Onko päikyntädeille "pakko" ostaa/tehdä joululahjat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Viime hetken epäröijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Viime hetken epäröijä

Vieras
Tietysti ymmärrän, ettei ole oikeasti pakko. Mutta poikkeaako massasta ja vaikuttaako ihan törpöltä, jos ei päikyntätejä muista kuin suullisella hyvän joulun toivotuksella? Ihan kaikki tuskin mitään vie, mutta viekö kuitenkin selvä enemmistö?

En ole ehtinyt miettimään näitä päikyntätien muistamisia ollenkaan ja lähinnä ajattelin, etten vie mitään. Lapsi on aloittanut hoidossa vasta syksyllä, on osa-aikainen. Ja tädeissä on ollut jonkin verran vaihtelua. Joten eivät ole läheisiksi ehtineet tulemaan.

Nyt kuitenkin alkoi epävarmuus vaivata ja mietin, pitäisikö töiden lomassa rientää jotain muistamista hakemaan. Tänään on lapsen viimeinen hoitopäivä, joten ei ole aikaa pitkään pähkäillä.

en ole ikuna lahjonu päikyn tätejä enkä opettajia enkä meinaa moiseen höpötykseen tulevaisuudessakaan sortua

niillehän maksetaan mun verorahoista palkkaa :headwall:

Ei ole mitään pakkoa. Voithan viedä halutessasi vaikka yhden suklaarasian kahvihuoneessa jaettavaksi.

No en tiedä, onko se nyt kovin hyvä vaihtoehto, kun melkein kaikki ryhmän tädit jäävät myös pitkälle joululomalle. Päiväkoti toimii päivystävänä päiväkotina, joten suklaat menisi muiden suihin. Ei sillä, että se minua haittaisi, mutta ei se oikein oman ryhmän hoitajien muistamisena toimisi.

Niin ja täsmennän siis vielä, kun joku mainitsi ettei ole pakko kuin kuolla. Juu, ymmärrän sen, mutta onko nykyään päikyntätien muistaminen sosiaalinen odotus?

Perhepäivähoitajalle aiemmin kyllä lahjan vein, mutta häneen muodostuu tietysti läheisempi suhde kuin päiväkotiryhmän moniin aikuisiin.

Ei ole pakko,lapsihan voi vaikka askarrella itse kortin ja halutessaan viedä sen.Olen lastenohjaaja,enkä todellakaan ole harmissani jos joku ei tuo lahjaa jouluna/keväällä.Osa tuo osa ei.

Minä en ensimmäisenä vuonna muistanut ollenkaan edes ajatella jotain joulumuistamista enkä minään keväänä ole muistanut tarhatätejä mitenkään. Tosin matkoilta toin tuliaisina jumalattoman ison suklaarasian tätien mussutettavaks ja viikko sitten vein pari isompaa suklaarasiaa, nämäkin sen takia, että olin tuohon edelliseen mennessä jo kerennyt tutustua heihin ja yhden kanssa on muodostunut hyvinkin läheinen ja luottamuksellinen suhde.

meidän perheessä on toimittu niin, että hyville ja liostaville hoitotädeille ja sedille ja opettajille on viety muistamisia, keskinkertaisille ja "ihan hyville" ei...
parin vuonna vietiin päiväkotiin vaan lapsen askartelema kortti

[QUOTE="lastenhoitaja";30524017]Ei ole pakko. Ja suuri osa ei muista edes sillä sanallisella kiitoksella, eli et poikkea massasta mitenkään.[/QUOTE]

Okei, tästä minulle tuli kyllä fiilis, että on syytä kipaista jotain hakemassa. ;)

Mitäs sitä nyt äkkiä keksisi... Lasta ei tosiaan voi enää laittaa askartelemaan eikä siihen olisi kyllä oikein ollut aiemminkaan aikaa, koska hän ei siitä puuhasta yhtään tykkää, joten pitää olla itse tosi aktiivisesti mukana hommassa. Ja silti olisi vaikeaa saada hänet edes osallistumaan useamman kortin tms. askarteluun.

Okei, tästä minulle tuli kyllä fiilis, että on syytä kipaista jotain hakemassa. ;)

Mitäs sitä nyt äkkiä keksisi... Lasta ei tosiaan voi enää laittaa askartelemaan eikä siihen olisi kyllä oikein ollut aiemminkaan aikaa, koska hän ei siitä puuhasta yhtään tykkää, joten pitää olla itse tosi aktiivisesti mukana hommassa. Ja silti olisi vaikeaa saada hänet edes osallistumaan useamman kortin tms. askarteluun.

Viime perjantainako se oli kun kuuntelin Vappu Pimiän radio ohjelmaa
jossa hän pohti samaa aihetta ja sinne soitti joku päikkytäti joka sanoi että se 20€ lahjakortti tai laadukas viinipullo on ihan hyvä lahja :)
Ohjelamssa tuli myös ilmi ettei näitä parittomia kahvikuppeja kaivata kun niitä on niin koti kuin työpaikka täynnä.

meidän perheessä on toimittu niin, että hyville ja liostaville hoitotädeille ja sedille ja opettajille on viety muistamisia, keskinkertaisille ja "ihan hyville" ei...

