Onko olemassa jokin ohje minkä mukaan voi jättää lapset yksin yöksi kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiukkapipo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja hilppa:
Meidän lapset ovat olleet yön yksin kotona jo 8 vuotiaasta lähtien..tein yövuoroja. Hyvin pärjäsivät ja puhelin on tosiaan keksitty,lapsesta se oli ihan ok kun siitä puhuttiin. Nämä asiat on ihan kiinni siitä mimmonen lapsi kyseessä.

Valitettavasti on pakko sanoa, että lapsella on perusturvallisuus jo hukassa jos hänestä on ok olla yöt yksin kotona 8-vuotiaana. Kyllä nelivuotiaskin voi luulla että hänen on ok olla yksin kotona jos hän on siihen tottunut, mutta onko se oikein? EI. Kun ei ole kunnon huolenpitoa koskaan saanut, ei sitä osaa kaivatakaan.

pah, se riippuu lapsen luonteesta ja kehitystasosta, missä asuu ja miten lapsi yleensä osaa toimia erilaisissa tilanteissa!!!!
toiset ei osaa vielä 13v huolehtia syömisistään,nukkumisistaan ym. ja toiset osaa huolehtia niistä jo 7v
se riippuu miten ne asiat opetetaan, mitä vastuuta lapsille annetaan!!!

Alkuperäinen kirjoittaja iitu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras yh:
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras yh:
Ei ainakaan työkkärin mukaan... Olin muutama vuosi sitten työttömänä ja työkkärin tyly ilmoitus oli, kun sanoin etten voi ottaa yövuoroja vastaan, koska lapsi on vasta 7v, että se on sitten karenssia jos et ota vuorotyötä vastaan. Että näin tuoetaan yksinhuoltajia tässä maassa.

Meinaat että jos ihmisellä on lapsi jota ei voi jättää yksin yöksi, se on syy olla menemättä töihin? Eikös se ole syy etsiä hoitopaikka?

Mulla on viisivuotias jota ei voi jättää yksin edes päivisin, on se kumma kun työkkäri on sitä mieltä että silti töihin vaan. :D

Yksityinen hoitopaikka olisi pitänyt hommata, joten työssäkäynti olisi ollut yhtä tyhjän kanssa. Ei lapsia oteta enää kouluikäisinä ainakaan täällä tarhaan.

ei jumaliste!!
ihan oikeesti?!! mä asun isossa kaupungissa ja koululaisia ei hoideta enää tarhassa. mutta pistäkööt karenssin, sossuun mars. ei paljon kiinnosta, lastani en 7-10v jätä yöksi yksin!!

Ihan oikeasti!

siis sinulle joka laitoit,että lapseni ei voi muka pärjätä...niin ihan tiedoksi vaan,että pärjäsivät hyvinkin ja nyt on ikää jo 15v. Koskaan eivät perään soittaneet ja aina aamulla pirteenä heräsivät ja olivat hyvin nukkuneet :) Jos sun mielestä on idioottimaista se,että käyttää maalaisjärkeä ja tuntee omat lapsensa ja ne asiat mihin he pystyvät ni eihän siinä...sun lapsistasi tuleekin varmaan juurikin niitä paapottuja koulusurmaajia!

Mulla on useampi tuttava jotka on lapsena ollu juuri tuolla tavalla heitteillä, että vanhemmat on jättäny yksin kotiin ´myöhää iltaan ja yöksi töiden vuoksi ja siis alakouluikäisistä kyse. Kaikki nämä ihmiset muistelee nyt aikuisena miten turvaton olo oli yksin ja miten pelotti, mut vanhemmille piti esittää reipasta :/ sairaita paskiaisia on vanhemmat jotka jättää pienet alakouluikäiset lapset yksin yöllä kotiin. Se on lapsen pahoinpitelyä ja julmaa sellaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mulla on ollut yksinkertainen periaate: lapsi saa jäädä yksin kotiin, kun voin luottaa siihen, että se osaa yöllä syttyneessä tulipalossakin toimia oikein. Herää palohälyttimeen, löytää oikean poistumistien jne.

