Onko normaalia että pilde ei kestä enää mitään ja tulee kipeäksi? k40

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Ennen sitä pystyi hinkata ja hangata miten vain mutta nykyään jos vähän enemmän painaa eikä käytä höyhenenkevyttä kosketusta, se tulee tosi kipeäksi, on kuin limakalvot olisi täynnä pieniä repeämiä ja pissaaminenkin kirveltää ja on pakko aina huuhdella vedellä samaan aikaan. Alapään pesukin sattuu. Jos odottelee pari päivää eikä koske pildeen alapesua enempää, se toipuu taas ja kestää kosketusta. Jos sitä hieroo tai nylpyttää niin sama tapahtuu taas ja se on pari päivää tosi kipeä.

Johtuuko tämä iästä? Täytin 40. Ennen pystyi hinkkaamaan vaikka useammat orkkelit putkeen eikä tuntunut missään. Nyt ei tee mieli edes yhtä kun sitten on paikat kipeänä.

Onko tämä se limakalvojen kuivuminen? En ole koskaan tarvinnut mitään kosteusvoiteita sinne tai liukastusvoidetta tms. Auttaako ne tälläiseen vaivaan? Onko tämä normaalia? tosi ärsyttävää.

• Vau!
Reactions: Lispetti
Olisko sulla joku tulehdus? Matala-asteista (?) yleistulehdusta kehossa?🤷‍♀️

Käy gynellä?

Ikäsi perusteella sanoisin että esivahdevuodet ja limakalvojen kuivuminen.
Tarkista että saat ruuasta tarpeeksi omega3 ja pimpsan hoitoon pyydä apteekista apua, siihen on kaikenlaisia voiteita, kokeilemalla löytyy sopiva.
Jos et ole käynyt gynellä moneen vuoteen, niin varaa aika nimenomaan vaihdevuosiin perehtyneelle.

Ikäsi perusteella sanoisin että esivahdevuodet ja limakalvojen kuivuminen.
Tarkista että saat ruuasta tarpeeksi omega3 ja pimpsan hoitoon pyydä apteekista apua, siihen on kaikenlaisia voiteita, kokeilemalla löytyy sopiva.
Jos et ole käynyt gynellä moneen vuoteen, niin varaa aika nimenomaan vaihdevuosiin perehtyneelle.
Mä käyn kerran vuodessa gynellä, syksyisin. Viimeksi kaikki oli ok.
menkat tulee ihan normaalisti. Omega3 en syö yhtään, auttaako sellaset kapselit edes? Olen kuvitellut että ne on humpuukia ja vain ruoasta saatavat ravintoaineet toimii🤔

menkat tulee ihan normaalisti. Omega3 en syö yhtään, auttaako sellaset kapselit edes? Olen kuvitellut että ne on humpuukia ja vain ruoasta saatavat ravintoaineet toimii
No ei noita pillereitä kannata syödä.

Varmistat vain että omega 3 - omega 6 = 1:1. Meillä Suomessa tuo suhde on suurimmalla osalla ihan päin prinkkalaa. Matala-asteinen tulehdus altistaa sairauksille ja suuremmille tulehduksille.

Suosittelen syömään säännöllisesti vähintään 3krt/vko pientä rasvaista villikalaa (tai muuta rasvaista jossa ei kovin ympäristömyrkkyjä/gmorehua) ja vähentämään viljoja tms. missä paljon omega 6!
Yliprosessoiduista tuotteista luopuisin mahdollisuuksien mukaan kokonaan.

Ihmiset sairastuvat nykysyömingeillä pahempaankin kuin pimppukipuun, kunhan mittari tulee täyteen puutostiloista ja epäbalanssista!

menkat tulee ihan normaalisti. Omega3 en syö yhtään, auttaako sellaset kapselit edes? Olen kuvitellut että ne on humpuukia ja vain ruoasta saatavat ravintoaineet toimii
Kapselit auttaa jos on puutos, tai öljyä pullosta, mutta katso että niissä on enemmän omega 3 kuin 6, koska kutosta tulee ruuista muutenkin liikaa.

Mä syön camelina-öljyä 1tl päivässä.

Hae apteekista hormoniton emätinvoide.
Miksi aina vain hoidetaan oireita?

Asteikolla yhdestä kymmeneen, kuinka tärkeänä pidät sitä että paranet/olet terve?

Jos kätesi menee poikki niin kiinnitätkö sen jeesusteipillä takaisin ja jatkat eloa?

Oireet ovat kertomus siitä että jotakin on tehty väärin. Ei oireita kannata peitellä vaan selvittää mistä oireet johtuvat.
Itseasiassa oireen ilmetessä kehosi on jo alkanut parantaa itseään. Vrt. kuume.

Asteikolla yhdestä kymmeneen, kuinka tärkeänä pidät sitä että paranet/olet terve?

Jos kätesi menee poikki niin kiinnitätkö sen jeesusteipillä takaisin ja jatkat eloa?

Oireet ovat kertomus siitä että jotakin on tehty väärin. Ei oireita kannata peitellä vaan selvittää mistä oireet johtuvat.
Sorry mutta vaihdevuosien aiheuttamia oireita et pysty "parantamaan" ja sen tulet itse huomaamaan.

