Onko normaalia että kaverin kohta 5-vuotias ei

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietityttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma;23148447:
siis sulla on vammainen lapsi, mutta nyt haet helpotusta omalle mielellsi tässä kaverin lapsen asiassa täältä palstalta? Mulla on kokemusta kaverin lapsen puheenviivästymisestä ja mulla on kolme lasta, kaksi tervettä ja lahjaklasta, nopeasti oppivaa ja yksi hyvin vaiukeasti vammainen, mutta en nyt "nappaa" tätä sun juttua ollenkaan, sori.

Tästä kirjoituksestasi mun on todella vaikea uskoa kertomaasi todeksi :O

Hienoa että saan asiallisiakin vastauksia kokemuksineen jne :) Kyllä minä uskon että neuvolassa asian ottavat esille jos on aiheellista. Ja tuota liimakorvaa jossain vaiheessa epäilin itse, ja toisaalta ajattelin onko suun motoriikassa kaikki ok koska selvästi on muuttnut puhe viimeisen vuoden aikana huonompaan suuntaan. Mutta toivotaan että on vain normaalia tässä vaiheessa kehitystä eikä viite mistään vakavammasta.

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma;23148657:
Mitä mitä? Vaikea uskoa todeksi mitä? Me ei nyt taideta olla samalla aaltopituudella..

No mietippä :O Siis kokemusten vaihtohan on kuin terapiaa, luulisi kehitysvammaisen lapsen vanhemman sen tietävän ja uskovan senkin että niitä kokemuksia voi vaihtaa koskien toistenkin lapsia. Mutta joo, en ala vänkäämään.

No mietippä :O Siis kokemusten vaihtohan on kuin terapiaa, luulisi kehitysvammaisen lapsen vanhemman sen tietävän ja uskovan senkin että niitä kokemuksia voi vaihtaa koskien toistenkin lapsia. Mutta joo, en ala vänkäämään.

No tässä ei nyt ole kyllä ihan tuosta kyse...tiedät itsekin luultavasti mikä tässä "homman nimi". Tottakai kokemusten vaihto on terapiaa

Meinasin kysyäkin että onko kenties kotihoidossa mut sit huomasin että mainitsitkin olevan. Monesti nämä puhevikaiset ovat juuri kotihoidossa ja varmasti syy siihen puhevikaan on semmoinen että ei tarvitse kovinkaan ponnistella että tulisi ymmärretyksi kun vanhemmat kuitenkin ymmärtävät. Oon kuullut erään puheterapeutin neuvon joka oli aika oleellinen; vanhempien pitäs vaan lopettaa ymmärtäminen täysin. Ei mene kovinkaan monta päivää kun lapsi huomaa ettei porukka ymmärrä jos sanoo sinnepäin, pitää vaan sanoa ihan oikein. Toki on sitten ihan rakenteellisiakin vikoja jotka estävät puheen selvyyden; esim kieli voidaan leikata jos siinä oleva jänne on liian kireä yms. Mutta usein syynä on tuo liika ymmärtäminen.

Meillä esikoinen oppi sanomaan S vähän vajaa 6v ja R tuli vähän vajaa 7v. Kävi puheterapiassa puolisen vuotta ennen kun täytti 6v. Tosi "älykäs" lapsi ja puhui muuten täydellisesti mutta noita äännevirheitä oli, oli muutama muukin.
Kakkonen täyttää toukokuussa 5v ja häneltä kans puuttuu R,S ja jotain muutakin. Välillä puhe on vähän epäselvää, mä ymmärrän kyllä lähes kaiken. Tai ei se niin epäselvää ole, mut puhuu paljon ja ehkä vähän hiljaa. Kaikki vieraammat ei kaikkea aina ymmärrä. Mut en ole huolissani. 3v neuvolassa terkkari jo sanoi että ei ihan kaikkea ymmärrä, mun mielestä silloin puhui kyllä kuten muutkin 3v:t. 4v neuvolassa saatiin lähete puheterapeutille, käytiin arvioinnissa, mut puheterapeutti ei ollut huolissaan ja sanoi että vuosi voidaan ihan hyvin odotella puuttuvia äänteitä.

Tässä mun kokemuksia. Puuttuvista äänteistä, kuten R,S en vielä 5vuotiaalla olisi huolissani. Mä olin itse ekalla koulussa kun opin ärrän.

Yhteistyössä