Tämä tuntuisi minusta aika tökeröltä. Tai siis tietysti koulussa kun on yksi opettaja, voi tyytyväisyytensä häneen vaikuttaa siihen ostaako lahjan vai ei. Mutta että päikyntädeistä jollekin veisi lahjan ja toisille ei, no ei vaan minusta sovi. Vaikka meilläkin on kyllä niin, että yksi ryhmän vakituisista tädeistä on minusta loistava, yksi ihan hyvä ja mukava, mutta kolmannen kemiat ei oikein lapsen kanssa kohtaa eikä lapsikaan hänestä tykkää.

Sanallisiin kiitoksiin nämä erot vaikuttaisikin, tuon kolmannen kohdalla en varmaan saisi mitään erityistä kiitosta itsestäni irti. Mutta lahja nyt on helppo antaa kohteliaisuudesta kaikille (vakituisille), jos niitä ylipäätään antaa.

No se oli vaan sun päässäs :) Mutta jos mun henk. koht. mielipidettä mietit, niin koen lahjat vähän kiusallisina, ainakin jos on jotain kallista ja ostettua. Kortti on tosi kiva, itsetehty tai ostettu. Sellaisia valmiita sai esim. prismasta 0,20 sentillä. Täysin riittävä ja ilahduttava muistaminen.

Mutta mikään pakollinen edes kortti ei missään nimessä ole. Mielestäni sana kiitos taas olisi ihan kohtelias, koska myös itse kiitän vanhempia yhteistyöstä ja toivottelen hyvät joulut eikä se maksa rahassa kellekkään yhtään mitään joten miksi ei tapojen vuoksi... Ellei sitten hoito ole ollut täysin paskaa... jollaista palautetta en ainakaan koskaan ole saanut.

Ei ole pakko.

Mä kovasti mielelläni muistan lasten harrastuspuolen porukkaa (valmentajat, apuohjaajat, kerhotädit), opettajia, pk:n henkilökuntaa (myös laitoshuoltajaa ja mahdollista keittiöhenkilökuntaa) ja juuri hetki sitten tein joululahjan hevoselle, jota lapseni käy hoitamassa ja ratsastamassa.

Lahjat on kivoja. Niitä on mukava saada ja niitä on mukava myös antaa :) Mutta jos se ei tunnu ns. omalta jutulta, niin sekin on aivan ok. Ei kaikilla riitä mielenkiintoa moiseen, eikä tarvitsekkaan :)

Ei ole pakko.

Mä kovasti mielelläni muistan lasten harrastuspuolen porukkaa (valmentajat, apuohjaajat, kerhotädit), opettajia, pk:n henkilökuntaa (myös laitoshuoltajaa ja mahdollista keittiöhenkilökuntaa) ja juuri hetki sitten tein joululahjan hevoselle, jota lapseni käy hoitamassa ja ratsastamassa.

Lahjat on kivoja. Niitä on mukava saada ja niitä on mukava myös antaa :) Mutta jos se ei tunnu ns. omalta jutulta, niin sekin on aivan ok. Ei kaikilla riitä mielenkiintoa moiseen, eikä tarvitsekkaan :)

:laugh:

• Tykkää
Reactions: chef

No äläs nyt...lapselle toi on ihan oikeasti iso juttu :D

Tyttö mietti, mitä hepalle hankitaan ja äiti sitten toteutti. Kohta mennään tallin joulujuhliin, jossa kohokohtana on se, kun tyttö saa viedä hepalle ikioman paketin ja itsetehdyn kortin :)

Melko pienellä vaivalla saan tytölle hyvän mielen...joten miksi ei? Ja ties, vaikka heppakin tykkäis ihan tosissaan ;)

Miks hitossa jollekin pitää ostaa lahja siitä hyvästä että hän hoitaa omaa palkkatyötään asianmukaisesti?

En mä tiedä. Toimiiko joku noin? Mä itse en siis anna lahjoja tuosta syystä, vaan mulla on ihan muut syyt.

Toisaalta...miksi ei? Miksi ei voisi antaa lahjaa siitä hyvästä, että joku on hoitanut palkkatyönsä asianmukaisesti?

Miksi mies antaa vaimolleen kukkia? Siksikö, että vaimo on hoitanut kodin ja lapset hyvin? Tai miksi joululahjoja ylipäätään annetaan? Tai syntymäpäivälahjoja? Tai ristiäislahjoja?

Oiskohan paras lopettaa kaikki lahjojen antamiset tähän paikkaan? Jottei vaan vahingossakaan tuoteta kenellekään hyvää mieltä. Vai mikä se paha juttu siinä lahjojen ja kiitosten antamisessa oli?

Mä en vienyt tänä vuonna mitään. Ollut hirveitä viimeiset kaksi viikkoa sairaataessa, täitä, mies pitkiä päiviä joten en kerta kaikkiaan edes muistanut koko asiaa. Toivotin hyvät joulut, kiitin syksystä ja sanoin arvostavani heidän panostaan hyvästä työstä. Koululaiset saavat viedä suklaarasiat koska itse haluavat viedä.

Yhteistyössä