Eihän aikuisetkaan osaa välttämättä toimia oikein tuollaisessa tilanteessa...

mielestä on idioottimaista se,että käyttää maalaisjärkeä ja tuntee omat lapsensa ja ne asiat mihin he pystyvät ni eihän siinä...sun lapsistasi tuleekin varmaan juurikin niitä paapottuja koulusurmaajia!

Todella moni vanhempi pitää lapsiaan isompina ja kypsempinä kuin he ovatkaan. Kyllä tässä maassa on enemmän ongelmana se, että lapsista lakataan huolehtimasta liian aikaisin, kuin se, että heitä paapottaisiin liikaa. Monessa muussa maassa ei tulisi kuuloonkaan että 7v kävelisi yksin kouluun ja viettäisi aamut ja iltapäivät yksin kotona. Täällä se on ihan tavallista, ja kumma kyllä myös niitä koulusurmia väkilukuun nähden huomattavan paljon...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mulla on ollut yksinkertainen periaate: lapsi saa jäädä yksin kotiin, kun voin luottaa siihen, että se osaa yöllä syttyneessä tulipalossakin toimia oikein. Herää palohälyttimeen, löytää oikean poistumistien jne.

Eihän aikuisetkaan osaa välttämättä toimia oikein tuollaisessa tilanteessa...

eikä aikuisetkaan aina herää tulipaloon... ehkä tärkeämpää on huolehtia siitä että lapsi osaa toimia niin ettei syty mitään tulipaloa!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja å:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
En mä jättäs mun 15veetäkään yöksi yksin eikä ehkä haluis yksin ollakaan. Kaverin kanssa voisi jäädä mutta en uskaltais niinkään.

Et oo tosissas :laugh: :laugh:

Pakko sanoa, että on aika huonosti kasvatettu 15v jos ei yhtä yötä pärjää yksin. Moni tuon ikäinen muuttaa jo kotoota vieraalle paikkakunnalle opiskelemaan. Nykyään kyllä paapotaan ihan liikaa.

Ap:n alkuperäiseen viestiin: Lapsista riippuen musta tuo ihan ok, varsinkin tuon 13vn uskaltaisin jättää mutta myös moni 11v pärjää aivan mainiosti. Ei ihme, että nykyään eletään pidennettyä teini-ikää jonnekin 35 hujakoille kun lapsille ei koskaan anneta yhtikäs mitään vastuuta itsestään. Kyllä 11v jo osaa ottaa jääkaapista ruokaa, pestä omat hampaansa ja mennä nukkumaan. Mielestäni sen ikäisen kuuluu myös osata toimia hätätapauksissa, osata käyttää puhelinta, juosta naapurille tai ihan mitä siihen tilanteeseen nyt kuuluukaan. Sen ymmärrän etteivät kaikki 11-vuotiaat vielä välttämättä *halua* jäädä yksin kotiin yöksi. Kolmetoistavuotiasta vähän jo ihmettelisin jos ei uskaltaisi :)

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Meidän lapset ovat olleet yön yksin kotona jo 8 vuotiaasta lähtien..tein yövuoroja. Hyvin pärjäsivät ja puhelin on tosiaan keksitty,lapsesta se oli ihan ok kun siitä puhuttiin. Nämä asiat on ihan kiinni siitä mimmonen lapsi kyseessä.

Valitettavasti on pakko sanoa, että lapsella on perusturvallisuus jo hukassa jos hänestä on ok olla yöt yksin kotona 8-vuotiaana. Kyllä nelivuotiaskin voi luulla että hänen on ok olla yksin kotona jos hän on siihen tottunut, mutta onko se oikein? EI. Kun ei ole kunnon huolenpitoa koskaan saanut, ei sitä osaa kaivatakaan.

pah, se riippuu lapsen luonteesta ja kehitystasosta, missä asuu ja miten lapsi yleensä osaa toimia erilaisissa tilanteissa!!!!
toiset ei osaa vielä 13v huolehtia syömisistään,nukkumisistaan ym. ja toiset osaa huolehtia niistä jo 7v

7-vuotiaan ei kuulukkaan vielä olla vastuussa syömisistään ja nukkumisistaan jos on niin silloin ei oo lapsen kotona asiat kunnossa. Sen sijaan 13v:ltä voi jo odottaa omatoimisuutta.

siis sinulle joka laitoit,että lapseni ei voi muka pärjätä...niin ihan tiedoksi vaan,että pärjäsivät hyvinkin ja nyt on ikää jo 15v. Koskaan eivät perään soittaneet ja aina aamulla pirteenä heräsivät ja olivat hyvin nukkuneet :) Jos sun mielestä on idioottimaista se,että käyttää maalaisjärkeä ja tuntee omat lapsensa ja ne asiat mihin he pystyvät ni eihän siinä...sun lapsistasi tuleekin varmaan juurikin niitä paapottuja koulusurmaajia!

