Onko ok jos 9v kuljettaa lompakossa yli 100 euroa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Pikkusiskon kaveri on 9v ja hänen kaverillaan on lompakossa usein yli 100 euroa ja ostelee mitä haluaa (karkkia aika usein). Käsittääkseni hänen vuotta nuoremmalla veljellä on sama juttu.

Siskon kaveri oli ostanut alkukesällä 30e pelin ja piilottanut sen siskoni luokse, koska ei uskaltanut viedä sitä kotiansa, koska hän ei olisi saanut ostaa sitä.

Kuulin tästä eilen ja vein pelin siskon kaverin äidille ja kerroin asiasta hänelle, mutta hän otti asian aika rauhallisesti ainakin minun ollessa paikalla.

Jäin vain miettimään, että onko tuo ihan ok, että noin nuorella on tuollaista rahankäyttöä?

ei oo. ton ikäinen ei osaa käyttää rahaa oikein ja jos joku nisti saa tietää että noin pienellä lapsella on noin paljon rahaa niin...hmm..loput tiedättekin. :|

Minua ainakin pelottaisi äitinä moinen, siis jos lapseni hilluisi suuremman rahamäärän kanssa yksin ulkona. Ja muutenkin, minusta moiset summat eivät kuulu noin pienten lasten haltuun. Eikä oikein muutenkaan. Jos vaikka 15v olisi kesätöissä ansainnut rahaa, yrittäisin saada hänet säästämään yhtä tiettyä kohdetta varten, eikä kuljetella rahaa pitkin poikin.

No eipä siinä rahan arvoa opi jos arkiset käyttövarat on tota luokkaa. Omassa lapsuudessani eniten rahaa oli niillä, joiden vanhemmat olivat aina poissa. En kyllä ihmettele, miksi kakarat ryöstää toisiaan - sen verran kannattavaa puuhaa tuntuu olevan!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos perhe on varakas niin en näe ongelmaa.

Näin. Mutta onhan se vähän lapsestakin kiinni. Kuopus on nyt 9v. ja lompakon antaisin jemmastani mukaan, jos on menossa jotain tiettyä ostamaan. Esikoisella on aina ollut järki päässä ja olisi ymmärtänyt jo tuon ikäisenä itsekin ottaa lompakon reissuilleen mukaan vain tarvitessaan.

Ehkä tällä kaverillakin oli niin, että lompsaa käytetään vain vanhempien luvan mukaan, eivätkä vanhemmat välttämättä ole tienneet, että kulkee edes päivittäin lompakko taskussa.

Mä en itsekään kuljeta noin paljon käteistä lompakossa. Tosin mulla nyt on kortti, jolla voi maksaa, mutta esim. meidän esikoinen tekee niin, että kerää käyttörahaa itselleen jemmaan kotona, ja ottaa sieltä sitten tarvitessaan sen verran kuin esim. jonkin pelin ostaminen vaatii. On mun mielestäni melko riskialtista antaa noin pienen lapsen kuljettaa tuollaista rahamäärää jatkuvasti mukanaan - varsinkin, kun lapsi selkeästi ei osaa pitää rahoja omana tietonaan vaan kertoo kaikille lompakostaan löytyvän näin ja näin paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
no ei mun mielesta 9vuotias tarvitse tuollaisia taskurahoja, vaikka olis Roope sedän varallisisuus perheellä...

Siellä lompakossa voi olla vaikka vuoden aikana kertyneet synttäri ym. rahat. Vai onko lapsi maininnut, että vanhemmat piutää koko ajan lompakon sisällön sadan euron tasolla?

Meidän noin 12v poika hävitti lompakkonsa ja 150? sen mukana, sen jälkeen ei ole ollut OK tuollaset rahat. Pojalla oli itse ansaittuja rahoja nuo, joten voitte arvata kuinka ketutti kaikkia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
no ei mun mielesta 9vuotias tarvitse tuollaisia taskurahoja, vaikka olis Roope sedän varallisisuus perheellä...

Siellä lompakossa voi olla vaikka vuoden aikana kertyneet synttäri ym. rahat. Vai onko lapsi maininnut, että vanhemmat piutää koko ajan lompakon sisällön sadan euron tasolla?

meillä ei kyllä 9 v vielä luoteta käsittelemään muutamaa euroa suurempia summia omin päin. Synttärirahat on miehen "kukkarossa" ja sieltä sitten saavat yhteisellä sopimuksella ja yhteisellä kauppareissulla jotakin käyttöön.
joskus sanottiin markka-aikaan että joku alle 10 v lapsi osaa käsitellä ikänsä verran markkoja. Rahanarvo muuttunut mutta äärimmäisen harvoin meillä lapsilla on yli 10 euroa paitsi pelimatkoilla kun tarvitsevat käydä syömässäkin.