Onko paikalla tradenomeja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kelpaako opiskelija? Tällä hetkellä tosin opinnot jäissä, mutta kuitenkin. Iltaopiskeluna ma-to olen työn ohessa koulua käynyt ja suuntautumisena on yrittäjyys. Projekteja ei oo vielä ollut muita kuin liikesuunnitelman tekeminen. Tentit on huomattavasti vaikeampia tasoltaan kuin mitä ammattikoulussa, mutta lukemalla niistä selviää (ja välillä tuurillakin).

Töistä en vielä sattuneesta syystä tiedä...jokunen opintopiste pitää vielä kerryttää ennen :D

Oikein hyvin kelpaa! :)
Millaista nuo yrittäjyyshommat käytännössä on? Onko sinusta haittaa, kun minua ei kiinnosta sinänsä pätkääkään myyntityö eikä yrittäjyys mutta kansantalous, taloushallinto, oikeus- ja hallinto jne. Eli kuinka paljon tuota yrittäjyyttä ja markkinointia / myyntiä on käytännössä?
Onko enemmän yksinopiskelua vai ryhmätöitä?

valmistuin tammikuussa 03, tosin olin töissä 01 sykystä asti samanaikaisesti. suoritin eka kahtena vuonna melkein kaikki kurssit. opiskelu oli ihan jees, helppoa mielestäni. minulla on ihan toinen ammatti ennen tradenomin opintoja. tehtiin oikeille firmoille kaikki projektit ja liiketoimintasuunnitelma. tentit ihan ok, lukemalla sain melkein kaikista täydet pinnat. vaikein tentti oli yristysjuridiikka, koska sanamuodot on aika tarkkoja. lisäksi talousmatikka tuotti meikälle hankaluuksia, mutta sain kolmosen sitten siitä, kun opiskelin. suuntauduin markkinointiin ja kv-kauppaan. olin opintojen aikana sihteerinä ja sitten vientiassarina isossa kv-firmassa. opintojen jälkeen olen ollut markkinointiassarina, logistiikka koordinaattorina ja logistiikka asiantuntijana. nykyisin olen customer care manager ja kaikki työt mitä olen tehnyt opintojen jälkeen ovat täysin enkuksi. opiskelen tällä hetkellä ylempää amk:ia eli master degreeta, international business management ja siihen verrattuna tradenomin opinnot oli aivan tosi helppoja. tuo master degree on etäopintoina työn ohessa ja etenee mulla vähän hitaasti. kannattaa opetella kymmensormijärjestelmä kunnolla, siitä on oikeaa hyötyä. lisäksi, jos teillä on SAP kurssi, käy se, saat varmasti töitä.

Kiitoksia! Unohdin ihan tärkeimmän kysymyksen. Voiko teidän mielestänne onnistua ainakin osan pakollisten ja muidenkin opintojen opiskelu etänä?
Minulla olisi tarkoituksena olla kotiäitinä vielä muutama vuosi, mutta avoimen amk:n opiskelut kiinnostavat? Eli voiko teistä onnistus vai onko ala teistä niin käytännönläheinen ettei etäkursseista ole hyötyä? Toki lähiopetusta on aina muutama tunti viikossa.

yks tuttu opiskeli sairauden takia melkein koko tutkinnon tenttimällä. osaan kursseista on vain lunetopakko, joten ihan hyvin voit alkaa pvopiskelijaksi, ja tenttiä osan kursseista. kysypä koululta neuvoa, miten kannattais tehä. ite laitoin aikanaan lapset tarhaan ja opiskelin aika rivakasti ekat 2 vuotta. sitten työharjotteluun ja jäin töihin, olin eka osittain töissä ja kävin tenteissä ja sitten vaan oparin teko. avoimen kurssit muuten maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Oikein hyvin kelpaa! :)
Millaista nuo yrittäjyyshommat käytännössä on? Onko sinusta haittaa, kun minua ei kiinnosta sinänsä pätkääkään myyntityö eikä yrittäjyys mutta kansantalous, taloushallinto, oikeus- ja hallinto jne. Eli kuinka paljon tuota yrittäjyyttä ja markkinointia / myyntiä on käytännössä?
Onko enemmän yksinopiskelua vai ryhmätöitä?

