Onko tää lapsi teidän mielestä normaalia älykkäämpi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sedu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aapee";23086592]Pakko korjata: Kyse ei ollut hamahelmistä, vaan ihan puuhelmistä, oikeista koruhelmistä.
Mulla on itselläni tuo taito muistaa lukemattomia lauluja ja olen sitä itsekin usein ihmetellyt. Ne sanat ja nuotti vaan tulee jostain takaraivosta, vaikken olisi laulua kuullut kuin kerran jossain kaupassa. Että kai se sama "vika" on sitten periytynyt lapsellekin. Kun vielä itse laulelen niitä satoja lauluja ihan koko ajan. En osaa olla hiljaa ja laulamatta.[/QUOTE]

Samaa "vikaa" meillä näköjään... :)

[QUOTE="vieras";23086629]Oh hoijaa.. Suurellakaan älykkyydellä ei tee mitään jos ei löydä itseään kiinnostavia tieteenaloja.[/QUOTE]

Mutta onneksi vanhempi, joka on tietoinen lapsensa mahdollisesta älykkyydestä, voi ohjata lasta löytämään ne kiinnostavat tieteenalat. Ja kyllä uskon, että älykkyydellä ja omilla taidoilla tekee ja paljon, myös lapsena, jos osaa niitä käyttää.

Jaah, no sitten saattaa olla harvinaisen hyvä kuullun ymmärtäminen ainakin. Mun esikoisella on sellainen taito. Koulumenstys ollut kyllä ihan huimaa (molemmilla vanhemmilla ihan normaalia oli aikoinaan). On nyt yliopistossa, jonne pääsi samantien ilman mitään kursseja yms.
Mukavaahan tuo on tietenkin myäs vanhemmille, monta huolta jää pois. Ja varsinkin kun silti on hänkin sosiaalinen, suosittu ja urheilullinen ihminen. Ja tunneälykkyyttäkin on tosi paljon. Mitään kiusaamista ei pahemmin ole kokenut, ainostaan itse hiukka herkkä lapsena oli, jännitti uusia juttuja, mutta pääsi niistä avustettuna yli.
:whistle: Ai niin oli kyllä aikamoinen uhmaikä pojalla aikoinaan. Osasi äitiparkaa kiduttaa jutuillaan yms.

No ei kyllä kerro mistään huiipuälykkyydestä mitään se, että on menestynyt koulussa ja päässyt yliopistoon ilman valmennuskursseja. Tai jos kertoo niin noin 70% minun tutuistani on neroja.

No mutta teillä siis kaksi lasta, joilla eri ominaisuudet. Ei tuossa mitään vaikeaa ole. Annatte heidän vaan kasvaa ja kehittyä, leikki on kaikista kehittävintä. Kyllä maailma ja koulu ja muu tulee antamaan virikkeitä ihan tarpeeksi. Jos tuntuu järkevältä aloittaa joku harrastus, niin toki vanhemmat siinä tukena.

Oma poikani on kehittynyt myös nopeaa tahtia, ja ollut aina todella sosiaalinen ja puhelias. pojalla hyvä kuulomuisti, eli muistaa juurikin noita lauluja paljon ym.
Poika kiinnostanut pienestä asti mikrobit, ötökät, ihmisen biologia ym. sellaisia kirjoja hänelle ostettu kun ne kiinostaa, poika katsonut olipa kerran elämä videot monta kertaa läpi ja osaa asiat ulkoa.
Pojallani todettu keskittymishäiriö ja ADHD, normaalissa elämässä esim adhd:ta ei huomaa. koulussa pojalla menee todella hyvin, on nyt ensimmäisellä luokalla. kokeista saa aina kaikki oikein, osasi kouluun mennessä lukea, kirjoittaa ja laskea. opettaja on ollut fiksu ja poika on saanut tasoisiaan tehtäviä eli aika ei ole käynyt pitkäksi. pojan lempi aine on matematiikka, mikä näkyy myös kotona. poika siis laskee paljon laskuja päässään.
mihinkään poikaa ei ole koskaan pakotettu, on saanut lukea sellaisia kirjoja kuin on halunnut. lasten kirjat ei kiinnosta niin ostetaan sellaisia mitkä kiinnostaa jne.

onko poika älykkäämpi kuin muut, siihen en ota kantaa. poika pärjää hyvin koulussa, aika näyttää mitä hänestä tulee.

