Onko oikein?: Naapurin tyttö kiusasi tytärtäni. Nyt äiti ei päästä häntä ulos, kun tyttöni hakee häntä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tilanteesta kulunut monta viikkoa. Äiti ei ole ilmoittanut meille ettei yhteisleikit enää sovi. Lapseni hakenut ulos monta kertaa, ja aina kielletään.
En ymmärrä miksi? Oma tyttäreni ihmettelee miksi kaveri ei pääse ulos?
Minäkin ihmettelen? Tulee mieleen että äiti rankaisee meitä siksi, että otin asian esille kun kiusaamista esiintyi.

Kannattaisiko mennä ihan aikuisena sinne naapuriin ja hieman selvittää tilannetta.

Voihan olla, että siellä on aivan toisenlainen käsitys tuosta tapahtuneesta tilanteesta.
Vaikka siitäkin huolimatta on naapurin käytös aika typerää.

Voi myös olla jonkinlainen kasvatuskeino kiusaamisen estämiseksi, jos kiusaaminen kohdistui vain sinun lapseesi. Mutta voisithan suoraan jutella äidille ...

Millainen kasvatuskeino tämä on? Nythän omalle tyttärelleni tulee se kuva, että hän on tehnyt jotain väärin. Ja naapurin lapsi ei pääse ulos oppimaan "oikeanlaisia" leikkejä. Miten sitten oppii olla kiusaamatta?

no jos naapurin tytön asenne kiusaamiseen on ollut vaikkapa "entäs sitten" tyylinen, ja äiti ilmoittaa ettei sitten tarvitse leikkiä sun tytön kanssa kerta ei osaa /ymmärrä olla kiusaamatta?
Vaikea arvata toisen ajatuksenkulkua.
Minkäs ikäisiä kyseessä?
Itse saattaisin ilmoittaa että saa leikkiä kaverin kanssa vain jos aikuinen mukana (esim5v ja ulkosalla)

Jos se toinen kerran kiusaa, niin miksi tyttäresi haluaa leikkiä tämän kanssa?

Vähän vaikea vastata mihinkään onko oikein tai väärin kun ei yhtään tiedä taustoja. Mitä on tapahtunut, miten asiaa on selvitetty jne...

Tässä otetaan vaihtoehdoksi vain se että äiti "rankaisee" tytärtään. Mitäs jos hän ajattelee asiasta toisin; eli ap:n tytär onkin se kiusaaja eikä hän halua antaa lapsensa leikkiä tyttösi kanssa.

Jos tilanteesta on viikkoja niin kävisin ihmeessä kysymässä aiheesta kun kerran naapureita olette.

Meillä oli joskus pidempi tauko yhden kaverin kanssa leikkimisessä, kun aina tuli kauhee tappelu kun leikkivät keskenään.
Ja toisinaan saattaa olla viikon kotiarestissakin jos typeryyksiä tekee.
Joskus on naapurin poika käyny kiukuttelemassa meidän ovella kun mun lapsi ei pääse ulos, mutta kaikilla on eri rankaisu tavat.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;25642953:
Kannattaisiko mennä ihan aikuisena sinne naapuriin ja hieman selvittää tilannetta.

Voihan olla, että siellä on aivan toisenlainen käsitys tuosta tapahtuneesta tilanteesta.
Vaikka siitäkin huolimatta on naapurin käytös aika typerää.

Olemme käyneet naapurissa selvittämässä, silloin kun kiusaaminen tapahtui. Tiedän että tyttö osaa valehdella hyvin, joten en voi tietää mitä valehdellut äitillensä. Tämänhetkisellä käytöksellään loukkaavat tyttöäni, ainakin voisivat ilmoittaa jos leikkiminen kielletty. Pienen lapsen nöyryyttämistä, että kerta kerran jälkeen sanotaan ovella tylysti ei. Eihän tyttäreni voi ymmärtää mistä tämä johtuu? Ymmärtäisin, jos tilanne olisi toisin päin, ja oma tyttäreni olisi kiusannut heidän tytärtään.

[QUOTE="vieras";25643042]Tässä otetaan vaihtoehdoksi vain se että äiti "rankaisee" tytärtään. Mitäs jos hän ajattelee asiasta toisin; eli ap:n tytär onkin se kiusaaja eikä hän halua antaa lapsensa leikkiä tyttösi kanssa.

Jos tilanteesta on viikkoja niin kävisin ihmeessä kysymässä aiheesta kun kerran naapureita olette.[/QUOTE]

Niinhän se on helppo ajatella, että tilanne oli toisin. Mutta kun ei ollut, näin itse tilanteen ja sitä ei voi mitenkään kääntää tyttäreni syyksi. Kiusaaminen oli ilmiselvää. Mutta itse en ajattele niin, että hankalat tilanteet ja ihmiset pitäisi eliminoida pois lapsen elämästä, antaisin lapseni vielä leikkiä hänen kanssaan, varsinkin kun ovat ystäviä..

