Onko outoa jos mies maksaa koko asuntolainan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja omituista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

omituista

Vieras
Onko outoa jos mies ottaa lainan myös vaimon nimiin ja maksaa itse koko lainaa? Eli siis maksaa samalla myös vaimon osuutta asuntolainasta, eli laillisesti tuleva asunto tulee olemaan puoliksi vaimon.

Musta kuulostaa tosi omituiselle.

Meillä on yhteinen perhe, yhteinen laina ja yhteinen tili jolle kaikki rahat tulevat. Lainat lähtee sieltä ja laskut maksetaan sieltä. Mies töissä ja minä lapsen kanssa kotona eli miehen rahoillahan me pääasiassa eletään. Eli ei kai ole outoa.

Meillä tähänastisia lainoja on mies aika pääsääntöisesti lyhentänyt yksin koska mulla on ollut huomattavasti pienemmät tulot opiskelujen ja äitiyslomien takia. En ole nähnyt siinä mitään outoa, meilä kun on yhteinen talous ollut aika pitkälti alusta saakka ja vuorotellen molemmat enemmän maksaa.

Miksi kaikki pitää olla aina niin selkeästi "sinun" ja "minun" jos on muuten tasavertaisesta parisuhteesta kyse? Vai onko edes, herää kysymys.

Meillä ainakin lyhennettiin lainaa puoliksi silloin, kun kumpikin kävi töissä. Mutta kun jäin hoitovapaalle, kyllä vaan mies maksaa ja minä maksan mitä pystyn (lähinnä ruokia, vaatteita ja puhelinlaskua) ei kai siinä nyt ole mitään outoa.

En tiedä, mutta tiedän yhden pariskunnan jossa näin on. Vaimon nimi papereissa ja hän on luvannut heti alussa maksaa tietyn määrän joka kuukausi. Eipä ole maksanut vaikka käy töissä. Ei osallistu
juuri mihinkään yhteiseen... mies on tossun alla, valitettavasti.

Meillä on kaikki yhteistä, ei todellakaan laskeskella mitään. Maksellaan mitä maksellaan miten sattuu. Me pidetään toisistamme huolta lopun elämää ja kaikki on yhteistä. En tajua yhtään tota sun ja mun raha juttua.

Meillä on yhteinen laina, ja ollaan maksettu sitä pois aina puoliksi. Mä olen näinä lainavuosina ollut opiskelija, äitiyslomalainen ja kotiäiti. Mun osuus lainasta on noin 80 000e, ja aluperin laskin itse pystynkö lainan ottamaan ja miten sen aion jatkossa hoitaa, kun elämäntilanne muuttuu. Yritimme lastakin vasta sen jälkeen kun sain paperit koulusta ja tiesin, että pystynn itse elättämään lapsemme jos jotain sattuu. Mä rakastan mun miestä ja meillä on hyvä suhde, mutta en halua koskaa missään elämän tilanteessa joutua elämään mieheni siivellä. Vaikka ollaan perhe, niin meillä asuu kaksia aikuista ihmistä, joiden täytyy ottaa vastuuta kaikesta tasapuolisesti.

Onko outoa jos mies ottaa lainan myös vaimon nimiin ja maksaa itse koko lainaa? Eli siis maksaa samalla myös vaimon osuutta asuntolainasta, eli laillisesti tuleva asunto tulee olemaan puoliksi vaimon.

Musta kuulostaa tosi omituiselle.

Sinusta siis asuntolainan pitäisi mennä puolet vaimon ja puolet miehen tililtä? Entä jos asutaan asunto osakeyhtiössä maksetaanko vastikekin sitten puoliksi?
Entä sähkö ja muut juoksevat kulut?
Me asutaan asunto osakeytiössä ja mies maksaa yksin koko lainan mutta yhtään yhtiövastiketta ei ole mies maksanut eikä yhtään sähkölaskua ym.
Eli miten se on outoa kun minä silloin myös omistan asunnostamme samalla lailla puolet vaikka mieheni maksaakin sen lainan pankkiin yksin?
Pitäisiköhän minun nyt kirjata yhtiövastikkeet ja juoksevien laskujen yhteis summa jotta olisimme tasoissa maksuissa?
Minusta olisi enemmänkin outoa jos ero tulisi ja tuolla syyllä asunto olisi vain miehen kun hän on lainankin maksanut,eikö yhtiövastikkeiden ja sähkön ym muiden juoksevien kulujen maksaminen teekkään minusta tasavertaista omistajaa?