No yrittäjyyspuolella on ollut tietty vähän ehkä enemmän markkinointia ja muuta, mutta aika perussettihän se opiskelupaketti on. Ja ei todellakaan ole haittaa vaikka sua ei kiinnosta myyntityö. Tradenomin koulutus on just siitä mahtava että se on niin monipuolinen ja mahdollisia työtehtäviä lukuisia. Selvästi sun kannattaa siis suuntautua tuonne taloushallinnon puolelle, esim. kirjanpitoa, palkanlaskentaa, talouspäällikön töitä, pankin eri töitä yms.yms.

Mä olen vielä niin alkutekijöissä omien opintojeni kanssa että en osaa sanoa onko myöhemmässä vaiheessa enemmän just yrittäjyyteen liittyviä juttuja. Mutta kirjanpitoa meillä on ollut, samoin kansantaloutta, kieliä, talousmatematiikkaa yms. yms. Eli aika kaiken kattava tuo koulu on kaikille suuntautumisesta riippumatta.

Voisin kuvitella kuitenkin että taloushallinnon puolella pureudutaan sitten syvemmin noihin sen puolen hommiin ja myynti/markkinointipuolta olis sitten suhteessa vähemmän. Mutta teoriaahan nuo kaikki on, eli et sä kadulle joudu kalentereita kauppaamaan ;) =) .

Meillä on enimmäkseen ollut ryhmätöitä ja ryhmäesitelmiä. Tosi vähän mitään yksilötöitä (paitsi tietty tentit).

ainiin, ei haittaa vaikka sua ei myynti tms kiinnosta. en minäkään mitään myy, myyjät on merkonomeja! taloushallinnon osaajista tulee lähivuosina pula, suosittelen sua erikoistumaan siihen ja opettelemaan SAPin, niin aivan takuulla saat töitä, esim Nokialta.

Kiitoksia kovasti!

Ursa: Tiedän että maksavat, mutta esimerkiksi lukuvuosimaksu on 250 euroa ja jos oikein reippaana on niin siinäkin ehtii mukavasti opintopisteitä saada. Tarkoitus olisi, että olisin kotona vielä vuoden, pari ja suorittelisin kursseja loput sitten ihan amk:ssa. Ei oikein 3,5 vuotta huvita opintotuella enää istuskella. Ja jaksaapa olla kotonakin kun on jotain mielenvirikettä! :)

Valmistuin viime keväänä, tosin opiskelut hieman venyivät suunnitellusta. Paljon tehtiin ryhmätöitä, joten ei välttämättä ollut mitään tenttejä. Ne aineet missä oli tenttejä, tentit oli hyvinkin lukiomaisia.

Itse suuntauduin markkinointiin ja teimme mm. markkinointiviestintäsuunnitelmia, tuotelanseeraus suunnitelman, liiketoimintasuunnitelmia yms. Opinnäytetyöksi tein markkinointiviestintäsuunnitelman yritykseen, jossa olin ollut työharjoittelussa ja johon jäin harjoittelun jälkeen töihin.

Koulu sinänsä, etenkin markkinoinnin puolella on aika helppo. Eli asiat ei tosiaan ole vaikeita. Työtunteja toki vaatii.. Läsnäolopakkoa ei ollut kuin kielten tunneilla, mutta parhaiten toki oppi luennoilla.

Huonoja puolia toki se että asiat ehditään käymään aika pintapuolisesti, joten ei minulla nyt mitään loistavaa ammattitaitoa ole markkinoinnin osalta. Toisaalta tietysti tradenomina voit tehdä kaikenlaisia töitä. Itse työskentelen tällä hetkellä koordinaattorina ja tykkään työstäni todella paljon.

Milloin valmistuit? Millaista opiskelu oli käytännössä? Millaisia projekteja teitte ja millaisia oli kokeet? Mihin suuntauduit ja millaista työtä olet tehnyt?

