onko normaali parisuhde teidän mielestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paperitähti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

paperitähti

Vieras
Oon seurustellut kolmisen kuukautta miehen kanssa, jota en entuudestaan tuntenut kuin parin viikon ajan. Aiemmin koettuna usean vuoden mittainen erittäin vaikea suhde, jossa oli patologista valehtelua, väkivaltaa yms. Tein selväksi nykyiselle seurustelukumppanille, etten hyväksy valehtelua jasitä että minun asioitani puhutaan eteenpäin. Muutama riita on koettu, koska nykyinen kumppani on valehdellut, mm. menneisyydestään yhden asian (ei mitenkään tärkeä, ilmeisesti minua "suojellaakseen" tai luullut että olisin siitä vihainen), ja kertonut riitojamme (jotka minulle tosi vaikeita asioita, henkilökohtaisia ja satuttavia) äidilleen ja eräälle kaverilleen. Hän jäi vasta vahingossa kiinni, että on kertonut kaverilleen riitojamme ja lupasi, että puhutaan parisuhteen riidat parisuhteessa keskenämme, kaverille voi esim. kertoa että on riitaa muttei muuta. Hän puhuu ristiriitaisesti mielestäni monissa asioissa, valheet eivät ole niin kovin suuria mutta luokkaavat todella paljon ja luottamus kärsii. Hän on ensin vihainen kun otan valheet puheeksi, sitten puhuu ne asiallisesti läpi ja lupaa, ettei valehtele enää. Mutta sama toistuu.

Juttelin eilen äitinsä kanssa, kun näimme. Äitinsä sanoi, että kumppanillani ei ole ollut tapana valehdella. Olin tosi pahalla mielellä koska meillä oli riitaa kumppanin kanssa ja hän oli taas valehdellut. sanoin äidilleen, että olin tosi loukkaantunut, koska kumppani on kertonut riitojamme muille ja hänkin oli sitä mieltä, että se on parisuhteen sisäinen asia. Saatiin aamulla riita miehen kans (joita neljä ollut valehtelunsa takia) sovittua. Tänään hän soitti ja kertoi, että ÄITINSÄ oli eilen puhunut riidoistamme kumppanini ystäväpariskunnalle ja kertonut riitelystämme, ilmeisesti päällisin puolin riidanaiheet jne. Hän kertoi, että oli myös itse käynyt tänään ystäväpariskunnan kanssa puhumassa ja myönsi hetken päästä, että kertonut kaikki kaikista riidoistamme miespuoliselle ystävälleen. Olin ihan uskomattoman luokkaantunut, tyrmistynyt ja vihainen. En tunne ystäväpariskuntaa kovin hyvin, miehen nähnyt kerran ja naisen pari kertaa. Hävettää tosi paljon ja olen todella loukkaantunut enkä luota kumppaniini/ äitiinsä:/ Olen jo meinannut jättää miehen, koska en siedä valehtelua ja sitä että asioita juoruillaan, kun on toisin sovittu. Hän tietää sen.

Miesystävä ei pyytänyt tänään anteeksi että oli kertonut ystävälleen, oli sitä mieltä että pakkohan se on jonkun kanssa puhua, ystävänsä tai äidin, jos meillä on ritaa. Riita oli jo kuitenkin sovittu, kun häne siitä puhui ystävälleen ja kertoi kaikki muutkin riidat! Minä muistutin, että aioimme sopia ne keskenämme, koska normaaleja pikkuriitoja kuitenkin. Mies kertoi, että oli pakko puhua kaverille, koska äitinsä oli jo kerennyt kertoa heille, koska hänellä ollut niin paha olo kun olemme riidelleet.. sitten hän kuitenkin sanoi, että kaverinsakin kertoo omat riitansa hänelle ja sanoi esimerkkejä, joihin sanoin ettei kiinnosta kaverin riidat ja ei ole mun korviin varmasti tarkoitettukaan. Hän ei katunut, tai tuntunut ymmärtävän loukanneensa minua todella pahasti. Kun yritimme puhua asiasta, hänen äitinsä (!) joka asuu eri osoitteessa istui vieressään ja sanoi että sanoa että valehtelu lopppuu nyt, mies toisti äitinsä sanat minulle. Olin todella tyrmistynyt, mies on omillaan toimeentuleva eikä mikään mammanpoika- ainakin olin luullut niin. Mies on hellä, huolehtivainen ja ihan kiltin luontoinen ja muuten asiallinen, normaalin itsetunnon omaava.

