Onko niin et kaikkien muiden tulee noudattaa lakeja paitsi koiranomistajien?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lentokala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lentokala

Aktiivinen jäsen
12.02.2005
13 695
1
36
Tuli vaan mieleen, et kun tossa Paloheinä-ketjussa puolustellaan sillä, et koirat on kilttejä, hallinnassa, eikä ne oo koskaan tehny mitään, nukkuvat sovussa kissojen kanssa jne..

Mutta kun laki kieltää koiran vapaana pitämisen taajama-alueella.
Se on hyvin yksiselitteistä.

Täällä Helsingissä alueita, isompia ja pienempiä, missä koirat voi olla vapaana.
Mä itse tykkään koirista, mtta en ymmärä kaikkia koiranomistajia :/

Se on se tuttu vanha MINÄMINÄMINÄ-asenne joka vallitsee. EI tarvii välittää muista eikä laista, koska MINÄHÄN tiedän ettei MUN koira koskaan ikinä tekisi kellekään mitään |O :headwall:

varokaa että ei teillä mene ruuvit pois paikoiltaan.. eihän meidän lapsi mutta naapurin, katsotaan muutamien vuosien päästä! sama asia pätee myös koiriin, kissoihin ym ym..

No itse olen myös koiranomistaja mutta en silti ole erityisen ilahtunut, kun vastaan jolkottaa joku "iso ja pelottava koira", lähinnä ihan omien koirieni turvallisuuden takia.

Nää jutut menee vähän samalla kaavalla asiassa kuin asiassa; jotkut koiranomistajat terrorisoivat muita/lokaavat kaikki koiranomistajat em. käytöksellä samaten kuin esim. leikkikentällä jotkut lapset saattavat kiusata toisia ja vanhemmat katsovat muualle.

Kun meillä oli koiria(3) niin huolehdin siitä, etteivät kussu ekaan puskaan kun rapusta päästiin ulos B) Mutta mitä tekeekään muut??Kusettaa ja paskattaa koiransa taloyhtiön pihaan. Törkeintä ikinä!

Mä en halunnut enää noudattaa lakia, joka käskee pitää koiran kiinni.
Siksi muutin tänne hevonvit*unkuuseen, missä saan pitää koiraa vapaana aamusta iltaan ja yötkin, jos siltä tuntuu.

Suosittelen muille saman ongelman kanssa painiville samaa ratkaisua.

Jos sattuisi sellainen (täysin teoreettinen) tilanne, että lähtisin koirani kanssa täältä johonkin ihmisten ilmoille, se olisi tietysti narun päässä, koska on ajattelematonta, epäkohteliasta ja usein jopa vaarallista pitää koiraa irti siellä, missä liikkuu jos jonkin sortin muitankin vipeltäjiä.

Olen puhunut.

sama asenne on monella kissan omistajalla. kyllä olis paljon loukutettavaa täällä.. niin kissat kuin koiratkin jotka vapaana liikkuvat kaupungissa ja taajamassa pitäis ottaa huostaan eikä antaa enää takas vastuuttomille omistajille.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
koira saa olla irti.jos on välittömästi kytkettävissä ja omistajan hallinnassa

Taajamassa ei saa. Järjestyslaki määrää sen aivan yksiselitteisesti.

Ja niin, älkää viitsikö syyllistää kaikkia koiranomistajia. Voitteko kuvitella, ketä ne irtokoirat kaikista eniten ärsyttävät - no toisia koiranomistajia. On se vaan niin ihanaa, kun irtioleva pikkukoira tulee oikein provosoimaan kiinniolevaa isoa koiraa. Juu, on ihanaa olla siellä hihnan toisessa päässä.

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Siksi muutin tänne hevonvit*unkuuseen, missä saan pitää koiraa vapaana aamusta iltaan ja yötkin, jos siltä tuntuu.

Jos sattuisi sellainen (täysin teoreettinen) tilanne, että lähtisin koirani kanssa täältä johonkin ihmisten ilmoille, se olisi tietysti narun päässä, koska on ajattelematonta, epäkohteliasta ja usein jopa vaarallista pitää koiraa irti siellä, missä liikkuu jos jonkin sortin muitankin vipeltäjiä.

Olen puhunut.

Peesi ja peesi. :D Nimim. kaupunkia karkuun lähtenyt :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Noppis:

Ja niin, älkää viitsikö syyllistää kaikkia koiranomistajia. Voitteko kuvitella, ketä ne irtokoirat kaikista eniten ärsyttävät - no toisia koiranomistajia. On se vaan niin ihanaa, kun irtioleva pikkukoira tulee oikein provosoimaan kiinniolevaa isoa koiraa. Juu, on ihanaa olla siellä hihnan toisessa päässä.

Juuri näin! + että sitten jos itselläsi on sellainen puoli kuuro ja sokea 13-vuotias labradori, joka ei tasantarkkaan poistu askeltakaan kauemmas omistajastaan ja sitten jos kerran erehdyt sen hihnan irroittamaan niin auta armias, mitä mulkoilua saat osaksesi.

