Onko PCO perinnöllinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Kysymys tulikin jo tuossa otsikossa eli voiko PCO olla perinnöllinen? Entä onko jotain muita sellaisia perinnöllisiä juttuja, jotka voisivat olla syynä siihen, että kaikilla siskoksilla kuukautiskierto on hyvin epäsäännöllinen?

Ensimmäisenä kolmesta vasta yrittämässä lasta, joten vielä ei tietoa, että onko lapsen saannissa vaikeuksia, mutta eipä se minulla ainakaan ihan helppoa tunnu olevan.

Mun tietääkseni on, ainakin jossain määrin. Meillä ainakin minulla, siskolla ja äidillä samoja ongelmia. Myös toisella siskollani kesti aika kauan raskautua, mutta hänellä ei selvää pco:ta, ja meillä muillakaan ei kenelläkään aivan selvää diagnoosia, mutta pco tyylisiä munasarjoja, pitkiä kiertoja jne.

Piti tulla kommentoimaan, kun on itselle läheinen aihe...

Taipumus rakkulohin on käsitääkseni perinnöllinen, mutta se, miten pco vaikuttaa lisääntymiseen on yksilöllisempää. Hyvät elämän tavat eli ennen kaikkea normaalipaino, tasapainoinen ruokavalio ja verensokerin pitäminen kurissa vähentävät pco-vaikutusta. Nämä auttavat kiertoa pysymään säännöllisenä.

Itselläni pco ei ole vaikuttanut lapsen saantia. Ensimmäinen tärppäsi suoraan pillereitä, mikä onkin yleistä. Pillerit yleensä rauhoittavat munasarjoja. Toinen sai alkunsa ensimmäisestä kierrosta imetyksen päätyttyä. Helppo lasten saanti ei siis kerro suoraan, onko ihmisellä pco vai ei.

Paras vinkkini pco-vauvakuumeilijalle on varmaan elämäntapoje tarkastus: jos painoa on liikaa, niin terveellinen panon pudotus (ei mikään änlkäkuuri, joka vaan sotkee kiertoa) ja lautaselle vähemmän hiilareita ja enemmän kuitua!

tsemppiä!

Mulla lievä pco. Äidillä ei. Siskolla ei. Isän äidillä ei ole. Äidin äidistä en tiedä. Äidilläni ja siskollani on molemmilla ollu koko ikänsä säännölliset kuukautiset. Mulla ei koskaan.

Meillä lapsettomuutta takana 4v - tosin vikaa on löydetty tämän vuoden aikana myös miehestä. Joten nyt lääkäri antoi ymmärtää, että suurempi syy lapsettomuuteemme onkin hänessä. Jotenkin tämän oman "vian" kestää helpommin ja siihen osaa suhtautua paremmin. Miehelleni tämä oli iso isku, josta ei vieläkään ole selvitty, vaikka tieto tuli jo kevään puolella. Tuntuu, että hän on meistä se, joka kärsii enemmän. Tai sitten minä olen vain jo niin tottunut tähän.

Äidillä ei ole todettu pco:ta, mutta kierto ei ole koskaan ollut säännöllinen ja on joutunut syömään hormooneja että on saanut minut. Siskolla ei tule vuotoa ollenkaan ilman hormooneja. Tämä sisko on saanut koeputkihedelmöityksellä yhden lapsen. Toisella siskolla ollut myös pco-tyyppiset munasarjat ja joutunut syömään clomifeneja ennen kun ensimmäisen lapsen sai. Sen jälkeen saanut luomusti kaksi. Ja kolmen lapsen jälkeen kierto muuttunut suht säännölliseksi. Ja sit minä jolla pco, vuotoja ei tule luomusti. Ensimmäinen clomikuuri takana, mutta ei ilmeisesti tuota toivottua tulosta.
Että näin meillä... :/

-Tiiti-

Meillä ei ole tietääkseni suvussa PCO:ta, ja lapsetkin ovat äitille ja mummoille tulleet helposti. Että en tiiä keneltä sen sitten olisin perinyt.. :/ varmaan joissain määrin se on perinnöllistä.

on mennyt niin, että tietääkseni olen lähisuvustani ainoa, jolla on pco. Muilla suvun naisilla taitaa olla (tai ollut) säänn. kierto, koska kaikilla lapsiakin on. 15v. pikkusiskolla on sään. menkat, mitä minulla ei ole koskaan luomusti ollut (olen 23v.). Joten tiedä sitten perinnöllisyydestä...

Ei lähisuvussa, minulla vaan..

Mutta tuttavani perheessä äidillä ja kaikilla 4:llä tyttärellä PCO.
Äidillä ja kolmella tyttärellä ollut vaikeuksia raskaaksitulon kanssa.
Nuorin tytär on vasta lukioikäinen

Yhteistyössä