Onko niin omituista jos opettaa lapsilleen käytöstapoja?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kovajänis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Alkuperäinen kirjoittaja weera:
Mitä ne ovat sitten ne käytöstavat? Ainakin hiljaa paikoillaan istuminen on monen mielestä sitä, mutta mitä muuta?

Tilannekohtaista. Esimerkiksi: Kun asuin kahden lapseni kanssa kerrostalossa, opetin nelivuotiaalle heti, että porraskäytävässä ollaan meluamatta, koska sieltä meteli kuuluu naapureiden asuntoihin. Samoin sisään tultaessa pyyhitään jalat kunnolla, sillä joku joutuu meidän tuomat hiekat sieltä siivoamaan. Ja naapureita tervehditään, yläkerran pojalle voi sanoa moi, mutta naapurin mummo voi tykätä enemmän, jos sanot päivää.

Vauvaa on siedettävä, se saattaa huutaa vaikka nälkäänsä siellä missä nälkä iskee, mutta kun puheen ymmärrys lisääntyy, aletaan opettaa muidenkin ihmisten huomioon ottamista.

Tätä mieltä minäkin, ihan samalla linjalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Alkuperäinen kirjoittaja oooo:
Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
No kyllä ihmiset opettaa niitä käytöstapoja, mutta kaikki lapset vaan ei ole niin helposti hallittavia.

Aivan, ja se joka väittää muuta, omistaa vain niitä helposti hallittavia yksilöitä.

Kyllä hyvät käytöstavat voi opettaa niille vilkkailekin lapsille! Oppiihan KOIRAKIN käytöstavat, vaikka on ehkä 1-vuotian tasolla, ni miksei sitten ihan terve lapsi? Ennen lapset istui hiljaa, ja käyttäytyi hyvin, sae opetettiin heille. Vaikka olisi ollut minkälainen elohiiri tahansa, niin vieraiden ollessa paikalla elohiirestä kuoriutuikin kohtelias ja hyvinkasvatettu yksilö-

Nimenomaan heille pitäiskin opettaa niitä..

Ja juu, kolme lasta olivat kampaajalla hiustenleikkuussa, en 4kk ikäistä vauvaa jättäis muutenkaan tuntemattoman hoidettavaksi :|

Eikö sun lapsilla ole isää? Kyllähän ne lapset istuu paikoillaan ja hiljaa kun on uusi ja jännittävä paikka. Varsinkin jos harvoin käyvät yleensäkkään ihmisten ilmoilla. Lisäksi lapset ovat vieraskoreita...

Ainakin omani käyttäytyy todella hyvin muiden seurassa mutta minun kanssani uskaltaa olla oma itsensä ja välillä riehaantuukin. Ihmiset ihmettelevät että onko se aina noin killtti...? Ei todellakaan tulisi mieleenikään laittaa oman kasvatukseni tulokseksi :)

Sama onko kasvatuksen tulosta vai sattumaa, mutta noin sen kuuluu mennäkin, että kotona voi kiukutella ja riehua, mutta muiden seurassa käyttäydytään sitten rauhallisemmin :)

Alkuperäinen kirjoittaja oooo:
No kyllä ihmiset opettaa niitä käytöstapoja, mutta kaikki lapset vaan ei ole niin helposti hallittavia.

Aivan, ja se joka väittää muuta, omistaa vain niitä helposti hallittavia yksilöitä.

Kyllä hyvät käytöstavat voi opettaa niille vilkkailekin lapsille! Oppiihan KOIRAKIN käytöstavat, vaikka on ehkä 1-vuotian tasolla, ni miksei sitten ihan terve lapsi? Ennen lapset istui hiljaa, ja käyttäytyi hyvin, sae opetettiin heille. Vaikka olisi ollut minkälainen elohiiri tahansa, niin vieraiden ollessa paikalla elohiirestä kuoriutuikin kohtelias ja hyvinkasvatettu yksilö-

Joo, mutta kaikilla se hyvä käytös vaan ei ole sitä, että esim. kuiskitaan ja istutaan ihan paikallaan. Suurin osa lapsista ei vaan muutu sellaisiksi, kuin pelolla.

