Onko oikein pakottaa alle kouluikäinen syömään lautanen tyhjäksi?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettii vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettii vaan

Vieras
tuli vaan mieleen kun olin kylässä yhden kaverin luona ja hän ei antanu lasten nousta pöydästä ennenku lautanen oli tyhjä. Kun jostain luin, että syöminen pitäis lopettaa silloin kun tulee kylläinen olo, ei silloin kun lautanen on tyhjä. Niin eikö se koske yhtälailla lapsia? Jos lapsi pakotetaan syömään vaikka maha olis jo täynnä niin hän ei kohta enää osaa erottaa täysinäista oloa nälästä jolloin tulee syötyä liikaa? Mitä mieltä ootte?
 
No oliko ne lapset ylipainosia? Kyllä mä ymmärrän tollasen kurinpidon, koska se vähentää kaapilla ravaamista kun puolen tunnin päästä on nälkä taas. Minä olen ollut aina liian lepsu, ja meillä on tällanen tilanne. Olisinpa ollut aikanaan tiukempi ja pistänyt penskat syömään lautaset puhtaaksi.
 
Meillä on sellainen käytäntö että kaikki mitä on itse lautaselle pistänyt on syötävä, jos joku muu laittaa saa jättää.
Kaverilla on kanssa se käytäntö että lautanen pitää suurin piirtein nuolla puhtaaksi ja pöydästä ei nousta ennen sitä, joskus on kuulema lapset istuneet lounaasta - seuraavaan ruokaan ja vähän yli
 
Mä olen sitä mieltä että maistaa pitää, mutta pakko ei ole syödä. Toki jos useampi päivä on mennyt huonolla syönnillä niin sitten jo vähän enemmän vaadin syömään, mutten silloinkaan lautasta tyhjäksi jos ei kerta maistu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No oliko ne lapset ylipainosia? Kyllä mä ymmärrän tollasen kurinpidon, koska se vähentää kaapilla ravaamista kun puolen tunnin päästä on nälkä taas. Minä olen ollut aina liian lepsu, ja meillä on tällanen tilanne. Olisinpa ollut aikanaan tiukempi ja pistänyt penskat syömään lautaset puhtaaksi.

No eihän siellä kaapilla ravata, kun sille pistää stopin!!
 
Meilläpoika nykyään tosi hankala ruoan kans. Laitan niin pienen annoksen (haarukallinen joka sorttia) että odotan hänen syövän kaikki. Jos joku muu tekee annoksen, saa jättää kun kaikkia maistettu. Opetan myös että kun itse ottaa ruokansa, ottaa sen verran mitä varmasti syö.
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Meillä on sellainen käytäntö että kaikki mitä on itse lautaselle pistänyt on syötävä, jos joku muu laittaa saa jättää.
Kaverilla on kanssa se käytäntö että lautanen pitää suurin piirtein nuolla puhtaaksi ja pöydästä ei nousta ennen sitä, joskus on kuulema lapset istuneet lounaasta - seuraavaan ruokaan ja vähän yli

peesi, näin meilläkin oli mun lapsuudessa ja saman olen pojalle opettanut
 
Ei ole oikein pakottaa syömään lautasta tyhjäksi.

En itsekään aina jaksa/tykkää. Koulussa ala-asteella opettaja pakotti syömään yhden ruoan lautasen tyhjäksi vaikken olisi voinut nielasta edes yhtä lusikallista sitä pahaa ruokaa. Voi olla, että se on syynä syömishäiriöihin ja ruokaongelmiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No oliko ne lapset ylipainosia? Kyllä mä ymmärrän tollasen kurinpidon, koska se vähentää kaapilla ravaamista kun puolen tunnin päästä on nälkä taas. Minä olen ollut aina liian lepsu, ja meillä on tällanen tilanne. Olisinpa ollut aikanaan tiukempi ja pistänyt penskat syömään lautaset puhtaaksi.

