onko oikea kirjeenvaihto (etanaposti tai sähköposti)häviämässä

äiti 40plusplus

Aktiivinen jäsen
28.05.2005
10 811
0
36
Tuossa äsken kun naputtelin pari meiliä maailmalle, sellaisia jutustelumeilejä joissa kommentoin saamaani meiliä, heitin kysymystä jostakin asiasta ja kertoilin omia ajtuksiani, niin mietin onko tuollainen kahdenkeskinen syvällisempi ajatustenvaihto häviämässä. se että kirjoiteltaisiin pitkästi ja oikeasti oikeista asioista, kertoen toiselle ne omat syvälliset todelliset tuntemukset. Ihan omana itsenä vetämättä mitään roolia.
Kun joskus tuntuu että ihmiset pitää facebookia, blogeja ja kaikenlaista mutta kuitenkin se asia on pintariipaisu tai sitten persoonattomasti kaikille samalla tapaa samalta sivulta se asia.
eihän me irl netin ulkopuolellakaan kerrota kaikille kaikkea samalla tavalla vaan haetaan sitä kahdenkeskistä yhteyttä joka on eri ihmisten välillä erilainen.
Vai olenko jämähtänyt väärälle vuosituhannelle?

Harvemmin tulee kirjeitä kirjoiteltua :/ kortteja sentään jonkun verran, minusta on tosi kiva kirjottaa kummilapsille kortteja ja muillekki tuttujen lapsille :) mun omille ei vaan kukaan lähetä :(

onko tämän päivän ihmiset aidosti kiinnostuneita ystävien elämästä (sellaistenkin jotka asuu kauempana) ja halutaanko iloisessa mielessä jakaa oman elämän tapahtumia ja kokemuksia? Niin että kerrotaan oikeasti asioista sen sijaan että lähetetään joku sähköpostikerjukirje jossa sitten sanotaan että lähetä seitsemälle tai sinulle ei ole ystäviä??? Mitä se oikeasti kertoo se ketjukirje? sen että osaa klikata osoiteluettelosta monta osoitetaa samalle riville vai aitoa välittämistä toisesta? Itse kun en noita harrasta ja jatka.

se on. mun meilinvaihto ystävieni kanssa ainakin on ihan samallaista sisällöltään kuin oli aiemmin kirjeenvaihto. jos olet pinnallinen niin olet sitä kaikessa. jos olet syvällinen olet sitä myös meilissä. ap on vissiin niin pinnallinen että syvällisyyttää ei löydy hektisempään ajatusten vaihtoon. sulla täytyy olla aikaa keksiä ne syvälliset ajatukset.

Kyllä mä ainakin kirjoittelen parille hyvälle ystävälle s.postia. Veljenpojille ja tädille laitan sitten kortin jonne jotain kirjoittelen. Postikortitkin tuntuvat vähenevän tekstareiden tullessa tilalle.

ikävä kyllä taitaa olla... itsekin sitä vaan tulee soiteltua noita asioita ja läärättyä puhelimessa, mutta ei se sama asia ole. Ja kun kirjoittaessa ne tunnetilat välittyy niin eri tavalla. Mut päiväkirjaa pidän kyllä - paitsi tuon vauvan kanssa en ole ehtinyt enää!

Alkuperäinen kirjoittaja persoonakysymys:
se on. mun meilinvaihto ystävieni kanssa ainakin on ihan samallaista sisällöltään kuin oli aiemmin kirjeenvaihto. jos olet pinnallinen niin olet sitä kaikessa. jos olet syvällinen olet sitä myös meilissä. ap on vissiin niin pinnallinen että syvällisyyttää ei löydy hektisempään ajatusten vaihtoon. sulla täytyy olla aikaa keksiä ne syvälliset ajatukset.