[QUOTE="vieras";25643073]Olemme käyneet naapurissa selvittämässä, silloin kun kiusaaminen tapahtui. Tiedän että tyttö osaa valehdella hyvin, joten en voi tietää mitä valehdellut äitillensä. Tämänhetkisellä käytöksellään loukkaavat tyttöäni, ainakin voisivat ilmoittaa jos leikkiminen kielletty. Pienen lapsen nöyryyttämistä, että kerta kerran jälkeen sanotaan ovella tylysti ei. Eihän tyttäreni voi ymmärtää mistä tämä johtuu? Ymmärtäisin, jos tilanne olisi toisin päin, ja oma tyttäreni olisi kiusannut heidän tytärtään.[/QUOTE]

Mitäs jos ei ole kielletty (kerta ei niin ole sanottukaan) vaan naapurin tyttö nyt ei vaan ole halunnut leikkiä tyttösi kanssa? Eli ihan normaalia lastenelämää....

Viimeisimpien viestiesi sävystä saa käsityksen, että kiusaamistilannetta on kyllä 'ihan vähän' ehkä liioiteltu... Kun nyt puhutaan valehtelevasta kaverista, lapsesi nöyryyttämisestä jne. Voisiko olla mahdollista, että samaa on tapahtunut myös toisinpäin ja toisen lapset vanhemmat eivät ole kertoneet sinulle vaan lapset ovat selvittäneet asian tai kaverin vanhemmat ovat paikan päällä selvittäneet asian?

Ehkä on parempikin, että lapset eivät leiki keskenään? En minä ainakaan haluaisi lapsen vartavasten hakeutuvan seuraan, jossa valehdellaan ja nöyryytetään, sekä vielä kiusataankin...

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;25643144:
Mitäs jos ei ole kielletty (kerta ei niin ole sanottukaan) vaan naapurin tyttö nyt ei vaan ole halunnut leikkiä tyttösi kanssa? Eli ihan normaalia lastenelämää....

Näin ajattelen minäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;25643144:

Miksi lapsi yhtäkkiä kääntäisi kelkkansa, kun tähän asti ovat leikkineet päivittäin. Kyllä miun mielestä käytös tulee äidin suunnasta..Ei pieni lapsi taktikoi noin. Ja pieni lapsi olisi jo unohtanut tilanteen, siitä tosiaan jo monia viikkoja. Mutta ihmettelen silti, miksi äiti toimii noin?

[QUOTE="vieras";25643176]Miksi lapsi yhtäkkiä kääntäisi kelkkansa, kun tähän asti ovat leikkineet päivittäin. Kyllä miun mielestä käytös tulee äidin suunnasta..Ei pieni lapsi taktikoi noin. Ja pieni lapsi olisi jo unohtanut tilanteen, siitä tosiaan jo monia viikkoja. Mutta ihmettelen silti, miksi äiti toimii noin?[/QUOTE]

Jos se toisen tytön äiti oli sitä mieltä että sun tyttäresi äiti olis voinut olla selvittelytilanteessa asiallisempikin... eikä halua ottaa riskiä että "selvittely" toistuu?

[QUOTE="vieras";25643073]Olemme käyneet naapurissa selvittämässä, silloin kun kiusaaminen tapahtui. Tiedän että tyttö osaa valehdella hyvin, joten en voi tietää mitä valehdellut äitillensä. Tämänhetkisellä käytöksellään loukkaavat tyttöäni, ainakin voisivat ilmoittaa jos leikkiminen kielletty. Pienen lapsen nöyryyttämistä, että kerta kerran jälkeen sanotaan ovella tylysti ei. Eihän tyttäreni voi ymmärtää mistä tämä johtuu? Ymmärtäisin, jos tilanne olisi toisin päin, ja oma tyttäreni olisi kiusannut heidän tytärtään.[/QUOTE]

Ja mitähän kaikkea oma lapsesi valehtelee :laugh: Kuulostat juuri sellaiselta äidiltä, jonka omassa lapsessa ei ole ikinä mitään vikaa. Tuollaisiin äiteihin olen törmännyt monen monta kertaa. Heidän lapsissaan ei ole ikinä mitään vikaa, vaikka itse olen ollut todistamassa noiden lasten tempauksia.

Ja minusta ainakin kuulostaa oudolta tuo, että jos toinen on kiusannut, niin sinun lapsesi hakee häntä kerta toisensa jälkeen ulos. Voi hyvinkin olla, ettei kyseinen lapsi ylipäätään halua leikkiä sinun pikku kullanmurusi kanssa tai perhe on on katsonut parhaaksi, ettei hänen kanssaan mennä leikkimään, kun se ei kerta suju. Tai voihan perheessa vaikka jyllätä vatsatauti. Eivät he ole teille mitenkään tilivelvollisia.

