onko nyt näin miten mä sen kelaan...? tv-luvasta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fjonga
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

fjonga

Aktiivinen jäsen
11.10.2004
20 142
6
38
kun mulla ei oo boxia. on kaks töllöä ja video/dvd yhistelmä. niin voinhan päästää hyvillä mielin tarkastajan sisään ilman et se latasee sakot? enhän mä tv-lähetyksiä voi vastaanottaa ja kaiken lisäksi tässä talossa on antenniliitäntä jos ne kaapelilähetykset yhä näkyy...
vai pitääkö se perhana maksaa ihan sen takia et on tv?

Aika hyvä kysymys. Kaiken järjellisen ajattelun mukaan ei tartte maksaa, vaan mistä niitä tietää.
Niin kun aikasemminhan sai olla telkkari jos siit oli poistettu se systeemi mikä vastaanottaa signaalit.

Lapsilla on kuitenkin pleikkari, niin sen takia tuo televisio tuossa vielä on, muuta käyttöä sille ei tietenkään ole kun ei sieltä mitään näy, mutta pitääkö mun maksaa yli 200 euroa vuodessa, että saa lapset pelata?

Televisiomaksua on maksettava aina kun voi vastaanottaa ja seurata televisiolähetystä. Näiltä sivuilta löydät tietoa tv-maksusta, milloin sitä pitää maksaa ja mitä kaikkea sillä saa.

Television käytöstä on tehtävä ilmoitus Viestintävirastolle. Ilmoituksen perusteella virasto laskuttaa television käyttäjältä televisiomaksua.

Tv-maksut digiaikana:

Analogiset televisiolähetykset päättyivät antennitalouksissa 31.8.2007 ja kaapeliverkossa 29.2.2008. Tv-maksuvelvollisuus jatkuu tämän jälkeen, jos seuraa televisiolähetyksiä esimerkiksi:
-digitelevisiolla tai televisiolla johon on liitetty digisovitin
-satelliittivastaanottimella
-kännykkätelevisiolla (DVB-H)
-tietokoneella, esimerkiksi IPTV:n kautta
https://www.tv-maksu.fi/index/tietoa.html

Miusta on tuo tv-lupa muutenkin ihan persiistä. Pääosin kolmosta ja nelosta tai muita ku ylen kanavia katsellaan ja nehän saavat rahansa mainoksista...ja sit pitää maksaa tv-lupaa, jota maksetaan ylen kanavien takia ja niitä ei edes katsota. Miusta tuo lupa sais olla niin, et vain ja ainoastaan ylen kanavista maksu ja jos ei telkastas niitä näy, ni sit et maksa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Televisiomaksua on maksettava aina kun voi vastaanottaa ja seurata televisiolähetystä. Näiltä sivuilta löydät tietoa tv-maksusta, milloin sitä pitää maksaa ja mitä kaikkea sillä saa.

Television käytöstä on tehtävä ilmoitus Viestintävirastolle. Ilmoituksen perusteella virasto laskuttaa television käyttäjältä televisiomaksua.

Tv-maksut digiaikana:

Analogiset televisiolähetykset päättyivät antennitalouksissa 31.8.2007 ja kaapeliverkossa 29.2.2008. Tv-maksuvelvollisuus jatkuu tämän jälkeen, jos seuraa televisiolähetyksiä esimerkiksi:
-digitelevisiolla tai televisiolla johon on liitetty digisovitin
-satelliittivastaanottimella
-kännykkätelevisiolla (DVB-H)
-tietokoneella, esimerkiksi IPTV:n kautta

kiitos keittis! :flower: mikäli mä ton ymmärsin oikein niin ei pidä maksaa?

Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
Ollos hyvä =) Juu, jos sulla ei ole sellaista laitetta, millä voisit vastaanottaa tv-lähetyksiä, ei sun tarvitse maksaa tv-lupaakaan.