Ison koiran omistajan se vasta ärsyttääkin kun pikkukoirien omistajat luulevat ettei pieniä koiria tarvitse kouluttaa, pitää kiinni, niiden ei tarvitse totella mitään eikä haittaa vaikka ne näykkivtä ihmisiä tai eläimiä. Itse kun ulkoilet kiltin, rauhallisen suuren koiran kanssa ja joka ikinen pikkurakki on käymässä kiinni. ja kun se pieni koira todella käy kiinni, omistaj ei ole moksiskaan sen käytöksestä.

Olen puhunut.

Tämä ei muuten pidä paikkaansa. Koiria ei saa pitää maallakaan irti koko ajan (ainoastan omassa pihassa)- perustuu metsästyslakiin jolla halutaan rauhoittaa lintujen/eläinten pesiminen/lisääntyminen:

Metsästyslaki säätää koirien kiinnipidosta
Keväinen luonto ja hanget houkuttelevat monet koiranomistajat ulkoilemaan. Koiranomistajien on kuitenkin hyvä muistaa, että metsästyslain säätämä koirien kiinnipitoaika on alkanut 1. päivä maaliskuuta ja jatkuu 19. päivä elokuuta saakka. Tuona aikana ulkona oleva koira on pidettävä kytkettynä tai siten, että koira on välittömästi kytkettävissä. Ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa koiraa ei saa kuitenkaan pitää muulloinkaan irti toisen alueella eli koira saa olla vapaana ainoastaan luvallisena aikana ja luvallisessa tarkoituksessa.
Metsästyslain lisäksi koirien kiinnipidosta säädetään myös järjestyslaissa. Lain mukaan koira on pidettävä taajamissa kytkettyinä. Koiraa voi pitää taajamissa vapaana ainoastaan koirapuistoissa, koirien harjoituspaikoissa sekä suljetuilla piha-alueilla. Myös tällöin koirien on oltava omistajansa tai haltijansa valvonnassa.

Koiran kanssa voi mennä erikseen merkityille koirahiihtäjille tarkoitetuille laduille, mutta yleiseen käyttöön kunnostetuilla hiihtoladuilla koiraa ei saa ulkoiluttaa. Myös yleiset uimarannat, torit toriaikana, lasten leikkipaikat sekä urheilukentät ovat paikkoja, joissa koiria ei järjestyslain mukaan saa ulkoiluttaa

Alkuperäinen kirjoittaja Noppis:

Noin juuri. Ne irtokoirat sattuvat olemaan yleensä enemmän kiinnostuneita toisista koirista kuin vastaan kävelevistä ihmisistä...

Sinänsä niin kauan ei harmita kun irrallaan oleva koira on omistajan hallinnassa eikä tule luokse ilman lupaa. Eri juttu sitten kuinka hyvin vapaana olevat uroskoirat -ne muuten tottelevaiset- uskovat omistajaansa silloin kun vastaan tulee juoksuaikainen narttu...

Olen puhunut.

Tämä ei muuten pidä paikkaansa. Koiria ei saa pitää maallakaan irti koko ajan (ainoastan omassa pihassa)- perustuu metsästyslakiin jolla halutaan rauhoittaa lintujen/eläinten pesiminen/lisääntyminen:

Metsästyslaki säätää koirien kiinnipidosta
Keväinen luonto ja hanget houkuttelevat monet koiranomistajat ulkoilemaan. Koiranomistajien on kuitenkin hyvä muistaa, että metsästyslain säätämä koirien kiinnipitoaika on alkanut 1. päivä maaliskuuta ja jatkuu 19. päivä elokuuta saakka. Tuona aikana ulkona oleva koira on pidettävä kytkettynä tai siten, että koira on välittömästi kytkettävissä. Ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa koiraa ei saa kuitenkaan pitää muulloinkaan irti toisen alueella eli koira saa olla vapaana ainoastaan luvallisena aikana ja luvallisessa tarkoituksessa.
Metsästyslain lisäksi koirien kiinnipidosta säädetään myös järjestyslaissa. Lain mukaan koira on pidettävä taajamissa kytkettyinä. Koiraa voi pitää taajamissa vapaana ainoastaan koirapuistoissa, koirien harjoituspaikoissa sekä suljetuilla piha-alueilla. Myös tällöin koirien on oltava omistajansa tai haltijansa valvonnassa.

Koiran kanssa voi mennä erikseen merkityille koirahiihtäjille tarkoitetuille laduille, mutta yleiseen käyttöön kunnostetuilla hiihtoladuilla koiraa ei saa ulkoiluttaa. Myös yleiset uimarannat, torit toriaikana, lasten leikkipaikat sekä urheilukentät ovat paikkoja, joissa koiria ei järjestyslain mukaan saa ulkoiluttaa

Pakko nostaa, kun joku on mua osannut ohjeistaa.