Nyt sitten saatiin uusi riita aikaan, tosin siitä plussat sille, että tällä kertaa kertoi itse että on puhunut eikä valhehdellut tai jättänyt kertomatta. Mutta puhuu ristiin rastiin. Huoh. Miesystvä saa minussa aikaan niin syyllisen olon, kuin olisin ainut joka on tehnyt väärin, sanoin tosi rumasti hänelle kun olin vihainen mutta pyysin myös anteeksi.

Eilen miesystävä sanoi kesken riidan- joka sai alkunsa valehtelustaan-että kyllä tähän asuntoon tulijoita olisi kuule muitakin, tänään hän sanoi että eikö tämä juttu jo ole tässä. Sanoin itsekin eilen tosi pahasti ja olin tosi vihainen. Tänään jäätiin sitten vaiheeseen, että katsotaan miten käy. Nyt miesystävä laittoi viestiä ihan niitä näitä, niinkuin mitään ei ois tapahtunut:=0

Mielipiteitä, itse olen tosi pettynyt, ymmälläni ja kaikkea muutakin..:/ Onko yleensäkin oikein että parisuhteen riitoja puretaan ulkopuolisille? Pariterapian ymmärrän itse.

No, sinäkin purat, tänne (tietysti anonyymisti).

Kyllä ihmiset usein kertovat ongelmistaan ja murheistaan mm. ystävilleen.
Ei monenkaan pää kestä, jos ei ole ketään kelle puhua, vaikkapa parisuhdeongelmista.
Ymmärrän kuitenkin sen, että ongelmista ja asioista puhuminen voi loukata toista.

En ota kantaa kummankaan psyykeeseen tai suuremmin noihin puhumisiin.
Toivon, että saatte asiat ratkottua - tavalla tai toisella.

No sä kuulostat kyllä erikoiselta. Et sä voi kieltää miestä puhumasta luotettavalle kaverille asioista jotka koskee myös miestä. Tottakai miehen pitää saada avautua kaverilleen jos siltä tuntuu. Kiva jos täytyy kaikki pitää sisällään tai sais puhua vain sulle.

Ja miksi sä sitten tilitit miehen äidille asioitanne jos mies ei hänelle saa tilittää? Mä potkisin mieheni pellolle jos se yhtäkkiä päättäisi etten saa puhua meidäm asioista kellekään.

Mie en yleensä huutele provoa täällä mutta kyllä tästä ny väkisinki tulee mieleen sellanen. Tottakai miehelläkin on tarve puhua jollekin ulkopuoliselle ja kaikesta päätellen ihan asiallisesti on puhunut ja yrittänyt vaan hoitaa välejänne. Tulisin hulluksi jos en voisi muille puhua kuin puolisolleni. Sympatiat lähtee kyllä siis täältä suunnalta miehelle..

En muuta osaa kommentoida, kun että kovin riitaisalta ja vaikealta suhde kuulostaa. Ihme veivausta! Miten voi 3kk kestäneessä suhteessa edes riidellä kovin usein? Yleensähän alkuhuumassa ei riidellä, vaan kaikki on niin ihanaa! Ei nyt ihan hirveän hyvältä näytä tulevaisuus, sori vaan!

En muuta osaa kommentoida, kun että kovin riitaisalta ja vaikealta suhde kuulostaa. Ihme veivausta! Miten voi 3kk kestäneessä suhteessa edes riidellä kovin usein? Yleensähän alkuhuumassa ei riidellä, vaan kaikki on niin ihanaa! Ei nyt ihan hirveän hyvältä näytä tulevaisuus, sori vaan!