Ja pinnallisuuden lisäksi pirun tyhmäkin vielä kun en tajua tätä sinun viestiäsi.
tai me ollaan muuten vaan eri aallonpituudella.
Minä mieluummin ihan oikeasti luen vähän pidempiä meilejä joissa oikeasti kerrotaan jotakin muuta kuin lyhyesti mainitaan että aurinko paistoi tänään, leikittiin heikkalaatikolla ja kohta vien koiran iltapissalle.
haluatko kertoa toiselle vain mitä teit vai haluatko keskustella aiheista, siinä on se ero. Minä harrastan pikaisia tekstiviestejä miehen kanssa päiväsaikaan töistä tyyliin osta maitoa tai että tulen kirjaston kautta kotiin. se on sen viestinnän tarkoitus ja siihen käytettävä aika, mutta jos haluan vaikka keskustella kevään tulosta vähän enemmän tai vaikkapa tulevista euroviisuista niin kyllä niistä enemmän yleensä kerrottavaa löytyy (paitsi etten nyt kyllä tiedä kuka edes suomen edustaja viisuissa on).
En minä keksimällä tarvitse keksiä niitä syvällisiä ajatuksia, ne tulee kun on oikea aaltopituus myös vastaanottopäässä. Jos toinen toisaalta vain tekstarityyliin kirjoittaa lyheysti kolmen rivin meilejä niin tuntuu aika hassulta itsen kirjoittaa vähintään kolmenkymmenen.
ehkä olen lörpöttelijä luonteeltani, mutta mieluummin niin kuin töks töks tyyliin lyhyesti.

mä kirjoittelen ainoalle ystävälleni sähköposteja mielessä olevista asioista. Asutaan eri kaupungeissa, niin on mukava, kun voi silti jonkun kanssa vaihtaa ajatuksia vähän syvällisemminkin.

Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:
ehkä nykypäivänä ihmisillä on olevinaan niin kiireinen elämä, että ei muka kerkee :/

mutta palstailuaikaa riittää monellakin. Sorry ei tämä sinulle ollut, en minä tiedä minkäverran olet palstalla ja mitä kirjoitat noin yleensä.
mutta oikeasti olen kyllä huomannut että oikean sähköpostin kirjoittaminen vaatii aikaa ja keskitttymistä (mutta voihan sen raakileen säilöä ja jatkaa vaikka huomenna tai lähettää "keskeneräisenä" ja jatkaa kohta uuteen)

Minä kirjoittelin aikoinani satoja pitkiä kirjeitä, monen ihmisen kanssa. Kun sähköposti yleistyi, innostuin siitä aikalailla, viesti oli heti perillä ja siihen sai heti vastattua. Mutta aika pian tuli joku semmoinen vastareaktio. Se nopeus ei ollutkaan sitten vain hyvä asia. Jollain lailla email ei ole niin henkilökohtainen, kuin kirje, etenkään käsinkirjoitettu (ennen sähköpostia tietokoneitten yleistyttyä ((joo olen niin vanha, että sekin aika on koettu)) oli se vaihe, että käsinkirjoitetuista kirjeistä siirryttiin kirjeisiin, jotka kirjoitettiin tietokoneella ja tulostettiin )

Minulle kävi niin, että kyllästyin nopeasti sähköpostiin, en enää kirjoittanut kirjeitä, enkä sähköposteja, tai jälkimmäisiä vain työasioissa tai lyhyisiin tiedonvaihtoihin. Mutta luulen, että kyse on minun persoonastani, olen hiton laiska ja erakkoluonne, minua ei jaksa kiinnostaa (ikävä tunnustaa ) enkä halua paljon kertoa omista asioistani.

En tiedä olisinko enää kirjeittenkirjoittajakaan, jos niiden aika viljalti olisi vieläkin. Näihin "ollaankaikkienkanssayhteydessäkokoajanhommiin" minusta ei ollenkaan ole, facebookiin ja sen semmoisiin.

Vastasinkohan ollenkaan ap:n kysymykseen? *hymyilee*

Yhteistyössä