Onko PK-seudulla ahdasmielisiä tai sisäänpäinlämpiviä paikkoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "muuttaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"muuttaja"

Vieras
Mitä ahdasmielisiä tai sisäänpäinlämpiviä asuinpaikkoja on PK-seudulla tai kehyskunnissa? Vai onko täällä niin paljon ulkopaikkakuntalaiisa ja muuttajia, ettei sellaisia paikkoja ole?

Täälä kehyskunnassa ainakin " melkein kaikki" onn jostain muualta tulleita, Espoossa ihan samoin. Oman tuntuman mukaan sisäänpäinlämpiävintä on ehkä hipsteripiireissä Helsingin keskustassa.

Minkälainen paikka ei ole sisäänpäinlämpiävä Suomessa? Sellainen, jossa naapurit tervehtivät ja vaihtavat pari sanaa? Vai sellainen jossa työkaverit kutsuvat kylään?

tarkoitan ehkä sisäänlämpiävällä sellaista paikkaa,jossa ihmiset ovat asuneet siellä ikänsä, porukka ei juuri vaihdu ja kaikki tuntee toisensa ja ulkopuolisiia ei helposti oteta jäseneksi, vaan tuntee itsensä ulkopuoliseksi.

Joku Puu-Käpylä saattaisi olla tommonen (ei mitään kokemusta, mutta se tuntuu juuri sellaiselta jossa on vielä 20 vuoden jälkeenkin se uusi tulokas)

Lieköhän tuo totta että muualta tulleisiin yhtään sen huonommin suhtauduttaisiin. Toki viehän se suomalaiselta vähän aikaa tutustua, mutta en nyt tiedä painaako se kovin pitkään että on uusi.
Olen minä tästäkin pikkupaikkakunnasta moisen väitteen kuullut, mutta ei täälläkään kaikki tunne toisiaan, ja kyllä tarpeeksi erilainen voi täällä olla aivan ulkopuolinen vaikka olisi ikänsä asunut.
Kyllä se väki täälläkin vaihtuu, ei kai monikaan nykyään jumitu yhteen paikkaan iäksi. Paitsi minä.

Avainasia taitaa olla se, että muuttaa uudelle, vastavalmistuvalle alueelle tai uuteen taloyhtiöön. Yleensä näillä alueilla pääsee helposti "piireihin".

Sundsbergissä jotkut piirit saattaa olla vähän sisäänpäin lämpiäviä, mutta muissa paikoissa Kirkkonummella tuskin mitään ongelmia.

tarkoitan ehkä sisäänlämpiävällä sellaista paikkaa,jossa ihmiset ovat asuneet siellä ikänsä, porukka ei juuri vaihdu ja kaikki tuntee toisensa ja ulkopuolisiia ei helposti oteta jäseneksi, vaan tuntee itsensä ulkopuoliseksi.

Kuulostaa suomenruotsalaisten meiningiltä...

Mutta ei tule mieleen mitään paikkaa "näillä nurkilla" joissa olisi ulkopuolinen. Muuttoliikettä kun on jo joka paikassa niin paljon. Ehkä Suokki voisi olla tuollainen? Ei kyllä mitään kokemusta siellä asuneista tai asumisesta.

Avainasia taitaa olla se, että muuttaa uudelle, vastavalmistuvalle alueelle tai uuteen taloyhtiöön. Yleensä näillä alueilla pääsee helposti "piireihin".

Sundsbergissä jotkut piirit saattaa olla vähän sisäänpäin lämpiäviä, mutta muissa paikoissa Kirkkonummella tuskin mitään ongelmia.

Olen asunut Kirkkonummella, eikä tosiaan ole ollut mitään tuommoista sisäänpäinlämpeävyyttä. Päin vastoin. Sain siellä paljon kavereita.

Kuulostaa suomenruotsalaisten meiningiltä...

Mutta ei tule mieleen mitään paikkaa "näillä nurkilla" joissa olisi ulkopuolinen. Muuttoliikettä kun on jo joka paikassa niin paljon. Ehkä Suokki voisi olla tuollainen? Ei kyllä mitään kokemusta siellä asuneista tai asumisesta.

Mikä ihmeen suomenruotsalainen meininki? En tiedä mitään niin aurinkoista ja vastaanottavaista kansanryhmää kuin suomenruotsalaiset. :O Perinteiset suomalaiset on kaikkein kamalimpia tässä suhteessa.

Mä olen sieltä joskus katsonut asuntoa, mutta en tykännyt, kun sijaitsevat pellolla/suolla ja talot saattavat vajota.

Sehän on kuitenkin aika uusi asuinalue ja uutta myös rakennetaan. Miksi se olisi sisäänlämpiävä alue?

Monella paikkakunnalla asuneena mielestäni (pl synnyinpaikkakuntani) Helsingissä on ystävällisimmät ihmiset. Pienillä paikkakunnilla olet ulkopuolinen kymmenenkin vuoden jälkeen..

Mä olen sieltä joskus katsonut asuntoa, mutta en tykännyt, kun sijaitsevat pellolla/suolla ja talot saattavat vajota.

Sehän on kuitenkin aika uusi asuinalue ja uutta myös rakennetaan. Miksi se olisi sisäänlämpiävä alue?

Miten sen nyt sanoisi. Ovat vähän sellaista oman arvon tuntevaa porukkaa. Sundsbergiä mainostetaan tiiviinä kyläyhteisönä ja niin se onkin, mutta sen lieveilmiönä tulee juurikin sitä sisäänpäinlämpiävyyttä.

Monella paikkakunnalla asuneena mielestäni (pl synnyinpaikkakuntani) Helsingissä on ystävällisimmät ihmiset. Pienillä paikkakunnilla olet ulkopuolinen kymmenenkin vuoden jälkeen..

Sanotko näin lapsiperheen näkökulmasta ja puhutko nyt pienistä paikkakunnista Helsingin liepeillä vai muuallapäin maata? Voin olla samaa mieltä muun maan suhteen, mutta ei kannata sekoittaa pks kehyskuntiin, joista ap kysyi.

Sanotko näin lapsiperheen näkökulmasta ja puhutko nyt pienistä paikkakunnista Helsingin liepeillä vai muuallapäin maata? Voin olla samaa mieltä muun maan suhteen, mutta ei kannata sekoittaa pks kehyskuntiin, joista ap kysyi.
Joo eli tarkoitin "muualla Suomessa" noita pieniä paikkakuntia. Ihan samanlaista meinikiä kehyskunnissakin kuin Helsingissä koska suurinosa muualta muuttaneita.

Riippuu varmaan vähän siitä mitä hakee. Siis haluaako siihen piiriin vai ei. Minä olen ollut tyytyväinen alueella, jossa ei ole yhtä pientä piiriä, jonka ulkopuolisia katsottaisiin kieroon. Kantakaupungissa missä on paljon väkeä kukaan ei taida tietää mihin piireihin toinen kuuluu. Joten voi olla kuulumatta mihinkään. Anonymiteetti ilahduttaa minua.

Yhteistyössä