Onko normaalia toimintaa kuivaksiopetellessa ja milloin "ihmisten ilmoille" ilman vaippaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KangasP-Akka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

KangasP-Akka

Aktiivinen jäsen
30.01.2009
5 383
0
36
Tekeekö muiden lapset tämmöstä kun ovat kotona ilman vaippaa, että sanoo pisspiss (tai mitennnyt ilmottaa hädästään) ja sitten potalle, ei tule mitään, takaisin leikkiin, menee ehkä minuutti jos sitäkään ja taas sama homma, voi toistua 2-4kertaa tää?? Huvikseenko tuo mua hyppyyttää :D
Ja missäiässä teillä on oppinu lapsi meneen ihan itekseen potalle ja laskeen housut alas jne?
Ja milloin ootte uskaltanut lähteä kyläänkin ilman vaippaa?

Meillä kummatkin on harrastaneet tuota paljonkin. Usein myös siinä on ollut jotain ideaakin takana, on ensin suhisteltu potalla, ja sitten noustu siitä pois nopsaan ja sitten pissattu kymmenen sekunnin päästä olkkarin lattialle :D (siis tarkoitan että oikeasti on saattanut olla hätä)
Kylään ilman vaippaa ollaan menty sitten kun vahinkoja on alkanut olla vähemmän, eli tyyliin pari päivässä.

Meillä molemmat oppivat sekä päivä- että yökuivaksi 2v8kk:n iässä. Jätin silloin vain vaipat pois sen kummemmitta harjoitteluitta. Silloin osasivat jo itse mennä potalle, ja riisuivat housunsa. Ekalla viikolla taisi molemmilla tulla yhdet tai kahdet vahingot, mutta sen jälkeen on vaatteet pysyneet kuivina. Ekan viikon aikana pidin vaippoja vain pitkillä automatkoilla, mutta jätin nekin sitten pois.

Mä luulen, että se sun lapsi vaan harjottelee sitä pottailua sillä "juoksuttamisella". Ehkä se tahtoo näyttää, että on ymmärtänyt idean :)

Lapsesi taitaa leikkiä pissaamista. Ei ole vielä ihan ymmärtänyt juttua. Säännöllinen rytmi on kaiken a ja o, kun vaivasta halutaan eroon. Silloin lapsella vaippa pysyy kuivana jo ennen kuin siitä luovutaan. Toki vaipan voi jättää pois ihan päätökselläkin. Meillä vaippa jäi pojalta pois 2,5-v. ja hän oli yli 3-v. ennen kuin osasi itse mennä AJOISSA potalle. Usein on niin, että kun lapsi tuntee, että on pissahätä, niin silloin jo lorisee. Menee aikaa oppia pidättämään potalle asti, saati kaupasta kotiin asti. Kylässä pidin kestohousuvaippaa (tuntuu housulta, mutta ei kastu lattiat).

Meillä kyllä meni pitkä aika, useita kuukausia, ennen kuin oma-aloitteisesti sinne potalle menivät. Kumpikaan ei oikein tykännyt potalla käynnistä. Syykin pikkuhiljaa selvisi: kummallakaan ei ole usein pissahätä, joten jatkuva potalle vieminen turhautti heitä... Kolme kertaa päivässä ilmeisesti riittää....

No meillä tyttö (3v :ashamed: ) välillä menee itse pöntölle, mutta usein pissaa myös housuun. Jos menee pöntölle, niin tekee kyllä pissan yleensä sinne. Pidän vielä reissunpäällä vaippaa, kun vahinkoja sattuu vielä niin usein. Siskonsa oppi tosi aikaisin käymään pöntöllä ja vaippa jätettiin lähes samantien kokonaan pois, kun vahinkoja ei sattunut.

Meillä poika on nyt 2v1kk ja ilman vaippaa mennään muuten paitsi unilla.
Poika tosin pitää säännöllisesti viedä sinne potalle - ei ilmoita, jos on hätä eli jos on liian pitkä väli, niin pissaa housuun.