Ihan samat ajatukset tuli mieleen!

Oletkohan vielä edes valmis uuteen suhteeseen, kun eikös tuossa ole samat ongelmat yllättäen kuin edellisessä? Kantsii nyt ihan yksin miettiä, että mikä se ongelma oikeastaan on.

Mun mielestä ne asiat mitä mies on eteenpäin kertonut on mulle henkilökohtaisia ja vaikeita, mm. koskee osittain seksuaalista hyväksikäyttöäni lapsena ym. Ei mun asioita ole tarkoitettu muille jaettavaksi jos ne jollekin "luottamuksella" kerron. Ymmärtäisin, jos kertoisi vaikka yhdelle ystävälleen jos niin sovittais, mutta nyt hän on puhunut niistä jo neljälle eri ihmiselle.

Puhuin hänen äidilleen, koska miesystävä oli aiemmin itse kertonut riitamme/valehtelunsa äidilleen.

Onko teistä siis todellakin normaalia että mies valehtelee noin usein/hyväksyttyä että on minulle vihainen kun otan valheen puheeksi?

3kk jälkeen ei tarvitsisi miettiä. Saisi tuollainen tyyppi jäädä joka pettää luottamukseni. Ymmärrän, että pitää kertoa jollekin asioistaan, mutta ei toisen arkaluonteisista asioista.

Ja itse elin honeymoon aikaa ainakin vuoden ilman suurempia riitoja :)

Huonolta vaikuttaa lähtökohdat teidän suhteelle. Oliskohan vielä parempi sun parannella omia haavoja menneisyydestä ja unohtaa suhteet hetkeksi aikaa ja jutella ammattiauttajan kanssa.

Vaikutat todella tasapainottomalta ja kykenemättömältä normaaliin suhteeseen. Mies on varmaan ihan aidosti kiinnostunut sinusta, mutta en yhtään epäile, etteikö olisi myös aivan kauhistunut siitä, että mikä on meininki. Varmaan kokee tarvetta purkaa asiaa jollekin. Koetkohan, että mies on sinulle joku terapeutti, koska jo noinkin uudessa suhteessa olet jo puhunut vaikeista asioista. Ei ole varmaan hyödyllistä silloinkaan, vaikka kuinka asiat pysyisivät salassa. Teidän erittäin oudolta vaikuttava riitelynne noin tuoreessa suhteessa on sen tason asia, että varmasti jutut alkavat väkisinkin liikkumaan. Se on täysin inhimillistä.

Onko sinulla ap rajatiladiagnoosia? Voisi osua kohdalleen.

[QUOTE="vieras";25312189]Vaikutat todella tasapainottomalta ja kykenemättömältä normaaliin suhteeseen. Mies on varmaan ihan aidosti kiinnostunut sinusta, mutta en yhtään epäile, etteikö olisi myös aivan kauhistunut siitä, että mikä on meininki. Varmaan kokee tarvetta purkaa asiaa jollekin. Koetkohan, että mies on sinulle joku terapeutti, koska jo noinkin uudessa suhteessa olet jo puhunut vaikeista asioista. Ei ole varmaan hyödyllistä silloinkaan, vaikka kuinka asiat pysyisivät salassa. Teidän erittäin oudolta vaikuttava riitelynne noin tuoreessa suhteessa on sen tason asia, että varmasti jutut alkavat väkisinkin liikkumaan. Se on täysin inhimillistä.

Onko sinulla ap rajatiladiagnoosia? Voisi osua kohdalleen.[/QUOTE]
Nyt kun luin uudestaan, niin mies on todella erikoinen kyllä myös ja selvästi epäluotettava, kun on niin paljon sotkettu ihmisiä mukaan. Yhden ymmärtäisi. Oma neuvoni on, että tuosta suhteesta ei tule mitään ja suosittelen eroa. Menet yhä enemmän sekaisin vaan mitä kauemmin jatkuu. Tarvitset jonkun keneen voi ehdottomasti luottaa, mutta sinun täytyy ensin olla itse valmiimpi myös. Ole seuraavalla kerralla varovaisempi.