Sorry mutta vaihdevuosien aiheuttamia oireita et pysty "parantamaan" ja sen tulet itse huomaamaan.
Olet oikeassa. En tiedä vaihdevuosista enkä menopausseista, aion kyllä tutustua palstan innoittamana, mutta mikäli tässä on kuitenkin kyse samoista markkinatalouden höpöistä niin ihmisille keksitään kyllä myydä yhtä sun toista, vaikka huomattavasti parempiakin keinoja hoitoihin on kuin lääkkeet yms.

En ole täysin lääkevastainen tai rokotevastainenkaan, mutta, onhan se oikeasti niin, että medikalisaatio on täyttä totta!
Juurisyihin ei puututa vaan ainoastaan oireita hoidetaan lääkkeillä ja oheistuotteilla.

Lääkäri kiinnittää käden asianmukaisella tavalla.

Elämä on aaltoliikettä, välillä menee kaikki hyvin ja välillä tulee jotain oireita. Asian voi ehkä korjata, mutta kyllä ne oireetkin pitää hoitaa, muuten elämästä tulee liian rankkaa. Sitä paitsi kaikkea ei pysty hoitamaan perusteista lähtien, jos vika on geeneissä tai sellaisissa sairauksissa joille ei voi mitään, silloin oireiden ja seurausten hoito on ainoa millä saa parannettua elämänlaatua.
On totta, että moneen kehon ja mielen sairauteen voi elämäntavoilla ja ravinnolla vaikuttaa, mutta ei täysin eikä kaikkeen.

Mun perheellä on geneettisesti periytynyt adhd, siihen ei mitkään ruokavalinnat, liikunnat ym. menetelmät auta, vaikka niillä voikin tukea arjesta selviytymistä.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Lääkäri kiinnittää käden asianmukaisella tavalla.

Elämä on aaltoliikettä, välillä menee kaikki hyvin ja välillä tulee jotain oireita. Asian voi ehkä korjata, mutta kyllä ne oireetkin pitää hoitaa, muuten elämästä tulee liian rankkaa. Sitä paitsi kaikkea ei pysty hoitamaan perusteista lähtien, jos vika on geeneissä tai sellaisissa sairauksissa joille ei voi mitään, silloin oireiden ja seurausten hoito on ainoa millä saa parannettua elämänlaatua.
On totta, että moneen kehon ja mielen sairauteen voi elämäntavoilla ja ravinnolla vaikuttaa, mutta ei täysin eikä kaikkeen.

Mun perheellä on geneettisesti periytynyt adhd, siihen ei mitkään ruokavalinnat, liikunnat ym. menetelmät auta, vaikka niillä voikin tukea arjesta selviytymistä.
Aivan totta tämäkin, fiksuja sanoja.

Jos puhutaan enemmistön kannalta…
kirurginen ja tapaturmalääkärit yms. ovat toki arvokkaita ja paikkansa lunastaneet, mutta, nämä lääkärit jotka eivät puutu juurisyihin (lähes kaikki) vaan aina syötetään vain lääkkeitä jne…ei tällainen ole terveyden/talouden kannalta yhtään järkevää.

Olet oikeassa. En tiedä vaihdevuosista enkä menopausseista, aion kyllä tutustua palstan innoittamana, mutta mikäli tässä on kuitenkin kyse samoista markkinatalouden höpöistä niin ihmisille keksitään kyllä myydä yhtä sun toista, vaikka huomattavasti parempiakin keinoja hoitoihin on kuin lääkkeet yms.

En ole täysin lääkevastainen tai rokotevastainenkaan, mutta, onhan se oikeasti niin, että medikalisaatio on täyttä totta!
Juurisyihin ei puututa vaan ainoastaan oireita hoidetaan lääkkeillä ja oheistuotteilla.
Sun ei tarvitse tutustua palstan innoittamana, vaan sä saat tutustua niihin ihan spontaanisti viidenkympin korvilla👍 ennen kuin itsellä on oireita, on täysin mahdoton kuvitella mitä mielen ja kehon muutoksia ja oireita niihin kuuluu. Kaikilla ei ole pahoja, ja suurin osa joka tapauksessa selviää niistä hengissä.

Vinkki Kun yölliset rankat hikoilut alkavat niin vauvoille tarkoitetut harsoliinat on todella näppäriä käyttää. Laita liina decolleelle ja kun se on litimärkä niin vaihda puhdas kuiva ja voit jälleen nukkua kunnes seuraava kuuma-aalto tulee.

Vinkki Kun yölliset rankat hikoilut alkavat niin vauvoille tarkoitetut harsoliinat on todella näppäriä käyttää. Laita liina decolleelle ja kun se on litimärkä niin vaihda puhdas kuiva ja voit jälleen nukkua kunnes seuraava kuuma-aalto tulee.
Kuulostaa toimivalta, pitääpä testata!
Mä käytän taiteltua lakanaa allani ja kun hikoilen sen märäksi niin pudotan lattialle ja otan tuolilta vierestä toisen ja jatkan unia kuivassa sängyssä. Mulla on myös pussilakana vieressä, jos täkki on liian kuuma peitoksi.

Kasvojen päivittäiseen hetkelliseen tulipunaisuuteen en tiedä konstia, enkä 1-100 sekunnissa kiihtyvään ärtymykseen, en myöskään yölliseen valvomiseen tai vuotoihin milloin sattuu mutta sen voin vuosien kokemuksesta sanoa että kaikki mainitsemani oireet myös hikoilu loppuu korvaavalla hormonihoidolla.

Suositus: P Heinosen kirja "Hyvinvointia vaihdevuosiin".

Yhteistyössä