Kas, lempiaiheeni, suomalainen tasapäistäminen. Ylpeys käy lankeumuksen tieltä ja muut sananlaskut eikä lapsista yksikään ole toista älykkäämpi, vai miten se nyt menikään? Itse muistan vieläkin tehneeni ala-asteella koko vuoden matematiikan laskut yhtenä iltana ihan vain innostuksissani ja sain siitä valtavat torumiset seuraavana päivänä, että varmaan tämän takia tämä aihe kirpasee. Lähipiirissäni on myös poikkeuksellisen älykäs henkilö, eikä se minulta ole pois, vaikka hänen avaruudellinen hahmotuskykynsä saakin useimmat näkemään vihreää...

Minusta ap:n esikoinen vaikuttaa poikkeuksellisen lahjakkaalta. Hienoa, tukekaa häntä miten vain suinkin parhaiten pystytte!

Muuta erityistä en ap tekstistä löytänyt, mutta kuulostaa, että lapsella voisi olla musikaalista lahjakkuutta. Minusta nuo muut kertoo enemmänkin siitä, että lapsi on kehityttynyt nopeasti puheen ja motoriikan tasolla, mutta sillä ei välttämättä ole tekemistä älykkyyden kanssa.

Usein vauvat ja pienet lapset kehittvät sillä osa-alueella mikä mahdollistetaan. Esim. annetaan kirjoja 4kk ikäiselle niin se kehittyy. Jos annetaan kynä niin oppii todennäköisesti raapustamaan paperille jotain ja niin edespäin.

[QUOTE="aapee";23086197]Tasan se, mikä lukee otsikossakin. Eli onko tämä teidän mielestä normaalia älykkäämpi? Siis ihan kysymyksenä. Ei mitenkään kehujen tarpeessa. Enemmän juurikin tota vinkkiä lapsen tukemiseen ja omakohtaisia kokemuksia omien lastenne taidoista, jotta pääsee vähän perille, mikä on älykästä ja mikä ei. Ei sen kummempaa. En tajua, miksei tällaista kysymystä voisi kysyä ihan normaalisti, ilman mitään sen kummempia taka-ajatuksia, kehun kerjäämisiä tai leuhkimista. Jos joku sen sellaisena ottaa, on vika varmasti omassa päässä. Mistä minä voin tietää onko lapsi älykäs, jos ei minulla ole omasta takaa tietoa tms. Ja ennenkaikkea varmasti siksi pohjimmiltaan kysymyksen esitin, että pystyy mahdollisesti tarjoamaan lapselle haasteellisempia virikkeitä, jotta saisi jatkossakin kehitettyä itseään. Mutta lähinnä kiinnostaa, mitä muut ovat näinä ikävuosina tehneet.[/QUOTE]

Todennäköisesti on älykäs. Nopea oppiminen lähes poikkeuksetta korreloi kyllä korkean äo:n kanssa. Ja tuo lapsi kyllä oppii nopeasti, niin verbaalisesti kuin muutenkin.

Asiasta ei saa kysyä, koska yleensä aihe on vaan tabu, ketään ei saisi sanoa "tyhmäksi" sillä jos on "älykkäitä" niin silloinhan täytyy olla myös "tyhmiä".

Haasteita tuo lapsi kaipaa. Jos ei niitä saa, niin jää alisuoriutujaksi. Jätä sikseen ne tuhatneuvot, että voi lapsi parka kun ei saa olla LAPSI. No entä jos lapsi on varhaiskypsä, eikö hänkin saa olla JUURI se mitä hän on - eli varhaiskypsä? Entä jos häntä ihan aidosti kiinnostaa astronomia/ etologia/ maantiede/ historia, eikä hippahyppypalloleikki?

Mietin, että tarkoittaako ap erityistä, poikkeuksellista älykkyyttä vai tavainomaista älykkyyttä eli keskivertoihmistä korkeampaa, muttei kuitenkaan huippuälykkyyttä. Vastasin aiemmin lähinnä erityisälykkyyden näkökulmasta.

Eli kyllä tuo lapsen kehitys voi tuota jälkimmäistä älykkyyttä osoittaa, mutta mitään poikkeuksellista älykkyyttä ei ap esimerkeissä ole. Jotenkin pidän itse älykkyyttä normina ja sitten se poikkeuksellinen älykkyys on mikä kiinnittää erityishuomion.

Ap.n lapsi kuulostaa kyllä hyvin kehittyneeltä ja nopealta oppijalta.

