Onko paikalla ketään kuka on vaihtanut pääainetta yliopistossa tai tietää siitä jotain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kysyn"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kysyn"

Vieras
Kuinka helppoa/ vaikeaa on saada pääaine vaihdettua? Itselläni on kasvatustieteen kandin tutkinto ja haluaisin logopediaa opiskelemaan. Pääsisin todennäköisesti helpommin kasvatustieteen maisteri ohjelmaan sisään kuin tuohon logopediaan, olen siis nyt pois yliopiston kirjoilta. Olen ymmärtänyt, että useinkin ihmiset saattavat vaihtaa pääainettaan. Voikohan tuota kautta edes yrittää lähteä ajattelemaan opintoja, että ei haluaisikaan valmistua siitä aineesta johon hakee?

Olisin kyllä halunnut vaihtaa pääaineeni, koska en saanut päntättyä tarpeeksi tietoja päässäni olevaan aineeseen, mutta valitettavasti aivonsiirtoja ei vielä tehdä YTHS:ssä.

Aikoinaan pääsin maa- ja metsätaloustieteelliseen. En ole suorittanut siellä mitään. Sivuaineoikeudella aloin lukea humanistisessa tiedekunnassa uskontotiedettä. Kun olin suorittanut 20 opintoviikkoa, vaihdoin tiedekuntaa.

AInakin Oulussa humanistisessa tiedekunnassa pääaineen vaihto tapahtuu ottamalla yhteyttä opintoasiainpäällikköön ja hakemalla sitä. Ei käsittääkseni ole kovin vaikeaa yleensä jos vaihtaa yhteen omista sivuaineistaan.

Mun tyttö vaihtoi viime keväänä. Hän suoritti ensin perusopinnot siinä aineessa, jota pääsi opiskelemaan, ja vaihtoi sitten siihen, mihin alun perin halusikin, mutta mihin ei päässyt pääsykokeitten kautta. Tiedekunnan sisällä tuo oli helppoa, mutta en tiedä, miten eri tiedekuntien välillä onnistuu. Mutta nuo perusopinnot piti siis olla suoritettuna.

[QUOTE="vieras";25223420]AInakin Oulussa humanistisessa tiedekunnassa pääaineen vaihto tapahtuu ottamalla yhteyttä opintoasiainpäällikköön ja hakemalla sitä. Ei käsittääkseni ole kovin vaikeaa yleensä jos vaihtaa yhteen omista sivuaineistaan.[/QUOTE]

Just näin.

Minä vaihdoin pääainetta aikoinaan yleisestä kirjallisuustieteestä suomen kieleen, joka oli yksi sivuaineistani ja olin siitä jo aineopinnotkin suorittanut.

Tiedekunnan kansliassa täytin hakemuslomakkeen, jonka opintoasiainpäällikkö ja suomen kielen laitoksen johtaja allekirjoittivat. That´s it. Aikaa hakemuksen käsittelyyn kului n. pari viikkoa.

[QUOTE="aloittaja";25223512]No mulla vaihtuisi tiedekuntakin, jos siis pääsisin kasvatustieteisiin ja tuo logopedia on humanistinen. Kuinkahan paljon tuo vaikeuttaa asiaa?[/QUOTE]

Eiköhän nuo kaikki tiedot ole yliopistosi nettisivuilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25223526:
Mistä yliopistosta olet?

Joudut todennäköisesti menemään kokeen kautta, tutkinnonuudistus kiristi systeemiä v. 2005 jälkeen opintonsa aloittaneille. Etenkin kun vaihdat tiedekunnankin.

oon valmistunut jo 2003

Yhteistyössä