Oma lapseni ei valehtele, on erittäin kiltti. Näin itse kiusaamisen, kun vein lapsia puistoon.Ei ollut ensimmäinen kerta. Toisen tytön äiti ei näytä välittävän miten tyttö käyttäytyy, kun ei anna tytölleen toista mahdollisuutta käyttäytyä oikein! Mie oon itse melko suvaitsevainen, ja ajattelen toisen tytön parasta;että he leikkisivät keskenään, jotta hän oppisi ettei kiusaa. Välttelemällä ei virheistä opi.

Jos se toisen tytön äiti oli sitä mieltä että sun tyttäresi äiti olis voinut olla selvittelytilanteessa asiallisempikin... eikä halua ottaa riskiä että "selvittely" toistuu?

Näinkä aikuinen ihminen todella käyttäytyy? Kostaa toiselle äidille, joka on nostanut esiin ongelman, koska ei halua että tilanteita selvitellään?. (tiedoksi epäilijöille että kiusaaminen on jatkunut pitkään, ja siitä ei ole tehty isoa numeroa).
Eikö lapsiperheissä ole selvää, että lasten välisiä asioita joutuu selvittelemään?

Ehkä näiden vastausten perusteella voin arvioida, että tämä äiti siis ajattelee samoin kuin te. Siinä tilanteessa en haluaisikaan että lapset leikkivät keskenään. Jos aikuinen ihminen on noin kyvytön näkemään omassa lapsessaan virheitä, ja kyvytön selvittämään mitään. Ja kaiken lisäksi syyttää minua; syytöntä koko tilanteeseen.

[QUOTE="vieras";25643287]Näinkä aikuinen ihminen todella käyttäytyy? Kostaa toiselle äidille, joka on nostanut esiin ongelman, koska ei halua että tilanteita selvitellään?. (tiedoksi epäilijöille että kiusaaminen on jatkunut pitkään, ja siitä ei ole tehty isoa numeroa).
Eikö lapsiperheissä ole selvää, että lasten välisiä asioita joutuu selvittelemään?

Ehkä näiden vastausten perusteella voin arvioida, että tämä äiti siis ajattelee samoin kuin te. Siinä tilanteessa en haluaisikaan että lapset leikkivät keskenään. Jos aikuinen ihminen on noin kyvytön näkemään omassa lapsessaan virheitä, ja kyvytön selvittämään mitään. Ja kaiken lisäksi syyttää minua; syytöntä koko tilanteeseen.[/QUOTE]

Vaikutat kovin mustavalkoiselta itse. Ehkäpä on tosiaan kaikille osapuolille parasta että lapset eivät leiki keskenään.
Sellaista se elämä on, ennen, nyt ja myöhemmin.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Jos kiusaaminen on ollut molemminpuolista, mutta vain toista on syytetty?

Jos leikit päättyy liian usein siihen, että toinen itkee tulleensa kiusatuksi? On lapsia, jotka osaa kyllä nälviä muita, mutta eivät kestä tippaakaan itseensä kohdistuvaa vitsiä tai nälvintää, ja kokevat kiusaamisena sen jos aina ei jakseta mennä hänen pillinsä mukaan.

Jos naapurin lapsi ei vaan halua ulos sun lapsen kanssa? Jos on sitä mieltä että tämä on tylsää seuraa?

Niin, olisi tosi kiva tietää, että mikä se kiusaamistilanne oli ja miten sitä käsiteltiin? Tulee sekin mieleen, että jos on ollut kyse jostain pikkujutusta, josta on sitten tehty iso haloo... Mä olen itsestäni huomannut, että kun on 3 pientä lasta ja oon jokseenkin tottunut sellaiseen pieneen nahisteluun ja siihen, että lapset joskus puhuvat mitä sattuu, niin en jaksaisi pikkujuttuihin aina puuttua. Sitäpä saisi tehdä sitten ihan koko ajan. Joskus 1 lapsen äidit ja isät puuttuvat vähän turhankin herkästi lasten välisiin pieniin kahnauksiin tai johonkin lasten höpinöihin, siis ihan suuttuvat ja nostavat ison mölyn jos joltain 4-vuotiaalta pääsee suusta jotain"sä oot ihan tyhmä, mä en enää leiki sun kanssa" . En tarkoita, että pitäisi läpi sormien katsoa kaikkea, mutta ei varmaan kannata tuollaisesta isoa saarnaa ja rangaistusmenettelyä ruvata miettimään.

Yhteistyössä