Onko noilla fanaatikoilla(esim.tupakka) oikeita ongelmia?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä haluan ollakki fanaattinen kun on kyse asioista jotka vahingoittaa lasta; ihmettelen vaan millasia on sellaset vanhemmat jotka ei halua omille lapsilleen suoda raitista ja savutonta kasvuympäristöä? Henkinen väkivalta olis jo lähellä tota!

Todellakaan sulla ei ole käsitystä siitä, mitä todellinen henkinen väkivalta on. Ei voi edes mitenkään verrata vanhempien tupakointia ulkona henkiseen väkivaltaan, ei lähellekkään |O

On mulla ja myös näen noi tupakoitsijat erittäin itsekkäinä ihmisnä ja lasten tarttee vaan kärisä siitä paskan hajusta
 
Alkuperäinen kirjoittaja Anna:
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
mä en viitti edes vastaa noihin kun sitä ne just haluu. :kieh:

mutta jooo..ei oo varmaan muuta tekemistä eikä ongelmia kun ehtii ja jaksaa meittiä niin kovasti muitten asioita. surullista. :laugh:

Se on MIETTIÄ,ei meittiä. Olen nyt lukenut viikon juttujasi ja aina tuo sana menee väärin! Ja ei,mulla ei ole muita ongelmia kuin sinun oikeinkirjoitus.

Sanotko muuten myös meittiä vai onko se vain kirjoitusvirhe?

mun näppiksestä puuttuu n. 20 nappia ja kirjoittaminen on erittäin hankalaa. :laugh: mutta kiva kun otat stressiä siitä. yleensä korjaan virheet jälkeenpäin mutta kaikkea en huomaa. :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä haluan ollakki fanaattinen kun on kyse asioista jotka vahingoittaa lasta; ihmettelen vaan millasia on sellaset vanhemmat jotka ei halua omille lapsilleen suoda raitista ja savutonta kasvuympäristöä? Henkinen väkivalta olis jo lähellä tota!

Todellakaan sulla ei ole käsitystä siitä, mitä todellinen henkinen väkivalta on. Ei voi edes mitenkään verrata vanhempien tupakointia ulkona henkiseen väkivaltaan, ei lähellekkään |O

On mulla ja myös näen noi tupakoitsijat erittäin itsekkäinä ihmisnä ja lasten tarttee vaan kärisä siitä paskan hajusta

Mä kyllä ottaisin pulttia enempi paljon vakavammista asioista mitä tulee lasten turvallisuuteen ja hyvinvointiin. Niinkuin nyt esim alko.
 
Jokainen taitaa ajatella asiaa yksilötasolla. Jollekin toiselle joku toinen asia on vakavampi.
Mä rinnastan alkoholin ja tupakan yhtälailla myrkyiksi, mitä tulee säännölliseen käyttöön. Molemmat aiheuttaa hyvinvointiin lapselle muutoksia, mikä on surullista. Myös ympäristöön.

Huom, en väitä, että aina olisi näin. Tämä on minun mielipiteeni siitä, mitä on tullu nähtyä elämänsä aikana:
Tupakkariippuvuus ja alkoholismi ovat sairauksia, jotka syö yhteiskunnan varoja. Saattavat aiheuttaa sen, että ne jatkuu tulevalla sukupolvella.
Tupakoitsijoiden lapset saattavat sairastua allergioihin, astmaan yms, joka sitten kysyy enemmän terveydenhuollon palveluita yms.
Samoin alkoholistin lapset kärsivät --> mahdollisia mielenterveysongelmia myöhemmällä iällä. Monihan varmasti tietää, mikä on MTT:n rooli nyky-Suomessa. Se on melkoisen retuperällä.

Onko nuo sitten sellasia asioita, miltä voisi mahdollisesti välttyä?

Ihminen on yksilö ja reagoi noihinkin asioihin yksilötasolla. Ajattelevat yksilötasolla.
Olisihan se ihanteellista, jos jokainen pystyisi ajattelemaan tekonsa seuraamukset pitemmällä aikavälillä varsinkin lasten asioissa.

Näistä em. sairauksista kärsivät eivät välttämättä kykene ajattelemaan sairautta sairautena tai hyväksymään sairautena tai ajattelemaan/hyväksymään sitä, että siitä voisi olla haittaa jollekin muullekin kuin itselleen.
Sama koskenee myös masennusta. Se on sairaus, joka voi vaikuttaa negatiivisesti lähimmäisiin.
 
Mä olin kanssa esikoisen äitinä todellakin fanaattinen. Jotenkin oli hormonit ja äidinvaistot ajaneet yliherkkään vireystilaan ja koko ajan suojelin lasta joltain ja hoidin ja en hetkeksikään voinut hellittää. Tarkkailin häntä koko ajan ja halusin varmistua että teen asiat mahdollisimman oikein. Ja kun oman lapsen kohdalla on tälläinen niin tokihan sitä siihen jatkuvasti päällä olevaan seulaan tarttuu sitten muutkin lapset perheineen.

Mutta niin vaan on mullakin ajatukset lepsuuntuneet.

"Ennen mulla oli monta periaatetta eikä yhtään lasta. Nyt mulla on monta lasta eikä yhtään periaatetta" vai miten se meni?

Useamman lapsen myötä sellainen terve maalaisjärki kasvaa ja pikkutarkka kirjatiedon/tutkimustulosten ja "faktojen" seuraaminen vähenee. Myöskään ei enää stressaa niin paljoa siitä mitä muut ajattelee.

Voin lohduttaa ap, ettei niiden fanaatikkojen elämä todellakaan ole kivaa. Jatkuva pinkeä suorittaminen ei ole sitä elämää jota kukaan oikeasti kohdalleen tahtoisi vai mitä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja hyi:
Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Lisäksi minusta on muuten ikävää, että tupakoija leimataan huonoksi, koska moni haluaisi päästä pahestaan eroon, mutta riippuvuus tekee lopettamisen vaikeaksi. Samalla tavalla minusta on ikävää, jos minua haukutaan ylipainon takia: en ole pystynyt vain laihduttamaan, se ei ole niin helppoa. Aion vielä onnistua, mutta sormia napsauttamalla en siihen pysty.. olen ollut aina lihava.

No tupakoitsijat saaki leimata huonoiks; kuka on pakottanut alunperin tupakoimaan?

miten on huono jos on alkanut polttamaan? Mä tykkään röökistä, oon tykänny siitä lähtien ku ekat savut kokeilin. Miten mä oon huono kun aloin tehä sitä mistä tykkään?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä haluan ollakki fanaattinen kun on kyse asioista jotka vahingoittaa lasta; ihmettelen vaan millasia on sellaset vanhemmat jotka ei halua omille lapsilleen suoda raitista ja savutonta kasvuympäristöä? Henkinen väkivalta olis jo lähellä tota!

Todellakaan sulla ei ole käsitystä siitä, mitä todellinen henkinen väkivalta on. Ei voi edes mitenkään verrata vanhempien tupakointia ulkona henkiseen väkivaltaan, ei lähellekkään |O

On mulla ja myös näen noi tupakoitsijat erittäin itsekkäinä ihmisnä ja lasten tarttee vaan kärisä siitä paskan hajusta


Meillä se on kyllä lapsi joka laittaa muut kärsimään paskan hajusta :laugh:
 

Yhteistyössä