onko ok jättää lapset ilman aamupalaa jos eivät tottele ja mene hammaspesulle/ruokapöytään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "heli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"heli"

Vieras
mulla repee kohta suoni päästä,joka aamu sama juttu, molemmat pitää viedä hammaspesulle,tai uhkaa karkkipäivän menetyksellä/peliajan menetyksellä että tottelee.
samaten eivät tule käskystä aamupala pöytään.

ja mä haluaisin antaa niille sellaiset seuraamusket asiasta etteivät enään ikinä jätä tottelematta tässä asiassa.. siis oikeesti,mä en ole mikään aamu ihminen,muutenkin ärsyttää ku pitää herää klo 6,kun lapset ei osaa nukkua. ja sitten vielä joka aamu sama vääntö hammaspesusta ja aamupalasta.

sanokaa siis että on ok jättää aamupala välisä jos lapset eivät tule käskystä ammmupalalle?!

[QUOTE="Vieras";27987235]Ei ole ok. Ruokaa ei pidä käyttää palkintona ta rangaustuksena.
[/QUOTE]

Mun mielestä se ei ole mikään rangaistus vaan lapsen oma valinta. Esim. jos siis ennakkoon selkeästi ilmoitetaan että aamupalaa on tarjolla nyt ja varttitunnin päästä korjaan ruoat pois pöydästä. Jos lapsi ei siihen mennessä ole ilmestynyt ruokapöytään ei hänellä ilmeisesti ollut nälkä ja voi odottaa seuraavaa ruoka-aikaa. Toki lapsen ikä huomioon ottaen, jos ei ole vielä alkeellistakaan ajantajua ei tuollainen toimi.

[QUOTE="vieras";27987256]Kuka pesee hampaat aamupalan jälkeen? Aamupalan jälkeen kiille on pehmentynyt happohyökkäyksen vuoksi, niin ei pidä alkaa ainakaan puoleen tuntiin harjaamaan hampaita.[/QUOTE]

Itelle ei maistuisi fluoritahnan jälkeen aamupala. Meillä kyllä sitä aikaa jää aamupalan ja hampaidenharjauksen väliin aamusella.

• Tykkää
Reactions: Marza1970
en oo kuullutkaan että hampaat pestään enne aamupalaa mutta siis joo asiaan meillä 4 lasta ja jos eivät tottele ei takuulla tule aamupalaa vaan sanotaan että seuraava tarjoilu on vaikka tunnin päästä niin joutuvat oottaan sen ajan ja kyllä kuule tulevat livakkaasti uudemman kerran ruokailemaan,ei tartte enää uudelleen käskeä

[QUOTE="vieras";27987256]Kuka pesee hampaat aamupalan jälkeen? Aamupalan jälkeen kiille on pehmentynyt happohyökkäyksen vuoksi, niin ei pidä alkaa ainakaan puoleen tuntiin harjaamaan hampaita.[/QUOTE]
Esim. suuhygienisti voi neuvoa näin. Ja ihan syystä. (Appelsiinimehun jälkeen ei kantsi pestä.)

Perusteluissa ei mainita sitä, että iltaisesta hammaspesusta huolimatta on yön aikana ehtinyt kertyä plakkikerros hampaiden pinnalle. Kun sen pesee pois ennen aamupalaa, plakki ei pääse hyötymään aamupalan sokerista. Kaiken kaikkiaan "hammaspesu ennen aamupalaa"-leiri on todella vahva vastustajaansa verrattuna. Meidän puolellamme on Tiede, Oikeus ja Totuus.

Mulla ei ole vielä kouluikäisiä lapsia joten en tiedä miten heidän kanssaan mikäkin tehoaa. Mutta esim. hammaspesulle mennään niin, että lapselle ilmoitettaan että nyt mennään. Ei siis kysytä "lähetkö hammaspesulle" tai huudella toisesta huoneesta että "käypäs hammaspesulla". Mennään siihen missä laspi on, sanotaan että nyt hammaspesulle. Jos ei lähde itse niin kaapataan syliin (ymmärrän että tokaluokkalaista ei enää niin kaapata) ja viedään kylppäriin. Nykyään ei kyllä tarvitse toista kertaa kehoittaa tai kantaa koska yleensä lähtee jo ensimmäisellä.

