Onko normaalia että pilde ei kestä enää mitään ja tulee kipeäksi? k40

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lääkkeistä ylipäätään, vai lääkkeistä vain vaihdevuosiin ja millaisista?

Jos hormonikorvaushoidon aloittaa varmuuden vuoksi liian aikaisin, eroa ei huomaa. Jos sen aloittaa liian myöhään, kuten mää tein, siitä ei enää juurikaan ole hyötyä koska pahimmat kärvistelyt on saattanut jo kärvistellä.
Se on taitolaji jota kaikki lääkäritkään ei ymmärrä.
Useimmat saa siitä hyötyä pahimmassa muutosvaiheessa.

Paasto ei sovi läheskään kaikille monestakin syystä, eli ei oo niin yksioikoinen asia. Se myös muuttaa suoliston bakteeriflooraa kun hyvätkään bakteerit ei saa ravintoa eli pohdin vaan mitä järkeä siinä lopultakaan on?

Itselläni koin eniten helpotusta päivittäisestä liikunnasta, Ei liian rankkaa liikuntaa (45min uintia/kävelyä/hiihtoa).
Säännöllisestä syömisestä päivällä, ei liikaa herkkuja, ei voileipiä (tuli ilmavaivoja), ei alkoholia, illalla vain hyvin pieni iltapala.
Vettä pitää juoda runsaasti, ja elektrolyyttijuomaa jos meinaa ummettaa, ilmeisesti hikoilu poistaa niin paljon nestettä.
Aloitin maitohappobakteerit ensimmäistä kertaa elämässä, ja 50+ vitamiinit, vaikka oonkin vasta 46v, mutta apteekista sanoivat että se on tarkoitettu vaihevuosi-ikäisille.
Nukkumisesta, ja hyvästä olosta pitää huolehtia, kävin 6x lyhyttterapian, siitä oli hyötyä ymmärtämään ja hyväksymään elämänsä.
Limakalvot kuivuu, eli silmätipat ja emätinvoide tulee olemaan loppuiän troppeja.
Vaihdevuosilääkkeistä.

Suolistofloora muuttuu sen mukaan mitä syöt, siitä ei tarvitse olla huolissaan. Kunhan ei syö roskaa/antibiootteja, liian kloorista vettä jne.

Elektrolyyteistä pitää pitää huolta aina. Mitä enempi hikoilet/laimenet, sitä enemmän elektrolyytteja.

Paasto sopii lähes kaikille. Me syömme lähes koko ajan vaikka tälle ei ole mitään tarvetta. Syy miksi on pakko syödä koko ajan ovat liiat hiilarit! Verensokeri on kuin vuoristorata. Jos et vedä hiilareita ei piikkejä synny, pätkäpaasto on todettu terveydelle hyväksi. Pidennetyllä paastolla on erityisen hyviä terveyshyötyjä.

Kiitos muista infoista.👍

Katsopa se kirja, jota vinkkasin.
Tässä meille luettavaa. Onko muut lukeneet pl vinkin antanut P. joka on lukenut.
Onko tämä kirjan kirjoittaja Paula meidän palstan Paula?😦

”Paula Heinonen kertoo perinpohjaisesti, miten vaihdevuodet ilmenevät, mitä oireiden taustalla on ja miten niitä helpotetaan ravinnolla ja elintavoilla. Kirjassa käydään läpi muun muassa sokeriaineenvaihdunnan, maksan ja rasvakudoksen merkitys, puutostilat, hormonihäiritsijät ja hormonitoiminnan tasapainottaminen sekä monia vaivaava seksuaalinen haluttomuus. Heinonen avaa myös stressin, unettomuuden ja alkoholin vaikutusta ja ottaa kantaa hormonihoitoihin. Lisäksi kirjassa on ruokaohjeita, joiden avulla syöt tasapainoisesti ja edesautat hyviä vaihdevuosia.”

Kirjoittaja: Paula Heinonen
Kustantaja: WSOY
ISBN: 9789510462713
Vuosi: 2021
Sivumäärä: 311
Tuotemuoto: Kovakantinen

Vaihdevuosilääkkeistä.