Ei ole rajatiladiagnoosia:). En kyllä ota syitä niskoille siitä, että miesystävä minulle. Tai kertoo asioitani eteenpäin. Normaaliakai se on, että riitoja ja erimielisyyksiä tulee, ne liittyvät kaikki miesystävän valehtelemisiin. Minä tietysti olen syypää siinä, että aina kun tulee uusi valhe, haluan käydä sen läpi tai puhua siitä, eikös se nyt ole ihan normaalia?

Edellisen suhteen asiat olen käynyt läpi terapiassa, suhteesta on jo aikaa muutama vuosi.

Alkuperäinen kirjoittaja paperitähti;25312217:
Ei ole rajatiladiagnoosia:). En kyllä ota syitä niskoille siitä, että miesystävä minulle. Tai kertoo asioitani eteenpäin. Normaaliakai se on, että riitoja ja erimielisyyksiä tulee, ne liittyvät kaikki miesystävän valehtelemisiin. Minä tietysti olen syypää siinä, että aina kun tulee uusi valhe, haluan käydä sen läpi tai puhua siitä, eikös se nyt ole ihan normaalia?

Edellisen suhteen asiat olen käynyt läpi terapiassa, suhteesta on jo aikaa muutama vuosi.

Minusta sinä otat asiat aivan liian vakavasti. Jos mies puhuu omalle äidilleen, se on kyllä äidin ja miehen välinen asia, heillä kun on myös omanlaisensa suhde-tiedäthän? Et sinä voi manipuloida miestäsi ja määrätä kenelle puhuu ja mitä puhuu. Jos hän on valehdellut puhumisistaan, ei se minun mielestäni ole paha vale, yrittänyt vaan välttää riitoja välillänne. Kyllä suhteessa on nimenomaan normaalia, että SAA puhua omista asioistaan/ongelmistaan ulkopuolisille omille ystävilleen, silloin kun sitä tukea tarvitsee,ethän sinä sitä ihmistä omista. Minusta sinulla on vääränlainen kuva normaalista suhteesta, ja olet myös kontrollifriikki, yrität kontrolloida miehen muuta elämää. Tuolla menolla ei muuta tulekaan kuin riitoja! ja niin kuin joku jo sanoi, ekat 3kk pitäisi kyllä olla sitä onnellista hehkua eikä mitään vääntöä siitä mitä kukin on sanonut ja kenelle. Tuollaiset "omistushaluiset nipottavan vaimon valitukset" tulevat yleensä kehiin kun liittoa on jatkettu vuosikymmeniä, tai ainakin vuosia. Luulen että tarvitset peiliin katsomista tai jonkinlaista keskusteluterapiaa.

Ymmärrän sen että ei pidä siitä kun muille puhutaan intiimeistä asioista. Mutta se jääkin siihen, ei ole mitään oikeutta vaatia että toinen ei saisi keskustella jonkun kanssa asioista jotka häntä vaivaavat, kun selkeästi ette keskenään kykene edes noin alkuvaiheessa suhdetta tulemaan toimeen.

Tulee väkisinkin mieleen että yrität kontrolloida toista niin että vain sinun kanssa saisi keskustella vaikeista asioista, kun selkeästi se ei tunnu toimivan, pahoitat jatkuvasti mieltäsi lisää ja uutta mielipahaa tulee ennenkuin on vanhoja sovittu, ei todellakaan tunnu toimivalta suhteelta.

Tämä vaikuttaa hyvin pitkälle juuri sellaiselta suhteelta mitä et olisi saanut edes aloittaa kun kannat niin voimakkaasti sisälläsi vanhan suhteen tunnetiloja ja ajatuksia eikä miehesi ole missään välissä saanut edes tilaisuutta lähteä kanssasi tyhjältä pöydältä. Toki on mieskin huonoon arviointikykyyn syyllinen siinä missä itsekkin olet. Ei ihan jokainen tuttava ole sellainen joka osaa pitää luottamuksellisia asioita. Mutta ei silti voi kieltää toisen uskoutumista ystävälle tai sukulaiselle.

