Onko se kovinkin yleistä että mies maksaa lasten vaatteet ja lelut ja vaimon vaatteet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siis oonko mä ainoa jonka mielestä ei ole ok et nainen hassaa oman tilinsä kosmetologille, parturiin jne. hömpötyksiin ja sen jälkeen hyppää miehen tilillä? Musta tuo nyt ei ihan ole oikein.. : /

Tilanne on eri kun yhdessä sovitaan et toinen jää kotiin hoitaa lapsia tms.

Ensinnäkin en usko hetkeäkään, että vaimo hassaa aina ja kaikki rahansa kosmetologille jne. Kuulostaa ihan kateellisten akkojen puheilta. Tai sitten vaimolla on toooosi pieni palkka.

Avioliitossa ollaan elatusvelvollisia puolin ja toisin. Jos toinen tienaa vähemmän on toisen annettava omista rahoista toisella, jotta molemmilla on yhtä hyvä elintaso. Se on ihan laissa määritelty.

Jos esimerkiksi vaimo on hoitovapaalla ja rahat ei riitä harrastuksiin ja omiin vaatteisiin laskujen jälkeen niin voi hakea käräjäoikeudelta päätöksen, jossa miehen palkasta ulosmitataan tietty rahasumma vaimolle kuukausirahaksi. Ihan totta, ja ei tarvitse olla edes eronnut!

Yleensä olisi hyvä, että aviopuolisoilla olisi yhteinen taloustili, johon molemmat laittava tulojen suhteessa tietyn summan kuukaudessa ja niistä maksetaan sitten yhteiset kulut, sähköt ruuat ja muut.

Esim mies tienaa 3000 e ja nainen 300 e niin jos 35% menee taloustilille niin mieheltä menee 1050€ ja vaimolta 105€. Todellisuudessa mies joutuu vielä antamaan rahaa vaimolle vaatteisiin, meikkeihin, harrastuksiin vielä tuonkin lisäksi koska vaimon 195 € kuussa ei riitä niihin.

[QUOTE="juups";23984150]Meillä on yhteinen taloustili johon laitetaan sovitut summat rahaa 70/30 jaolla koska talo on ostettu siinä suhteessa ja mies voi maksaa ruokakuluista myös enemmän. Tuolta tililtä siis maksetaan asumiskulut, remontit, ruoka yms päivittäistavara. Omalta tilitäni mä maksan kaikki huvitukset koska mä niitä haluan eli jos mennään kylpylään tai ravintolaan niin minä maksan. Lapsen vaatteet ja tarvikkeet kuuluu myös mun maksettaviks joskin nyt oon ostellut niitä kastelahjarahoilla (3000 euroa). Jos ostetaan jotain isompaa niin ennen kassaa käydään "sun, mun, talous vai tytön" -keskustelu jossa päätetään et kuka sen maksaa ja omistaa. Mä oon viä saanut ihan kohtis rahaa kun on tuo vanhempain vapaa mut saa nähdä miten raha-asiat kääntyy jos oon pidempään kotona kht:lla...[/QUOTE]

Oletteko naimisissa? Onko teillä avioehtoa? Kuulostaa erikoiselta tuo 70/30 jaottelu, koska avioerossa kuitenkin kaikki jaetaan tasan huolimatta siitä kuka omistaa ja kuka on maksanut?
Onko teillä yhtäsuuret tulot miehen kanssa? Kuulostaa vähän erikoiselta, että sinä maksat aina kaikki lasten vaatteet (onko mies lapsen isä edes?) ja huvitukset? Väkisinkö se mies pitää lomalle raahat vai onko vain oppinut että näin pääsee halvemmalla ja omat rahat säästyy?

