Onko nyt niin että minä en vain laihdu imetyksen aikana vai missä vika?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ????
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

????

Vieras
Imetys numero 1 harrastin liikuntaa ja söin terveellisesti. Kiloakaan ei pudonnut puolessa vuodessa.
Imetyksen kun lopetin niin täsmälleen samoilla elämäntottumuksilla kuukaudessa lähti 5kg.

Nyt imetän taas. Liikun päivittäin hikiliikuntaa 30-60minsaa + hyötyliikunta. Kaloreita olen laskenyt ja syön päivässä n. 1500-1800kaloria. Keskiarvo taitaa olla siinä 1600-1700

Eikä kilot tipu.

Eli jumittaako imetys vain miun aineenvaihdunnan vai syönkö sittenkin liikaa?

Mulla ei myöskään kumpaakaan lasta imettäessä raskauskilot lähteneet. Mutta molemmista 3kk imetyksen loppumisen jälkeen tippui sitten kaikki aika nopeasti ja enemmänkin. Hormonit ne siinä on syynä. Samoin tukka oli jatkuvasti kuin ei olisi kuukauteen pessyt ym. kivaa. Kyllä mä ainakin olin imetysajat paljon pahemipi raato kuin raskausaikoinaikinä.

Mulla ei imettäminen edesauttanut kilojen lähtemistä pätkääkään. Paino alkoi pudota vasta imetyksen loputtua, vaikka en muuttanut liikkumis- tai syömistottumuksiani.

Ei imetys kaikkia laihduta, ei se ole mikään automaatio :) Ei itselläkään lähtenyt paino mitenkään mystisesti imetyksen aikana vaikka liikuin päivittäin ja söin ihan normaalisti. 6kg oli raskauskiloja jäljellä kun aloin tosikkoa odottaa (esikko 6kk), siinä alun pahoinvoinnissa kyllä tippui kevyesti ne ylimääräiset :D

En muista mikä se juttu oli josta oikein asiantuntija joskus jossain kirjoitti. Mutta jutun pointti oli se, että imettäessä on mahdotonta laihtua. En sitten tiedä miksi joiltakin jonkunverran sitä painoa kuitenkin lähtee, näin kävi minullakin.
Mutta, todellinen laihtuminen alkoi kuin alkoikin vasta imetyksen loputtua.

Itse en ole KOSKAAN laihtunut imetysaikana, eikä se ole VIKA, vaan olemme kaikki erilaisia.;) Ihan turhaa vouhkaamista on se, että imetys laihduttaa...se laihduttaa tai lihottaa jopa tai ei vaikuta mitenkään. Olen joskus jopa lihonut, vaikka olen syönyt terveellisesti. Imetyksen jälkeen sitten on monesti kilot ropisseet vauhdillakin...:)

En mie nyt olettanutkaan että automaattisesti laihtuisin. Mutta päivittäisellä liikkumisella ja koska syön terveellisesti olettaisin että niitä edes vähän tippuisi. Mutta toisin kävi.

Vauva on kuitenkin jo 11kk niin enää ei tuo 6kk säästöliekkikään toimi.

Mutta kiva kuulla että muilla ollut samoja ongelmia. Ehkä tässä pitää sitten unohtaa kaikki laihtumishaaveet siihen asti että lopetan imetyksen.

Ohoh, missä ne kommentit että syöt liikaa ja aina laihtuu jos kuluttaa enemmän kuin syö--- viipyvät.

Kiitos teille asiallisista vastauksista.

ilmeisesti ei laihduta kaikkia. tosin kaikki minun tuntemat naiset ovat ekan imetyksen jälkeen olleet laihempia kuin koskaan sitä ennen tai sen jälkeen elämässään. eli yhden pienen lpasen äidin olen tunnistanut siitä että on alipainoinen...

samoikn olen itsekin. sain kuulla sivusta kommentteja anoreksiasta murkkuikäisiltä. ikävää. (paino oli noin 42kg/169)

Alkuperäinen kirjoittaja mammutti:
En muista mikä se juttu oli josta oikein asiantuntija joskus jossain kirjoitti. Mutta jutun pointti oli se, että imettäessä on mahdotonta laihtua. En sitten tiedä miksi joiltakin jonkunverran sitä painoa kuitenkin lähtee, näin kävi minullakin.

Mielenkiintoista

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mammutti:

Mielenkiintoista

Juu, olisko liittynyt jotenkin aineenvaihduntaan, tai hormonitoimintaan. Harmi etten muista nyt tarkempaa, mutta kun ei ole nyt itselle ajakohtaista. Mutta silloin kun siitä luin, tuntui ihan järkeenkäypältä se selvitys.

Joo ja lisäisin vielä, että mäkin imetin molempia vuoden verran, joten siinä ajassa kyllä pitäisi ihmisen laihtua edes vähän jos yritystä on. Mutta olin kertakaikkiaan kuin eri ihminen koko ajan. Melkein kuin toinen raskaus olisi alkanut perään, mutta pahempi. Ja pitempi.

Tämä on kyllä ollut kiva ketju lukea. Siis siinä mielessä että ei tällä omalle kropalleen nyt vain taida mitään voida. Jospa se tilanne alkaisi sitten tasaantua kun imetyksen lopetan.

Alkuperäinen kirjoittaja jospa:
Jospa elimistö on mennyt säästöliekille, koska kalorimäärä on pieni ja liikut joka päivä.

Mä olen samoilla linjoilla. Voipi olla että maitosikin on jotenkin tosi laimeeta eikä sitä kautta sun rasvat oikein poistu. Vauvasikaan tuskin enää hirveitä määriä syö, joten tossa vaiheessa ei kannata muutenkaan olettaa enää imetyksen laihduttavan.

Tietenkin voi olla, että kuulut siihen joukkoon joka ei imetyksen aikana laihdu, mutta silti uskoisin kyseessä olevan tuon säästöliekkiasian. Koita vähän vähentää liikkumista ja lisätä syömistä, niin näet onko sillä mitään vaikutusta. Toki alkuun varmaan hiukan lihot, mutta kun elimistö taas tottuu, niin voi olla laihtuminenkin alkaa ja vauvakin innostuu enenmmän syömään ja sitä kautta saat poistettua ylimääräistä rasvaa. Tosin voi olla, että tuokin on jo liian myöhäistä.

Mulla imetys vaikuttaa niin, etten laihdu. Ensimmäistä imetin 7kk en laihtunut koko aikana kiloakaan, mutta lopetuksen jälkeen kyllä, toista en imettänyt ja laihduin heti 30kg ja kolmatta imetän vieläkin (on jo yli 1-vuotias), en ole laihtunut ollenkaan :D

Kiitos tasta ketjusta - saman ongelman kanssa painin ihan ahdistuneena.

Esikoisesta kilot lahti silla hujauksella! Tokasta ei ole lahtenyt sitten synnytyksen ensimmaistakaan kiloa, vaikka 6kk taysimetin ja syon hyvin (esikon kanssa ihan sama ruokavalio) ja imetan edelleen oisin kun jaballa on ikaa 10kk. Minulla on siis toivoa kunhan tuo lapsista tuosta rintaruokinnasta luopuu...

Yhteistyössä