Meillä on nyt ollut kotona oikeastaan päiväunia lukuunottamatta lähes kokoajan ilman vaippaa ja ilmoittaa kyllä hädästään ja hyvin ehditään potalle. Vahinkoja ei satu edes päivittäin, tänäänkään ei yhtään. Ja saa vähän hepulin jos koitan viedä potalle muulloin kuin sitten kun itse ilmoittaa. Sillä saa vietyä että ennen ruokaa sanon että ensin pissalle ettei tule pöydässä hätä ja kun on pissannut saa ruokaa, sitten yleensä pissaakin eikä saa hepulia.

Nostelen vielä...tuntuu niin kummalle kun olin ihan aatellu tai en oikeastaan ollu edes ajatellut koko kuivaksioppimista kauheasti, mutta sillee et varmaan se viel 3v kulkee vaipoissa et ei se niin helposti käy...kai se sitten voikin käydä.

Meillä meni niin että itse alko riisua vaipat ja mennä potallekin sitten. housjen kanssa ei pitkäänaikaan menny vaan teki housuun joten oltiin kotna alasti ja muualla vaipassa vielä. Sitten on alettu mennä kylään vaipatta kun on sujunu housujen pito ja vessassa käynti eikä housuun teko. Vaipat lens kun täytti 2 ja nyt 2,5v on lähestulkoon vaipaton, vaippa vain tilanteissa joissa tiedän ettei vessaan pääse heti tai liian kiinnostavaa jotta edes hoksisi olevan hätä. Monta yötäkin on ollu kuivana ja ilman vaippaakin.

Meidän tytöllä ikää vasta 1v7kk, eli kiirettä en vaipan poisjättämisen kanssa pidä, mutta tekee tuota ihan samaa. Pissalle haluaisi välillä 5 min välein. Ja istuisi vaikka kuinka kauan. Olen kiltisti juoksuttanut tyttöä (lähes) aina potalle, hänen niin halutessaan, vaikka tuntuukin välillä tyhmältä.

Alkuperäinen kirjoittaja KangasP-Akka:
Nostelen vielä...tuntuu niin kummalle kun olin ihan aatellu tai en oikeastaan ollu edes ajatellut koko kuivaksioppimista kauheasti, mutta sillee et varmaan se viel 3v kulkee vaipoissa et ei se niin helposti käy...kai se sitten voikin käydä.

Se on muuten jännä, että näissä lasten asioissa välillä yllättyy - mäkään en ollut edes ajatellut, että alettais sen kummemmin reenaamaan pottajutttuja ja jopa mietin (jostain ihme syystä ), että pojalla menee pitkään ennen kuin oppii kuivaksi. Mut vaipat alkoivat olla kuivia, ja jotenkin siinä vain kävi niin, että vaipattomana alettiin kulkea.
Ja nyt on ollut vaippa kuiva parina aamunakin yön jälkeen. Lapset yllättävät välillä =)

Meillä tyttö ilmoittaa hädän jos on vain housut, mutta vaipan kanssa yleensä kertoo vasta kun pissa on jo tullut siksi pidänkin kotona ilman vaippaa...meillä on kestot käytössä ja jokinaika sitten siirryttiin kuivaliinoihin kun oli iho-ongelmaa, pitäisiköhän siirtyä takaisin trikoo ihoa vasten malliin josko sitten hoksisi kertoa vaipankin kanssa hädän ennenkuin lirahtaa? Voisi sitten opetella vähän että kylässäkin voi käydä vessassa, joskus kyllä pyytää esim. perhekahvilassa päästä potalle.

vähän reilu 2v innostui pottailusta vasta sitten kun hoksasi tosiaan mennä sinne potalle itse, eli tunnistaa sen hädän. Jätettiin heti vaippa pois päiväköytöstä, ja pidetään sellaisia housuja mitkä saa itse pois. Toki joskus tulee vahinkoja, aina ei kertakaikkiaan muista, tai ehdi vaikka muistutetaankin.

