Onko normaalia stressata koko ajan rahasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Omana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Omana

Vieras
Mies stressaa rahasta ihan jatkuvasti. Eikä meillä ole mitään hätää edes. Puhuu vaan siitä miten ei ole varaa mihinkään jne. vaikka asia ei niin edes ole. Minä en tajua nyt ollenkaan. En jaksa kuunnella tuollaista stressaamista ja jauhamista.

varmaan miehille tavanomaisempaa kuiteskin. Joillakin vaan stressaa kun kokevat olevansa vastuussa kuitenkin koko perheestä. Meilläjosku mies meinaa ressata. Sit istutan sen ja kerron miten hyvin meillä on ja miten meillä on ylimääräistäkin jos joku hätätilanne tulisi (esim auto).

Mieheni stressaantuu heti jos oman tilin saldo menee tyyliin alle 2000 euron. Jotkut vaan on sellaisia. Ei kai sille luonteelleen mitään voi. Myös vastuu perheestä voi tuoda uusia paineita raha-asioihin.

Jos oikeasti ei ole syytä, tehkää yhdessä paperille selkeesti selväksi menot, tulos, säästöt jne.

Mieskin näkee mustaa valkosella, että oikeasti ei ole hätää. ...ja jos on oikeasti hyvä tilanne (säästöjä), saattais auttaa, jos laskisitte, että mitäs jos. Eli mitäs jos kaikki menis prinkkalaa, mitä sitten tehtäisiin: kauanko elettäisiin säästöillä ja muutenkin semmoinen "pahanpäivän suunnitelma". Plan B. ;) Kun mieskin tietää, että hätää ei ole, koska se, mitä sitten tehtäis, olis selvillä, stressinaihettakaan ei ole.

T. toinen stressaaja, jonka mies teki mulle tuon yllämainitun ja se auttoi. :)

Yleensä perheessä stressaa rahasta enemmän se, jonka vastuulla raha-asiat ovat. Meillä se olen minä. Mutta ei mielestäni tuollainen ole "normaalia", jos siis ihan tosissaan mitään oikeaa ongelmaa ei ole. Tekisin niinkuin joku yllä, ja tekisin laskelmat ja suunnitelmat ongelmien varalle. Itse olen aina tehnyt sellaisia, ja ne pitävät stressin hyvin pienenä. Tiedän koko ajan, mitä pitäisi tapahtua, jotta alkaisi tulemaan rahaongelmia ja mistä voisi säästää ja kuinka paljon (suunnilleen). Ja vielä hätävarasuunnitelma on päässä, siltä varalta, että ihan kaikki menisi päin mäntyä. (Pahin hätävarasuunnitelma ei ole kovin ruusuinen, mutta kiva olla olemassa. Tietää, ettei sittenkään nälkään kuolisi ja maailma kaatuisi.)