Onko olemassa oikeasti perheitä, joissa pulaa kaikesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sofianna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sofianna

Vieras
Törmäsin netissä erääseen nimimerkkiin, joka kaikilla mahdollisilla lapsipalstoilla kyselee ihan kaiken tavaran perään. Siis tyyliin "otan vastaan mitä tahansa poikien vaatetta koossa 56-68, isommatkin kelpaa, samoin kaikenlaiset lelut ja kirjat". Yhdellä palstalla tämä nimimerkki kyseli poikien kenkiä, koska pojalla ei ole yksiäkään kenkiä! Kun kuulemma rahat ei vain riitä???

Ekana ajattelin, että kyseessä on trokari, mutta kun tälle nimimerkille kelpaa kaikenkuntoinen tavara, kunhan on ehkä. Vai myyköhän hän kuitenkin tavaraa eteenpäin jossain??

Vai onko Suomessa perheitä, joissa rahat ei oikeasti ole missään vaiheessa riittäneet poikien kenkiin? Niitähän saa eurolla tai parilla joltain kirpparilta, ja uusiakin saa tosi halvalla, itse ostin omalle lapselleni Prismasta kengät alesta 5,95e. Tuntuu vain uskomattomalta, että mihinkään ei ole varaa. Eikö sosiaalitoimen pitäisi sen verran auttaa, että lapsi saisi edes kengät?

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Jotkut perheet sijoittaa kaikki rahansa viinaan, uhkapeleihin, tupakkaan ja pitsaan. Ei siinä sitten lasten juttuhin jää ylimääräistä.

Peesi. Toimeentulotuen perusosalla tulee ihan hyvin toimeen ja saa takuulla hankittua lapselle kaiken tarvittavan. Veikkaan että ap:n tarinan tyyppi on tosiaan trokari.

Trokarilta kuulostaa. Niille kelpaa tyypillisesti "kaikki" ja sit trokarit fiksailee sopivia lastenvaatepaketteja esim. Huutikseen ja isossa paketissa menee pari huonompaakin vaatetta.
Toinen vaihtoehto mikä mulle tuli mieleen, on jonkin sortin ongelmaperhe. Päihteet? Silloin ei jää rahaa mihinkään muuhun, ja pulaa on varmasti kaikesta.

meillä oli tytön syntyessä niin tiukkaa niin tiukkaa, miehen ulosottovelkojen (oli takaajana)
hänen palkastaa meni suurinosa ulosottoon ja lisäksi oli kaikki kiinteät menot niin isot että normaaliin elämään ei jäänyt juuri mitään. itselle ei ostettu mitään ikinä,lopetin meikkaamisenkin silloin.
kyllä me lapselle jostakin aina saatiin jotain ostettua, mutta se että lapsi kasvoi niin vauhdilla ettö jatkuvasti oli jotain hankittava oli ihan kauheeta...kun se oli pois sitten ruoasta siis meiltä vanhemmilta.

On olemassa oikeasti perheitä, joissa sossun maksamat kengät myydään eteenpäin ja rahoilla ostetaan viinaa :( Samoin voi käydä näille pyydetyille ja kenties saaduille kamoille. On vain helpompi pyytää lasten vaatteita kun leijonapulloa.

On olemassa oikeasti perheitä, joissa sossun maksamat kengät myydään eteenpäin ja rahoilla ostetaan viinaa :( Samoin voi käydä näille pyydetyille ja kenties saaduille kamoille. On vain helpompi pyytää lasten vaatteita kun leijonapulloa.

Kyllä se on Suomessa niin, että jos tällainen perhe pystyy todistamaan rahantarpeensa niin kyllä lapselle kengät saadaan jos ei muuten niin sossun ostamana, maksusitoumus vaan kauppaan tietylle summalle ja tiettyihin tuotteisiin ettei mene kaljaan ja tupakkaan. Lapsiperheitä autetaan vielä hanakammin.

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:

Vittu on sairasta!

On olemassa perheitä, joissa vanhemmat eivät alkoholismin/psyykkisen tilan yms. vuoksi vain toimerru sinne kauppaan menemään niitä vaatteita katsomaan. Rahat menevät viinaan, lääkkeisiin, turhaan herkkuruokaan. Suomessa ihan oikeasti on perheitä, joissa lapsilla tuskin on vaatetta, millä ulos mennä.