Meillä omat tilit, mutta yhteiset rahat. Lainanlyhennykset lähtee suoraan miehen tililtä ja se maksaa muutenkin melkein kaikki laskut. Mä sitten ostan ruokaa ja vaatteita. Ja jos toiselta loppuu rahat, otetaan toiselta. Enkä koe tässä olevan mitään outoa.

jaa-a. meillä on asunto molempien nimissä,mutta laina on vain miehen.
mies makselee lainan ja mä vastikkeen.

Ihan uteliaisuudestani kyselen etteikö verottajan kanssa ole ollut ongelmia?
Jos kuitenkin sinun (ja miehen) nimissä asunto mutta vain laina miehen nimissä
niin miten olet selittänyt verottajalle omaisuutesi kun sinulla ei ole edes lainaa jolla olisit ostanut omaisuutta?

meilläpä koko asunto on vain miehen nimissä ja hänen yksin maksama, mies edelleenkin maksaa itse sähköt, vedet ym. asumiskulut. Minä maksan sitten ruuat, netin, kaikki lasten ja omat kulut. Ja meillä todellakin on eri tilit ja omat rahat.
Minusta olisi kyllä omituista, jos laina ja asunto olisi molempien nimissä, mutta vain toinen sitä maksaisi.

meilläpä koko asunto on vain miehen nimissä ja hänen yksin maksama, mies edelleenkin maksaa itse sähköt, vedet ym. asumiskulut. Minä maksan sitten ruuat, netin, kaikki lasten ja omat kulut. Ja meillä todellakin on eri tilit ja omat rahat.
Minusta olisi kyllä omituista, jos laina ja asunto olisi molempien nimissä, mutta vain toinen sitä maksaisi.

No mun mielestä on paljon omituisempaa se, että asunto on vain miehen nimissä. Oletteko naimisissa? Onko avioehtoa?

Teillä on varmaan omat lapsetkin sitten erikseen vai eikö mies kanna vastuuta omista sperman ruikkimisistaan kun kerran sinä vain maksat yksin lasten tarpeet? Sama kuin kysyisin jos mies haluaa sexiä niin eikö hänen silloin kuulu ehkäisykin maksaa jos lapsia ei halua tai maksaa omista lapsistaan.

[QUOTE="vieras";22091461]No mun mielestä on paljon omituisempaa se, että asunto on vain miehen nimissä. Oletteko naimisissa? Onko avioehtoa?[/QUOTE]

Näin on, minustakin perin outoa. Avioliitossa en suostuisi ikinä siihen että asuntomme olisi miehen vaikka maksaisikin lainan. Se on kuitenkin vain yksi menoerä. Minä maksan muita menoeriä.

[QUOTE="utelias";22091422]Ihan uteliaisuudestani kyselen etteikö verottajan kanssa ole ollut ongelmia?
Jos kuitenkin sinun (ja miehen) nimissä asunto mutta vain laina miehen nimissä
niin miten olet selittänyt verottajalle omaisuutesi kun sinulla ei ole edes lainaa jolla olisit ostanut omaisuutta?[/QUOTE]

kuin ois ongelmia ollu?
ollaan tässä austeltu jo kauan,mies saa tietty verotukseen asuntolainan korot yms. kyllähän tuo pankki ois varmaan vihjassu asiasta jos ei ois ollu ok tämmöinen järjestely.

omaisuutta voi hankkia ilman lainaakin.

Yhteistyössä