Onko ompelevia paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fanta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

fanta

Aktiivinen jäsen
26.02.2005
14 738
1
36
Kertokaapa minulle, mistä hommaatte kaavoja vaatteisiinne? Minä olen ommellut viimeksi itselleni 80-luvun lopulla ja luojan kiitos niitä kaavoja ei ole enää tallellakaan :D Tahtoisin aloittaa ompelun uudelleen, nyt vain pitäisi löytää kivoja kaavoja.

Alkuperäinen kirjoittaja D-mamma:
suuri käsityökerho tai moda

ja ihania lasten kaavoja on ottobre-lehdessä

Ennen vanhaan kangakaupoissa myytiin kaavoja, esim oli joku asukokonaisuus yhdessä paketissa, saksalaisia taisi olla, mahtaakohan sellaisia vielä olla? Siis tämän päivän tyyliä? :D

Alkuperäinen kirjoittaja ompelija:
juu nuo lehdet on nykyään oikein hyviä, jos taitoa löytyy niin helppo muunnella mieleiseksi

Mitenkähän tuo vielä luonnistuu minulta, ompelin kyllä aikoinaan paidat, housut, hameet ja takit, mutta siitä on tosiaan aikaa :ashamed: Pitänee aloittaa jostain helposta.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:

Ennen vanhaan kangakaupoissa myytiin kaavoja, esim oli joku asukokonaisuus yhdessä paketissa, saksalaisia taisi olla, mahtaakohan sellaisia vielä olla? Siis tämän päivän tyyliä? :D

burda? sen niminen kai tais olla ..semmosessa muovipussukassa
Mut sitä en tiiä onko siinä kokonaisuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
burda? sen niminen kai tais olla ..semmosessa muovipussukassa
Mut sitä en tiiä onko siinä kokonaisuutta.

Niitä ne taisi olla, ainakin oli esim jakkupuku, molemmat osat, sellaisesta ompelin aikoinaan ylioppilaspuvun :D Jokunen vuosi sitten...

On niitä edelleenkin, ja vaihtoehtoja on useita, Vogue, Burda ja on niitä muitakin.

Mä tulen taas sun avaukseesi häiriköimään :D :wave:
vaikka kaavoista ei ole mitään hajua,muutakuin niistä joihin olen kenties kangistunut.
Ommella en osaa, mutta eikö käsityölehdissä ole enää kaavoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:

Onhan niissä, katselin just kirjastossa uusia lehtiä, ei vaan ollut just sellaista hametta, jonkalaisesta minulla on olemassa haave. eihän sitä yleensäkään just sitä mielikuvan mukaista löydäkään :ashamed: tai ainakaan kangasta

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:

Onhan niissä, katselin just kirjastossa uusia lehtiä, ei vaan ollut just sellaista hametta, jonkalaisesta minulla on olemassa haave. eihän sitä yleensäkään just sitä mielikuvan mukaista löydäkään :ashamed: tai ainakaan kangasta

Sit pitää soveltaa. Joko kaava semmoisesta, mikä on mahdollisimman lähelle + oma muokkaus tai sit omasta päästä ;)

Mulla on ainaki tähän mennessää onnistuu ihan kohtalaisesti, ku oon ihan vaan valmiista vaatteista kattonu mallia. Ja muokannu sit vaan oman mielen mukaan. Tai sit oon vaan keksiny kaavat päästä. Ei oo vaikeeta, vaatii vaan vähän miettimistä, mittaamista ja laskemista.

Alkuperäinen kirjoittaja rypäle:
Mulla on ainaki tähän mennessää onnistuu ihan kohtalaisesti, ku oon ihan vaan valmiista vaatteista kattonu mallia. Ja muokannu sit vaan oman mielen mukaan. Tai sit oon vaan keksiny kaavat päästä. Ei oo vaikeeta, vaatii vaan vähän miettimistä, mittaamista ja laskemista.

Minäkin olen hameita ommellut tuolla konstilla, mutta housuihin ja paitoihin kyllä minun aidoilla tarvitaan kunnon kaavat.. Olisikin hienoa osata ite kaavoittaa =) Näin jo ompelusta untakin, joten kyllä tässä täytyy edetä ripeästi ja hyödyntää into =)

Meilläpäin kirpparil on usein hyviä kaavoja myynnis ja sit käytän kummitätini kaavavarastoa hyväkseni.Pari kertaa oon myös kierrätyskeskukselta löytäny kaavoja tai sit ostanu sieltä jonkun vaatteen ja purkanu sen kaavoiks itelleni.

Alkuperäinen kirjoittaja SitäSaaMitäTilaa:
Meilläpäin kirpparil on usein hyviä kaavoja myynnis ja sit käytän kummitätini kaavavarastoa hyväkseni.Pari kertaa oon myös kierrätyskeskukselta löytäny kaavoja tai sit ostanu sieltä jonkun vaatteen ja purkanu sen kaavoiks itelleni.

Tuota minäkin joskus olen tehnyt, mieluisan mutta kuluneen paidan purin ja otin siitä kaavat =)

SK:n kaavat on aika hyviä, mukana on aina myös yksi "helppo kaava" joka sopii ainakin erinomaisesti aloittelijalle. =) Kirppiksiltä saa myös kaavoja puoli-ilmaiseksi, kannattaa plärätä käsityölehdet ja kaavat läpi. Kirjastosta saa myös lainaan lehtiä ja kirjoja joissa on ohjeita ja kaavoja.

Saako sitä kaavapaperia ostaa kangaskaupoista? Muistaakseni? Kunnon sakset pitää myös ostaa, entiset kangassakseni ovat suistuneet keittiökäyttöön

Juu,kaavapaprua saa kaavakaupoista.Mulla kävi tuuri ja sain ihan julmettuman rullan vastaavaa äitini työpaikalta.Siinä on useempi 10m paperia :D

Ja mä oon hoidellu kaavojen leikkaukset pääosin Fiskarsin kalasaksilla :laugh:

Mä kyllä usein katselen Modan tai Suuren käsityölehden kaavoja eniten mua häiritsee se, että ne on turhan yksinkertaisia. Esim hameissa ei ole vuorta. No osaan minä sen samasta kaavasta sinne tehdä, mutta siltikin. En minä mitään erikoista koukeroa etsi, mutta ne ovat liian mallittomia....

Ja tosiaan ne kaikki täytyy aina sovittaa ja kaventaa oikealta kohtaa ;), ainakin mun muodoilla.

Yhteistyössä