Mulla on useampi tuttava jotka on lapsena ollu juuri tuolla tavalla heitteillä, että vanhemmat on jättäny yksin kotiin ´myöhää iltaan ja yöksi töiden vuoksi ja siis alakouluikäisistä kyse. Kaikki nämä ihmiset muistelee nyt aikuisena miten turvaton olo oli yksin ja miten pelotti, mut vanhemmille piti esittää reipasta :/ sairaita paskiaisia on vanhemmat jotka jättää pienet alakouluikäiset lapset yksin yöllä kotiin. Se on lapsen pahoinpitelyä ja julmaa sellaista.

Kirjoitin tuossa aiemminkin että olen ollut 6v asti ilta- ja yövuoroja yksin ja ikinä ei ole turvaton olo ollut. Eikä mun vanhempani todellakaan ole pahoinpitelijöitä tai sairaita paskiaisia. Todella inhottavasti sanottu kun et voi mitenkään tuntea kaikkia em. tilanteessa olleita lapsia tai vanhempia. :/ Ei kaikki ole sellaisia arkoja pelkureita mitä sä kuvailet tuossa..

Alkuperäinen kirjoittaja tyrmistynyt:
Tämä keskustelu kertoo, että Suomessa oletetaan, että lasten on pärjättävä yksin jo pienestä pitäen, ei ihme, että sitten voidaan huonosti. Kuka ihmeessä jättää lapset yöksi kotiin?!!! Monissa maissa lastensuojeluviranomaiset puuttuvat peliin moisesta. Joissakin maissa on lailla määritelty jopa tunti ja ikärajat miten lapset saa jättää yksin. Esim. 9-12v 4tuntia ja 12-18 12 tuntia, ei kuitenkaan yöksi. Minustakin jokainen lapsi on yksilö, mutta hei lapsi kuitenkin! En kuuna päivänä jättäisi alle 15v lasta yksin yöksi, 8 vuotiaasta nyt puhumattakaan. Mitä hyötyä on, että osaa soittaa puhelimella tai sammuttaa vaikka koko tulipalon, jos ei vaikka herää siihen tulipaloon. Ihan edesvastuutonta touhua! Jos tietäisin lähiympäristössä tälläistä tapahtuvan, ilmoittaistin ehdottomasti viranomaisille.

Jep jep. Hengitä vähän välillä. Lapsia ei kannata myöskään aliarvioida ja holhota liikaa. Nuoren aikuistumiseen kuuluu saada vastuuta ja vapautta, että hänestä kasvaa itsenäinen.

Itse olen muuttanut pois kotoa jo 15 vuotiaana opiskelujen takia, ja hengissä ollaan.

No varmasti pärjäävät, mut mitä jos sattuu jotain? Mä en uskaltas jättää yksin sen ikäsiä yöksi, jos esim. tietäsin et naapurit eivät ole kotona.. ja jokatapauksessa ilmottasin tuohon naapuriin et meil on lapset keskenään (toimimme näin puolin ja toisin, myös päiväsaikaan)..

onneks et kaikista perheistä kaikkea tiedäkkään...mun lapset pärjäsivät kyllä! Ja ihan tiedoksi,että kaikki lapset eivät tarvitse niin paljoa paapomista kuin toiset!!! Ja eiks se nyt ole ihan sama onko yö vai päivä,jos lapsi osaa toimia!!!!

