Onko paikalla ketään, jonka lapsella iso ongelma syömisen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä ongelmaa myös.
Kyseessä 2,5v poika.
Olen tästä joskus aiemminkin tänne kirjoitellut..
Mutta siis..
Pojan mielestä ruoka on pahaa, kamalaa ja oksettavaa.
Viime aikoina on alkanut ihan yökkiä pöydässä kesken ruuan ja saattanut jopa oksentaa.
Muutamia juttuja poika suostuu syömään.
Mutta mieluummin kerron tästä vaikka y-viestillä jos olet kiinnostunut, ja haluaisin kyllä kuulla miten teilläkin menee. Varsinkin mitä lääkärissä sanotaan.

voih,ikävälle kuulostaa :hug:

meillä ei kyllä ihan noin paha tilanne ole mutta tuntuu ainakin et ei kaukaa heitä :/
poika 10v. on aina ollut huono syömään,tosi valikoiva ruuan suhteen.pienenäkin mitä karkeemmaksi ruoka muuttu niin sen vaikemapaa se oli :/

nykyäänkin se söis vaa muutamia tiettyjä ruokia jotka on lemppareita mutta en ala niitä koko aika tekeen.
olen sanonut että kaikkea pitää maistaa,kaikesta ei voi tykätä mutta mikään ruoka ei ole pahaa,kaikesta ei vain pidä.

kasviksia,hedelmiä tai marjoja poika ei syö lainkaan :kieh:
ainoastaan omenaa satunnaisesti ja seki pitää olla kuorittu ja lohkottu :)
poika sanoo aina et on muka allerginen vaikka ite asiassa ei ole millekkään allerginen.

hei!: Tuo tuntoyliherkkyys ei meillä kyllä sitten muiden juttujen osalta päde, eli ongelmaa ei ole vaatteiden, kosketuksen, lakanoiden, hiusten harjaamisen tai minkään muunkaan asian suhteen.

Kovaa ääntä ja hälinää on aina kestänyt ihan hyvin, eikä tuo hämilleen menokaan tyttäreeni oikein sovi. Kaveriporukassa taitaa jopa itse olla sieltä kovimmasta päästä hälisemään.

peppi81: kiitos kertomuksestasi. Veikkaan itsekin, että tuota nälkää saa aika kauan odotella.

Aamupalan jälkeen tarjosin tytölle omalta lautaseltani kuorittuja ja lohkottuja päärynänpaloja. Yhden halusi maistaa, mutta yllätys, yllätys, ei tykännyt. Sen jälkeen ei ole mitään syönyt, vaikka tähän kellonaikaan mennessä olisi pitänyt lounas jo syödä ja päivällisen aikakin tulisi jo ihan pian.

kutikuti: Kiitos sinullekin tilanteesi jakamisesta.

Lapsi on eskarissa ja sieltä tulee vaihtelevaa palautetta ruokailun suhteen. Juuri nyt lapsi on kuitenkin 3 viikon kotilomalla.

Ruokailun kanssa on ongelmia myös anoppilassa jossa neiti silloin tällöin syö, eli ongelman on samanlainen, syö lapsi missä tahansa.

umbrella78: myös meillä on täysin turha edes yrittää tarjota täytekakkua ja olemmekin kaverisynttäreille aina infonneet, että eivät sitä sen kummemmin tyrkytä, sillä neiti ei sitä syö.
Siinä kun nimenomaan on hilloa, kermavaahtoa ja mahdoliisesti vielä jopa sitä mansikkaa, ananasta tai banaania, jotka myös ovat ehdoton ei lapsen mielestä.

Myös meillä 99% uppoaa kurkku, mutta tomaatti ja paprika saavat oksennuksen aikaan. Aika väritön ja laimea on siis salaatti, jota neiti suostuu syömään.

Sonica: Teidän poika käyttäytyy siis todella samaan tapaan, kuin meidän neiti. Meilläkin on vain muutama ruoka-aine, jotka ovat toistaiseksi kelvanneet ihan aina. Näitä ovat kurkku, salaatti, jauheliha (ilman kastiketta), peruna, ketsuppi, juusto, makkara, vaalea leipä ja mannapuuro. Koita nista sitten vääntää 5-6 kertaa päivässä maittava ja terveellinen ateria :headwall:

Murotkin menivät vielä jokunen aika sitten (riisimurot) mutta nyt niissä on lapsen mukaan murojauhoa, joka on pahaa. Murojauholla tarkoittaa jauhomaiseksi mennyttä riisimuroa.
Eli tässäkin ongelmana onkin oikeasti se koostumus, ei maku. Mutta kumma kyllä, nyt kun se koostumus olisi helposti nieltävää, niin se onkin tässä kohtaa huonompi juttu.

kolme pientä porsasta: Meilläkin satunnaisesti saattaa saada omenaa menemään, mutta nimenomaan siis kuorittuna ja lohkottuna. Ja tuolloinkin lapsella pelko siitä, että sieltä tuleekin se siemenkota vastaan.

Kiitos jälleen vastauksista, luen nyt tuon linkin, jonka joku oli MLL:än sivuille laittanut.

Sori mut mulla tuli vaan mieleen et lapsi on keksinyt keinon jolla pompottaa vanhempiaan, hakee huomiota tommosella nirsoilulla. Tietty voi olla allergia taustalla ja tottakai kaikki fyysiset seikat on syytä selvittää mut jotenkin tuli vaan mieleen et jos ruokailuun on kiinnitetty pienestä pitäen suuri huomio niin siitä on tullut lapselle taistelelutilanne. Eli itse ehdottaisin et tosiaan ruokailusta ei tehtäis sen suurempaa numeroa, vanhemmat päättää mitä on tarjolla ja lapsi sen paljonko syö. Jos ei kelpaa niin sit pois pöydästä, mut kaikkinainen tuputtaminen pois.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sori mut mulla tuli vaan mieleen et lapsi on keksinyt keinon jolla pompottaa vanhempiaan, hakee huomiota tommosella nirsoilulla. Tietty voi olla allergia taustalla ja tottakai kaikki fyysiset seikat on syytä selvittää mut jotenkin tuli vaan mieleen et jos ruokailuun on kiinnitetty pienestä pitäen suuri huomio niin siitä on tullut lapselle taistelelutilanne. Eli itse ehdottaisin et tosiaan ruokailusta ei tehtäis sen suurempaa numeroa, vanhemmat päättää mitä on tarjolla ja lapsi sen paljonko syö. Jos ei kelpaa niin sit pois pöydästä, mut kaikkinainen tuputtaminen pois.

Mut onko se pompottamista enää jos poika voi olla viikonkin syömättä lämmintä ruokaa jos on sellaista jonka hän mieltää oksettavaksi?
Ei kai kukaan oikeasti vaan vallan halusta ole viikkoa syömättä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei tarvitse pyytää anteeksi, sillä tämä voi tosiaankin pitää myös paikkaansa :)

Olen tätä itsekin pohtinut mutta en näkisi, että tästä on kyse, sillä lapsi ihan oikeasti menee aivan lukkoon ja paniikkiin ruokailutilanteessa. Ehkä se pelkkä nirsoilu vielä menisikin siitä huomionhakuisuudesta mutta se, että hän oksentaa, laittaa miettimään, että luultavimmin kyseessä on nyt jokin isompi asia.

Yhteistyössä