Onko olemassa mielialalääkkeitä, jotka OIKEASTI lihottaisivat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja läski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä vaan suuresti ihmettelen, ku oon niin monelta kuullu, et mielialalääkkeet lihottaa, tai just lisää ruokahalua. Ja siis elävä esimerkki ite olen, mut en siltikään usko, et mun järkyttävä lihominen lääkkeistä johtuis.

kyllä ne tekee molempia, ihmisestä toki riippuen. Mutta siksi on tiettyjä lääkkeitä joilla lihottavat ja ruokahalua kasvattavat vaikutukset ovat yleisiä ja niitä käytetään esim anoreksian hoitoon juuri sivuvaikutusten vuoksi(lihominen)

Kyllähän joissakin tuoteselosteissa on sivuoireena lihominen. Toiset lääkkeet lisäävät ruokahalua, jotkut hidastavat aineenvaihduntaa. Toiset eivät jaksa syödä masentuneina, mutta toiset sitten lohtusyövät, se normaali päivittäinen hyötyliikunta jää pois/vähenee huomattavasti, puhumattakaan siitä, että jaksaisi erikseen liikuntaa harrastaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllähän joissakin tuoteselosteissa on sivuoireena lihominen. Toiset lääkkeet lisäävät ruokahalua, jotkut hidastavat aineenvaihduntaa. Toiset eivät jaksa syödä masentuneina, mutta toiset sitten lohtusyövät, se normaali päivittäinen hyötyliikunta jää pois/vähenee huomattavasti, puhumattakaan siitä, että jaksaisi erikseen liikuntaa harrastaa.

Niin mullakin siis kävi, että lohtusyömistä aloin harrastaa ja riistäyty ihan käsistä. Ja kaikki liikunta jäi pois. Hyvä, jos pahimpina aikoina sängystä jaksoin nousta. Parempiakin aikoja tässä on ollu, mutta epäterveellinen syöminen ja usein ahmiminenkin jatkuu edelleen. Ehkä tarttis tosiaan johonkin ravitsemusterapeutille aika varata... Mä vaan uskoisin (ja tää siis on ihan mutu-tuntumalla), et kauheen helposti ei enää nykyään määrätä sellasia lääkkeitä, joissa sivuvaikutuksena on lihominen. Ja eihän se ruokahalun kasvaminen itessään lihota, vaan eiköhän se oo syödyn ruoan suhde energian kuluttamiseen...

Itse en ole koskaan tarvinnut, kuin 10mg Citalopramia astman aiheuttamaan paniikkihäiriöön.
Sain aikoinani myös Diapam reseptin ja tässä vähän aikaa sitten en stressin takia saanut nukuttua, joten päätin testata Diapamia ensimmäistä kertaa univaikeuksiin.

Sain nukuttua, mutta parin päivän käytön jälkeen aloin ihmetellä ihmeellisen kovaa ruokahalua.
Normaalisti en syö karkkeja, keksejä tai muitakaan makeita juttuja, mutta kaupassa ollessani nappasin kyytiin kolme suklaapatukkaa, jotka söin yhdeltä istumalta päästessäni kämpille.

Otin asiasta selvää Googlettamalla ja selvisi, että joillakin todella pamit kasvattaa ruokahalua.
Ylimääräiset kalorit siis lihottaa, ei lääkkeet. Jos tollaisia lääkkeitä käyttää, niin voisin suositella esim. ketogeenistä ruokavaliota, joka vähentää ruokahalua ja piristää mieltä.

Ketogeeninen ruokavalio on siis vähähiilihydraattinen. Nykyään ihmiset kärsivät paljon masennuksesta ja yksi syy voi olla rasvojen välttäminen lihoamisen pelossa.

Aivot tarvitsevat kuitenkin rasvoja toimiakseen ja voipi olla, että tästä voi osaltaan johtua kova masennustapausten määrä. Itse aloitin vähähiilarisen ruokavalion, niin voin paljon paremmin.
Ei enää univaikeuksia, paniikkihäiriötä tai muitakaan ton tyylisiä ongelmia.

Kannattaa kokeilla tota ketogeenistä/karppaus ruokavaliota. Todistetusti toimii ja on muutenkin suositeltavaa tyypeille, joilla on masennusta tai niin, kuin itselläni paniikkihäiriö.

Itse olen kuullut, että esim. mirtatsapiini vaikuttaa sokerinsietokykyyn ja sitä kautta keho nappaa kaiken mahdollisen sokerin ja muuttaa sen läskiksi kehoon. Olen myös kuullut puhuttavan, että lääkäritkin ovat vielä ymmällään siitä, miten nuo lihottavat lääkkeet vaikuttavat ihmisen elimistössä. Monet kun lihovat, vaikka elintavat eivät muutu. Tämä on kai aktiivisen tutkimuksen alla. Osviittaa on, että lääkkeet itsessään muuttavat siis mm. aineenvaihduntaa, sokerinsietokykyä ja hormonitasapainoa siten lihottaen ja turvottaen, vaikka syö normaalisti.

Itsellä paino nousi 7 kg hyvin lyhyessä ajassa, kun käytin mirtatsapiinia unettomuuteen. Mulla ei ollu masennuksesta tietoakaan. Ruokailutottumukset samat. Silti paino vain nousi.

Itselläni oli venlaflaksiini, ja paino nousi n. 20kg parissa vuodessa. En todellakaan syönyt paljon. Ensinnäkään mulla ei ollut juuri rahaa ruokaan. Toiseksi, masennus vei multa ruokahalun. En syönyt oikeasti juuri mitään. Kun lääkkeet lopetin niin painokin tippui vaikka aloin syödä normaalisti.

Yhteistyössä