onko niin et suomessa ei ketään pakoteta synnyttään alateitse

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

odottaja

Vieras
vauvan kokoarvio lähemmäs 5kg,viikkoja 39 ja ei kuulemma käynnistetä.
parempi et lähtee itekseen syntyyn.
maanantaina kontrolli sairaalaan (kätilöpisto) ja aion sanoa että jos ette käynnistä,saatte leikata.voinko edes sanoa näin? onko minulla mitään sananvaltaa?

Mulle sano Tays:issa lääkäri ihan suoraan että ketään ei todellakaan voida pakottaa synnyttämään alateitse, silloin rikotaan potilaan itsemääräämisoikeutta. Mutta sitä oikeutta pitää itse hanakasti puolustaa, on monta tilannetta jossa lääkärit koittavat saada tahtonsa läpi...

Itse odotin perätilavauvaa ja lääkäri oli sitä mieltä, että synnyttäisin alakautta.
Minä en sitä halunnut ja sanoin lääkärille, että jos tämä lapsi olisi oikein päin niin ilman muuta synnyttäisin alateitse, mutta perätilavauvaa en suostu missään tilanteessa alateitse synnyttämään. Sektio on ainut vaihtoehto.

En tiedä oliko minulla sitten jotenkin hellämielisempi lääkäri, mutta hän sanoi, että jos vakaasti tuota mieltä olen niin tehdään sektio.

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Mulle sano Tays:issa lääkäri ihan suoraan että ketään ei todellakaan voida pakottaa synnyttämään alateitse, silloin rikotaan potilaan itsemääräämisoikeutta. Mutta sitä oikeutta pitää itse hanakasti puolustaa, on monta tilannetta jossa lääkärit koittavat saada tahtonsa läpi...

mun toive ei liene mahdottomuus kumminkaan... vauva on oikeasti iso.
ja menen oikeasti sinne asenteella että joko käynnistys tai leikkaus. eikai sitä hoitoa saa ellei vaadi,niin se vaan on.

Lapsihan syntyy joka tapauksessa alateitse, jos leikkausta ei tehdä, niin ei siinä varmaan katsota olevan mistään pakottamisesta kyse. Lääkäri arvioi kokonaistilanteen, eikä varmaan turhaan evää sektiotakaan, jos sille löytyy perusteita.

Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:
Periaatteessa ketään ei voida pakottaa synnyttämään alakautta, mutta käytäntö onkin sitten eri asia.

Juurikin näin. Itse olin rv 39+ kun vielä sanottiin ettei sektiota saa. Onneksi sain toista tietä. Mutta käynnistystä ei suosittele kätilöt, koska se ei ole vauvalle eikä äidille parhain tapa.. lääkärit sitten susittelee sitä enemmän, näin kertoi kätilö minulle. Itse en suostuisi mistään hinnasta käynnistykseen!

Yhteistyössä