Meillä 2v2kk poika ei käytä vaippaa ollenkaan, mutta pitää muistuttaa pissalla käymisestä. Aiemmin ilmoitti pissahädän, mutta ei enään, pidättää kyllä osaa, eikä vahinkoja satu kuin pari viikossa. Kakkahädän kyllä ilmoittaa. Pyydettäessä menee itse vessaan ja kiskoo housut als, ja kiipeää jakkaralta pöntölle, jos sattuu huvittamaan. Eli osaa hoitaa koko vessareissun itse, mutta läheskään aina se ei huvita. Nyt ei olla kuukauteen pidetty vaippaa edes kylässä tai reissuilla, varsinkin näin lämpimällä, kun voi pusikkoon pojan pisuttaa, niin ei tarvi miettiä millon pääsee vessaan.

niin ja tosiaan nyt varsinaisen pottailun aloittamisesta on aikaa reilu kk, ja käydään ihan kaupassa yms ilman vaippaa. Kaupassakin käytän vessassa jos yhtään näyttää siltä että tarve on, ja autossakin muistutan että "muistathan ettei sulla ole vaippaa" jne. Ihan selvästi lapsi osaa jo pidättää pissaa.

No melko hyvälle tää vissiin sit vaikuttaa, tosin ei mulla oo kiirusta sinällään et oltais kokonaan pois vaipoista, ihan hyvä näinkin että kotona ilman ja muualla vaipalla =) tyttö on vasta 1v6kk.

Meillä pottatreenit menossa, hyvin on pissimättä kun jättää vaipan pois. Mutta kun oikea hätä tulee niin tahtoo vaipan ja pystyy pidättämään tosi pitkään... ikää nyt 2v 7kk.

No melko hyvälle tää vissiin sit vaikuttaa, tosin ei mulla oo kiirusta sinällään et oltais kokonaan pois vaipoista, ihan hyvä näinkin että kotona ilman ja muualla vaipalla =) tyttö on vasta 1v6kk.

no ei tosiaankaan oo kiirettä :) toisaalta jos onnistuu ihan ok, niin ei sitä vaippaa kannata turhaan laittaa reissuillekaan, se on lapselle ristiriitaista kun välillä on lupa pissiä housuun ja välillä ei.

Tytöllä jäi päivävaipat aika tarkkaan 2v ikäisenä. Muutama vahinko tuli, ulos lähdettiin ilman vaippaa heti kun osasi itse muistuttamatta käydä potalla. Kaksi kertaa muistan pissanneen kaupassa/ulkona housuihinsa.

Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:

no ei tosiaankaan oo kiirettä :) toisaalta jos onnistuu ihan ok, niin ei sitä vaippaa kannata turhaan laittaa reissuillekaan, se on lapselle ristiriitaista kun välillä on lupa pissiä housuun ja välillä ei.

Totta...mä en vaan oikein tiedä kuinka kauan tuo osaa pidättää että jossei sitten vaikka kaupassa olekaan vessaa kun kotonakin sanoo "piss piss" ja kysyn että onko pissahätä meetkö potalle niin vastaa aina "äkkiä äkkiä" ja se on menoo sitten, ei kyllä kertaakaan oo matkalle pissannut...en sit tiä onko toi äkkiä äkkiä vaan joku et on tullu ite sille sanottua ja se vaan matkii :D

Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:

Totta...mä en vaan oikein tiedä kuinka kauan tuo osaa pidättää että jossei sitten vaikka kaupassa olekaan vessaa kun kotonakin sanoo "piss piss" ja kysyn että onko pissahätä meetkö potalle niin vastaa aina "äkkiä äkkiä" ja se on menoo sitten, ei kyllä kertaakaan oo matkalle pissannut...en sit tiä onko toi äkkiä äkkiä vaan joku et on tullu ite sille sanottua ja se vaan matkii :D

voihan sitä laittaa esim jonkun muovipussin ja pyyhkeen autoon turvaistuimelle, jos siis autolla kuljette. Ja alkuun kauppareissut hoitaa vähän ripeämmin, lähdette liikenteeseen vasta sitten kun on käyty kotona ensin potalla, ja heti kauppareissun jälkeen uudestaan potalle. Pian lapsi siihen oppii jos on kerran jo mielenkiintoa asiaan :) Ja kokeilemalla ne hommat selviää. Varahousut meilläkin kulkee mun laukussa koko ajan mukana että jos sattuu kuitenkin käymään vahinko kaupassa, mutta ei ainakaan tähän mennessä oo käyny. Pihalla ainoastaan, kun ei sieltä ehkä niin malta lähteä sisälle.

Uusimmat

Yhteistyössä