Oma lapseni on 5-vuotias, eikä vieläkään osaa esim luistella. Omalla lapsellani on kuitenkin aivan järjettömän hyvä muisti, muistaa asioita ajalta, jolloin oli 1-vuotias. Lapseni osasi myös esim autonmerkit, värit yms jo alle 2-vuotiaana. Hän on tuntenut jo kauan kaikki mahdolliset eläimet ja mm. dinosaurukset. Lapseni on myös sosiaalisesti todella lahjakas. On sosiaalisilta taidoiltaan paljon edellä pihan 6-8-vuotiaita leikkikavereita.

Lapset ovat erilaisia oppijoita ja lahjakkuudet ovat erilaisia. Toiset kehittyvät nopeasti esim motorisesti, toiset sosiaalisesti ja toiset vaikkapa verbaalisesti. Poikkeavaa tietysti on, jos on joka alueella paljon muita edellä.

Itse olen ollut lahjakas lapsi (osasin aakkoset alle 2-vuotiaana, luin 4-vuotiaana yms yms) ja tästä on osittain tullut minulle tragedia. Poikkesin lapsena liikaa muista lapsista.
Olen myös koko lapsuuteni ja nuoruuteni alisuoriutunut kaikessa. En koskaan oppinut näkemään vaivaa esim koulussa, koska ensimmäiset luokat olivat niin vaivattomia.

No ainakin normaalia nopeammin kehittyneempi. En ole koskaan vastaavaa tavannut ja paljon olen pikku lasten kanssa tekemisissä ollut. Onko lapsi normaalin kokoinen? Meinaan mietin tuota pyörällä ajoa, mistä olette löytäneet tarpeeksi pienen pyörän tuon ikäiselle? Mielenkiinnolla kyselen.

No eikös se Mozartkin säveltänyt ekan teoksensa 5-vuotiaana ja Gallen-Kallela piirsi alle kouluikäisinä kuvia, joiden kaltaisiin tavikset ei pysty ees aikuisena. Mut kuka sen tietää mikä aapeen lapsi on ennenkuin sillä on ikää vähän enempi. Tuommoinen satojen laulujen ulkoamuistaminen saattaa johtua jostain "poikkeavasta" tavasta muistaa. Eiks niitä semmoisiakin yksilöitä ole, jotka muistavat kaiken lukemansa ulkoa tai valokuvan tarkasti. Ja jossain määrin kai on lapsia, jotka osaavat lukea jo kolme vuotiaana. Luistelu ja hiihtämis hommat on varmaan useillakin lapsilla kiinni siitä missä vaiheessa sitä pääsee kokeilemaan. Ja onks luistelu sitä, että pysyy luistimilla pystyssä ja vähän eteenpäin vai tekeekö piruetteja, kahdeksikkoja jne. Luultavasti aikaisin kävelemään lähteneellä tasapainoaistikin harjaantuu aikaisemmin. Pelaas aapee lapsen kanssa jotain haastavampaa muistipeliä tai sadan-kahdensadan palan palapeliä. Testaa vähän muistin laatua (jos ei tuu virheitä niin tod.näk. varmaan joku valokuvamuisti) ja hahmottamista.

Nuo eivät vielä korkeasta älykkyydestä mitään kerro, nopeasti kehitykestä kyllä. Meilläkin kehityttiin huomaa tahtia, mutta en silti lapsineroja ole saanut.

[QUOTE="provo";23087731]heh, te ihan oikeesti uskotte mitä ap kirjoittaa?
Tää on taas yks provo muiden huonojen joukossa...[/QUOTE]

No hei, se voi olla tuleva Leonardo daVinci. Mut aapee vois laittaa kuvan lapsen tekemästä korusta. Eri asia tehdä symmetrinen koru kymmenestä helmestä kuin vaikkapa sadasta. kymmenen helmen koru voi kertoa edellä olevasta kehityksestä ja sadan taas jostain muusta. Ja se onks helmiä lähtötilanteessa esim. kymmentä erilaista vai kolmea...jne.

Aika laaja skaala noissa useimmissa aapeen esimerkeissä/väittämissä on. Hiihtäminen -> tasamaalla pysyy sukset jalassa pystyssä ja tassuttelee vähän eteenpäin vai Hiihtää ladulla nousten mäkeä ylös ja laskien alas. Luistelu samaten. No motoorinen lahjakkuus ei kyllä korreloi kai mitenkään älykkyyden kanssa.