Opiskelen iltaisin, ma, ti ja to ovat luentoiltoja. Minusta pitäisi valmistua taloushallinnon tradenomi 12/09.

Meillä ei ole ollut varsinaisia projekteja vielä, yksi yritys on "perustettu" ja esitelty ryhmän edessä. Tilastollisen tutkimuksen tentti on kysely joka tehdään ja analysoidaan (SSPS:llä ). Se meillä on tekeillä tällä hetkellä.

Jotkut tentit ovat hankalia, minulle kirjanpidon koukerot tuottavat harmaita hiuksia, toiset taas todella helppoja.

Kieliä jouduimme lukemaan turhan paljon, englantia, ruotsia (äidinkieleni, jonka jouduin tenttaamaan koska minulla on suomenkieliset merkonomipaperit ). Valinnaisina pakollisina saksa, ranska, espanja, venäjä...tarjonta on aika suuri, meille tarjottiin jopa kiinaa!

Työni, jonka ohella opiskelen, on puolipäiväinen konttoristinpaikka varaosaliikkeessä. Siinä saa aika hyvän kuvan yrityksen toiminnasta ja jopa kirjanpidosta koska minä joudun tekemään kaikki paperityöt. Tilitoimisto hoitaa lopullisen kirjanpidon, mutta kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ursa:
ainiin, ei haittaa vaikka sua ei myynti tms kiinnosta. en minäkään mitään myy, myyjät on merkonomeja! taloushallinnon osaajista tulee lähivuosina pula, suosittelen sua erikoistumaan siihen ja opettelemaan SAPin, niin aivan takuulla saat töitä, esim Nokialta.

Minä olen tällainen taloushallinnon asiantuntija. Koulutukseltani yo-merkonomi. Työ on todella rankkaa ja aikatauluihin sidottua. Työpäivän jälkeenkin tuon töitä kotiin. En suosittele kellekkään tätä ammattia ja hommaa. Mulla pitkä ura ja esimiespesti takana. Äkkiä täältä lippa hivoon! Opiskelupaperit ihan toiselle alalle vetämässä!

Kuinka vaikeaa matematiikka on? Pärjääkö ihan perusmatikalla vai pitääkö hallita lukion oppimäärä hyvin? Perusmatikka hallinnassa, mutta lukiossa sain lyhyestä 6-7 ja taloushallinnosta haaveilen...

Mä en taida kuulua tähän sun ketjuusi, vaikka tradenomi olenkin =) Mä valmistuin tietojenkäsittelyn tradenomiksi vuonna 2002, suuntautumisena systeemityö. Perheellisenä tein koko opiskeluajan - kahta kuukautta lukuunottamatta - myös töitä. Opinnoissa projektit oli pääasiassa työpaikan projekteja. Muutama piti keksiä omasta päästä. Tietojärjestelmäprojekteja. Joihinkin kokeisiin joutui pänttäämään ihan urkalla, esim ruotsi. Joihinkin jonkun verran ja joistain selvisi kiitettävin arvosanoin pänttäämättä mitään.

It-alan hommia olen tehnyt, atk-suunnittelija -> systeemisuunnittelija -> ohjelmistosuunnittelija -> it-konsultti.

Kuinka vaikeaa matematiikka on? Pärjääkö ihan perusmatikalla vai pitääkö hallita lukion oppimäärä hyvin? Perusmatikka hallinnassa, mutta lukiossa sain lyhyestä 6-7 ja taloushallinnosta haaveilen...

Minä sain talousmatematiikasta vitosen (!), lukio- ja kauppismatikasta sain myös aikanaan vitosen, silloin se ei vain ollut hyvä arvosana. Ei se vaikeaa ole, mutta vaatii jonkin verran työtä.
Prosentteja osaat varmasti laskea, sitten tulee koronkorot, annuiteetit jms.
Käy kirjastossa vilkaisemassa kirjaa Liike-elämän matematiikkaa (Saaranen, Kolttola, Pösö ) niin saat selvän kuvan tasosta.