Onko normaalia menettää hermonsa omaan äitiin,joka arvostelee taaperon nukkumaan-

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uyuyyuy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uyuyyuy

Vieras
menoaikoja, rytmiä ym.? Äitini tuli "auttamaan" kun meillä mies on ollut päviä kovassa kuumeessa. Meillä on myös 2vko vauva ja 2v taapero. Äitini on auttanut isomman lapsen hoidossa, mutta voi elämä kun mulla kilahti! Eilen äitini avautui kuinka lapsi menee liian myöhään nukkumaan (22), kun hän on lukenut että tuon ikäisen olisi hyvä nukkua jo 20-21 maissa. Sanoin että tämä sopii meille ja rytmi nyt on tällainen niin mussutti vielä että aivoille olisi parempi aiempi nukkumaanmenoaika. Sama homma jatkui aamulla, kuulemma äitini aikoo muuttaa taaperon päiväuniaikaa aiemmaksi, koska se olisi parempi lapselle. Sanoin, että ei lasta voi väkisin nukuttaa aiemmin ja meillä on nyt tämä rytmi muotoutunut tämmöiseksi jne.. Lopulta sanoin että hän voi lähteä kotiinsa, että ei tarvitse olla täällä meillä. Ja niinpä hän lähti. Anteeksi nyt mutta mitä auttamista on tulla mussuttamaan tuollaisista asioista?

mä olen itse jutellun neuvola tätien ja lääkärin kanssa että kun meillä vauva meni nukkumaan klo 11. meni kun ei aijemin nukahtanut ja eipä ne siitä mitään, ihan normaalia kunhan nukkuu!
nyt mennään 21-22 joten ihan normaalia!
Itse tiedän kun meillä mies kärsii univaikeuksista ja valvoo myöhään niin kuinka tärkeää että ylipäätänsä saa unen

useat tutkimukset tukevat että alkuillan uni 21-01 on kaikkein parasta ja tehokkainta kasvun ja kehityksen kannalta.. ettei se äitisi ihan puppua puhunut, mutta mutta.. itseänikin ärsyttää liika puuttuminen omien vanhempien taholta lapsen kasvatusasioihin, eikä mielestäni kello 22 unillelähtöaika vaikuta tuohon alkuillan uniasiaan niin paljoa kuin jos lapsi lähtisi vasta 24 nukkumaan...

Mun äiti oli koko mun lapsuusajan poissa ja varhaislapsuudessa tätini hoiti mua kotona. Äitini myös käytti väkivaltaa mua kohtaan jne.. Siksi jotenkin inhottaa äitini ohjeet, kun hän varsin hyvin tietää ettei olla niitä pyydetty. Meillä sopii tämä rytmi hyvin ja se on tällaiseksi muotoutunut, en ala sitä siirtämään nyt kun on 2-viikkoinen vauvakin. Meillä 2v nukkuu kuitenkin katkeamattomat yöunet ja 9h putkeen, joten mielestäni se ei ole mitenkään huolestuttavaa että ei vielä kovin aikaisinu nukahda!

Eiköhän se, että nukkuu riittävästi, ole tärkeämpää, kuin se, että monelta käy nukkumaan. Ja jos äiti on kotona, eikä aamulla ole kiirettä mihinkään, miksi ihmeessä pitäisi väkisin totuttaa aikaisempaan rytmiin...

Meillä taapero on ollut aina kotihoidossa, joten siksi tuo rytmi on mahdollinen. Ehditään kuitenkin kerhoon ym. ... joten siksi en ymmärräkään mitä äitini puuttuu tähän ja kommentoi asiaa. Ja mitään hyvää tai positiivista hän ei sano, tuollaista mussutusta vaan väkisin jostakin.

useat tutkimukset tukevat että alkuillan uni 21-01 on kaikkein parasta ja tehokkainta kasvun ja kehityksen kannalta..