[QUOTE="provo";23087731]heh, te ihan oikeesti uskotte mitä ap kirjoittaa?
Tää on taas yks provo muiden huonojen joukossa...[/QUOTE]

Yksi älykkyyteen liittyvä vekkuli piirre on se, että ihminen, joka ei ole erityisen älykäs, ei voi kuvitellakaan, minkälaista on kun on älykäs. Älykäs ihminen taas on usein ymmällään siitä, miten toiset eivät ymmärrä hänen mielestään yksinkertaisiakaan asioita, mutta älykkyytensä avulla hän silti tajuaa, mistä on kyse. :D

sanot, että ei saa erityisemmin virikkeitä, mutta kuitenkin sanot, että opetat tavuja ja ehkä on myös nähnyt sinun tekevän noita helmikoruja paljon? Itse kävin töissä siitä saakka kun esikoinen oli 10 kk, joten en ehtinyt askarrella tai tarjota noin paljon virikkeitä.

ja jos osaa satoja lauluja, on myös kuullut niitä satoja.

eli en tiedä onko älkäs vai ei, mutta hyvin opetettu. toivottavasti ei tule myöhemmin /teininä burn out...

Kuopuksesi taas ei ole yhtä nopeasti oppinut, koska nyt on 2 lasta, joihin keskittyä ja joiden sotkut siivota jne.

ja toisaalta nykyään lapset kehittyvät nopeasti, koska vanhemmat laittavat kehittymään. ruumiillinen ja fyysinen kehitys siinä samalla nopeutuu ja lapsetkin itse ainakin tytöt ihailevat aikuisuutta ja sitä lasta, joka on varhain kehittynyt.

en sitten tiedä. Aika sairasta mielestäni. Kohta 5-vuotiailla on murrosikä.

Todennäköisesti on älykäs. Nopea oppiminen lähes poikkeuksetta korreloi kyllä korkean äo:n kanssa. Ja tuo lapsi kyllä oppii nopeasti, niin verbaalisesti kuin muutenkin.

Asiasta ei saa kysyä, koska yleensä aihe on vaan tabu, ketään ei saisi sanoa "tyhmäksi" sillä jos on "älykkäitä" niin silloinhan täytyy olla myös "tyhmiä".

Haasteita tuo lapsi kaipaa. Jos ei niitä saa, niin jää alisuoriutujaksi. Jätä sikseen ne tuhatneuvot, että voi lapsi parka kun ei saa olla LAPSI. No entä jos lapsi on varhaiskypsä, eikö hänkin saa olla JUURI se mitä hän on - eli varhaiskypsä? Entä jos häntä ihan aidosti kiinnostaa astronomia/ etologia/ maantiede/ historia, eikä hippahyppypalloleikki?

Huomaa, että tiedät mistä puhut! "Hyvää tarkoittavat" aikuiset ovat jakelemassa neuvojaan, joilla tosiasiassa vahingoittavat enemmän lasta kuin auttavat.

Meilläkin tehtiin päiväkodissa iso ongelma siitä, että poika ei ollut kiinnostunut niistä hippahyppypalloleikeistä, vaan olisi halunnut olla kaiken aikaa nenä kiinni kirjassa tai sitten rakennella jotain. Piirtäminen ja palapelien kokoaminen olivat myös päiväkodissa mieluisaa puuhaa, tosin siellä hän halusi tehdä palapelit nurinpäin, koska kuvallisina ne olivat liian helppoja. Tiedonjano oli valtava jo 3-4-vuotiaana, sekä tarve saada aivoille tehtävää. Tätä vain oli päiväkodin tätien vaikea ymmärtää, ja paikalle kutsuttiin jos jonkinlaista erityislastentarhanopettajaa tutkimaan, mitä vikaa pojan sosiaalisuudessa oli, kun ei riehunut muiden ikäistensä tavoin... :rolleyes:

Meidän tyttö osasi kävellä ja puhua 8 viikon iässä. Kuuden kuukauden ikäisenä hän osasi puhua 10 eri kieltä ja osasi myös lukea ja kirjoittaa. 1 vuoden iässä hän alkoi säveltämään musiikkia. 2-vuotiaana hän meni peruskouluun ja 4-vuotiaana hänestä tuli ylioppilas. Nyt hän on 6-vuotias, hän johtaa itse menestyvää tietokoneita myyvää firmaa, osaa puhua ainakin 50 eri kieltä ja kirjoitti juuri 18-osaisen kirjasarjan tietokoneiden kehityksestä jossa jokaisessa kirjassa on vähintään 1500 sivua.

Yhteistyössä