Onko paha, jos laitan 9v kävelemään yksin linja-autolle vaikka se pelkää??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maalaisäidit hoi!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maalaisäidit hoi!

Vieras
Kävelee siis 2 km matkan linja-autolle. Asutaan maaseudulla ja tie menee pitkin "maalaismaisemaa". Ei mitään synkkiä metsiä vaan taimikkoa ja peltoa tienvarressa. Poika pelkää jokaista metsän risahdusta että nyt siellä on vähintäänkin karhu tai susi. Kotoa ei ole nuo pelot tulleet. Olen kertonut ettei siellä mitään petoja ole ja jos olisikin niin ne pelkää ihmistä enemmän ja juoksee pois.
Mitä itse tekisit jos sinun lapsi kyseesä, saattaisitko vai vaatisitko että itse pitää kulkea? Kaupunkilaisen ehkä vaikea samaistua tilanteeseen, mutta onko maalaisäiteja- tai isejä paikalla?

Ei asuta maalla, mutta mun poika (8v, kohta9v) on arka kulkemaan. Saattaa soittaa kaverilta, että pitää tulla hakemaan. Ja oon mennyt.

Ootko miettinyt miten voisit rohkaista lasta? Osta sille taskulamppu. Onko kännykkä, jolla voi soittaa tarvittaessa? Onko aivan pakko kulkea yksin, voisitko saattaa osan matkaa?

meillä poika eskarissa ja kun alottaa koulun niin kävely matka voi kans joskus olla toi 2km pysäkille.. Poika on vähän arka joten jos hän pelkäisi kävellä yksin niin alkuun saattaisin sitten puoleenväliin ja vähitellen en ollenkaan.. :) ja tottakai pyärällä aina kun mahdollisuus ei "kerkiä" pelätä niin paljoa :D

Alkuperäinen kirjoittaja maalaisäidit hoi!;24506528:
Kävelee siis 2 km matkan linja-autolle. Asutaan maaseudulla ja tie menee pitkin "maalaismaisemaa". Ei mitään synkkiä metsiä vaan taimikkoa ja peltoa tienvarressa. Poika pelkää jokaista metsän risahdusta että nyt siellä on vähintäänkin karhu tai susi. Kotoa ei ole nuo pelot tulleet. Olen kertonut ettei siellä mitään petoja ole ja jos olisikin niin ne pelkää ihmistä enemmän ja juoksee pois.
Mitä itse tekisit jos sinun lapsi kyseesä, saattaisitko vai vaatisitko että itse pitää kulkea? Kaupunkilaisen ehkä vaikea samaistua tilanteeseen, mutta onko maalaisäiteja- tai isejä paikalla?

Poika on 17v ja se viedään ja haetaan joka päivä 1,5 kilometrin päähän linja-auto pysäkille.
Ja kyllä koko matkan on valaistu kävelytie.

kyllä tuonikäisen pitää pystyä noin pieni matka kulkemaan yksin. Eri asia on sitten miten tuon pelon saa voitettua, ehkä on hyvä kulkea matka aluksi itse mukana ja sitten puoliväliin asti ja sitten lopulta antaa mennä yksin.

[QUOTE="hertta";24506678]Poika on 17v ja se viedään ja haetaan joka päivä 1,5 kilometrin päähän linja-auto pysäkille.
Ja kyllä koko matkan on valaistu kävelytie.[/QUOTE]

Ohhoh.. Onko tuohon kuskaamiseen jokin erityinen syy?

[QUOTE="hertta";24506678]Poika on 17v ja se viedään ja haetaan joka päivä 1,5 kilometrin päähän linja-auto pysäkille.
Ja kyllä koko matkan on valaistu kävelytie.[/QUOTE]
wGbju.gif

[QUOTE="vieras";24506692]Ohhoh.. Onko tuohon kuskaamiseen jokin erityinen syy?[/QUOTE]

No kivempi se on autolla kulkea. poika huono herämään aamulla eli joudun valmiiksi vaatteet katsoa ja aamupalan laittaa (joka jää aina syömättä)
poika ilmottaa kun on bussissa ja sit ajan 10 kilsan päästä töistä sitä hakemaan. voin kyl lähtee töistä koska vaan.

Itsekin pelkään kulkea pimeällä, vaikka täällä kaupungissa on sentään valaistut kävelytiet. Kyllä mä saattaisin 9-vuotiasta, jos siihen vaan on mahdollisuus. Eri asia tietysti, jos tuo on (osa) koulumatkaa, silloin ei välttämättä ole mahdollisuutta aina saattaa. Mun ystävä, joka asuu maalla, osti lapselleen otsalampun. Se valaisee kuulemma hyvin tietä. Ja jos kulkiessa pelottaa, saa soittaa äidille/isälle ja jutella pelottavien kohtien ohi.

[QUOTE="hertta";24506730]No kivempi se on autolla kulkea. poika huono herämään aamulla eli joudun valmiiksi vaatteet katsoa ja aamupalan laittaa (joka jää aina syömättä)
poika ilmottaa kun on bussissa ja sit ajan 10 kilsan päästä töistä sitä hakemaan. voin kyl lähtee töistä koska vaan.[/QUOTE]

Teilläpä on hyvä palvelu.

[QUOTE="hertta";24506730]No kivempi se on autolla kulkea. poika huono herämään aamulla eli joudun valmiiksi vaatteet katsoa ja aamupalan laittaa (joka jää aina syömättä)
poika ilmottaa kun on bussissa ja sit ajan 10 kilsan päästä töistä sitä hakemaan. voin kyl lähtee töistä koska vaan.[/QUOTE]

täällä sitten naiset kirjoittelevat kun mies ei tee mitään eikä ota mistään vastuuta....

Pojasta varmaan ihana kun äiti välittää. :)

Teidän tilannetta tuntematta ja tietämättä sanoisin, että olet kasvattanut pojastasi lapasen

Entä jos aluksi saattaisit melkein loppuun asti, sitten puoleen väliin ja aina jäisi vähän pitempi matka kuljettavaksi yksin? Ja sopisitte että tulet hakemaan jos alkaa pelottaa liikaa. Ymmärrän lapsen pelon, mutta mä itse olen oppinut olemaan pelkäämättä, vaikka joskus pelkäsin ihan hirveästi.

täh. vai on sulla sellainen poika. 17v, mamma katsoo sille vaatteet...

Onko kyse siis matkasta, joka täytyy toistuvasti kulkea? En jaksanut lukea avausta niin huolellisesti.. jos kyse on yksittäisestä kävelymatkasta menisin toki saattamaan. Jos toistuvasta esim. koulumatkasta saattelisin lasta mahdollisuuksien mukaan, mutta pyrkisin kyllä auttamaan lasta voittamaan pelkonsa. Jos suostuisi menisin esim. paluusuuntaan tullessa puolimatkaan vastaan.

Yhteistyössä