Onko päiväunet jo liikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nukkupatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nukkupatti

Vieras
Meillä 3v. 2kk nukahtaa helposti päiväunille (herää 7-7.30 aikaan), mutta ei millään saa unen päästä kiinni illalla. Toki nää kamalat helteetkin siihen vaikuttaa. Olisko jo merkki, että päikkärit sais kokonaan jäädä?

Eli ilman päiväunia ehtoo on aika kiukuttelua (ja nukahtaa takuulla autoon jos poiketaan esim. kaupassa tai kylässä), mut tyttö saadaan nukkumaan helposti jo ennen 20.00, mut jos on nukkunut päivällä niin saattaa nukahtaa vasta 22.00 jälkeen, vaikka olis laitettu ennen yhdeksää jo sänkyyn...joskus kello on ollu jopa 23.00 kun nukahtaa!!

Päikkärit saisi mun puolesta jo vaikka jäädäkin ja välillä ne on jätettykin, jos on jostain syystä nukuttu tuonne 8 asti. Toisaalta taas tuntuu, että kun tyttö niin helposti nukahtaa päiväunille ja itsekin sanoo, että väsyttää, niin ei niitä oikein väkisinkään voi lopettaa. Yöt meillä nukutaan ihan putkeen, sen kanssa ei oo ongelmia.

Inhottava vaihe.

meillä jätettiin päikkärit posi juuri tuosta syystä että illalla nukahtaminen meni niin myöhäiseksi. Tosin ei kiukutellut iltaisin väsymystä vaikka unet jäikin. Tämä tapahtui jo reilu vuosi sitten ja lapsi nyt 3v 3kk.

meillä jätettiin päikkärit posi juuri tuosta syystä että illalla nukahtaminen meni niin myöhäiseksi. Tosin ei kiukutellut iltaisin väsymystä vaikka unet jäikin. Tämä tapahtui jo reilu vuosi sitten ja lapsi nyt 3v 3kk.

meillä jätettiin päikkärit pois juuri tuosta syystä että illalla nukahtaminen meni niin myöhäiseksi. Tosin ei kiukutellut iltaisin väsymystä vaikka unet jäikin. Tämä tapahtui jo reilu vuosi sitten ja lapsi nyt 3v 3kk.

Se on hankalaa, jos lapsi itse on innolla päikkäreille menossa... ehkä vielä sitten kannattaa odottaa, ja suosiolla laittaa hieman myöhemmin yöunille. Tylsää kai sitten on sängyssä pyöriä virkeänä.

Meidän tyttö lopetti päiväunet itse 2 v 8 kk iässä. Nyt paria kuukautta myöhemmin on tilanne se, että jos jostain syystä nukahtaa (esim autossa), on ilta yhtä kiukuttelua, vaikka saisi itsekseen herätäkin unilta. Kummallista. Ja ihanaa kun saa lapsen helposti petiin viimeistään kasilta.

Meillä päiväunet jäivät pois esikoiselta vähän alle kaksi- ja puolivuotiaana, syynä tuo iltariekkuminen ja myös se, että itse ilmoitti, ettei enää nuku päiväunia (eikä tosiaan nukahtanut vaikka oli päiväuniaikaan sängyssä tunninkin). On väsynyt iltapäivisin ja ihan sama ongelma autonukahtelun jne. kanssa, mutta toisaalta yöunet ovat selvästi parantuneet ja nukahtaa tosiaan yöunille viimeistään kahdeksan jälkeen, yleensä jo ennen (iltapala on n. klo 19).

Eli kyllä varmaan teidän tilanteessa joko jättäisin päiväunet pois tai lyhentäisin niitä aika paljon. Sitten pitää vaan suunnitella iltapäivätouhut niin, ettei pääse nukahtamaan tai sitten nukkuu vain ne minitirsat (ja on tietysti kiukkuinen kuin ampiainen kun herätetään). Meilläkin lapsi saattaa satunnaisesti nukkua hetken päivällä jos on herännyt tosi aikaisin tms. (Meillähän siis myöhään nukkuminen tarkoittaa, että on nukuttu jopa seitsemään... :))

Me on kokeiltu, että on annettu nukkua vain tunti (yleensä nukkuu 12-14 välillä 1,5-2 tuntia), mutta tällä ei oo ollu oikein vaikutusta iltauniin. Eli vaikka nukkuisikin vain tunnin, niin ei silti saa unen päästä kiinni illalla. Ja tuosta tunnista en enää viitsisi nipistää, koska en näe järkeä taas laittaa lasta päikkäreille ja mennä herättelemään heti puolen tunnin päästä, luulen, että menisi entistä sekaisemmaksi.

Mutta tosiaan esim. tuo 2 tuntia päiväunia on kyllä liikaa, se on ihan totta!

Eipä tähänkään "ongelmaan" taida olla muuta ratkaisua kuin aika... Luulen, että syksyllä, kun ilmat viilenee, niin aamu- ja iltapäiväulkoilusta on sen verran enemmän iloa, että tyttö jaksaa olla reippaasti hereillä, vaikka ei nukukaan päikkäreitä. Toivo elää. :D

Ihan kuin mun kynästä tuo eka kirjoitus! Lapsen ikä täsmää, samoin nukkumiset kellonaikoineen. Itse oon pähkäillyt saman asian kanssa jo muutaman kuukauden. Päiväunien lyhentäminen ei ole meilläkään juuri auttanut, ellei sitten nuku vain noin kolmea varttia. Silloin saattaa nukahtaa illalla jo yhdeksän, puoli kymmenen aikaan. Päiväunilta herättäessä lapsi on tosin kiukkuinen kuin ampiainen ja kestää kauan ennen kuin herää kunnolla. Jotenkin tuntuu toisen kiusaamiselta se väkisin herättäminen :(

Yhteistyössä