Onko nykyteineillä vaikeampaa kuin aikaisemmin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ultramariini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ultramariini

Aktiivinen jäsen
10.04.2006
33 025
-29
38
(huonosti muotoiltu otsikko :ashamed: )

Uskotteko, että tänään olisi haastavampaa olla murrosikäinen, kuin mitä se oli
mitä se oli silloin, kun itse elitte murrosikäänne. Vaiko kenties helpompaa?
(Täällä on hyvin monenikäisiä palstailijoita, ja se vuosihaitari minä kukin on murrosikäänsä elänyt on hyvin laaja.)

Vai onko se vain ihmisestä kiinni, yksilöstä- onko murrosikä vaikeaa tai helppoa?

Itselle tuli vain sellainen olo, kun katselin nuoria teinityttöjä, että olisi vielä
vaikeampaa olla teini tänään kuin kaukaisella 80-luvulla B) . Tai sitten olen vaan unohtanut kaiken sen teiniangstin jota silloin podin.
Mutta en ainakaan haluaisi enää olla murrosikäinen.

Mielenkiintoinen kysymys. Tekisi mieli heittää lonkalta, että yhtä hankalaa tai helppoa se on nyt kuin silloin ennenkin, jotkut hankaluudet ovat jääneet ja uusia tullut tilalle, finni on edelleen yhtä suuri katastrofi ja se ensimmäinen suudelma yhtä suuri onni.

Helpompaa, nykyään on netti yms. jonka avulla syrjäkyläläisetkin pääsevät maailmanmenoon mukaan, enemmän viihdykettä, samanhenkisiä ihmisiä löytää netistä jne.

Teini-ikäisiä siskoja katsoessa mietin kyllä monesti miten helppoa olisi olla tämän päivän teini. Vaikka ei oma teiniaikakaan vaikea ollut, silloin oli sentään kännykät ja netit jo :D

Mutta samoja ongelmia kai jokainen teini käy läpi, oli vuosiluku mikä tahansa.

Mun nuoruudessa oltiin lapsia paljon pitempään, eikä täällä ollut vielä kovinkaan paljon maahanmuuttajia.
Ja nyt tuntuu, että yläasteelle siirryttäessä pitäis olla jo melkein aikuinen, ja kun luokassa on muitakin kuin perisuomalaisia, niin pitää tulla toimeen hyvinkin erilaisten ihmisten ja kulttuurien kanssa.
Ne, jotka ovat nyt pieniä, tottuvat jo päiväkodissa siihen, että kavereissa löytyy vaikka mitä.

Vaikeampaa kuin suomalaisnuorella on taatusti maahanmuuttajaperheen teinillä, jolla on oma kulttuuri joka useinkin törmää tähän meidän kulttuuriin, ja on siellä vanhemmatkin pulassa kun teinit hyvinkin luultavasti yrittävät olla kuten valtaväestö.

Koveneva kilpailu ja suurentuneet ulkonäköpaineet ovat minun mielestäni huomattavimmat muutokset. Nuoret pakotetaan aikuistumaan seksuaaliselta vinkkeliltä nopeammin, kuin aiemmin. Toisaalta yhteydenpito ystäviin on helpompaa, mutta silläkin on kääntöpuolensa (nettikiusaaminen ja se että saatavilla on oltava koko ajan).

Alkuperäinen kirjoittaja Ssee:
Uskoisin että vaikeampaa.
Pitääkö nykyajan nuorisolla olla kaikenmaailman elektroniikkalaitteet ym.
Hömpötykset vaan lisääntyy ajan myötä ja luokkakoot kasvaa ja kyläkouluja lopetettu jne.

Toki otokseni on hyvin pieni, kun muistelen omaa kouluaikaani, luokissa oli aina vähintään 30 oppilasta ja omilla yläkoululaisillani on ollut 14-16 oppilasta. Riippuu tietysti missä päin asuu :)

Ehkä ulkonäköpaineet eivät aiemmin olleet aivan yhtä vaativia kuin nykyään?
Internet ja kännykät ovat helpottaneet elämää. Toisaalta kiusaajille nämä välineet ovat mahdollisuuksia kiusata toista myös kiusatun nuoren kotona.
Muuten onnea ja surua tuottanevat samat asiat kuin aina ennenkin.

Minä inhosin murrosikää sydämeni pohjasta. Vanhempani kun muuttivat pari kertaa murrosikäni ollessa aika pahassa vaiheessa.
Pakenin kirjamaailmaan.

Kansallisesta moraalirappiosta parannuksen tekemiseen?:

muutama sana kansallisesta moraalirappiostamme.

Synti on Jumalan kymmenen käskyn rikkomista. Ihminen voi valita, haluaako hän elää synnissä vaiko synnistä vapaata elämää Jeesuksessa.