Mitäs sitten? Kyllä tapakasvatus on ihan vanhempien vastuulla, mutta tuntuu että se on unohtunut kokonaan. Istutaan paikalla, ei huudeta ja puhuta päälle, ei sinkoilla sinne tänne, osataan sanoa kiitos ja ole hyvä jne. jne. Noilla tekosyillä "et ei kaikista lapsista oo siihen" saa mielenrauhan vaan äiti, ja ympärilläolijat kärsii huonosta käytöksestä.

Mun lapset käyttäytyy varsin hyvin. Mutta toisaalta, en vaadi heiltä käytöstä, joka ei kuulu lapsen normaalikäytökseen. Ei tarvise pystyä olla tuntikausia paikoillaan, tekemättä mitään, ihan pienen lapsen. Saa puhua ääneen.

Ei munkaan normaalikäytökseen kuulu istua tylsässä kokouksessa 2 tuntia hiljaa, mutta silti mä teen sen, koska mulle on pienenä opetettu, että tällaisissa tilaisuuksissa ollaan hiljaa ja kuunnellaan. Mieluumminhan mä siellä pälättäisin omia juttuja, räpläisin kännykkää ja huokisin kuuluvasti.

Ai sä oot lapsi? Ok.

Lapsena ne käytöstavat opetetaan, ja ne seuraavat sua aikuisiälle asti. Myös nenäkäs käytös, kuten tollanen typeryyden heittäminen keskusteluun, on huonoa käytöstä. Mutta jos äidille ei ole tapoja opetettu, niin tuskin niitä lapsillekaan opetetaan.

Mitä ne ovat sitten ne käytöstavat? Ainakin hiljaa paikoillaan istuminen on monen mielestä sitä, mutta mitä muuta?

Tilannekohtaista. Esimerkiksi: Kun asuin kahden lapseni kanssa kerrostalossa, opetin nelivuotiaalle heti, että porraskäytävässä ollaan meluamatta, koska sieltä meteli kuuluu naapureiden asuntoihin. Samoin sisään tultaessa pyyhitään jalat kunnolla, sillä joku joutuu meidän tuomat hiekat sieltä siivoamaan. Ja naapureita tervehditään, yläkerran pojalle voi sanoa moi, mutta naapurin mummo voi tykätä enemmän, jos sanot päivää.

Vauvaa on siedettävä, se saattaa huutaa vaikka nälkäänsä siellä missä nälkä iskee, mutta kun puheen ymmärrys lisääntyy, aletaan opettaa muidenkin ihmisten huomioon ottamista.

Okei! Eli jos lapsi siellä kampaajalla käy katsomassa ihan hiljaa vaikkapa myynnissä olevia shampoita, ottaa käteensä ja laittaa takaisin, onko hänellä käytöstavat vai ei?

Okei! Eli jos lapsi siellä kampaajalla käy katsomassa ihan hiljaa vaikkapa myynnissä olevia shampoita, ottaa käteensä ja laittaa takaisin, onko hänellä käytöstavat vai ei?

Mun mielestä on, jos hän ensin kysyy, että saako käydä katsomassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minkä ikäisiä sinun lapset on?
On mielestäni eriasia puhua neljästä isommasta kuin neljästä alle kouluikäisestä.

10v, 8v, 4v ja 4kk :D

*huokaisee helpotuksesta* Mä jo ajattelin että olen totaalisen huono äiti kun en voisi kuvitellakaan että poika istuisi nätisti hiljaa sen aikaa kun mun hiuksia leikataan. Ehkä se kahden vuoden päästä kuitenkin onnistuu. =) Mun mielestä tosi hienoa että lapsesi osaa käyttäytyä. :flower:

Lapsena ne käytöstavat opetetaan, ja ne seuraavat sua aikuisiälle asti. Myös nenäkäs käytös, kuten tollanen typeryyden heittäminen keskusteluun, on huonoa käytöstä. Mutta jos äidille ei ole tapoja opetettu, niin tuskin niitä lapsillekaan opetetaan.