Normaalipainoisia ja perheessä ei oo kaapille asiaa ruoka-aikojen välissä muutenkaan eli sen takia ei varmaankaan tarvi tyhjäksi syödä. Syytä en tiedä miksi näin on enkä sen kummemmin halua asiaa arvostella tms mutta itse vaan näen asian toisin. Meillä ruokaa pitää maistaa niin monta lusikallista/haarukallista kuin on ikää mutta lautasta ei oo pakko syödä tyhjäksi, koska minä annostelen ruuan lapsille ja joskus tulee laitettua liian iso annos.
 
Meillä ei tarvitse syödä lautasta tyhjäksi, mielestäni aika mielivaltainen juttu. Samoin pienempi lapsi ei osaa arvioida paljonko syö, siksi en rankaisisi siitä jos ottaisi lisää (kyllähän sen lopun voi laittaa jääkaappiin!) mutta toisaalta minä annostelen lapselle ateriat...

Sen vaadin että kaikkea maistetaan ja vihannekset syödään lautaselta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Maistaa pitää joka lajia, mutta lautasta ei tarvi tyhjentää. Noin meillä.

Näin meilläkin =) Mulla itsellä on ikävät muistot tuosta pakottamisesta. Vanhempien lapsien kanssa toimii niin päin että ottavat lautaselle sen minkä olettavat jaksavansa syödä. Musta mielummin niin päin että ottaa lisää jos jää nälkä, kun että aina lautaselle jää ruokaa :/
 
Ei saa pakottaa syömään. Houkutella voi,ja kaikkea pitää maistaa,mutta pakottaa ei saa. Kun olin lapsi meillä oli käytäntö että kun kaikkea on maistanut voi syömisen lopettaa,mutta mitään ylimääräsiä välipaloja tai herkkuja ei saa jos ei kerran ruokaa syö. Aion opettaa omalle lapselle saman,kuten myös että jos "ei jaksa" syödä ruokaa ei voi jaksaa myöskään jälkiruokaa. Niin usein kyse on kuitenkin siitä ettei lapsi malttaisi syödä ruokaa jos tietää että ruoan jälkeen on jotain herkkua luvassa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No oliko ne lapset ylipainosia? Kyllä mä ymmärrän tollasen kurinpidon, koska se vähentää kaapilla ravaamista kun puolen tunnin päästä on nälkä taas. Minä olen ollut aina liian lepsu, ja meillä on tällanen tilanne. Olisinpa ollut aikanaan tiukempi ja pistänyt penskat syömään lautaset puhtaaksi.

Miten niin sitä tilannetta ei nyt voi korjata?

Jos ei ole ruoka aika ei silloin syödä. Sanot, että lounaan jälkeen seuraava ateria on välipala jne.
 
Riippuu vähän tilanteesta ja lapsesta! Meillä pojalla usein niin kiire jonnekin omiin juttuihin, että alkaa valittaa, ettei jaksa syödä, vaikka lautasella vain pari lusikallista ruokaa. Sit puolen tunnin päästä tuleekin, vinkumaan et saako ottaa voileipäkeksejä tms. Mä olen oppinut näkemään, et millon sillä on kiire pois ruokapöydästä ja pakotan syömään kaikki. Jos ruoka pyörii kauan suussa tai sitä pyöritellään lautasella kauan, niin sit ei taida maistua tai on maha täynnä, sit en pakota. Pitää katsoa aina sen hetken tilanne mikä on.
 
Siis en ymmärrä. eikö teistä tosiaankaan ole oikein opettaa lapselle että teoillaan on aina seurauksia? Siis kun lapselle opetetaan että se mitä lautaselle lappaa niin se syödään.

Ei meillä ainakaan lapset ole sitten niin paljon ruokaa ottaneet etteivät jaksaisi/haluaisi syödä lautasta tyhjäksi kun n. 2v ovat alkaneet itse kattilalta ottaa. Lisäähän voi aina hakea.

Musta on kummallista että aina rahasta valitetaan, mutta niin vain sitä heitetään roskiin ruuan muodossa.
 

Similar threads

O
Viestiä
3
Luettu
6K
T

Yhteistyössä