15v toki pärjää yksin yön yli, mutta enpä jättäis just siitä syystä et tuon ikäisellä on sitte toisenlaisista ongelmista helposti kyse. ei oo yks eikä kaks kämppää mitkä on menny palasiksi kun jossaki irc-galleriassa on juttu kulkenu että lapsella on vanhemmat pois kotoa ja sinne on paukannu juhlijoita :/ tiedän yhden kämpän mistä oli kiskottu kaikki wc-pönttöä myöten irti :/

Vaikka lapsi osaisikin ulkoisesti huolehtia itsestään, se ei kerro mitään siitä miten hän pärjää henkisesti. Kyllä tässäkin maassa on varmasti monta alle kouluikäistä, jotka tänäkin iltana joutuvat huolehtimaan syömisistään ja nukkumaanmenostaan yksin, kun vanhemmat ovat kännissä tai huumeissa jossain muualla. Sinunkin mielestäsi ne lapset ovat kypsiä huolehtimaan niistä asioista, vain siksi että heidän on ollut pakko oppia tulemaan itse toimeen?

onneks et kaikista perheistä kaikkea tiedäkkään...mun lapset pärjäsivät kyllä! Ja ihan tiedoksi,että kaikki lapset eivät tarvitse niin paljoa paapomista kuin toiset!!! Ja eiks se nyt ole ihan sama onko yö vai päivä,jos lapsi osaa toimia!!!!

Paapominen ja lapsen hyvä huolto sekä turvallisuus voi olla sulle kirosana, mutta se kyllä kuuluu ihan lapsen perusoikeuskiin - se että vanhemmat on turvana ja pitää huolta aina. Mutta valitettavasti kaltaisiasi heiteillejättäjiä on maailma täynnä. Tyyliin laitokselta jo vauvan pitää olla omatoiminen ja reipas :(

mä oon ollut 13-vuotiaana isosiskon kanssa viikonloppuja kahdestaan. En halunnut lähteä enää vanhempien kanssa mökille katsomaan niiden tissuttelua.

Muistan senkin, että meitä jätettiin illaksi / yöksi yksin, kun olin ala-asteella. silloin se oli pelottavaa. Vanhemmat siis lähtivät ravintolaan juhlimaan.

Mä en periaatteestakaan jättäisi ala-aste ikäistä lasta yksin kotiin, vaikka olis se isompi katsomassa perään (koska ei se kuitenkaan katso ja tarjoa samanlaista turvaa kuin äiti).

Tai sitten pitäisi olla jokin todella hyvin perusteltu syy tuohon. ja kertaluonteinen, ei jatkuvasti.

Alkuperäinen kirjoittaja sissus:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
En mä jättäs mun 15veetäkään yöksi yksin eikä ehkä haluis yksin ollakaan. Kaverin kanssa voisi jäädä mutta en uskaltais niinkään.

Oh gaad! :laugh: Mun 16v. ASUU jo yksin :)

Monet muuttavat opiskelujen takia toiselle paikkakunnalle ja asuvat tuon ikäisenä yksin.
Omat lapseni pärjäilevät päivät ja illat keskenään, iät 14 ja 15 .Ei ole vaan ollut tilannetta että olisivat keskenään olleet yötä kotona. Mutta luulen että 15 tosiaan alkaisi olla sellainen ikä että pitäisi pärjätä.
Pikemminkin nykypäivänä on ongelmana se että kun 15 v jää yksin kotiin hän pitää sellaiset pirskeet ettei pysty niitä kontrolloimaan, jolloin omalla tavallaan tulee todistetuksi ettei 15 v aina pärjääkään yksin. Samoin ei saa liikaa tuudittautua että suoraan peruskoulunsa päättänyt tosiaan ihan suvereenisti yksin pärjäisi. Yksin muuttaminen ei tarkoita aina automaattisesti yksin pärjäämistä, eivätkä vanhemmat saisi lakata huolehtimasta lapsistaan kun nämä ovat alaikäisiä.
Meidän talossa asuu yksi tyttö omillaan ja lukuisat huomatukset taloyhtiön hallituksen toimesta osoittavat että siinä on tyttö päästetty vähän liian aikaisin maailmalle. Kaverit ramppaavat kylässä mielin määrin, viina virtaa ja musa pauhaa.

tuossa joku pistikin jo ,että kun nyky pennuille ei anneta vastuuta yhtään niin mitä niistä lapsista kasvaa...no ei kovin terveitä ! Olikos ennen aikaan tälläistä,no ei mutta ei kyllä lapsia holhottukkaan niin kuin tänäpäivänä! Ja kyllä piti osata ennenaikaan omatoimisesti nukkumaan käydä,jos vanhemmat yömyöhään töitä paiskivat,ja suurimmasta osasta kasvoi ihan hienoja aikuisia. Näin myös meillä lapset on kasvatettu pärjäämään ja meiltä ei puutu rakkautta! Ja terveitä iloisia ja omatoimisia nuoria heistä on kasvannu.