Ymmärtäisin paremmin, jos sanottaisiin, että esim. kahden tunnin kuluttua nukahtamisesta uni on syvintä ja parasta. Mut miten lapsen elimistö osaisi kaivata just tuota aikarajaa, jos lapsen rytmi on säännöllisesti myöhäisempi? Jos lapsi nukahtaa klo 19 tai 20.30, niin varmasti ovat eri univaiheessa klo 21. Ei elimistö valostakaan voi mitään päätellä täällä kaamoksessa, joten lienee jotain aamuvirkkujen propagandaa tollaset tutkimukset. Kunhan mietin siis...

Mut asiaan, omaan äitiin hermojen menettäminen on erittäin normaalia, etenkin jos perheen omia tapoihin tullaan mestaroimaan. Oon huomannut, että iltavirkut perheet ovat aina vähän altavastaajina, mut koeta olla häiriintymättä. Rytmejä on erilaisia.

Ymmärtäisin paremmin, jos sanottaisiin, että esim. kahden tunnin kuluttua nukahtamisesta uni on syvintä ja parasta. Mut miten lapsen elimistö osaisi kaivata just tuota aikarajaa, jos lapsen rytmi on säännöllisesti myöhäisempi? Jos lapsi nukahtaa klo 19 tai 20.30, niin varmasti ovat eri univaiheessa klo 21. Ei elimistö valostakaan voi mitään päätellä täällä kaamoksessa, joten lienee jotain aamuvirkkujen propagandaa tollaset tutkimukset. Kunhan mietin siis...

Mut asiaan, omaan äitiin hermojen menettäminen on erittäin normaalia, etenkin jos perheen omia tapoihin tullaan mestaroimaan. Oon huomannut, että iltavirkut perheet ovat aina vähän altavastaajina, mut koeta olla häiriintymättä. Rytmejä on erilaisia.

Kai se sitten perustuu niihin lapsiin jotka lähtevät kahdeksalta nukkumaan.. tiedä häntä..

kyllähän te voitte koittaa saada päikkäreitä aikasemmiksi ja iltaunia vaikka 20-21, ei se niin vaikeeta ole jos ees yrittää. Kyllä tuo 22 on aika myöhänen

kyllähän te voitte koittaa saada päikkäreitä aikasemmiksi ja iltaunia vaikka 20-21, ei se niin vaikeeta ole jos ees yrittää. Kyllä tuo 22 on aika myöhänen

No miksi hitossa pitäisi jos tämä sopii meille? Minusta mukavaa kun lapsi herää siinä 7.30-8 yöunilta. Sopiva aika. Sopiva päiväuniaika myös. Miksi pitäisi vaihtaa rytmiä, kun lapsi on kotihoidossa? Ja meillä ei ole asian kanssa mitään ongelmia.

Mä olisin antanut mamman hössöttää, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, ja paluu omaan normaalielämään kun mamma lähtee kotiinsa.

Hyvää hän taatusti tarkoitti, tuli auttamaankin teitä, ja sai tuollaisen kiitoksen...ei ehkä tuu enää toiste.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22447120:
No miksi hitossa pitäisi jos tämä sopii meille? Minusta mukavaa kun lapsi herää siinä 7.30-8 yöunilta. Sopiva aika. Sopiva päiväuniaika myös. Miksi pitäisi vaihtaa rytmiä, kun lapsi on kotihoidossa? Ja meillä ei ole asian kanssa mitään ongelmia.

No ei kyllä todellakaan tarvitse vaihtaa!! meillä ihan samanlainen rytmi 1,5 veellä, herää 7.30-8 välillä ja menee 21.30-22 maissa nukkumaan. Kotihoidossa on myöskin. Sitten kun menee päiväkotiin, rytmi muuttuu ilman minusta siihen asti voi nautiskella nukkumalla hieman pidempään ja valvomalla myöhempään.

Ap, minä viisveisaan jos joku arvostelee, viisveisaa sinäkin.

Meillä taapero menee nukkumaan silloin kuin mekin, koska silloin se uni on parempaa ja syvempää kun ei kuulu meteliä muualta!! Jos laittaisin nukkumaan klo 21, herätä säpsähtelisi jos kuuluisi ääniä. Kokonaisuniaikahan se tärkein on, ei mikään tietty kellonaika. Sitäpaitsi suomessa on kesä ja talviaika eli muutenkin heittää kellonajat tunnilla suuntaan tai toiseen.

Yhteistyössä