Suolistofloora muuttuu sen mukaan mitä syöt, siitä ei tarvitse olla huolissaan. Kunhan ei syö roskaa/antibiootteja, liian kloorista vettä jne.

Elektrolyyteistä pitää pitää huolta aina. Mitä enempi hikoilet/laimenet, sitä enemmän elektrolyytteja.

Paasto sopii lähes kaikille. Me syömme lähes koko ajan vaikka tälle ei ole mitään tarvetta. Syy miksi on pakko syödä koko ajan ovat liiat hiilarit! Verensokeri on kuin vuoristorata. Jos et vedä hiilareita ei piikkejä synny, pätkäpaasto on todettu terveydelle hyväksi. Pidennetyllä paastolla on erityisen hyviä terveyshyötyjä.

Kiitos muista infoista.👍
Pätkäpaasto varmasti on hyvä etenkin jos syö liikaa ja ongelmana on painonnousu.
Jos on aktiivinen tyyppi ja esim pikkulapsiperhe-vaiheessa, niin en voi uskoa että paastosta olisi hyötyä.

Tässä meille luettavaa. Onko muut lukeneet pl vinkin antanut P. joka on lukenut.
Onko tämä kirjan kirjoittaja Paula meidän palstan Paula?😦

”Paula Heinonen kertoo perinpohjaisesti, miten vaihdevuodet ilmenevät, mitä oireiden taustalla on ja miten niitä helpotetaan ravinnolla ja elintavoilla. Kirjassa käydään läpi muun muassa sokeriaineenvaihdunnan, maksan ja rasvakudoksen merkitys, puutostilat, hormonihäiritsijät ja hormonitoiminnan tasapainottaminen sekä monia vaivaava seksuaalinen haluttomuus. Heinonen avaa myös stressin, unettomuuden ja alkoholin vaikutusta ja ottaa kantaa hormonihoitoihin. Lisäksi kirjassa on ruokaohjeita, joiden avulla syöt tasapainoisesti ja edesautat hyviä vaihdevuosia.”

Anteeksi mutta käykö sormet vielä tänään 🙂

Onko tämä kirjan kirjoittaja Paula meidän palstan Paula?

En usko, että on sama Paula.. Seuraan hänen julkaisujaan ja mulla on tuo kirja.

Onko tämä kirjan kirjoittaja Paula meidän palstan Paula?

No ei varmasti ole sama 🤣

Pätkäpaasto varmasti on hyvä etenkin jos syö liikaa ja ongelmana on painonnousu.
Jos on aktiivinen tyyppi ja esim pikkulapsiperhe-vaiheessa, niin en voi uskoa että paastosta olisi hyötyä.
Mun lapset ovat urheilijoita ja pätkäpaastoavat.🤷‍♀️

Mä olen aktiivisena ihmisenä pätkäpaastonnut koko ikäni. Lisäksi pidempiäkin aikoja. Ei siihen kuollutkaan vaikka ei syö kokoaikaa, joskus kuvittelin että 3 vrk:n paastossa kuolee nälkään!😂

Ainoa keino saada itsensä väsyneeksi on vetää hiilareita.

Pidempiaikaisella paastolla on merkittäviä terveyshyötyjä. Suosittelen tutustumaan.👍

Sehän on ihan yksilöllistä. Me ihmiset ei olla samanlaisia!
Eihän kaikilla ole murrosiässäkään pahoja oireita, mielialavaihteluita tai aknea, murrosikä tulee eriaikaan ja kestää eri kauan. Tai kaikki ei kärsi raskauspahoinvoinnista.
No pitkälti ollaan, ihan samoja eläimiä lajina ihminen. Samalla ihmiselle optimaalisella ravinnolla kukoistamme. Pl joku ihan marginaalinen joukko. Hekin luultavasti tulisivat kuntoon jos olisi pitkäjänteisyyttä ja muutokset tehtäisi lääkärin valvonnassa.

Mun lapset ovat urheilijoita ja pätkäpaastoavat.

Mä olen aktiivisena ihmisenä pätkäpaastonnut koko ikäni. Lisäksi pidempiäkin aikoja. Ei siihen kuollutkaan vaikka ei syö kokoaikaa, joskus kuvittelin että 3 vrk:n paastossa kuolee nälkään!

