Onko ok? Lapset keskenään uudenvuoden.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja naapuri huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="rrr";22790713]Kyllä usein sosiaalipäivystyksen mukana lapsia hakemassa on poliisikin. Todennäköisesti lapset sijoitetaan väliaikaisesti joko vastaanottokotiin tms. lyhyen sijoituksen paikkaan tai sukulaisille. Ensi viikolla alkavat selvittää lasten jatkoa. Aivan mahdollista on, että palauttavat lapset lyhyen ajan päästä kotiin, mikäli katsotaan että oli kyse hetkellisestä laiminlyönnistä ja äiti lupaa parantaa tapansa. Toisaalta asiaan voi vaikuttaa se, että lapset ovat ap:n mukaan olleet aiemminkin sijoitettuna.[/QUOTE]

Vartissa ei mikään sosiaalipäivystys ole soitosta paikalla. Poliisi voi olla mutta sossutantat ei.

Siis täh, joku meinaa et on ok että 6-12v lapset viettää koko päivän kotona ilman yhtäkään aikuista? Siis tuo äitihän on ollut about 3h ajomatkan takana, eikä ole edes hoitajaa lähempää lapsille hankkinut reissunsa ajaksi! Ei siinä paljon voi auttaa jos lapsille hätä tulee.

Tässä nyt tietysti oli tuo rakettien ampuminen. Mutta jos mietit tilannetta mikä on koulujen loma-aikoina, niin aika monilla vanhemmilla on lomaa vain 4 viikkoa, ja koulut lomalla 2,5kk. Hyvin monessa perheessä missä ei ole isovanhempia samalla paikkakunnalla on kesällä tilanteita että 6-12v lapset ovat päivän keskenään, ja joutuvat lämmittämään ruokaa mikrossa jne. Eli miten tilanne siitä eroaa?

7 vuotiasta ei siis saisi jättää päiväksi yksin tai sossu tulee hakemaan? MIKSI 7 vuotiaille ei ole siten jotain päivähoitotoimintaa kesäajalle, kun koulu on kiinni?

Rakettien ampumienn ja yöksi keskenään jättäminen on minunkin mielestä vähän epäilyttävää, mutta aikuisten oikeasti, eikö ala-asteikäinen pärjää vanhemman työvuoron aikaa yksin?

Mä oon lapsena hoitanu serkkuni kanssa tätini VAUVAA kun mä olin 12 ja serkku 9. Tämä siis 80-luvun lopulla. täti oli juhlimassa ja hoidettiin vauvaa jotain klo21-02 aika. Samoin oltiin joskus keskenämme meillä, samainen serkku ja minä, ja hoidimme mun pikkusiskoa joka tuolloin oli 4v. vanhempamme olivat ravintolassa syömässä (ei ryyppäämässä, äitini oli absolutisti)ja oltiin ilta keskenämme. Mutta on tainnu lait muuttua noista ajoista. Siihen aikaan tuo oli ihan normaalia. Tiedän myös useita jotka tuolloin tuossa iässä (12-13v) hankkivat taskurahaa hoitamalla naapurin tai sukulaisen pikkulapsia kun vanhemmat olivat poissa kotoa.

Mutta, nyt kun oon itse 3 lapsen äiti niin en kyllä uskaltais jättää tollasta poppoota keskenään kotiin kuin maks kauppareissun ajaksi (sinnekin ottaisin nuorimman matkaan).

Toi äidin tekstiviesti sai mut uskomaan että tämä on totta, juuri tuonlaisia viestejä tuontapaisilta naisilta saa. Tiedän äidin jolta on 4 lasta huostaanotettu ja jos joku mainitsee hänelle asiasta niin vastaus on "sulla on niin löysä pillu ettei sun kans kukaan ole" :D hei haloo oikeesti :D

[QUOTE="essi";22791146]Tähtisädetikkuja ei saa käyttää alle 18-vuotiaat. Näin se vaan on.[/QUOTE]

Niin ei saa, mutta jos minulla olisi omia lapsia, niin kyllä minä antaisin heidän polttaa yhdet tähtisädetikut minun valvonnassani jouluna ja uutenavuotena. Otettaisiin kuva ja laitettaisiin kuva valokuva-albumiin, jota voitaisiin myöhemmin lasten kanssa katsella ja fiilistellä menneitä.