No sinä perustelet sillä, että itsekin istut tuntitolkulla töissä jossain kokouksissa sitä, että lastenkin pitää kyetä samaan. Mun mielestä se on aika nenäkäs perustelu. Olen nyt vaan eri mieltä sinun kanssasi ja mielestäni perustelusi on huono. En keksinyt muuta selitystä sille, kuin että olet itsekin sitten varmaan lapsi, jos vaadit lapsilta samaa, kuin itseltäsi.

No sinä perustelet sillä, että itsekin istut tuntitolkulla töissä jossain kokouksissa sitä, että lastenkin pitää kyetä samaan. Mun mielestä se on aika nenäkäs perustelu. Olen nyt vaan eri mieltä sinun kanssasi ja mielestäni perustelusi on huono. En keksinyt muuta selitystä sille, kuin että olet itsekin sitten varmaan lapsi, jos vaadit lapsilta samaa, kuin itseltäsi.
:D Just. Olenko mä jossain sanonut, että mun lapseni pitää istua kaksi tuntia hiljaa? Mutta sen sanon, että puoli tuntia pitää kestää paikoillaan istumista oli kyseessä lapsi kuin lapsi.

:D Just. Olenko mä jossain sanonut, että mun lapseni pitää istua kaksi tuntia hiljaa? Mutta sen sanon, että puoli tuntia pitää kestää paikoillaan istumista oli kyseessä lapsi kuin lapsi.

No ehkä sun tosiaan kannattaa myös itse lukea uudestaan, koska minä ainakin puhun tuntikausien istumisesta, johon vastasit, niinkuin vastasit.

Niin, yritin tuossa kysellä nyt niiden käytöstapojen perään, että mitä ne oikein ovat...

Itse koetan opettaa lapsilleni myös käytöstapoja ja aika tyytyväinen olen tuloksiin. Esikoiseni on vasta neljä vuotias, joten niitä lapsille tyypillisiä unohduksiakin sattuu. Tosin silloin yleensä riittää se muistutus, että miten sitä tulisikaan käyttäytyä. Meillä lapset saa näkyä ja kuulua, mutta pointti on siinä että miten se tapahtuu.

Jos tulee vieraita, etenkin esikoinen on hyvinkin kiinnostunut heistä. Tahtoisi kysellä ja esitellä juttujaan kovastikin. Hän ei yleensä muista sitä, ettei ole kivaa puhua toisten päälle, joten muistutan ja ei mitään ongelmia. Lapsi odottaa omaa vuoroaan ja myös saa sanoa asiansa.

Tosin, minä en ole vaatinut lapsia pyytämään esim. maitoa niin että sanotaan: saisinko maitoa? Minulle on riittänyt kaunis toteamus, äiti minä haluan maitoa. Mutta millään maitoa-huudolla ei meilläkään sitä maitoa tipu.

Lapsillakin on niitä huonoja päiviä, jolloin ei millään jaksa käyttäytyä nätisti eikä edes haluta kuunnella ohjeita yms. Mutta niitä on myös aikuisillakin, sen huomaa niin tuolla kaduilla ja kaupoissa kuin täällä palstallakin. Käytöstavat on hukassa.

Mulle on aina sanottu, että sun lapses on hyvinkin terve ku on puhelias ja vilkas, kuitenkin olen opettanu hänelle,että kaupassa kävellään nätisti eikä tavaroihin kosketa. Ulkona ja kotona saa huutaa ja juosta niin paljon kuin haluaa. Hän on reilu 2v ja hyvin tajuaa tuonkin ikäinen. Mielestäni tässä menee nyt vaan jotkut kommentit yli, että lapsi istuisi tosi pitkään hiljaa nätisti... siinä vaiheessa mä huolestuisin jos ois kyse vaikka alle 5vuotiaasta.

Luulen,että osa on aloittajalle kateellinen vain! hienoa työtä!

Sääliks käy nää lapset jotka huutaa ja remuaa koko ajan...

Todella kieroks on maailma menny, jos rauhallista lasta pidetään jotenkin sairaana. Voi vttu mä sanon.

Yhteistyössä