Onko oikeus vuoropäiväkotiin jos vaan toinen vanhemmista on vuorotyössä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Selittäkää minulle?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Selittäkää minulle?

Vieras
Eli jos toinen vanhemmista on päivävuorossa ja toinen kaksivuorotyössä, niin onko oikeus vuoropäiväkotiin???? Minusta ei mutta en ole varma?

No jokatapauksessa naapurini laittoi lapsen noilla perustein vuoropäiväkotiin. Heidän mies tekee päivävuoroa ja tämä nainen kahta vuoroa. Miehenkin työsopimuksessa lukee mahdollinen vuorotyö, jos firma siihen joskus rupeaa. Mutta sitä ei ole oikeasti tiedossa vuosiin eikä sitä ole edes harkittu, ainakin niin kertoivat. Mutta olivat silti päiväkodille kertoneet että toisellakin voi alkaa vuorotyö ihan milloin vain ja selittäneet muutakin epämääräistä. Riittävätkö nämä perusteiksi vuoropäivähoidolle?

Ajattelin vaan lasta. Onko hänelle hyväksi ettei nää toista vanhempaansa ollenkaan niinä viikkoina kun äidillä on iltavuoro? Lapsi menisi siis äidin vuorojen mukaan hoitoon. Lapsi on alle vuoden vanha.

Minua kiinnostaa tämä asia muutenkin :) Ei siis pelkästään naapurin takia. Voin itsekkin olla väärässä ja siksi tahdon asian tietää.
Nuorin täyttää kohta kolme ja pitäisi miettiä hoitopaikkaa ym asioita ja en oikeasti tiedä näistä kiemuroista mitään kun omat lapset eivät ole päivähoidossa olleet. En siis millään pahalla aloittanut keskustelua ko aiheesta :) Olen vaan kuullut että päivähoitojonot on pitkiä, etenkin vuoropäiväkodissa.

[QUOTE="just just";25803816]Päiväkoti pyytää MOLEMPIEN vuorot ja tuossahan vuorohoidolle ei ole tarvetta, kerran isä on kotona.[/QUOTE]

Joo, kyllähän siinä lomakkeessa on sarakkeet molempien työajalle, mutten minä ainakaan koskaan täyttänyt kuin lapsen hoitoajan ja hyvin kelpasi

Kai siinäkin on periaatteessa mahdollista kusettaa. Itsehän ne hoitoajat ilmoitetaan.
Mutta aika hurjaa jos pieni lapsi viedään iltahoitoon vaikka isä silloin kotona :(

[QUOTE="Jep";25803836]Joo, kyllähän siinä lomakkeessa on sarakkeet molempien työajalle, mutten minä ainakaan koskaan täyttänyt kuin lapsen hoitoajan ja hyvin kelpasi[/QUOTE]

Me ollaan joskus pyydetty vanhempaa tuomaan työsopimuksestaan ja työvuorolistastaan kopio.. Toki vain sellaisessa tapauksessa jossa lapsi alkaa jo kärsiä ainaisista pitkiksi venähtäneistä päivistä. : / Eli jos meille päiväkodissa on tullut huoli siitä, että vanhempi ei ajattele lapsensa etua..

Ap:n tilanteessa vanhempien selitykset kaikessa epämääräisyydessään ovat varmaan menneet läpi. On vuoropäiväkodissa usein myös päivätyötä tekevien lapsia, eli ei nyt mikään mahdoton ajatus ole että sieltä paikka irtoaa.

No ainakaan meidän kaupungissa ei saa vuorohoitopaikkaa jos ei kumpikin ole vuorotyössä ja vuoreohoidon tarve säännöllistä. esim syksyllä me mennään kumpikin 3vuorotyöhön mutta koska joudumme sumplia työvuooroja koululaisen takia niin että ei oltais yhtäaikaa illassa tai viikonloppuvuorossa niin kaupunki katsoo että meidän vuorohoidon tarve on vain satunnaista, joka tarkoittaa etä emme ole oikeutettuja vuorohoitopaikkaan. Ei täällä ainakaan kukaan saa vuorohoitopaikkaa jos toisella on päivätyö, siitä huolimatta että vuorotyö ehkä toisellakin alkaisi. Vuorohoitoon pääsee sitten kun se vuorotyö alkaa, ei etukäteen varmuuden vuoksi.