[QUOTE="vieras";23984194]Vakka kantensa valitsee. Jos mies on ottanut vaimon ulkonäön ja ulkoisten ominaisuuksien perusteella, niin on ymmärrettävä, että tason säilyttäminen, kauneudenhoito ja edustavat vaatteet maksavat. Kyseessä ei siis ole vain vaimosta johtuva ongelma, vaan mies on yhtälailla siihen syypää.[/QUOTE]

Mitä oon sitä "ensimmäisen tapauksen" vaimoa nähnyt, niin kyllä sille tuntuu oma ulkonäkö olevan kaikkein tärkein, jopa lapsiakin tärkeämpi, ja ehkä siitä syystä miehensä hyväksyy tilanteen. Sitä en tosin ymmärrä, että jos hyväksyy, niin miksi valittaa mun miehelle siitä...
Näillä myös mies maksaa päivähoitomaksut ja hoitaa lasten kuskaamiset.

Mitä oon sitä "ensimmäisen tapauksen" vaimoa nähnyt, niin kyllä sille tuntuu oma ulkonäkö olevan kaikkein tärkein, jopa lapsiakin tärkeämpi, ja ehkä siitä syystä miehensä hyväksyy tilanteen. Sitä en tosin ymmärrä, että jos hyväksyy, niin miksi valittaa mun miehelle siitä...
Näillä myös mies maksaa päivähoitomaksut ja hoitaa lasten kuskaamiset.

Joillakin miehillä on tapana valittaa vaimosta milloin mistäkin syystä. Osa miehen kavereista valittaa varmasti sitä, että vaimo on lopettanut huolehtimasta ulkonäöstään ja kuljeskelee ympäriinsä venäläisen rekkakuskin näköisenä. Siinäpä se, huolensa kullakin. Joillekin on ihan normaalia, että vaimon on näytettävä kauniilta ja että se myös maksaa. Toiset arvostavat harmaata hiirulaista joka puurtaa pyytettä kotitöitä. Makunsa kullakin ja molemmat ovat varmasti ihan yhtä oikeassa!

Niin kauan kuin perheen raha-asiat eivät mene ihan kuralle niin tuossa ei taida olla mitään ongelmaa.

Meillä ei "mies maksa" mitään, eikä "vaimo maksa" mitään. Rahat on yhteiset ja niitä käytetään ihan sujuvasti molempien tileiltä, kysymättä edes kumman tililtä mitäkin.
Mielestäni outoa on, että parisuhteessa on omat rahat molemmilla ja niitä vahditaan kuin pissihaukka, mut jos se tyyli jollekin sopii, silloinhan se on ok.

Meillä on yhteiset tulot sekä menot, se maksaa, joka ostaa, omista rahoistaan. Joskus jos käydään yhdessä niin mies maksaa (miehellä paremmat tulot) muttei se ole itseisarvo. Yhteiseltä talletustililtä hoituu sitten asuntolainan lyhennys sekä mm lasten päivähoitomaksut. Minä maksan omista rahoista omat harrastukset, kampaajat, vaatteet, lehtien tilaukset, kännykkälaskun jne, mies omistaan vastaavat, mutta välillä mies on maksanut minunkin laskuja, varsinkin kun olin pienillä tuloilla.

Meillä on täysin yhteiset rahat niin ei tarvi miettiä kumpi maksaa mitäkin. Yhdessä maksetaan, eikä ongelmia koskaan ole rahasta. En ymmärrä miksi usealla parilla on omat rahat! Huhhuh

Ei meillä ole noin...mun mies nauttii shoppailusta ja tuhlaa itse omia rahojaan miten haluaa ja yleensä ostaa lapsille ja minulle lahjoja :heart: Mies on itse halunnut hankkia nuorimmalle joka hänen on vaatteet ja lelut. Nyt hän on järjestänyt minulle ja hänelle matkan (pitkä viikonloppu). En estele jos haluaa näin tehdä.

Se maksaa kumpi ostaa. Se kumpi meillä ostaa vaatteet on minä ja usein tulee miehellekin vaatteita osteltua. Isommissa menoissa se maksaa kummalla rahaa esim. autokulut tai lasten fillarit.

Yhteistyössä