• Tykkää
Reactions: Piparnakkeli
Jos olet sanonut miehelle ettet halua että hän puhuu asioistasi, kerro se uudelleen ja
sano että tarkoitat sitä myös! Jos ukon vaikeaa olla puhumatta, heitä pihalle, miksi
moista katsoisit? toiset vaan on tuollaisia lörppähuulia.

Ap,viestiäsi lukien,luulen että yrität tehdä miehestä syntipukkia turhaan. Luehan itse tekstisi alku;sanot ettei hänen valehtelemansa asia ollut mitenkään tärkeä. Lähinnä ongelma on sinun luottamuspula, ei se mitä mies on tehnyt. Teet siis kärpäsestä härkäsen. Hyvä esimerkki siitä miten mennyt suhde vaikuttaa tulevaan suhteeseen. Et ole vielä valmis suhteeseen, ja olet sokea sille miten itse käyttäydyt.

[QUOTE="vieras";25312730]Ap,viestiäsi lukien,luulen että yrität tehdä miehestä syntipukkia turhaan. Luehan itse tekstisi alku;sanot ettei hänen valehtelemansa asia ollut mitenkään tärkeä. Lähinnä ongelma on sinun luottamuspula, ei se mitä mies on tehnyt. Teet siis kärpäsestä härkäsen. Hyvä esimerkki siitä miten mennyt suhde vaikuttaa tulevaan suhteeseen. Et ole vielä valmis suhteeseen, ja olet sokea sille miten itse käyttäydyt.[/QUOTE]

Juu, iso osa ongelmien syytä on sinussa. Toivon että mies ymmärtäisi juosta ja lujaa.
3kk suhdetta takana pitäis olla pelkkää hekumaa.

On normaalia keskustella elämästään ystävien kanssa, tai vaikka äitinsä jos tämä on sellainen henkilö joka ymmärtää. Tällä erää sinä ap aiheutat kaaosta miehen elämään ja hän tasapainottaa sitä keskustelmalla ulkopuolisten kanssa, kenties siksi useamman että saa entistä enemmän näkökantaa tilanteeseenne. Toki se on kurjaa jos hän on kertonut kovin tarkasti sinun menneisyydestäsi, mutta se kaiketi on aika olennainen tekijä miksi käyttäydyt kuten nyt ja siitä taas päästään lukuisiin riitoihinne. Sinusta välittyy hyvin kontrolloiva ja ikävä kuva. Huomasitko mikä oli selvästi yleisin käyttämäsi sana aloituksessasi?

Tiedät varmaan itsekin, ettei edes sinulla ole hyvä olla jos te vain riitelette. Vaikka edellisestä suhteesta olisikin jo pari vuotta, voi olla ettet siltikään ole vielä valmis uuteen sitoutumiseen, tai ainakaan ei kannattaisi pitää puolisoa terapeuttina. On eri asia kertoa asiasta kuin alkaa puimaan tapahtuneita, se on tosi rankkaa joutua ihan terapeuttiseksi tukihenkilöksi, kuin olla ihan vaan tukea antava puoliso.

Ehkä teidän olisi parempi toimia kuten miehesi ekassa tekstissäsi jo totesi että eiköhän tämä ollut tässä.

Mitä ihmettä??? Miehen pitää olla kuin simpukka mutta ap juoksee itkemää miehen juttuja jopa tämän äidille??? Mene itseesi. Oikeasti.
Toisekseen jos 3 kk kestäneessä suhteessa olisi pariterapian paikka niin en ymmärrä miksi tuollaista 'suhdetta' kannattaisi jatkaa. Miehen kannalta tossa suhteessa ei ole järkeä ja sinun pitäisi oppia elämään edes itsesi kanssa.

Yhteistyössä