Oikeus vuoropäiväkotiin riippuu varmasti kunnasta ja päiväkotien tilanteesta. Iltahoitoon (tai yöhoitoon) ei kai pitäisiä olla oikeutta jos siihen ei ole perusteita, enkä itse lasta iltäpäiväksi/illaksi hoitoon veisi jos siihen ei tarvetta ole. Naapurin perusteita en lähtisi arvioimaan sen perusteella että tiedän ettei toinen tee vuorotyötä.

Luulenpa että naapurin syynä on se ettei mies viitsi/jaksa hoitaa lasta. Tunnen sen verta hyvin että mies on muuten ihan ok. Ei vaan kauheasti tykkää lapsen hoitamisesta. Tahtoo töiden jälkeen nukkua päikkärit, käydä saunassa, nähdä kavereita ja käydä salilla ym muuta. Mies on sen 15v naista vanhempi ja ollut pitkään sinkku niin ei ole tottunut vauva arkeen.Luulenpa että syynä on vaan mukavuuden halu. Rahasta ym heillä ei ole kyllä mitään pulaa eikä ole muita sellaisia ongelmia. Mutta se siitä. en enempää ala ruotimaan.

Toivon että heiltäkin aletaan kyselemään työvuoroja kerta heille ei ns kuulu vuorohoito. Lapsen kannalta näin toivon kun samahan se minulle muuten on.

Alkuperäinen kirjoittaja Selittäkää minulle;25804081:
Luulenpa että naapurin syynä on se ettei mies viitsi/jaksa hoitaa lasta. Tunnen sen verta hyvin että mies on muuten ihan ok. Ei vaan kauheasti tykkää lapsen hoitamisesta. Tahtoo töiden jälkeen nukkua päikkärit, käydä saunassa, nähdä kavereita ja käydä salilla ym muuta. Mies on sen 15v naista vanhempi ja ollut pitkään sinkku niin ei ole tottunut vauva arkeen.Luulenpa että syynä on vaan mukavuuden halu. Rahasta ym heillä ei ole kyllä mitään pulaa eikä ole muita sellaisia ongelmia. Mutta se siitä. en enempää ala ruotimaan.

Toivon että heiltäkin aletaan kyselemään työvuoroja kerta heille ei ns kuulu vuorohoito. Lapsen kannalta näin toivon kun samahan se minulle muuten on.

No eikö sille lapselle juurikin ole sit parempi olla siellä pk:ssa jos häntä ei kotona jakseta ja viitsitä ja haluta hoitaa?

haluaisin vain sanoa ettei vuorohoito ole lapselle yhtään sen vahingollisempaa kuin säännöllinen 7-17.00 ma-pe. Meidän kaikki 3 lasta ovat olleet vuorohoidossa aina koulun alkuun asti, hyviä muistoja on, muiden vanhempien ja hoitajien ns.yhteisöllinen ilmapiiri lisäsi turvallisuuden tunnetta (talo kohtaista tietenkin). Vieläkin lapset toisinaan muistelee kuinka ihanaa oli olla yötä tarhassa viikonloppuna kun oli vähemmän lapsia, sai kylpeä poreammeessa, katsoa leffaa ja tädit teki poppareita. Esikoulukin oli rakennettu niin ettei alkanut heti aamu 9.00 vaan myöhemmin jolloin sen päivän iltavuoroon tulevat lapsetkin ehtivät alusta asti mukaan..eikä aina kesken eskaripäivän. Muistamme vieläkin lämmöllä kyseisen talon hoito henkilökuntaa..etenkin sitä joka aina oli tehnyt vuorossa ollessaan tyttärellemme kauniita kampauksia hiuksiin, se tuntui aina hyvin hellyttävältä.

Yhteistyössä