Mulla ei itsellä pää kestäisi sellaisia aamuja että kaikkien asioiden kanssa vetkuillaan. En tykkää kiireestä, joten varataan hyvin aikaa heräämiseen, pesuihin ja aamupalaan - pukemisesta puhumattakaan. Mutta vaikka aikaakin olisi niin en halua joutua sanomaan samasta asiasta miljoonaa kertaa. Kolme kertaa on maksimi.

Minä istuttaisin omani pöydän ääreen ja sovittaisiin yhdessä miten aamulla toimitaan. Selittäisin ( ja olen omillenikin useasti sanonut) että aamu ei ole paras aika alkaa temppuilemaan koska väsyttää yms. Jos ovat tarpeeksi isoja,niin miksi et anna heidän hoitaa itse heräilyä ja aamiaista,niin ei tarvitsisi stressata? Ap kysymykseen sanoisin että ei tietenkään tarvitse sietää temppuilua,jos ei valmiiksi laitettu aamiainen kelpaa niin voi ilmankin olla.

Meillä lapselle ei maistu aamupalaheti herttyään. Syö vast parin tunnin pääst. Nyt esim leikkii olkkaris ja mä juon aamukahvia. Kyl hän sit ilmottaa kun nälkä on. Kouluun voi laittaavaik eväänä mukaan. Ja ne hampaat pestään. Ei väkisin mut siel vessassa ollaan niin kauan et me onpesty.

Arkiaamuina eletään minuuttiaikataululla, joten en tuhlaa aikaa maanitteluun. Jos eskaripoika ei heti nouse ylös sängystä, uhkaan ensin loikoiluajan puutteella ja sitten yksinkertaisesti kaappaan hänet mukaani. Joka tapauksessa kannan hänet vessaan, kuten kakkosluokkalaistytönkin, koska se on hänestä hauskaa. Tulee samalla mitattua lapsen lämpö kokovartalokuumemittarilla. Pesun jälkeen xylitolia suuhun (aamiaisen hän saa hoidossa), pukemaan ja hetkiseksi loikoilemaan vanhempien petiin ennen lähtöä. Rutiinit ovat hänelle tärkeitä.

Viikonloppuisin lapset tietävät hyvin, että pelaaminen onnistuu vain ja ainoastaan pestynä, syötettynä ja puettuna, joten poika saattaa herättää murisevan isänsä ja taluttaa aamupesuaan varten vessaan.

pakkohan sitä on herätä,muutenhan nuo tappelee niin että saan viedä molemmat paikattavaksi.

sit jos ollaan herätty klo6 ja mä vaadin hammaspesulle klo.7.30.. niin ei se kyllä heti ole.

ja onhan näitten kanssa keskusteltu ja nimenomaan viety sinne vessaan ja aamupalalle, mutta mä en halua sellaiseia aamuja,mä haluan että riittää kun sanotaan niin tapahtuu.

Anna aamupala sinne missä katsovat aamun piirrettyjä.
Älä nipota. Rauhoita aamu.
Ei siitä tule vahinkoa jos eivät istu aamulla keittiön pöydän vieressä.

Hampaiden pesulle viet itse, siitä ulkovaatteet päälle ja menoksi.

[QUOTE="heli";27987231]siis oikeesti,mä en ole mikään aamu ihminen,muutenkin ärsyttää ku pitää herää klo 6,kun lapset ei osaa nukkua. ja sitten vielä joka aamu sama vääntö hammaspesusta ja aamupalasta.
[/QUOTE]

Tuossa lihavoidussahan tuo ongelma tuli. Itse voin sen takia kuvitella, että minähän en ole mikään iltaihminen, iltaisin tulee tämän tästä sellainen hermot menee -olo, aamuisin pystyn heräämään yleensä jos tarvii, vaikka väsyttäisikin. Nyt itseasiassa lapset nukkuu vielä, pitäisi varmaan alkaa metelöimään, ettei unirytmi menisi ihan poskelleen.

Ratkaisuksi ehdotan, että perustat kommuunin jonkun aamuihmisen kanssa.

Yhteistyössä