Onko mun pidettävä/maksettava hautajaiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rouhe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rouhe

Vieras
Mun biologinen isäni on alkoholisti, jota en muista elämässäni koskaan olleenkaan, viimeksi olen nähnyt hänet vilaukselta vuonna 2001. Yhteyttä ei ole pidetty. Muita lapsia tai uutta vaimoa ei ole. Yksi sisko on, välit rikki.

Oletan, että kun miehestä aika jättää, joku viranomainen kaivaa minut esille, ja luonnollisesti kippaa hautajaisjärjestelyt niskaani. Oletan myös, että isällä ei ole yhtään rahaa, mistäpä sitä juopolla olisi.

Pitääkö mun oikeasti käyttää perheeni käyttöön säästämiäni rahoja täysin tuntemattomaksi jääneen ihmisen kuoppaamiseen vai pääseekö asiasta eroon mitenkään?

Tämä viesti kuulostaa arvatenkin kylmältä ja tunteettomalta, mutta minkäs teet. Tuntematon mikä tuntematon, ei mulla ole olemassa tunneyhteyttä tyyppiin, joka ei ikinä edes halunnut tavata minua, kun olin lapsi.

Kiitos vastauksista. Ihan hirveää edes ajatella, saati kirjoittaa tällaisesta, mutta oli pakko kysyä. Mulla ei ole edes tietoa isän asuinpaikasta, eli haasteelliseksi menee perunkirjoitukset yms.

Mulla oli tuo tilanne muutama vuosi sitten. Soittivat sosiaalitoimistosta ja kysyivät haluanko hakea isäni varattomaksi eli kustantavat hautajaiset, halutessa siivoavat asunnon ja vievät kamat kaatopaikalle. Näin tehtiin. Tarjosivat kyllä mahdollisuutta valita hautapaikan (eivät toki mitään hulppeaa kustanna) ja jos olisi halunnut, läheiseen kappeliin olisi voinut järjestää vastaanoton.

Sen perunkirjoituksen järjestää varmaan isäsi kotipaikkakunnan oikeusaputoimisto, jos on varattomasta ihmisestä kyse. Sinnekään ei ole pakko mennä paikalle, mutta täytyy kuitenkin ilmoittaa, että on saanut kutsun ko. tilaisuuteen.

[QUOTE="vieras";24565317]Mulla oli tuo tilanne muutama vuosi sitten. Soittivat sosiaalitoimistosta ja kysyivät haluanko hakea isäni varattomaksi eli kustantavat hautajaiset, halutessa siivoavat asunnon ja vievät kamat kaatopaikalle. Näin tehtiin. Tarjosivat kyllä mahdollisuutta valita hautapaikan (eivät toki mitään hulppeaa kustanna) ja jos olisi halunnut, läheiseen kappeliin olisi voinut järjestää vastaanoton.[/QUOTE]

Hyvä tietää. Äitini on alkoholisti. Pidämme kyllä yhteyttä harvakseltaan, minä kai lähiinnä oudosta velvollisuuden tunteesta. Hänen asuntonsa on yksi sikolätti eikä minua huvittaisi joutua sitä tyhjentämään hänen kuolemansa jälkeen. Mutta. Siellä tavaroiden joukossa on muutamia esineitä, jotka haluaisin pelastaa (mm. minun ja sisarusteni vauvakuvia ym. tunnearvoltaan tärkeitä juttuja). Voikohan sellaisessakin tapauksessa saada sossu hoitamaan kämpän tyhjentämisen, jos menisi sitten itse paikalle pelastamaan muutamia pikkuesineitä?

Yhteistyössä