Onko mun "pakko" antaa 3-vuotiaani anopille hoitoon viikonlopuiksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja agataa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

agataa

Vieras
Asuttiin ennen 3km päässä anopista, mutta ei ollut kiinnostunut hoitamaan lastamme kuin hyvin hyvin satunnaisesti. Ja se on mulle ihan ok.

Mutta nyt sitten, kun muutettiin 100km päähän, ja mieheni käy anopin asuinpaikkakunnalla välillä hommissa (on pienimuotoinen yritys siinä) niin anoppi sanoi että voisinko antaa lapseni miehen mukaan niin hän hoitaisi lastani. Monta kertaa jo kysynyt.

Mies on monesti koko viikonlopunkin tuolla.. Olenko kauhea, kun en halua antaa lastani noin pitkäksi aikaa hoitoon anopille? Hän kun ei aiemminkaan ollut kiinnostunut lapseni hoidosta, niin miksi sitten nyt pitäisi antaa moneksi yöksi? Mieheni ei pystyisi lasta katsomaan kun on hommissa.

Miksi et antaisi? Onhan se hyva etta anoppi on nyt kiinnostunut lahentamaan valejaan lapsenlapseensa, Varmasti havahtui huomaamaan lapsenlapsensa arvon nyt kun asuu kauempana.

Oma tyttoni, 1,5 v. oli mieheni kanssa juuri anoppilassa koko viikonlopun ja hyva niin kun asuvat eri maassa kun me asumme. Nauti vapaasta viikonlopusta :).

Ei tietenkään ole pakko. Mitä luulet, olisiko lapsellesi positiivinen juttu mennä mummolaan viikonlopuksi? Ilmeisesti isä voisi iltaisin olla myös mummolassa, niin lapsi ei joutuisi olemaan monta päivää näkemättä kumpaakaan vanhemmista?

Ihmettelen silti kovasti tuota hinkua saada lapsi nyt hoitoon, kun aiemmin (mm. kun sain kuopuksen ja olisin todella tarvinnut apua, sillä hän oli koliikkivauva ....) ei ole kiinnostanut ollenkaan.

jos mummo on lapselle tuttu, eli olette yhessä käyneet siellä kumminkin joskus niin mikset voisi antaa, ei tietty joka viikonloppu varsinkin jos lapsi on viikot hoidossa niin pitäähän sen lapsnekin saada levätä.
anopilla saataa olla uskaltamisongelmaakin, huono selkä tms miksei oo halunnu vaippaikäistä hoitoon. tommonen kolmevuotias on kuitnekin jo helppohoitoisempi ja osaa puhua jne. minusta kannattaa antaa tilaisuus josko mummo haluaisi jatkossa osallistua teidän elämään ennemmän

Mä en näe mitään syytä, miksi en antaisi. Onhan se mieskin siellä, vaikka töitä tekeekin. Mietipä asiaa toisinpäin: olisko se ihan ok, jos kyseessä olisi sinun äitisi ja sinä menisit lapsen kanssa sinne koko viikonlopuksi? Ja tosiaan, ehkäpä se mummi on välimatkan vuoksi herännyt siihen, että haluaisikin nähdä lapsenlastaan enemmän.

Ja jos mietin toisinpäin, niin ei munkaan mies tykkää, jos vien lapset viikonlopuksi pois. Kerran kävin yksin lasten kanssa reissussa pari päivää ja se oli miehen mielestä pitkä aika että hän ei nää lapsia....

Huomaatko ap muuten, että jo otsikosta saa sen vaikutelman, että olet melko omistushaluinen lapsenne suhteen? Lapseni, minun lapseni, en halua antaa lastani... Eiköhän se lapsi ole kuitenkin teidän? Ja silloin myös päätös tulee olla teidän, ei vain sinun.

Niin, no suoraan sanottuna olen vähän katkera anopilleni, että aiemmin sitä apua ei halunnut antaa eikä lasta hoitaa, vaikka virkeänä eläkeläisenä siihen olisi ollut mahdollisuus. Morjesti vaan kun käveli lenkillä ohi kun hyssyttelin koliikkivauvaa vaunuissa ja esikoinen kitisi lahkeessa - näin kärjistettynä.

Nyt ihan kostoksi en haluaisi tehdä kuten anoppi toivoo. Paha ihminen, vai mitä?

Niin, no suoraan sanottuna olen vähän katkera anopilleni, että aiemmin sitä apua ei halunnut antaa eikä lasta hoitaa, vaikka virkeänä eläkeläisenä siihen olisi ollut mahdollisuus. Morjesti vaan kun käveli lenkillä ohi kun hyssyttelin koliikkivauvaa vaunuissa ja esikoinen kitisi lahkeessa - näin kärjistettynä.

Nyt ihan kostoksi en haluaisi tehdä kuten anoppi toivoo. Paha ihminen, vai mitä?

Mutta samalla kostat myos lapsellesi.

ei kannata kostoksi tuhota lasten ja mummonsa välejä. eihän sun tarvi anoppis kanssa tulla toimeen, mutta eikö olis ihanaa jos lapset tulis, ja heillä olis huolehtiva ja elämässään mukana oleva mummo?
älä siis alennu anoppisi tasolle kostamalla

Ihmettelen silti kovasti tuota hinkua saada lapsi nyt hoitoon, kun aiemmin (mm. kun sain kuopuksen ja olisin todella tarvinnut apua, sillä hän oli koliikkivauva ....) ei ole kiinnostanut ollenkaan.

Ehkä hän on kokenut, ettei olisi pärjännyt aikaisemmin lapsen kanssa tai on ajatellut, että lapsi on vielä liian pieni tulemaan hoitoon?

En minäkään kovin mielelläni ottaisi varsinkaan yökylään sukulaisten tai ystävien pikkulapsia tai vauvoja, ainakaan niin että ehdottaisin sitä itse, avunpyyntöön vastaisin kyllä... Sen sijaan isompaa lasta hoitaisin mielelläni.

Musta on ikävä ajattelutapa, että ensin harmitellaan kun ei saa hoitoapua ja sitten kun sitä tarjotaan, aletaan miettiä että miksi se oikein haluaa lapsen kanssa olla. Eikö pääasia ole, että mummo haluaa olla lapsenlapsensa kanssa ja tarjoutuu vielä vapaaehtoisesti hoitamaan sitten kun on siihen valmis? Eihän sitä uskalla edes tarjoutua hoitamaan jos siitä seuraa kamala ihmettely ja empiminen?

No tuota... älä nyt ota tätä pahalla, mutta ehkäpä anoppi ei ole uskaltanut tunkea itseään systeemeihinne? Vaikuttaa tosiaan siltä, että lapset on sulle kaikki kaikessa (eikä se ole ollenkaan huono juttu!), ja sulla on varmasti hyvin selkeät ajatukset siitä miten lapset kasvatetaan ja hoidetaan. Niin jospa anoppi on ajatellut, että jos hän kovasti tuputtaa itseään teille, niin sulle tulee sellainen olo, että hän haluaa vaikuttaa enemmänkin tekemisiinne? Sä kuitenkin vaikutat melko voimakastahtoiselta ihmiseltä (eikä sekään ole ollenkaan huono juttu), niin ehkäpä hän on pelännyt, että tulisi jotain yhteenottoa?

Niin, ehkä mun täytyy nyt yrittää olla aikuinen ja ajatella lapsen kannalta..

Ja en ole 100% varma, mistä se johtuu, että ei halunnut hoitaa esikoista aiemmin.

Mutta en mä silti joka toinen viikonloppu anna lastani anopille kuitenkaan.

Yhteistyössä