Onko ok kirjoittaa työnantajalle tuntemuksistaan työpäivien vähenemisestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli kyseessä ihan pieni firma ja kun meidän toinen työntekijä pyysi lisää työpäiviä niin hän sai ja ne mun työpäivät samassa väheni. Olen tehnytkin vain osittaista viikkoa ja ollut tosi tyytyväinen siihen, koska lapset on vielä pieniä ja en edes tahdo tehdä viittä päivää. Mutta nyt kun 2kk sitten multa vietiin ne päivät niin se on tuntunut jo ratkaisevasti rahapussissa.

Jos ilmottaudun työkkäriin niin saan toki lisää hiukan kuukausittain rahaa, mutta joudun hakemaan sitten vastaavia avoinna olevia työpaikkoja paikkakunnallamme tietysti ja sekin tuntuu kurjalta.

En oikein tiedä miten muotoilisin tai miten pitäisi muotoilla asia työnantajalle ja kannattaako mainita tuosta työkkäripuolesta mitään?

Ja tosiaan siis pieni firma, naisia kaikki ja hyvä ilmapiiri ja kaikki on kavereita keskenään.

Ja siis sen verran on asiasta tässä parin kuukauden aikana puhuttu, että olen useamman kerran kysellyt että saisinko lisää työpäiviä ja aina on vastaus että kyllä niitä taas lisätään... En tiedä koska se taas on tulossa.

Keskustele mieluummin kasvotusten tai puhelimessa, jos ette tosiaan koskaan näe toisianne. Älä mainitse työkkäristä äläkä toisesta työntekijästä, ettei mene valituksen puolelle. Asiallisesti kerrot, että tykkäät työpaikasta, mutta valitettavasti nykyinen tuntimäärä ei riitä.

kasvotusten keskustelu ehdottomasti ja voithan yrittää saada kelalta soviteltua pvärahaa?

Joo saisin kyllä soviteltua päivärahaa, jos ilmottautuisin työkkäriin. Mutta sehän tarkoittaa sitä, että mut pistetään välittömästi hakemaan noita avoimia saman alan työpaikkoja. Eli ihan lojaaliudesta työnantajaa kohtaan en tahtoisi mennä työkkäriin ja sitten alkaa kysellä töitä muualta pakon edessä.

Siis sulta otettiin päiviä toiselle työntekijälle.. onkohan nyt ihan laillista? Kuuluuko kukaan liittoon? Mitä sulla työsopimuksessa lukee?

Työsopimuksiin on laitettu vaan joku vähäinen työmäärä ihan sen takia, kun ne päivät vaihtelee. Ja eihän sitä tietenkään suoraan ole sanottu, että on otettu multa mutta jos toinen työntekijä saa kuukauteen 4-5 päivää lisää ja multa samalla hetkellä lähtee sen verran niin niinhän siinä on käynyt.

Olen itse ollut samankaltaisessa tilanteessa pari kuukautta työskenneltyäni Makuunissa. Todella vähän tunteja jollain viikolla ja toisella saattoi olla täysikin viikko. Sopimukseni oli nollasoppari. Palkkakaan ei mikänä kehuttava mutta viihdyin. Onnekseni löysin uuden työn jossa oli 5pv viikossa hommia.

Kun ilmottaudut työkkäriin "työttömäksi työnhakijaksi" et joudu hakemaan mitään avoinna olevia paikkoja. Et ole oikeasti työtön työnhakija vaan töissä mutta vähillä tunneilla. Sen kautta saat sitten haettua Kelalta (tai liitosta jos kuulut johonkin) tukea niiltä päiviltä kun et ole töissä. Eli siis saat tukea vaikka olet nykyisessä työpaikassasi vähillä tunneilla töissä. Eihän se paljon ole mutta jotain kuitenkin. :)

Älä nyt ihmeessä irtisano itseäsi! Silloin joudut karenssiin etkä saa ainakaan tukea.

Yhteistyössä