Onko noilla fanaatikoilla(esim.tupakka) oikeita ongelmia?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??

Vieras
Tiedän, että mitään pahaa ei pitäisi perustella sillä, että on olemassa vieläkin pahempaa. Vaan en voi olla puuttumatta siihen, että täällä kerta toisensa jälkeen leimataan huonoksi vanhemmaksi, jos vanhempi vaikkapa pitää unikoulun, tupakoi, käy joskus juhlimassa tai antaa vain kaupan soseita. Yhdestäkin virheestä, valinnasta tms. leimataan.

Mun mielestä vanhemmuus on kokonaisuus ja "riittävän hyvä vanhemmuus" riittää. Jokaisella vanhemmalla on heikkoutensa. Mä olen tupakoivan äidin lapsi. En koskaan ajatellut äitini tupakoinnista että se on vaikuttanut hirveän negatiivisesti minuun. Sen sijaan meidän perhe oli aika vinksallaan: äitini pilasi itsetuntoni, käytti fyysistä väkivaltaa, isälläni oli mielenterveysongelmia jne.. Vanhempieni parisuhde oli todella huono ja surullinen, äitini löi isääni minun nähden, en nähnyt vanhempieni välillä muuta kuin vihaa. Ehkä kokemusteni takia mua suoraan sanottuna inhottaa, kun täällä paasataan YHDESTÄ asiasta ja leimataan sen perusteella huonoksi vanhemmaksi. Totta kai olisi parempi, jos esim. kumpikaan vanhemmista ei polttaisi tai kaikki ratkaisut tehtäisiin lapsen ehdoilla. Mutta että olisi vanhempana jotenkin epäonnistunut, jos yksi osa-alue "vuotaa"?

Täällä on niin fanaattisia ihmisiä, että puistattaa. Aina voi tehdä jotain paremmin. Olisi toki parempi, jos kukaan ei esim. polttaisi ja kaikilla lapsilla olisi savuttomat vanhemmat, sitä ei voi kukaan kieltää. Mutta kun niin moneen asiaan pitää suhtautua niin tuomitsevalla fanaattisuudella, niin kysyn, onko teillä käsitystä oikeista ongelmista? Jos on, niin miksi niin _voimakkaasti ja tuomitsevasti_ keskitytte yhteen loppujen lopuksi pieneen asiaan?
 
Ei välttämättä ongelmia.
Tällä tavalla he vain saavat osoittaa omaa paremmuuttaan ja olla tuomitsemassa "huonoja" ihmisiä.
Niin, no ehkä heillä on silloin joku alemmuuskompleksi, johon saa hoitoa painamalla muita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei välttämättä ongelmia.
Tällä tavalla he vain saavat osoittaa omaa paremmuuttaan ja olla tuomitsemassa "huonoja" ihmisiä.
Niin, no ehkä heillä on silloin joku alemmuuskompleksi, johon saa hoitoa painamalla muita.

Sitä just mietin että onko noiden kirjoitusten tarkoitus muka auttaa tai parantaa jotain? Vai onko taustalla kuitenkin myös sitä, että saa tuntea olevansa muita parempi.. ?Onko oikea keino ratkaista ongelmia hyökätä toisten päälle? Ei noita ihmisiä kiinnosta nähdä kokonaisuutta tai keskustella oikeasti rakentavasti, vaan päinvastoin hyökätään ja sysätään koko vanhemmuus sen yhden paheen tms. alle, mikä on minusta aivan älytöntä ja sokeaa.
 
En ole ketään leimaamassa huonoksi vanhemmaksi esim. tupakoinnin takia. Sehän on jokaisen oma asia kuitenkin. Samoin kuin imetys.
Mikä on oikea vanhemmuus, sitä ei varmaan olekaan. Jokainen on sellanen vanhempi kuin osaa ja yrittänee olla lapselleen se paras vanhempi.
Tupakan terveysvaikutuksista saa toki keskustella ja ne pitäis myös tiedostaakin, jos niillä voi aiheuttaa läheisilleen terveysriskejä. Eikö? Ihan sama koskee myös alkoholiakin kuin muitakin asioita, jotka voivat olla terveysriski muillekin kuin itselleen.
 
Kaikki ääripäät on lähtökohtaisesti huonoja tai pahasta. Liian lujaa ajaminen on ja liian hiljaa ajaminen on molemmat vaarallisia ja aiheuttaa muulle liikenteelle vaaratilanteita.