No mitähän mä teen, kun menin lupaamaan hyvin aikein tälle ihmiselle tavaraa... Nyt alkaa kaduttaa, että jos se muija sitten myy ne eteenpäin ja ostaa itselleen viinaa? Selailin hänen ilmoituksiaan ja joissain ilmoituksissa kirjoittajaksi esitellään nimimerkin teini-ikäinen tytär, joka pyytää myös tavaraa. Tutteja lähinnä, kun kuulemma kerää niitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ja:
On olemassa perheitä, joissa vanhemmat eivät alkoholismin/psyykkisen tilan yms. vuoksi vain toimerru sinne kauppaan menemään niitä vaatteita katsomaan. Rahat menevät viinaan, lääkkeisiin, turhaan herkkuruokaan. Suomessa ihan oikeasti on perheitä, joissa lapsilla tuskin on vaatetta, millä ulos mennä.

Mistä tämän näin varmana tiedät, onko naapurissasi tällaista menoa?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No mitähän mä teen, kun menin lupaamaan hyvin aikein tälle ihmiselle tavaraa... Nyt alkaa kaduttaa, että jos se muija sitten myy ne eteenpäin ja ostaa itselleen viinaa? Selailin hänen ilmoituksiaan ja joissain ilmoituksissa kirjoittajaksi esitellään nimimerkin teini-ikäinen tytär, joka pyytää myös tavaraa. Tutteja lähinnä, kun kuulemma kerää niitä.

Tutteja, mitäh?

Varma ei tietysti voi olla, miksi joku kyselee tavaroita netissä. Voi hyvinkin olla, että käyttää ne omassa perheessä. Tai sitten antaa osan tuttaville. Mutta outoa on vetoaminen siihen, ettei lapsella ole yksiäkään kenkiä.

Varma ei tietysti voi olla, miksi joku kyselee tavaroita netissä. Voi hyvinkin olla, että käyttää ne omassa perheessä. Tai sitten antaa osan tuttaville. Mutta outoa on vetoaminen siihen, ettei lapsella ole yksiäkään kenkiä.

Niin, tämä nimimerkki meilasi minulle, että hänen lapsensa on jotenkin vammainen jaloista, ja on siksi kulkenut tähänastisen elämänsä ilman kenkiä, mutta nyt sitten pitäisi hankkia kengät kun ilmat kylmenee? Mutta mainitsi erikseen, että rahat ei vain riitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ja:

No tuo on varmaan totta, mutta onko heillä sitten energiaa rustata ilmoituksia nettiin ja olla huolissaan lasten vaatteiden/kenkien puutteesta? Epäilen...

Mua alkaa nyt harmittaa koko homma, että menin lupaamaan tälle yhdelle ja samalle tyypille kaiken, minkä olin aikeissa netin kautta lahjoittaa. Hän oli vain haukkana palstalla ja ehti varata kaiken. Nyt mulla on vaikka mitä epäluuloja tätä kohtaan. Esim. lahjoitin 36-numeroisia vaatteita, ja löysin netistä ilmoituksen, jossa tämä henkilö etsii 44-46 numeroisia vaatteita, tosin ilmoitus oli 2v takaa, ehkä on sit laihduttanut parissa vuodessa reilusti?

Mua alkaa nyt harmittaa koko homma, että menin lupaamaan tälle yhdelle ja samalle tyypille kaiken, minkä olin aikeissa netin kautta lahjoittaa. Hän oli vain haukkana palstalla ja ehti varata kaiken. Nyt mulla on vaikka mitä epäluuloja tätä kohtaan. Esim. lahjoitin 36-numeroisia vaatteita, ja löysin netistä ilmoituksen, jossa tämä henkilö etsii 44-46 numeroisia vaatteita, tosin ilmoitus oli 2v takaa, ehkä on sit laihduttanut parissa vuodessa reilusti?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Niin, tämä nimimerkki meilasi minulle, että hänen lapsensa on jotenkin vammainen jaloista, ja on siksi kulkenut tähänastisen elämänsä ilman kenkiä, mutta nyt sitten pitäisi hankkia kengät kun ilmat kylmenee? Mutta mainitsi erikseen, että rahat ei vain riitä.

Kehota häntä kääntymään sos.toimiston puoleen. Älä anna rahaa hänelle!!!

On niillä pulaa, ruuasta, vaatteista, urheiluvälineistä ymym, MUTTA sitten niillä menee rahat esim viinaan ja tupakkaan, usein vielä niissä perheissä kissoja,koiria ym elukoita kämpän täytteenä

Vammaiselle lapselle nyt ennen muuta luulisi sossun hankkivan kengät. Tosi outoa.
Niin voisi luulla, mutta vanhemmat joutuvat itse vaatettamaan vammaisenkin lapsensa. Jos kuitenkin lapsi tarvitsee vammansa vuoksi erikoisjalkineet, niihin saa yleensä lasta hoitavasta yksiköstä maksusitoumuksen. Sossu ei niitä maksa vaan sairaanhoitopiiri.

Yhteistyössä