Ollos hyvä =) Juu, jos sulla ei ole sellaista laitetta, millä voisit vastaanottaa tv-lähetyksiä, ei sun tarvitse maksaa tv-lupaakaan.

muinoin ei auttanut sekään että sulla ei ollu antennijohtoa vaan lupa piti maksaa jos telkkarista ei sitä jotain ollu poistettu :/

Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
muinoin ei auttanut sekään että sulla ei ollu antennijohtoa vaan lupa piti maksaa jos telkkarista ei sitä jotain ollu poistettu :/
Jep, mutta se oli ennen se =)

miten se eroaa tästä päivästä, voihan sulla olla se boksi kaapissa jonka aina vaan kiinintät telkkariin ku haluut kattoo

Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
Miusta on tuo tv-lupa muutenkin ihan persiistä. Pääosin kolmosta ja nelosta tai muita ku ylen kanavia katsellaan ja nehän saavat rahansa mainoksista...ja sit pitää maksaa tv-lupaa, jota maksetaan ylen kanavien takia ja niitä ei edes katsota. Miusta tuo lupa sais olla niin, et vain ja ainoastaan ylen kanavista maksu ja jos ei telkastas niitä näy, ni sit et maksa.

Sillä lupamaksulla myös ylläpidetään koko verkkoa.

Okei, älä tuudittaudu siihen. Hitto, mä purnasin miehelle tästä. Jossian tuolla tv-lupamaksu lakihässäköissä oli erikseen maininta, että mikäli TV ON HELPOSTI MUUTETTAVISSA KATSELTAVAKSI niin maksu on maksettava. Eli toisin sanoen, jos sinulla on telkkari, jossa on digiboxille reikä, niin voivat periä rahaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaParkula:
Okei, älä tuudittaudu siihen. Hitto, mä purnasin miehelle tästä. Jossian tuolla tv-lupamaksu lakihässäköissä oli erikseen maininta, että mikäli TV ON HELPOSTI MUUTETTAVISSA KATSELTAVAKSI niin maksu on maksettava. Eli toisin sanoen, jos sinulla on telkkari, jossa on digiboxille reikä, niin voivat periä rahaa :D

:headwall: :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaParkula:

:headwall: :headwall:

Mutta parasta ehkä olisi kysyä sitä suoraan vaikka viestintävirastolta. :D Ei kannata kyllä minun luuloja niellä ihan tosissaan. Yritän kyllä etsiä sen jutun, mutta jos sitä ei löydy, se on muutettu tai sitten mie kuvittelen kaiken pienessä epäluuloisessa mielessäni :laugh:

Ku lähetykset loppu kaapeliverkossa, soitin ja ilmotin Tv-maksuhallinnolle, että mulla ei ole boxia eli en voi katsoa telkkaria, joka tossa nököttää. Kiltisti lopettivat tv-luvan laskuttamisen multa!

Alkuperäinen kirjoittaja :
Ku lähetykset loppu kaapeliverkossa, soitin ja ilmotin Tv-maksuhallinnolle, että mulla ei ole boxia eli en voi katsoa telkkaria, joka tossa nököttää. Kiltisti lopettivat tv-luvan laskuttamisen multa!
Tosiaan, se tv-lupa on erikseen irtisanottava. Ei siis voi vain jättää maksamatta lupamaksua.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980745

2 §
Määritelmiä

Tässä laissa tarkoitetaan:

1) televisiolla televisio-ohjelmistojen vastaanottoon ja seuraamiseen tarkoitettua laitetta tai laiteyhdistelmää; ja

2) television käyttämisellä televisio-ohjelmien vastaanottamista televisiolla taikka television pitämistä tai säilyttämistä siten, että se koska tahansa on vähäisin toimin käytettävissä televisio-ohjelmien vastaanottamiseen.

No tässähän se! Tuo jättää minusta vähän turhan ison tulkinnan ja reiän sille, millä perusteella sen sakon voi lätkäyttää.

HUOM. En oikeasti tiedä miten menee, enkä ole lakia lukenut. Mutta jos joku tuosta ymmärtää, niin huikkaa mitä sillä TODELLA tarkoitetaan. :D