Alkuperäinen kirjoittaja tyrmistynyt:
Tämä keskustelu kertoo, että Suomessa oletetaan, että lasten on pärjättävä yksin jo pienestä pitäen, ei ihme, että sitten voidaan huonosti. Kuka ihmeessä jättää lapset yöksi kotiin?!!! Monissa maissa lastensuojeluviranomaiset puuttuvat peliin moisesta. Joissakin maissa on lailla määritelty jopa tunti ja ikärajat miten lapset saa jättää yksin. Esim. 9-12v 4tuntia ja 12-18 12 tuntia, ei kuitenkaan yöksi. Minustakin jokainen lapsi on yksilö, mutta hei lapsi kuitenkin! En kuuna päivänä jättäisi alle 15v lasta yksin yöksi, 8 vuotiaasta nyt puhumattakaan. Mitä hyötyä on, että osaa soittaa puhelimella tai sammuttaa vaikka koko tulipalon, jos ei vaikka herää siihen tulipaloon. Ihan edesvastuutonta touhua! Jos tietäisin lähiympäristössä tälläistä tapahtuvan, ilmoittaistin ehdottomasti viranomaisille.

hahhah! ei oo totta, sun on oltava provo!!!
me oltii siin 12v paikkeilla viikonloput keskenämme tallilla, lämmitettii mökki ite puilla, hoidettii elukat ja itsemme, kauppareissuja myöten. 15v.nä muutin jo pois himast, kun lähin toiseen pitäjään opiskelemaan.

en todellakaan ole heitteille jättäjä...nytkin istun tässä ihanien lapsieni kanssa ja hekin ihmettelevät näitä teidän paapovien juttuja! Ja tuohon vielä kun pistit,että pitäis olla jo vauvana omatoiminen ni voin kertoo että ei ole niin.Ihme että pitää liiotella heti kun ei pärjää! Meillä lapset ovat harjotelleet itsenäisempää toimintaa kouluun mennessään,ja eikös se niin pidä ollakkin,ei silloin lapsi ole enää vauva!!!! Käyttäkää nyt hyvät vanhemmat järkeänne!!!

7-vuotiaan ei kuulukkaan vielä olla vastuussa syömisistään ja nukkumisistaan jos on niin silloin ei oo lapsen kotona asiat kunnossa. Sen sijaan 13v:ltä voi jo odottaa omatoimisuutta.

jos selitän tarkemmin...
minä ja mun sisko esimerkkinä: mun sisko on ollu aina hyvin järkevä, ikäistään kypsempi jne. hän osasi huolehtia asioista hyvin varhain.. muisti itse syömiset,läksyt ja muut.. joten vanhempine oli helppo antaa hänelle sitä vastuuta ja antaa hänen omatoimisesti huolehtia jutuista... mä taas saman ikäisenä olen ollut järkyttävä huihapeli.. mä kyllä osasin huolehtia jutuista, tehdä kaiken näköisiä asioita, mutta unohduin aina haaveilemaan johonkin.. siis en pistänyt merkille ajankulua, ruoka-aikoja etc. näin ollen mulle sitä vastuuta ei annettu ihan niin paljoa...
eli kun sisko tuli koulusta kotiin hän osasi ottaa välipalan, tehdä läksyt mutta kun mä tulin koulusta niin unohduin leikkeihini jo ihan koulumatkan varrella...
kun ikää tuli niin mun nukkumaan menot venyi koska luin kirjoja enkä osannut lopettaa niitä ja käydä nukkumaan.. luin aina kirjan loppuun asti.. eli saatoin mennä nukkumaan vasta 1 aikaan yöllä... (mikäli vanhemmat ei käyneet nappaamassa kirjaa pois)
eli se riippuu lapsesta miten aikaisin uskaltaa antaa sitä vastuuta ja miten hyvin lapsi osaa hoitaa asiat...

Yhteistyössä