Kyllä mä olen tästäkin tietoinen. Siksipä maalle muuttaessamme hankimme torpan lisäksi sen verran omaa pihaa, ettei tuonkaan kokoisen koiran kanssa tarvitse erikseen lenkkeillä muualla, kuin omalla maalla.
Sen lisäksi viereisten peltojen omistaja on ihan pyytämättä kertonut, että hänen puolestaan koira saa viipeltää pellolla ihan niin paljon, kuin sielu sietää.
Käytännössä koira on myös aina välittömästi kytkettävissä. Tai ainakin niin välittömästi, mitä sillä nyt kestää juosta tontin toisesta laidasta mun reiteen kiinni, kun vihellän. Ei sitä tosin vielä ole mistään syystä tarvinnut täällä narun päähän laittaa.

näinpä se vaan näkyy olevan, että koira on kuningas, tai oikeestaan diktaattori joka saa tehdä maailmaa. tekipä se kuinka pahaa vain vaikka tappaa jonkun, niin ei, ei suinkaan se ole koiran vika kyllä se varmasti on sen tapetuksi tulleen ihmisen oma vika, vaikka tää tapettu olis viikon vanha vauva

tää on yks ikuisuus aihe. tästä voidaan väitellä vaikka maailman tappiin asti. Mutta totta on et jotkut koiran omistajat välipitämättömiä, mutta se ei tarkota et kaikki olis. koirien kakoista jaksetaan myös aina riidellä, mutta onko kukaan koskaan kiinnittäny ulkoisllessa huomiota minkä määrän roskaa ja muuta jätettä me ihmiset tuonne tienvarsille viskelemme?? ne ei tunnu häiritsevän ketään. vaikka nekin ihan yhtä ällöttäviä tuolla leikkipaikoilla ym.....

Mun koirani on rasisti. Se ei voi sietää saksanpaimenkoiria. Pentuna on kolme tullut päälle. Just viime viikolla tässä meidän kodin läheisyydessä joku tämmösen "kiltin" sakemannin omistaja ulkoilutti koiraansa irti. Omani on aina kiinni oman tontin ulkopuolella. Hänen koiransa oli useita kymmeniä metrejä edellä kävelyttäjää. Lähdin ottamaan välimatkaa pellolle, koska en vielä siinä vaiheessa nähnyt ihmisiä missään. Tämä sakemanni jäi meitä kyttäämään yhteen mutkaan. Onneksi ihmiset vihdoin saapuivat lähemmäs koiraansa ja jatkoivat matkaansa. En kyllä tiedä mitä olisin muuten tehnyt.

Niin siis olen raskaana ja koirani käyttäytyy aggressiivisesti saksanpaimenkoirien läheisyydessä, painaa yli 50 kg.

Vein oman koirani sitten kotiin ja menin sanomaan sakemannin omistajalle, että pitää koiransa kiinni. Alkoi mieletön sättiminen, kuinka se on hallinnassa ja kiltti yms.
Totesin siihen sitten vaan, että juu, mun koirani ei ole hallinnassa jos irtonainen saksanpaimenkoira tulee tekemään tuttavuutta.
Lopulta mä olin se "viallinen" koiranomistaja, koska koirani ei voi sietää saksanpaimenkoiria.

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Mun koirani on rasisti. Se ei voi sietää saksanpaimenkoiria. Pentuna on kolme tullut päälle. Just viime viikolla tässä meidän kodin läheisyydessä joku tämmösen "kiltin" sakemannin omistaja ulkoilutti koiraansa irti. Omani on aina kiinni oman tontin ulkopuolella. Hänen koiransa oli useita kymmeniä metrejä edellä kävelyttäjää. Lähdin ottamaan välimatkaa pellolle, koska en vielä siinä vaiheessa nähnyt ihmisiä missään. Tämä sakemanni jäi meitä kyttäämään yhteen mutkaan. Onneksi ihmiset vihdoin saapuivat lähemmäs koiraansa ja jatkoivat matkaansa. En kyllä tiedä mitä olisin muuten tehnyt.

Niin siis olen raskaana ja koirani käyttäytyy aggressiivisesti saksanpaimenkoirien läheisyydessä, painaa yli 50 kg.

Vein oman koirani sitten kotiin ja menin sanomaan sakemannin omistajalle, että pitää koiransa kiinni. Alkoi mieletön sättiminen, kuinka se on hallinnassa ja kiltti yms.
Totesin siihen sitten vaan, että juu, mun koirani ei ole hallinnassa jos irtonainen saksanpaimenkoira tulee tekemään tuttavuutta.
Lopulta mä olin se "viallinen" koiranomistaja, koska koirani ei voi sietää saksanpaimenkoiria.
kouluta koirasi. koiran voi opettaa ohittamaan vihatunkin koiran ihan nätisti. ja hanki koiralle kuonopanta niin ei tarvii pelätä et se vetää sut nurin

Yhteistyössä