hän on ilman vaippaa niin se pissa ja kakka vaan tulee ilman että lapsi on mun mielestäni edes huomannut että on hätä ja kohta pissa tulee.

Pitäisikö tässä iässä jo tunnistaa hätä?

Ei oo ainoa. Omani älysi täytettyään 2v. Sitä ennen surutta päästi mihin vaan eikä pottaan yhtään mitään. Lapset on erilaisia, joku hoksii aikseen, toinen myöhemmin. Ehkä se teilläkin sitte ykskaks kirkastuu kuten meillä. Ja oppii nopsaa kuivaksi.

Ok...mä kun en muista lainkaan että missä iässä esikoinen aikoinaan oppi potalle...hän oli täysin kuiva ollessaan 2v3kk, siksi pohdin sitä, että varmaan tässä iässä kuitenkin jo pottaili...tai sitten ei :)

Meillä tyttö täyttää 2v. eikä pottailu onnistu. Potalla kyllä istuu mielellään ja vessanpytyllä supistajan kanssa, mutta ei tee mitään. Vielä en ole jaksanut ressata asiasta. Omaa laiskuuttakin, kun ei jaksa laittaa joka väliin potalle istumaan.

Meillä on vedetty selkeä raja siihen että potta EI OLE LELU. Sillä ei leikitä, eikä siinä olla suihkussa. Eikä sitä viedä olkkariin. Kukaan omia tavaroitaan kunniottava muksu ei kuseksi omiin leluihinsa (siis siihen pottaan joka on leluks annettu).

Ei sitten ihme ettei meinaa onnistua pottailut.:xmas:

2 vuotias ei välttämättä siitä pottailu ideasta vielä saa otetta, mutta ei sitä leluksi kyllä kannata antaa.

Meidän tyttö oli 2,5v kun ekaa kertaa pissasi pottaan/pönttöön. Silti oli päiväkuiva alle 3-vuotiaana. Poika pissasi pottaan ekaa kertaa aika pian 1v-synttäreidensä jälkeen ja päiväkuiva oli noin 2v3kk iässä... Kummankin suoritukseen olen ihan tyytyväinen.

Meillä on vedetty selkeä raja siihen että potta EI OLE LELU. Sillä ei leikitä, eikä siinä olla suihkussa. Eikä sitä viedä olkkariin. Kukaan omia tavaroitaan kunniottava muksu ei kuseksi omiin leluihinsa (siis siihen pottaan joka on leluks annettu).

2 vuotias ei välttämättä siitä pottailu ideasta vielä saa otetta, mutta ei sitä leluksi kyllä kannata antaa.

Jaa, meidän tyttö kyllä pissasi jokusen kerran myös nuken pottaan, vaikka oikea potta pysyi visusti vessassa...

Voi hyvä ihme kun olet näppärä. Mullehan tämä oli piikki suoraan, kun kerroin että suihkussa potta on leluna tällä hetkellä.
Tuliskohan mieleen, että jos sä pidät tota linjaa, niin joku muu ei . Meillä potta saa tulla tämän toisenkin mukana aikanaan olkkariin jos siellä tykästyy siihen istumaan edes hetkeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja 2n äiti;21986894:
Voi hyvä ihme kun olet näppärä. Mullehan tämä oli piikki suoraan, kun kerroin että suihkussa potta on leluna tällä hetkellä.
Tuliskohan mieleen, että jos sä pidät tota linjaa, niin joku muu ei . Meillä potta saa tulla tämän toisenkin mukana aikanaan olkkariin jos siellä tykästyy siihen istumaan edes hetkeksi.

Ehkäpä siinä sulle syy miksi teillä ei onnistu pottailut, ja pitää sanoa että nykyaikana pidetään jälkeenjääneinä jotka ei osaa ikään kuuluvia asioita. Että potta vaan pois lelujen seasta, eihän kukaan muukaan vessanpönttöä leluna pidä.=)

meillä kans poitsu 1 v 9 kk ja aamupissat saadaan pottaan tehtyä.. muuten se on vain sellaista istutaan ja ihmetellään leikkimistä.. :) kerran on kakat osannut sinne tehdä ja tajusi vielä itse näyttää, että pitää potalle mennä.. mut siihenpä ne sit jäikin.. :) ehkä vielä joku päivä pottaillaan kunnolla :D

Ehkäpä siinä sulle syy miksi teillä ei onnistu pottailut, ja pitää sanoa että nykyaikana pidetään jälkeenjääneinä jotka ei osaa ikään kuuluvia asioita. Että potta vaan pois lelujen seasta, eihän kukaan muukaan vessanpönttöä leluna pidä.=)

Mun mielestä alle kaksivuotiaan ei tarvitsekaan osata pottailla. Jos osaa niin hienoa, mutta jos ei niin ei ole minusta jälkeenjäänyt.
Meillä potta saa edelleen jäädä sinne suihkuun leluksi,johon saa tutustua omalla tavallaan. Vaikka se sua nyt kovasti tuntuiskin ärsyttävän :rolleyes:

Alkuperäinen kirjoittaja 2n äiti;21986931:
Mun mielestä alle kaksivuotiaan ei tarvitsekaan osata pottailla. Jos osaa niin hienoa, mutta jos ei niin ei ole minusta jälkeenjäänyt.
Meillä potta saa edelleen jäädä sinne suihkuun leluksi,johon saa tutustua omalla tavallaan. Vaikka se sua nyt kovasti tuntuiskin ärsyttävän :rolleyes:

Mikä ihme siinä mua ärsyttäs? Siinä vaan ostele niitä vaippoja isolle lapsellesi jos haluat. Mun ongelmahan se nimenomaan ei ole=)

Ei ole epätavallista ei. Ihan rauhassa vain taukoa pottailuharjoittelusta. Justiin lueskelin esikoisen vauvakirjaa ja 2,5-vuotiaana oli tehnyt ekat pisut pottaan. Sitten homma toimikin nopeasti. Otettiin vaipat pois kokonaan ja jo viikossa oppi tekemään kaiken pottalle. :)

Mikä ihme siinä mua ärsyttäs? Siinä vaan ostele niitä vaippoja isolle lapsellesi jos haluat. Mun ongelmahan se nimenomaan ei ole=)

No kyllä mua pikkusen ihmetyttää, että oikeasti porukka - sinä nyt tässä - pitää jotenkin luonnottomana, jos alle kaksi vuotiasta ei pottailu innosta tai onnistu ja siitä pitää vittuilla ja haukkua jälkeenjääneeksi sun muuta.

Ei meilläkään tiennyt mitään.
Monethan mm. itse syömään niin että antaa lusikan käteen esim. 5kuiselle vaikka varsinaisesti alkaisi syödä itse vasta 1,5 vuotiaana. Meillä annettiin lusikka käteen ensimmäistä kertaa sinä päivänä kun oli ajatus että lapsi alkaa syödä itse eli 1-vuotispäivänä. Siitä lähtien on syönyt itse. Uutuudenviehätyksellä on suuri voima.

Samoin esikoiselta otettiin vaippa pois 1v6kk eikä ollut koskaan nähnytkään pottaa. Jo ensimmäisenä päivänä teki puolet asioista pottaan ja kahdessa viikossa oli päiväkuiva. Tämä toinen on nyt 1v7kk enkä ole vielä näyttänyt hänelle pottaa koska on opiskelujen kanssa ollut nii kiirettä mutta todellakin aion myös hänellä käyttää uutuudenviehätystä hyväkseni. Meillä ei koskaan tarvinnut varsinaisesti istuskella potalla. Oltiin paljon ilman housuja ja lapsi näki kun alkoi pissiä valua, samalla oppi hyvin pidätyksen kun näki virran ja yritti pysäyttää sen.

Meidän tavat vaan ei toimi hygieenikoille, mutta kun on ollut useita koiria niin parin viikon taaperolätäköt ei tunnu missään laattalattioilla joissa on joskus ollut jättikoiran litrasia lätäköitä ;)

Mihin ikään? Mun muksu oppi 2v, ja potta oli mm olkkarissa. Se ei tasan sekottanu mitenkään ja potta siirtyi vessaan siitä sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja 2n äiti;21987006:
No kyllä mua pikkusen ihmetyttää, että oikeasti porukka - sinä nyt tässä - pitää jotenkin luonnottomana, jos alle kaksi vuotiasta ei pottailu innosta tai onnistu ja siitä pitää vittuilla ja haukkua jälkeenjääneeksi sun muuta.

Älä välitä. Taitaa rinsessalla olla huono päivä tai jotain. :D

Ei oikeasti tarvi ton ikäsen vielä osata pottailla tai olla vaipatta. =)

[QUOTE="piipertäjä";21987021]Ei meilläkään tiennyt mitään.
Monethan mm. itse syömään niin että antaa lusikan käteen esim. 5kuiselle vaikka varsinaisesti alkaisi syödä itse vasta 1,5 vuotiaana. Meillä annettiin lusikka käteen ensimmäistä kertaa sinä päivänä kun oli ajatus että lapsi alkaa syödä itse eli 1-vuotispäivänä. Siitä lähtien on syönyt itse. Uutuudenviehätyksellä on suuri voima.

Samoin esikoiselta otettiin vaippa pois 1v6kk eikä ollut koskaan nähnytkään pottaa. Jo ensimmäisenä päivänä teki puolet asioista pottaan ja kahdessa viikossa oli päiväkuiva. Tämä toinen on nyt 1v7kk enkä ole vielä näyttänyt hänelle pottaa koska on opiskelujen kanssa ollut nii kiirettä mutta todellakin aion myös hänellä käyttää uutuudenviehätystä hyväkseni. Meillä ei koskaan tarvinnut varsinaisesti istuskella potalla. Oltiin paljon ilman housuja ja lapsi näki kun alkoi pissiä valua, samalla oppi hyvin pidätyksen kun näki virran ja yritti pysäyttää sen.

Meidän tavat vaan ei toimi hygieenikoille, mutta kun on ollut useita koiria niin parin viikon taaperolätäköt ei tunnu missään laattalattioilla joissa on joskus ollut jättikoiran litrasia lätäköitä ;)[/QUOTE]

Tuo tapa ei toiminu meillä vaikkei hygienikkoja ollakaan. Laps ei osannut ja oppi ku oli valmis.

Yhteistyössä