Onko ns. helppo lapsesi ollut murrosiässä vaikea?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Minulla ns. helppo lapsi, rauhallinen, fiksu ja järkevä kaveri jolle äiti on ollut "kaikki kaikessa". Nyt poika on murrosikään tulossa ja hänestä alkaa kuoriutumaan aika ikäviä puolia, vahingoniloa "rönöttelyä" minulle ja naaman vääntöä ja jatkuvaa kyseenalaistamista.

Mihin tästä vielä mennään? Kaverit ja harrastukset on kyllä kunnossa ja tiedä lapsen liikkeet tarkoin, siitä ei ole ongelmaa, mutta minun suhteeni poika on jotenkin täysin kypsä.

Onko muilla ollut minkälaista?

T. 12veen yh-äiti

Mulla esikoinen oli helppo pienenä ja oli helppo murkkuna. Kuopus oli Vaahteramäen Eemeli pienenä ja helppo murkkuna.

Sinuna juttelisin pojan kanssa ja rauhallisesti kertoisin, että tuntuu pahalta tuo rönöttely. Anna pojalle myös vähitellen tehtäviä ja vastuuta, joiden vuoksi hän tuntee olevansa iso ja tärkeä. Sellaisia "voisitko tulla auttamaan, kun en ylety tuota laatikkoa ottamaan" tai "voisitko auttaa minua siirtämään tämän sohvan kun yksin en sitä siirrettyä".

Täytyy tosiaan antaa vähän enemmän hänelle vastuuta ja pyytää auttamaan ja voisi olla taas paikallaan pitää sellainen kerta kuussa ilta (palkkapäivänä) vain kahdestaan (mennä leffaan, syömään tms,) Meillä oli tämmöinen pienempänä mutta nyt on vähän jäänyt viime vuosina. Eiköhän tästä hengissä selvitä, tästäkin..

T. ap

14-vuotiaani on ollut koko elämänsä aika tyyni tapaus, toki on otettu yhteen ja on riidellyt veljensä kanssa, mutta edelleen odotan sitä murkkutsunamia, jota meille ennustetaan palstallakin silloin tällöin. 12-vuotiaani on pontevampi, mutta ei hänkään ole esim koskaan haistattanut minulle tms.

Meillä myös tosi rauhallinen teini poika, kohta 15 eikä suutu kuin tarvittaessa. Kohtelias niin että oudot ihmettelee, auttelee vanhempia ihmisiä ja siivoilee kotona. Ei ole koskaan ollut mikään riidan haastaja ja haistattelija. Jos kiroileekin niin silloin oikeesti on aihetta.

Yhteistyössä