Ainoa keino saada itsensä väsyneeksi on vetää hiilareita.

Pidempiaikaisella paastolla on merkittäviä terveyshyötyjä. Suosittelen tutustumaan.
Ihmiset on erilaisia, se mikä toimii toisilla, ei toimi välttämättä toisilla.
Ootko ajatellut, että jos ette paastoaisi, tai välttäisi hiilihydraatteja, saattaisitte olla ylipainoisia mielenterveyspotilaita?
Mä en kärsi niistä, joten en muuta mun ruokavaliota tai elämääni.

Ihmiset on erilaisia, se mikä toimii toisilla, ei toimi välttämättä toisilla.
Ootko ajatellut, että jos ette paastoaisi, tai välttäisi hiilihydraatteja, saattaisitte olla ylipainoisia mielenterveyspotilaita?
Mä en kärsi niistä, joten en muuta mun ruokavaliota tai elämääni.
Vähän yhtä turha kuin ”syö kohtuudella kaikkea”.😁
Kun kaksi hyllyä marketissa on ravintoa ja loput 98 ihmiselle sopimatonta roskaa niin…

Kyllä mä luulen, että ei oltaisi näin terveitä jos ei syötäisi oikein. Näenhän ympärilläni koko ajan sairaita ihmisiä mitä tilastotkin kyllä puoltavat. Syövät kohtuudella kaikkea.;)🤷‍♀️

Vanheneminen on perinnöllisesti määräytynyt tapahtuma, joka etenee tietyn aikataulun mukaan vastaavasti kuten kasvu ja kehityskin.
Fysiologisissa toiminnoissa alkaa tasainen aleneminen 20.-30. ikävuoden jälkeen mm lihasten voima heikkenee n 1% vuodessa 30. ikävuoden jälkeen.
Sama pätee maks hapenottokyvyssä, sydämen maks lyöntitiheys pienenee, vitaalukapasiteetissa, perusaineenvaihdunnassa ja munuaisten toiminnoissa tapahtuu tasainen lasku. Elimistön rasvamäärä kohoaa 25. Ja 70. välillä 15% n 30%. Kehon nestemäärä ja luiden mineraalien määrä laskee.
Vanheneminen on prosessi, jota ei pystytä hidastamaan.

Vanheneminen on perinnöllisesti määräytynyt tapahtuma, joka etenee tietyn aikataulun mukaan vastaavasti kuten kasvu ja kehityskin.
Fysiologisissa toiminnoissa alkaa tasainen aleneminen 20.-30. ikävuoden jälkeen mm lihasten voima heikkenee n 1% vuodessa 30. ikävuoden jälkeen.
Sama pätee maks hapenottokyvyssä, sydämen maks lyöntitiheys pienenee, vitaalukapasiteetissa, perusaineenvaihdunnassa ja munuaisten toiminnoissa tapahtuu tasainen lasku. Elimistön rasvamäärä kohoaa 25. Ja 70. välillä 15% n 30%. Kehon nestemäärä ja luiden mineraalien määrä laskee.
Vanheneminen on prosessi, jota ei pystytä hidastamaan.
Kyllä vanhenemista pystyy hidastamaan syömällä optimaalisesti, paastoamalla ja pitämällä huolta lihaskunnosta ym. fyysisestä puolesta.

Minä en ajatellut mennä millään rollaattorilla vielä 80-vuotiaana tai vielä 90-vuotiaanakaan.😬
Kun olen seniori niin alan käydä mummotunnelissa ja seniortansseissa!😂

Kyllä vanhenemista pystyy hidastamaan syömällä optimaalisesti, paastoamalla ja pitämällä huolta lihaskunnosta ym. fyysisestä puolesta.

Minä en ajatellut mennä millään rollaattorilla vielä 80-vuotiaana tai vielä 90-vuotiaanakaan.😬
Kun olen seniori niin alan käydä mummotunnelissa ja seniortansseissa!😂
Niitä aikoja odotellessa. Aivojen terveydestä kannattaa huolehtia.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Niitä aikoja odotellessa. Aivojen terveydestä kannattaa huolehtia.
Juu ilman muuta.💪

-OZAvwu14g4

Ja syökää lihaa - syökää kalaa!🥴

Yhteistyössä