Jokainen taitaa ajatella asiaa yksilötasolla. Jollekin toiselle joku toinen asia on vakavampi.
Mä rinnastan alkoholin ja tupakan yhtälailla myrkyiksi, mitä tulee säännölliseen käyttöön. Molemmat aiheuttaa hyvinvointiin lapselle muutoksia, mikä on surullista. Myös ympäristöön.
Huom, en väitä, että aina olisi näin. Tämä on minun mielipiteeni siitä, mitä on tullu nähtyä elämänsä aikana:
Tupakkariippuvuus ja alkoholismi ovat sairauksia, jotka syö yhteiskunnan varoja. Saattavat aiheuttaa sen, että ne jatkuu tulevalla sukupolvella.
Tupakoitsijoiden lapset saattavat sairastua allergioihin, astmaan yms, joka sitten kysyy enemmän terveydenhuollon palveluita yms.
Samoin alkoholistin lapset kärsivät --> mahdollisia mielenterveysongelmia myöhemmällä iällä. Monihan varmasti tietää, mikä on MTT:n rooli nyky-Suomessa. Se on melkoisen retuperällä.
Onko nuo sitten sellasia asioita, miltä voisi mahdollisesti välttyä?
Ihminen on yksilö ja reagoi noihinkin asioihin yksilötasolla. Ajattelevat yksilötasolla.
Olisihan se ihanteellista, jos jokainen pystyisi ajattelemaan tekonsa seuraamukset pitemmällä aikavälillä varsinkin lasten asioissa.
Näistä em. sairauksista kärsivät eivät välttämättä kykene ajattelemaan sairautta sairautena tai hyväksymään sairautena tai ajattelemaan/hyväksymään sitä, että siitä voisi olla haittaa jollekin muullekin kuin itselleen.
Sama koskenee myös masennusta. Se on sairaus, joka voi vaikuttaa negatiivisesti lähimmäisiin.