Onko normaalia ekaluokkalaisen käyttäytymistä????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huokaus"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huokaus"

Vieras
6v ekaluokkalainen tyttö kyseessä.

On yleensä ottaen ihan taitava, on osannut jo vuoden lukea, piirtää hyvin ja on kova liikkumaan, tykkää leikkiä ulkona... mutta sitten on iso kasa todella ärsyttäviä asioita joista en tosiaan tiedä kuuluvatko vielä normaalin tämän ikäisen piirteisiin..:

- ei useimmiten vedä vessaa eikä pese käsiä, joskus jättää pyyhkimättäkin (en tiedä onko laiskuutta vaan eikö vaan muista tai välitä, tästä on jatkuvasti huomautettu ja silti jättää tekemättä usein jos ei muistuta)

- saattaa piirrellä läksysivuille suttuja tai viivoja ihan huvikseen, pureskelee kynänpäät, kumit, järsi pilalle uuden koulupöytänsä reunan

- ei lue huolellisesti tehtävänantoja läksyissä ja saattaa siitä syystä tehdä läksyt väärin

- ei kuuntele yhtään mitä sanotaan, saman asian saa sanoa 20 kertaa ennen kuin menee perille, yleensä on kuin ei olisi kuullutkaan, on vissiin vähän omissa maailmoissaan haahuilija

- huoneen siivoaminen yms on ihan mahdottomia hommia, on tosi laiska tekemään mitään

- aamupalan syöminen kestää puoli tuntia, samoin pukeminen on todella hidasta jos ei jatkuvasti itse hoputa vieressä, koska jää haaveilemaan aina kesken sukan vetämisen jalkaan ym

- kiusaa, nipistelee ja uhkaa lyödä 5v pikkuveljeä, ärsyttää ihan jatkuvasti tahallaan!

- rangaistuksiksi annetaan pelikieltoa, telkkakieltoa, kotiarestia (ei pääse ulos kavereitten kanssa) ja aina vaan sanoo että "ei haittaa" kun saa rangaistuksia, ei ole mitään hyötyä noista. Ainoa mikä auttoi oli se kun sain hirveät kilarit illalla kun lapset olivat käyttäytyneet ihan hirveän huonosti eivätkä tehneet mitään mitä sanoin koko päivänä, ärjyin ja käskin nukkumaan ilman iltasatua. Siinä vaiheessa alkoi tyttö itkeä että ei saa nukuttua ilman iltasatua.

Lähinnä tuntuu olevan kyse siitä että ei yhtään ajattele mitä tekee, on ajatuksissaan, ja tekee mitä itse haluaa, sen lisäksi on laiska, eikä kuuntele mitä hänelle sanotaan. On vilkas, mielestäni välillä aina ollut vähän ylivilkaskin ja huono keskittymään.

Olen ihan pulassa tuon kanssa!!!!
En tiedä mitä pitäisi tehdä ja miten reagoida sen laiskuuteen ja siihen kun ei tee asioita ja haahuilee vaan omia juttujaan ja tekee kiusaa ym!
On tosissaan tässä vielä 5v ja vauvakin joten en pysty kaikkea huomiota ekaluokkalaiseen kiinnittämään! Luulin että tässä vaiheessa jo alkaisi lapsi olla itsenäisempi ja vähän olla älliä päässä, mutta ei....

Olen ihan siitä lähtien kun tyttö oli n. 2v miettinyt onko sillä adhd kun on ollut hirveän vilkas eikä yhtään paikallaan ja eskarissakin keskittyminen vähän sitä ja tätä. Mutta neuvolatädin mielestä ei ollut mitään sellaista havaittavissa ja tätä epäilyäni ei otettu huomioon.

Niin ja lisäksi ei voi jättää yhtään yksin, kun heti jos olen vaikka yläkerrassa, niin tyttö käy keittiön kaapeilla etsimässä jotain syötävää, yleensä hakee suolaa ja syö sitä!!!

[QUOTE="huokaus";24632769]Niin ja lisäksi ei voi jättää yhtään yksin, kun heti jos olen vaikka yläkerrassa, niin tyttö käy keittiön kaapeilla etsimässä jotain syötävää, yleensä hakee suolaa ja syö sitä!!![/QUOTE]

Meidän 5-vuotias (kohta 6) poika on ihan samanlainen. Olen epäillyt adhd:ta, mutta epäilyni taitaa olla ihan turhaa. Poika tarvii tuplasti enemmän aikaa ja huomiota minulta, kuin muut lapset ja minun hermostumiset vain pahentavat asiaa. Monesti vaadimme pieniltä lapsilta lähes aikuisen käytöstä ja sehän on täysin absurdia. Nykyään koitetaan tehdä lapsista äkkiä isoja ja sitten ollaan kuskaamassa muksuja lääkäriin, kun "tämä ei toimi"...sellaisia ne lapset ovat. Eikä sitä paitsi aikuisetkaan monestikaan "toimi", mutta se on luvallista toimimattomuutta. :flower:

Voiskohan olla aspergeria ennemmin mitä adhdtä. Asperger on vähän kuin adhd mutta siinä lapsi on erittäin taitava joillain osa-alueilla mutta esim just ohjeitten noudattaminen on tosi vaikeaa ja lapsi on tosi paljon omissa maailmoissaan. On myös aika yleistä.. Soitappas neuvolaan ja vaadi et ne ottaa siellä vakavasti sun huolen. Tai sit juttele koulussa asiasta.

Kyllä nuo hiukan ADHD-piirteiltä kuulostaa. Tosin ei kovin vakavalta, jos tytöllä ei oppimisvaikeuksia ole.
Uskon, että iän myötä helpottaa. Tyttö on kuitenkin vasta 6-vuotias. En usko, että uhkailut sun muut auttaa. Tyttöä pitää ehkä vain muistutella asioista keskimääräistä enemmän. Läksyt on hyvä lukea "yhdessä" jonakin etukäteen sovittuna aikana ja tämä tilanne on hyvä rauhoittaa täysin. ADHD piirteisiin liittyy, että keskittyminen hälyssä on mahdotonta.

Itse olen ollut juuri tuollainen huolimaton ja haahuileva, mutta keskivertoa lahjakkaampi lapsi. Luonteeni on tasoittunut iän myötä, mutta mikään käytännöllisyyden perikuva en ole vieläkään.

Minulla on aikuisiällä diagnisoitu ADHD.

melkein niinkuin meidän tyttö. lapset vaan on erilaisia, ei niiden tarvitse olla yhdestä muotista valettuja. olisi tietysti voinut miettiä olisiko starttiluokka ollut parempi vaihtoehto, jos ei jaksa keskittyä vielä koulutehtäviin jne. Hänhän on vasta kuusi vuotias. Eikö esikouluvuonna tehty arvioita minkälainen on lapsen taidot, kypsyys jne lähteä ekaluokalle?

Minustakin kuulostaa aika normaalilta 6-vuotiaalta, eskarilaisilta löytyy usein tuollaisia piirteitä. Olisiko koulunkäynnin aloitus tapahtunut liian varhain? Ihan varovainen arvio, ei tarkoitus loukata siis..

Ihan ku mie pentuna. :D Paitsi etten ikinä kiusannut ketään.

Olin ylivilkas lapsi vailla keskittymiskykyä (omassa maailmassa olin myös) ja laiska.
Ei siinä kuule muu auta, ku ylivilkkauteen paljon tekemistä ettei pitkästy.
Keskittymiskykyyn pitkäjänteisyyttä ja laiska on aina laiska heh. ^^

[QUOTE="huokaus";24632752]6v ekaluokkalainen tyttö kyseessä.

On yleensä ottaen ihan taitava, on osannut jo vuoden lukea, piirtää hyvin ja on kova liikkumaan, tykkää leikkiä ulkona... mutta sitten on iso kasa todella ärsyttäviä asioita joista en tosiaan tiedä kuuluvatko vielä normaalin tämän ikäisen piirteisiin..:

- ei useimmiten vedä vessaa eikä pese käsiä, joskus jättää pyyhkimättäkin (en tiedä onko laiskuutta vaan eikö vaan muista tai välitä, tästä on jatkuvasti huomautettu ja silti jättää tekemättä usein jos ei muistuta)

Miten olette huomauttaneet asiasta. Hänen kanssaan kannattaa käydä nyt uudestaan läpi, miten wc:ssä toimitaan, miten pyyhitään, vedetään pönttö ja miten kädet pestään ihan "kädestä pitäen". Kerrot, että olet huomannut, että hän on tainnut unohtaa, miten tämä asia tehdään. Tähän voi myös auttaa kuvat, teette vessan seinälle "toimintajärjestyksen" kuvineen.

- saattaa piirrellä läksysivuille suttuja tai viivoja ihan huvikseen, pureskelee kynänpäät, kumit, järsi pilalle uuden koulupöytänsä reunan

Ihan normaalia piirrellä suttuja ja viivoja. pureskelu voi auttaa toisaalta keskittymään.

- ei lue huolellisesti tehtävänantoja läksyissä ja saattaa siitä syystä tehdä läksyt väärin

Ihan normaalia. Tässä kohtaa mietin, että taidat vaatia pieneltä lapseltasi liikoja. Hän on kuitenkin VASTA ekaluokkalainen.