Fanaattisuus on ääripäiden kannattamista ja sitä, että asioista katoaa suhteellisuudentaju. Tuskin monellakaan fanaatikolla mitään suuria ongelmia on, kunhan unohtuu se suhteellisuudentaju jostain kumman syystä.
 
Mä haluan ollakki fanaattinen kun on kyse asioista jotka vahingoittaa lasta; ihmettelen vaan millasia on sellaset vanhemmat jotka ei halua omille lapsilleen suoda raitista ja savutonta kasvuympäristöä? Henkinen väkivalta olis jo lähellä tota!
 
Ei mielestäni kyse ole fanaattisuudesta. Itse pyrkisin tupakkaa koskevassa asiassa rakentavaan keskusteluun, jossa rohkaistaisiin tupakoinnin lopettamiseen, erityisesti silloin kun se vaikuttaa muihin ihmiseen (esim lapsiin). Haluan vaikuttaa maailmaan positivisesti ja erityisesti puolustaa lapsia, sillä he ovat viattomia aikuisten hölmöilyihin.

Ihmisillä on isoja ongelmia ja kaikkien ongelmat ovat subjektiivisia. Ei sillä, että on kokenut elämässään hyvin vaikeita asioita, voi riistää oikeutta muilta pienemmistä ongelmista kärsiviä miettimästä ja suremasta niitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
No jos sun mielestä on fanaattista että joku sanoo suklle suoraan et oot idiootti kun annat lapses kärsiä syöpäkääreiden hajusta niin aivan se ja sama!

:) . Jes, en ole siis idiootti, koska en polta, jeeee! Mutta mulla on kyllä muita paheita, jotka VAIKUTTAA lapseen. Käytän paljon eineksiä, olen ylipainoinen.. lapset vielä ihan hoikkia kuitenkin. Mieheni petti minua talvella, mikä varmasti vaikuttaa negatiivisesti lapseen: emme ole lapsenkaan takia kyenneet olla riitelemättä. Mutta koska en tupakoi, niin lapsenihan asiat on loistavasti vai mitä? :D!
 
Alkuperäinen kirjoittaja AP :
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
No jos sun mielestä on fanaattista että joku sanoo suklle suoraan et oot idiootti kun annat lapses kärsiä syöpäkääreiden hajusta niin aivan se ja sama!

:) . Jes, en ole siis idiootti, koska en polta, jeeee! Mutta mulla on kyllä muita paheita, jotka VAIKUTTAA lapseen. Käytän paljon eineksiä, olen ylipainoinen.. lapset vielä ihan hoikkia kuitenkin. Mieheni petti minua talvella, mikä varmasti vaikuttaa negatiivisesti lapseen: emme ole lapsenkaan takia kyenneet olla riitelemättä. Mutta koska en tupakoi, niin lapsenihan asiat on loistavasti vai mitä? :D!

No kyllä se läski on pahempaa
 
Jäin pohtimaan, mitä lapsiin vaikuttaa tosiaan tuollainen fanaattisuus.

Kun nää moraalisesti muita ylemmät äidit opettavat lapsilleen kuinka naapurin täti on niin paha kun se polttaa ja pilaa lapsensa terveyden.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä haluan ollakki fanaattinen kun on kyse asioista jotka vahingoittaa lasta; ihmettelen vaan millasia on sellaset vanhemmat jotka ei halua omille lapsilleen suoda raitista ja savutonta kasvuympäristöä? Henkinen väkivalta olis jo lähellä tota!

Veikkaan, että sinulla ei ole aavistustakaan henkisestä väkivallasta, kun lähdet tällaisia asioita vertaamaan. Suhteellisuudentajusi on kadonnut aivan täysin. Suomalaisissa perheissä on oikeaa henkistä väkivaltaa, joka esim. murskaa lapsen itsetunnon, on suorastaan törkeää heitä kohtaan sanoa, että vanhempien tupakointi vastaa samanlaista tuskaa lapselle. Minä haluan tarjota lapselle todellakin raittiin kasvuympäristön ja lapsi sen saakin, mutta on meidän perheessä silti omat heikkoutensa (esim. nyt huonoissa kantimissa oleva parisuhde, jonka vaikutukset lapseen ovat varmasti negatiiviset siitä huolimatta, että yritämme parhaamme) .
 
mä en viitti edes vastaa noihin kun sitä ne just haluu. :kieh:

mutta jooo..ei oo varmaan muuta tekemistä eikä ongelmia kun ehtii ja jaksaa miettiä niin kovasti muitten asioita. surullista. :laugh:
 
Lisäksi minusta on muuten ikävää, että tupakoija leimataan huonoksi, koska moni haluaisi päästä pahestaan eroon, mutta riippuvuus tekee lopettamisen vaikeaksi. Samalla tavalla minusta on ikävää, jos minua haukutaan ylipainon takia: en ole pystynyt vain laihduttamaan, se ei ole niin helppoa. Aion vielä onnistua, mutta sormia napsauttamalla en siihen pysty.. olen ollut aina lihava.
 
Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Lisäksi minusta on muuten ikävää, että tupakoija leimataan huonoksi, koska moni haluaisi päästä pahestaan eroon, mutta riippuvuus tekee lopettamisen vaikeaksi. Samalla tavalla minusta on ikävää, jos minua haukutaan ylipainon takia: en ole pystynyt vain laihduttamaan, se ei ole niin helppoa. Aion vielä onnistua, mutta sormia napsauttamalla en siihen pysty.. olen ollut aina lihava.

No tupakoitsijat saaki leimata huonoiks; kuka on pakottanut alunperin tupakoimaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
mä en viitti edes vastaa noihin kun sitä ne just haluu. :kieh:

mutta jooo..ei oo varmaan muuta tekemistä eikä ongelmia kun ehtii ja jaksaa meittiä niin kovasti muitten asioita. surullista. :laugh:

Se on MIETTIÄ,ei meittiä. Olen nyt lukenut viikon juttujasi ja aina tuo sana menee väärin! Ja ei,mulla ei ole muita ongelmia kuin sinun oikeinkirjoitus.

Sanotko muuten myös meittiä vai onko se vain kirjoitusvirhe?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä haluan ollakki fanaattinen kun on kyse asioista jotka vahingoittaa lasta; ihmettelen vaan millasia on sellaset vanhemmat jotka ei halua omille lapsilleen suoda raitista ja savutonta kasvuympäristöä? Henkinen väkivalta olis jo lähellä tota!

Todellakaan sulla ei ole käsitystä siitä, mitä todellinen henkinen väkivalta on. Ei voi edes mitenkään verrata vanhempien tupakointia ulkona henkiseen väkivaltaan, ei lähellekkään |O
 
Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Lisäksi minusta on muuten ikävää, että tupakoija leimataan huonoksi, koska moni haluaisi päästä pahestaan eroon, mutta riippuvuus tekee lopettamisen vaikeaksi. Samalla tavalla minusta on ikävää, jos minua haukutaan ylipainon takia: en ole pystynyt vain laihduttamaan, se ei ole niin helppoa. Aion vielä onnistua, mutta sormia napsauttamalla en siihen pysty.. olen ollut aina lihava.

oon samaa mieltä sun kaa!
ja eniten mua ärsyttää just se että asioita jotka ei muille kuuluu niin aletaan analysoimaan ja haukkua. kun vaan jokainen hyväksyi toiset niinkuin ne on ja antais jokaisen elää omaa elämää niin olis bueno.

ei tarvii aina olla samaa mieltä eikä ymmärtää mutta luulis et aikuiset ihmiset tajuis et joskus on parempi olla ihan vaan hiljaa. :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja hyi:
Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Lisäksi minusta on muuten ikävää, että tupakoija leimataan huonoksi, koska moni haluaisi päästä pahestaan eroon, mutta riippuvuus tekee lopettamisen vaikeaksi. Samalla tavalla minusta on ikävää, jos minua haukutaan ylipainon takia: en ole pystynyt vain laihduttamaan, se ei ole niin helppoa. Aion vielä onnistua, mutta sormia napsauttamalla en siihen pysty.. olen ollut aina lihava.

No tupakoitsijat saaki leimata huonoiks; kuka on pakottanut alunperin tupakoimaan?

Tiesitkö, että moni aloittaa tupakoinnin, kun mieli on vielä lapsen tasolla --> ei ymmärretä, että tupakointi todella koukuttaa, vaan se näyttää "hienolta". Eli käytännössä yläasteiässä tai jo aiemmin. Nikotiiniriippuvuus taas syntyy nopeasti. Moni tekee kokeilunsa salaa vanhemmilta: varo, ettei sun lapsi ole seuraava, joka jää kokeilusta kiinni..
 

Yhteistyössä