Kommentoisin tuohon kun joku kirjoitti että miksei naapuri ottanut lapsia omaan kotiinsa.
Lapset olisivat olleet turvassa tietenkin se on totta mutta mitenkä se niiden lasten tilannetta olisi muuttanut.Se äiti jättäisi ne jatkossa vielä huolettomammin keskenään kun tietäisi että kyllä naapurintäti hoitaa ja huolehtii.
Ei se ole naapurien asia ottaa hoitovastuuta kenenkään lapsista.
Jos selkeästi on heitteillejätöstä kyse kuten tässä oli että äiti on satojen kilometrien päässä ja jos jotain sattuu ei todellakaan pääse hätiin.Kyllä tuossa oli selkeästi lastensuojeluilmoituksen paikka.

[QUOTE="vieras";22790728]Niin mutta minä jotenkin olen ajatellut, että ne poliisit on vanhempia rauhoittamassa ja siten estämässä konfliktit. Siis tuntuu hullulta, että se poliisi raahaa mukaansa niitä "uhreja".[/QUOTE]

Minustakin tuollaisella raahaamisella saadaan ainakin isoimman pojan elämässä paljon pahaa aikaan. Tuon ikäiset olisivat selvinneet illan keskenään, lukuunottamatta rakettihässäkkää. Sitä paitsi monet tuon ikäiset ampuvat ainakin maaseudulla pienempiä raketteja melko omatoimisesti. Maaseudulla ei olla niin uusavuttomia edes rakettien ampumisessa, ja lapset opetetaan käsittelemään tulta ym.

Oikeammin olisi ollut niin, että joku päivystävä sosiaalityöntekijä olisi tullut lasten luokse siksi aikaa, ennen kuin äiti on kotona. Ja olisi varmistettu se, että alaikäiset eivät ammu raketteja. Äidin täytyy joutua vastuuseen, mutta kotoa raahaaminen on aivan ylimitoitettua.

Alkuperäinen kirjoittaja mietteitä;22793019:
Minustakin tuollaisella raahaamisella saadaan ainakin isoimman pojan elämässä paljon pahaa aikaan. Tuon ikäiset olisivat selvinneet illan keskenään, lukuunottamatta rakettihässäkkää. Sitä paitsi monet tuon ikäiset ampuvat ainakin maaseudulla pienempiä raketteja melko omatoimisesti. Maaseudulla ei olla niin uusavuttomia edes rakettien ampumisessa, ja lapset opetetaan käsittelemään tulta ym.

Oikeammin olisi ollut niin, että joku päivystävä sosiaalityöntekijä olisi tullut lasten luokse siksi aikaa, ennen kuin äiti on kotona. Ja olisi varmistettu se, että alaikäiset eivät ammu raketteja. Äidin täytyy joutua vastuuseen, mutta kotoa raahaaminen on aivan ylimitoitettua.

Ihan naurettavaa,meinaat siis että päivystävä sossu on ilmainen lapsenvahti?

Mietteitä: naurettavaa sanoa jostain kaupunkilaisten uusavuttomuudesta. Raketit eivät ole tulta, ne on RÄJÄHTEITÄ ja niitä ei lapset saa ampa taikka käsitellä. Opetetaanko maalla siis kiertämään lakia?

Itse keissiin sanoisin että olihan tossa pielessä muutakin kuin ne raketit. Ei tuosta välttämättä lapsia menetä mutta toivottavasti herättelee vanhempaa.

[QUOTE="akka";22793032]Ihan naurettavaa,meinaat siis että päivystävä sossu on ilmainen lapsenvahti?[/QUOTE]

Eipä ole ilmainen, mutta ainoa inhimillinen vaihtoehto tuollaisessa tapauksessa. Luuletko että on ilmaista, kun lapset raahataan pois kotoaan ties minne?

Ja en kehota ketään rikkomaan lakia, mutta ennen kuin laki syntyi, oli tavallista että päälle 10 -vuotiaat pojat ampuivat pienempiä paukkuja. Ja osasivat sen tehdäkin.

Oli tämä nyt sitten porvoosta päin tai ei, niin sillä ei oikeastaan ole mitään merkitystä. Tosiasia on, että härmässä tallaa sellaisiakin pöljiä, jotka oikeasti jättävät kuvatunikäisiä lapsia keskenään ja alle kouluikäisiä varhaisteinien hoidettavaksi. Todella ärsyttäväähän se on, ja mun kanta on se, että jollei siitä seuraisi liutaa orpoja, niin ne voisi kyllä taluttaa saunan taakse semmoiset 'vanhemmat'.

Sikäli on kyllä pasmat hukassa niilläkin, jotka tämmöisen asian tietää ja antaa olla. Sen verran pitää selkärankaa löytyä että ottaa luurin käteen ja soittaa poliisin paikalle. Jos ei asunnosta löydy täysikäistä niin seuraavana arkipäivänä ilmoitus viranomaisille lähtee automatic. Luuserit ruotuun, sanon minä!

Yhteistyössä