- ei kuuntele yhtään mitä sanotaan, saman asian saa sanoa 20 kertaa ennen kuin menee perille, yleensä on kuin ei olisi kuullutkaan, on vissiin vähän omissa maailmoissaan haahuilija

Ihan normaalilta kuulostaa tämäkin. Miten kiinnität lapsen huomion. Oletatko, että hän aina kuuntelee sinua vai kohdistatko ensin hänen huomionsa sinuun ennenkuin kerrot asiasi. Tässä laittaisin enemmän vastuuta sinulle, että saat asiasi perille jos se todella on sellainen, että sen pitää perille mennä. Yleisesti mulle tulee kuva, että haluat ja toivot lapsesi tekevän paljon asioista ja ehkä osaltaan sen paineen alla pieni on nyt "sulkenut korvansa" sinun jatkuvalta(?) puheeltasi?

- huoneen siivoaminen yms on ihan mahdottomia hommia, on tosi laiska tekemään mitään

Kuinka usein huone pitää siivota? Joka leikin jälkeen? Kerran viikossa? Tätäkin sinun kannattaisi miettiä. Erilainen siisteyskäsitys voi olla pienelläsi kuin sinulla, ehkä?

- aamupalan syöminen kestää puoli tuntia, samoin pukeminen on todella hidasta jos ei jatkuvasti itse hoputa vieressä, koska jää haaveilemaan aina kesken sukan vetämisen jalkaan ym

Ihan normaalia - varaa enemmän aikaa näihin toimiin :-)

- kiusaa, nipistelee ja uhkaa lyödä 5v pikkuveljeä, ärsyttää ihan jatkuvasti tahallaan!

Ihan normaalia... ekaluokkalainen on aikamoisessa ristitulessa sen suhteen, että pitää olla iso ja toisaalta haluaa välillä olla ihan pieni ja vauva...tässäkin pikkuveli "saa" olla ja on pienempi...reaktioita hinnalla millä hyvänsä.

- rangaistuksiksi annetaan pelikieltoa, telkkakieltoa, kotiarestia (ei pääse ulos kavereitten kanssa) ja aina vaan sanoo että "ei haittaa" kun saa rangaistuksia, ei ole mitään hyötyä noista. Ainoa mikä auttoi oli se kun sain hirveät kilarit illalla kun lapset olivat käyttäytyneet ihan hirveän huonosti eivätkä tehneet mitään mitä sanoin koko päivänä, ärjyin ja käskin nukkumaan ilman iltasatua. Siinä vaiheessa alkoi tyttö itkeä että ei saa nukuttua ilman iltasatua.

Ei tietenkään "haittaa"...pakkohan hänenkin on puolustautua jollain eikä hän voi tuossa tilanteessa muuten pitää rajojansa kuin sanomalla että ei haittaa vaikka harmittaisikin. Kyllä niistä on hyötyä vaikka lapsi esittää muuta...pitemmän päälle huomaa, että jos haluaa mennä kavereille ja toimia vapaammin niin tietyt asiat tulee hoitaa ja totella. Lopulta...lapsi voikin kaivata pelittömyyttä, oloa ilman televisiota vain kotona.

Lähinnä tuntuu olevan kyse siitä että ei yhtään ajattele mitä tekee, on ajatuksissaan, ja tekee mitä itse haluaa, sen lisäksi on laiska, eikä kuuntele mitä hänelle sanotaan. On vilkas, mielestäni välillä aina ollut vähän ylivilkaskin ja huono keskittymään.

Olen ihan pulassa tuon kanssa!!!!
En tiedä mitä pitäisi tehdä ja miten reagoida sen laiskuuteen ja siihen kun ei tee asioita ja haahuilee vaan omia juttujaan ja tekee kiusaa ym!
On tosissaan tässä vielä 5v ja vauvakin joten en pysty kaikkea huomiota ekaluokkalaiseen kiinnittämään! Luulin että tässä vaiheessa jo alkaisi lapsi olla itsenäisempi ja vähän olla älliä päässä, mutta ei....

Olen ihan siitä lähtien kun tyttö oli n. 2v miettinyt onko sillä adhd kun on ollut hirveän vilkas eikä yhtään paikallaan ja eskarissakin keskittyminen vähän sitä ja tätä. Mutta neuvolatädin mielestä ei ollut mitään sellaista havaittavissa ja tätä epäilyäni ei otettu huomioon.[/QUOTE]

Minusta kuulostaa tosi normaalilta kaiken kaikkiaan, mutta jos sinulla on huoli niin tietysti keskustelet asioista ammattilaisten kanssa. Joko teillä on ollut tapaamisia opettajan kanssa - mitä mieltä hän on?

Yhteistyössä